Kävely eturistisideleikkauksen jälkeen

Pelkokerroin1000

Minulle tehtiin uusi eturistiside neljä viikkoa sitten. Käyn fysioterapiassa, mutta kävely on vielä aika kankeeta. Jalka ei oikein nouse kunnolla, vaikkakin taipuu niin että pystyn polkemaan kuntopyörää joten kuten. Miten muut olette alkaneet kävellä ko. leikkauksen jälkeen? Minusta tuntuu, että pystynkö enää koskaan kävelemään oikein!?! Kauanko olette olleet sairaslomalla? Minä olen edelleen sairaslomalla ja alkaa tympiä ihan tosissaan!

27

12964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kärsivä(llinen)

Toipuminen on aina yksilöllistä, mutta kankeakin kävely neljä viikkoa eturistisideleikkauksen jälkeen kuullostaa hyvältä! Itse jouduin viime kevään leikkauksen jälkeen käyttämään keppejä kuusi viikkoa, jonka aikana leikatulla jalalla oli varauskielto. Sen jälkeen pääsi vasta harjoittelemaan kävelyä. Alku on aina kankeeta, mutta siitä se alkaa paranemaan päivä päivältä. Älä siis tympäänny, vaan polje kuntopyörää, kävele, vesijuokse, pyri lisäämään jalan liikerataa ja vahvista käytön puutteesta laiskistuneita lihaksia jalassa. Ota homma positiivisena haasteena. Oot kuitenkin selkeesti paranemaan päin. Nää ottaa aina aikansa. Kesällä sulla on jo ehta klabbi!

• leikattiin

eturistiside helmikuussa 2005. Sairaslomalla olin 3 kk ja vasta kesällä kävelin kunnolla. Kärsivällisyyttä vaan:)

• Kärsivä(llinen)

Joo, kyllä siinä 3kk menee vähintään sairaslomalla. Mulla a korjattiin polven nivelsiteitä viime vuonna helmikuun alussa ja töihin palasin kesäkuun alussa, eli 4kk meni työkuntoon toipumiseen. Ennen leikkaustakin olin jo ollut sairaslomalla lähes 6kk. Ja ens kuussa leikataan vielä kolmannen kerran, kun nivelpinta on alkanut kulumaan. Se meinaa taas 3-4kk sairaslomaa. Mutta mitä näitä murehtimaan. Ei se mitään auta. Parempi keskittyä positiivisiin asioihin ja kuntoutumiseen. Ota päivä kerrallaan ja kuntouta jalka kunnolla ennen töihin paluuta. Töiden jälkeen sitä ei aina jaksa tai ehdi samalla lailla treenata, jolloin jalka jää helposti "rammaksi" loppuiäksi.

• gh23

Mulla meni toipuminen huippuvauhtia, eli uusi eturistiside, plus kierukoiden (molemmat) höyläilyä, sekä kasvukanavia rustovaurioon. Ilman keppejä kävelin jo viikon päästä, tosin vain kotona. Kepit otin aina mukaan kun ulos lähdin, ihan vaan varmuuden vuoksi. Kipuja ei ollut oikeastaan kuin leikkauspäivänä, sekä seuraavana aamuna. Turvotuskin oli todella minimaalista leikkauksen jälkeisenä aamuna, tätä ihmetteli niin hoitajat kuin leikkaava lääkärikin.

Kolmen viikon jälkeen ei enää normaali kävely tasaisella alustalla tuottanut mitään vaikeuksia, eikä leikkaus näkynyt kävelyssä millään tavalla. Toki normaali kiellot oli kaikesta huolimatta ja lopullinen lupa urheiluun irtosi vasta 6 kuukauden päästä leikkauksesta. Sairasloma oli 2 kuukautta.

• omakokemus

Oma polveni leikattiin kesäkuussa käytin keppejä n. 3viikkoa jonka jälkeen opettelin kävelemään, mutta tällä hetkellä se ei vieläkään onnistu ihan kunnolla. Johtuu siitä, että joudun menemään uudestaa tähystykseen 25 päivä tätä kuuta. Ei oo oikee menny kuntoutuminen suunnitelmien mukaan. Polvi ei mene suoraksi eikä myös kunnolla koukkuun. Mut eiköhän se sulla siitä ala luistamaan :)

• kinttunen

Minulle rakennettiin eturistiside marraskuun lopulla -08. Kaksi viikkoa meni keppien kanssa, sitten tuli takapakkia kun kolmantena päivänä ilman keppejä tuli veritulppa operoidun jalan pohkeeseen.

Tulpan takia jouduin uudelleen ottamaan kepit kun kipu oli niin kova jalalle varatessa.

Mutta loppujen lopuksi n. 4 viikon kuluttua kävelin jo täydesti. Ojennusvajausta oli hieman sekä lihasvoima heikko, niiden eteen olen nyt tehnyt töitä. Kävelyssä ei nyt 3kk:n jälkeen ole mitään ongelmia, alussa tahtoi vastakkainen lonkka kipeytyä, mutta lihasvoimaa pitää vielä treenailla.

Polvessa on edelleen kipua ja ilkeitä tuntemuksia polvilumpion ala-puolella ja välillä tuntuu ettei enää kestä harjoituksia kun ne ovat tuskallisia. Mutta sairaalan fysioterapeutti rohkaisee jatkamaan sitkeästi. Ja eihän siinä muukaan auta, hammasta purren eteenpäin.

• voi polvi

Minulle on tehty uusi eturistiside samoihin aikoihin kuin sinulle kinttunen. Minulla myös edelleen kipua polvessa. Polvi saattaa naksahdella ja paukahdella oudosti (useimmiten kävellessä), ei oikeestaan koske, mutta tuntuu jotenkin epämiellyttävälle. Muilla kokemuksia tästä? Muutenkin tuntuu välillä että jalka on polven ympäriltä jotenkin jumissa, en tiedä onko jumi itse polvessa vai ympäröivissä lihaksissa.

Oletko kinttunen päässyt jo lenkille, juoksemaan? Millaisia harjotteita teet tällä hetkellä jalallasi?

Olisi mukava kuulla kuntoutuksestasi, kun ollaan aika samassa vaiheessa.. :)

• kinttunen
        voi polvi kirjoitti:

Minulle on tehty uusi eturistiside samoihin aikoihin kuin sinulle kinttunen. Minulla myös edelleen kipua polvessa. Polvi saattaa naksahdella ja paukahdella oudosti (useimmiten kävellessä), ei oikeestaan koske, mutta tuntuu jotenkin epämiellyttävälle. Muilla kokemuksia tästä? Muutenkin tuntuu välillä että jalka on polven ympäriltä jotenkin jumissa, en tiedä onko jumi itse polvessa vai ympäröivissä lihaksissa.

Oletko kinttunen päässyt jo lenkille, juoksemaan? Millaisia harjotteita teet tällä hetkellä jalallasi?

Olisi mukava kuulla kuntoutuksestasi, kun ollaan aika samassa vaiheessa.. :)

Eipä tuo juosten lenkkeily taitaisi vielä sujua...Lääkäri kyllä antoi siunauksen sillekin harrastukselle. Kävellyt olen paljon, aluksi parin kilometrin lenkkejä, nyt 10-12km. Hiukan joskus aristaa toinen lonkka lenkin jälkeen.

Kuntopyörää sotken salilla ja steppilautaa ylös-alas-eteen-taakse-sivulle, ja jalkaprässillä pitkiä sarjoja mitättömillä painoilla. Linjauskyykkyjä teen myös ja ne ovat inhottavia, polvi rusahtaa joka liikkeessä...Nyt muutamana päivänä olen ottanut ohjelmaan tasajalkahyppelyä. Sitä ei pysty montaakaan pomppua tekemään ainakaan nyt aluksi, siitä päätellen ei kyllä juoksukaan onnistu.

Vähän jännittää kun maanantaina pitäisi palata työelämään, teen työni jalkojen päällä ja kiipeän paljon tikapuilla. Olen kotonakin pitänyt tikapuuharjoituksia, mutta voimaa puuttuu niinpaljon vielä ettei se kiipeäminen oikein luontevasti mene. Mutta eiköhän se siitä lähde kun siihen joutuu päivittäin.

Sellaista rusahtelua ja naksahtelua minunkin polvestani kuuluu, fysioterapeutti sanoi että kuuluu asiaan, kova kipu on vasta aihe huolestumiseen.

Ja on päiviä, niinkuin on tänäänkin ollut, että polvi on oikein kipeä ja jäykkä. Nyt on ollut polttopuun tekoa kotona, kyykkimistä ja raskaita nostoja, lie rasittunut. Tosin kunnolla alas asti en voi kyykistyä vielä, se tekee tosi häijyä.

Sellainen aika kömpelö sitä on, nopeita liikkeitä on vaikea tehdä. Aikaa tämä vaatii, puolivuotta kai piti vähän varoakin, ainakaan "kontaktilajeja" ei saa sinä aikana harrastaa...Mutta eipä tuo jalkapallo ole harrastuksii kuulunut aiemminkaan.

• Pelkokerroin1000
        kinttunen kirjoitti:

Eipä tuo juosten lenkkeily taitaisi vielä sujua...Lääkäri kyllä antoi siunauksen sillekin harrastukselle. Kävellyt olen paljon, aluksi parin kilometrin lenkkejä, nyt 10-12km. Hiukan joskus aristaa toinen lonkka lenkin jälkeen.

Kuntopyörää sotken salilla ja steppilautaa ylös-alas-eteen-taakse-sivulle, ja jalkaprässillä pitkiä sarjoja mitättömillä painoilla. Linjauskyykkyjä teen myös ja ne ovat inhottavia, polvi rusahtaa joka liikkeessä...Nyt muutamana päivänä olen ottanut ohjelmaan tasajalkahyppelyä. Sitä ei pysty montaakaan pomppua tekemään ainakaan nyt aluksi, siitä päätellen ei kyllä juoksukaan onnistu.

Vähän jännittää kun maanantaina pitäisi palata työelämään, teen työni jalkojen päällä ja kiipeän paljon tikapuilla. Olen kotonakin pitänyt tikapuuharjoituksia, mutta voimaa puuttuu niinpaljon vielä ettei se kiipeäminen oikein luontevasti mene. Mutta eiköhän se siitä lähde kun siihen joutuu päivittäin.

Sellaista rusahtelua ja naksahtelua minunkin polvestani kuuluu, fysioterapeutti sanoi että kuuluu asiaan, kova kipu on vasta aihe huolestumiseen.

Ja on päiviä, niinkuin on tänäänkin ollut, että polvi on oikein kipeä ja jäykkä. Nyt on ollut polttopuun tekoa kotona, kyykkimistä ja raskaita nostoja, lie rasittunut. Tosin kunnolla alas asti en voi kyykistyä vielä, se tekee tosi häijyä.

Sellainen aika kömpelö sitä on, nopeita liikkeitä on vaikea tehdä. Aikaa tämä vaatii, puolivuotta kai piti vähän varoakin, ainakaan "kontaktilajeja" ei saa sinä aikana harrastaa...Mutta eipä tuo jalkapallo ole harrastuksii kuulunut aiemminkaan.

Nyt on reilut kuusi viikkoa leikkauksesta ja kohta kaksi kuukautta tapaturmasta. Kävely on jo minulla aika sujuvaa, mutta paljon on vielä liikkeitä, joita en voi tehdä. Olin tänään shoppailemassa ensimmäistä kertaa tälle vuodelle ihan pitemmän kaavan mukaan ja vanhasta tottumuksesta yritin mennä kyykkyyn... Kamalaa tuskaa, eikä se tietenkään onnistunut. Milloin olette muut päässeet kyykkyyn eturistisidekorjausleikkauksen jälkeen? Toinen ongelma on sitten portaita alaspäin käveleminen. Roikun joko kaiteessa tai jos ei ole kaidetta astun ensin leikatun jalan ja sitten terveen jalan viereen samalle askelmalle... Olisi kiva jo näyttää normaalilta kävellessä. Portaissa viimeistään paljastun, kun jalka ei vaan taivu.

• kinttunen
        Pelkokerroin1000 kirjoitti:

Nyt on reilut kuusi viikkoa leikkauksesta ja kohta kaksi kuukautta tapaturmasta. Kävely on jo minulla aika sujuvaa, mutta paljon on vielä liikkeitä, joita en voi tehdä. Olin tänään shoppailemassa ensimmäistä kertaa tälle vuodelle ihan pitemmän kaavan mukaan ja vanhasta tottumuksesta yritin mennä kyykkyyn... Kamalaa tuskaa, eikä se tietenkään onnistunut. Milloin olette muut päässeet kyykkyyn eturistisidekorjausleikkauksen jälkeen? Toinen ongelma on sitten portaita alaspäin käveleminen. Roikun joko kaiteessa tai jos ei ole kaidetta astun ensin leikatun jalan ja sitten terveen jalan viereen samalle askelmalle... Olisi kiva jo näyttää normaalilta kävellessä. Portaissa viimeistään paljastun, kun jalka ei vaan taivu.

Minulla siis on 3kk leikkauksesta eikä kyykistyminen onnistu vieläkään oikein täydellisesti ja kipeää se tekee. Mutta kyllä sitä huomaa päivä päivältä polven tulevan toimivammaksi.

Sama ilmiö on minullakin rappusia kulkiessa. Nyt kuljen jo alaspäin "normaalisti" joskin hieman vaivaisesti edelleen. Neuvoisin sinulle että roiku vaan kaiteessa tiukasti edelleen mutta koita mennä normaalilla tyylillä alaspäin. Se helpottuu kerta kerralta, mutta käytä ihmeessä kaidetta tukena niinkauan kuin se tuntuu tarpeelliselta.

Yleensäkin tässä olen huomannut että pitäisi vain yrittää tehdä kaikki samalla tavalla kuin ennenkin. Hyvin äkkiä tulee tavaksi esim. ontuminen ja siitä eroon pääseminen sitten taas kysyy hermoja. Kävellessäkin on syytä kävellä alkuun vain niin hiljaksiin että pystyy kulkemaan normaalisti, niin ettei tunnu kipua eikä tarvitse ontua.

Kärsivällisyyttä vain tässä vaaditaan. Uskon omalla kohdallani että noin puolenvuoden kohdalla alkaa jalka olla normaali. Mutta jumppaamista ja liikkumista vain pitää jatkaa levon ja aktiivisuuden ollessa tasapainossa.

• Pelkokerroin1000
        kinttunen kirjoitti:

Minulla siis on 3kk leikkauksesta eikä kyykistyminen onnistu vieläkään oikein täydellisesti ja kipeää se tekee. Mutta kyllä sitä huomaa päivä päivältä polven tulevan toimivammaksi.

Sama ilmiö on minullakin rappusia kulkiessa. Nyt kuljen jo alaspäin "normaalisti" joskin hieman vaivaisesti edelleen. Neuvoisin sinulle että roiku vaan kaiteessa tiukasti edelleen mutta koita mennä normaalilla tyylillä alaspäin. Se helpottuu kerta kerralta, mutta käytä ihmeessä kaidetta tukena niinkauan kuin se tuntuu tarpeelliselta.

Yleensäkin tässä olen huomannut että pitäisi vain yrittää tehdä kaikki samalla tavalla kuin ennenkin. Hyvin äkkiä tulee tavaksi esim. ontuminen ja siitä eroon pääseminen sitten taas kysyy hermoja. Kävellessäkin on syytä kävellä alkuun vain niin hiljaksiin että pystyy kulkemaan normaalisti, niin ettei tunnu kipua eikä tarvitse ontua.

Kärsivällisyyttä vain tässä vaaditaan. Uskon omalla kohdallani että noin puolenvuoden kohdalla alkaa jalka olla normaali. Mutta jumppaamista ja liikkumista vain pitää jatkaa levon ja aktiivisuuden ollessa tasapainossa.

Pääsen jo portaita alas ilman kaiteessa roikkumista, ihanaa. Tosin välillä jalka on aika jäykkä ja kävely (portaissa) ei onnistu täysin. Ongelmaksi on nyt muodostunut treenin ja levon tasapainoinen suhde. Jos jumppaan liikaa, polvi kipeytyy, mutta jos jumppaan liian vähän, ei sekään tunnut hyvälta. Jalka tuntuu oikeastaan vain silloin hyvältä, kun olen jumpannut sopivasti. Sen sopivan löytäminen on tässä just se vaikea osa. Tiistaina tulee täyteen kahdeksan viikkoa leikkauksesta ja maanantain palaan töihin. Jännittää ihan tosissaan, miten jalka jaksaa työpäivän. Toivottavasti hyvin!

• "vanha"
        Pelkokerroin1000 kirjoitti:

Pääsen jo portaita alas ilman kaiteessa roikkumista, ihanaa. Tosin välillä jalka on aika jäykkä ja kävely (portaissa) ei onnistu täysin. Ongelmaksi on nyt muodostunut treenin ja levon tasapainoinen suhde. Jos jumppaan liikaa, polvi kipeytyy, mutta jos jumppaan liian vähän, ei sekään tunnut hyvälta. Jalka tuntuu oikeastaan vain silloin hyvältä, kun olen jumpannut sopivasti. Sen sopivan löytäminen on tässä just se vaikea osa. Tiistaina tulee täyteen kahdeksan viikkoa leikkauksesta ja maanantain palaan töihin. Jännittää ihan tosissaan, miten jalka jaksaa työpäivän. Toivottavasti hyvin!

Minulta leikatttin eturistiside 1996. Olin tuolloin 40 v ja 3kk pois liikunnanopettajan hommistani. Tukeuduin sen jälkeen töissäni hyvään polvitukeen , jota käytin pitkälti yli suositellun ajan (kolleega ei enää kestänyt hiestä haisevaa vempelettä ja viimein uskalsin luopua siitä). Epämääräisiä kipuja minulla oli muistaakseni 1-2 vuotta leikkauksen jälkeen.Tein ahkerasti kuntoutusliikkeitä heti leikkauksen jälkeen ja tuolloin fysioterapeutti oli kokemuksiensa mukaan sitä mieltä, etten koskaan saa sitä esim. etureisivenytyksessä pakaraan asti. Olen harrastanut astangajoogaa nyt 6,5 vuotta ja polvi taipuu uskomattomiin asentoihin. Tsemppiä vaan kuntoutukseen.

• eskari
        "vanha" kirjoitti:

Minulta leikatttin eturistiside 1996. Olin tuolloin 40 v ja 3kk pois liikunnanopettajan hommistani. Tukeuduin sen jälkeen töissäni hyvään polvitukeen , jota käytin pitkälti yli suositellun ajan (kolleega ei enää kestänyt hiestä haisevaa vempelettä ja viimein uskalsin luopua siitä). Epämääräisiä kipuja minulla oli muistaakseni 1-2 vuotta leikkauksen jälkeen.Tein ahkerasti kuntoutusliikkeitä heti leikkauksen jälkeen ja tuolloin fysioterapeutti oli kokemuksiensa mukaan sitä mieltä, etten koskaan saa sitä esim. etureisivenytyksessä pakaraan asti. Olen harrastanut astangajoogaa nyt 6,5 vuotta ja polvi taipuu uskomattomiin asentoihin. Tsemppiä vaan kuntoutukseen.

8kk sitten hankittu vamma uusiutui ja uusiutui kuunnes vihdoin pääsin leikkaukseen. minulle tehtiin 17.03.2009 uusi eturistiside ja kierukkaa vissiin veistelttiin myös kun siinä oli jotain säröjä/repeämä.

pitkä kuntoutus ilemisesti edessä, mutta tältä palstalta on saanut jo suuntaa antavaa tietoa sen pituudesta ja mitä kannattaa tehdä.
        kepeillä ajattelin kävellä ainakin pari viikkoa ja vesijuoksua/-jumppaa olis tarkoitus myös kokeilla muiden harjoitteiden lisäksi.

lumilautailemaan ei varmaan kannata mennä vielä ensitalvenakaan?? olisko jollain kokemuksia...ja siis minähän en pelkkää kurvailua jaksa laskua kahta pidempään, eli hyppimistä ja liukumista.

mites tollaset kontaktilajit esim. jalkapallo? kuinka nopeasti olette uskaltaneet noita alkaa harrastamaan?

mulla hiukan yliojentuvat polvet eli suoraks saan kyllä, mut turvotuksen takia 90kulma vielä mahdoton.

hankein varuiksi viime kesänä myös polvituen johon saa erilaisia ojennus/taitto kulmia...kannattaako alkaa heti käyttämään kun menee jalkaan vai ainoastaan urheilutilanteissa??

hyvää kevättä ja tsemppiä

• Pelkokerroin1000
        eskari kirjoitti:

8kk sitten hankittu vamma uusiutui ja uusiutui kuunnes vihdoin pääsin leikkaukseen. minulle tehtiin 17.03.2009 uusi eturistiside ja kierukkaa vissiin veistelttiin myös kun siinä oli jotain säröjä/repeämä.

pitkä kuntoutus ilemisesti edessä, mutta tältä palstalta on saanut jo suuntaa antavaa tietoa sen pituudesta ja mitä kannattaa tehdä.
        kepeillä ajattelin kävellä ainakin pari viikkoa ja vesijuoksua/-jumppaa olis tarkoitus myös kokeilla muiden harjoitteiden lisäksi.

lumilautailemaan ei varmaan kannata mennä vielä ensitalvenakaan?? olisko jollain kokemuksia...ja siis minähän en pelkkää kurvailua jaksa laskua kahta pidempään, eli hyppimistä ja liukumista.

mites tollaset kontaktilajit esim. jalkapallo? kuinka nopeasti olette uskaltaneet noita alkaa harrastamaan?

mulla hiukan yliojentuvat polvet eli suoraks saan kyllä, mut turvotuksen takia 90kulma vielä mahdoton.

hankein varuiksi viime kesänä myös polvituen johon saa erilaisia ojennus/taitto kulmia...kannattaako alkaa heti käyttämään kun menee jalkaan vai ainoastaan urheilutilanteissa??

hyvää kevättä ja tsemppiä

Minulle tehtiin 13.1. uusi eturistiside. Fysioterapeuttini on ehdottomasti sitä mieltä, ettei mitään polvitukia kannata käyttää. Fysioterapeuttini lupasi pitää minulle lopputestit sitten joskun, kun jalka on kunnossa. Kun selviän lopputestistä ja saan terveen paperit, aion mennä laskettelemaan/lautailemaan. Oletan, että se tapahtuu marras-tammikuussa.

• Pelkokerroin1000
        kinttunen kirjoitti:

Minulla on tänään 10 viikkoa eturistisiteen korjausleikkauksesta. Kävely on aika ok, mutta nyt on alkanut pohje rampata! Onko muilla samanlaisia ongelmia? Polvitaive on tosi kipeä ja jotenkin jumissa ja turvonnut. Minusta se on enemmän nyt kuin esimerkiksi silloin leikkauksen jälkeen. Jostain sieltäpäinhän se reisilihaksen jänne vedettiin uudeksi eturistisiteeksi. Minulla on ylihuomenna fysioterapia ja ajattelin laittaa terapeutin tiukalle, että mistä moinen vaiva johtuu, mutta olisi kiva kuulla, jos jollakin muulla on samanlaisia kokemuksia, niin mistä ne johtuu ja miten olette päässeet siitä eroon. Lisäksi minua vaivaa nilkka joka on joutunut nyt töissä ollessani kovalle taivutukselle, kun polvi ei kaiketi vielä niin hyvin taivu, niin taipuminen on sitten kipeyttänyt nilkkaa. Kyllä tämä on vaivaista. Tämän piti helpottaa eikä hankaloitua! Plääh, milloin pääsen oikeasti normaaliin elämään???

• poikki

Moikka kaikille kohtalotovereille. Onnistuin pari viikkoa sitten katkomaan ACL:n ja leikkaus varmaan huhtikuussa. Olisi kiva jos joku osaisi arvailla koska työhön uskaltaa palata. Minä teen asfalttitöitä lapiomiehenä ja massan heitoissa tulee paljon polviin kohdistuvia kiertoliikkeitä ym. muuta rasitusta ja työpäivien kesto on 12-16 tuntiin päivä joten voi nuo kuntoutus liikkeet jäädä vähälle. Ortopedi sanoi vain että en vähään aikaan mene töihin mutta ei mitään aikaa sanonut.

• eskari
        poikki kirjoitti:

Moikka kaikille kohtalotovereille. Onnistuin pari viikkoa sitten katkomaan ACL:n ja leikkaus varmaan huhtikuussa. Olisi kiva jos joku osaisi arvailla koska työhön uskaltaa palata. Minä teen asfalttitöitä lapiomiehenä ja massan heitoissa tulee paljon polviin kohdistuvia kiertoliikkeitä ym. muuta rasitusta ja työpäivien kesto on 12-16 tuntiin päivä joten voi nuo kuntoutus liikkeet jäädä vähälle. Ortopedi sanoi vain että en vähään aikaan mene töihin mutta ei mitään aikaa sanonut.

moro, joo mulla meni kans ACL poikki ja korjattiin viikko sitten, pientä kipua vielä, mut 90 asteen kulmaan saa jo taitettua :)
        ite teen kokin hommia ja luulisin etten ainakaan 3-4kk mene töihin...seisomatyötä, mahdollinen liukastumisvaara, kyykyyn/ylös ja painavia juttuja

pitää nyt seurata tota paranemista...turvotus on suht hyvin laskenut, enää pohje ja nilkka hiukan.
        odotan aikaa kun pääsee kuntouttamaan tota polvea oikein huolella, olen jtk. perusharjoituksia tehnyt vähän väliä, mut tosiaan kipeytyy helposti ja paljon...ei kiva.

nii...sanoisin että, et varmaan mene...tai siis ei kannata mennä töihin varmaan vasta kuin ihan loppuvuodesta tai 2010. yleensä 4-88kk saikkuahan toi vaatii...työstä ja vamman laadusta tietty riippuu
        mulla on urheilu/työ kieltoa 4kk....viikon saikun sain koulusta, mut ei ihan pystynyt menemään. :D

• poikki
        eskari kirjoitti:

moro, joo mulla meni kans ACL poikki ja korjattiin viikko sitten, pientä kipua vielä, mut 90 asteen kulmaan saa jo taitettua :)
        ite teen kokin hommia ja luulisin etten ainakaan 3-4kk mene töihin...seisomatyötä, mahdollinen liukastumisvaara, kyykyyn/ylös ja painavia juttuja

pitää nyt seurata tota paranemista...turvotus on suht hyvin laskenut, enää pohje ja nilkka hiukan.
        odotan aikaa kun pääsee kuntouttamaan tota polvea oikein huolella, olen jtk. perusharjoituksia tehnyt vähän väliä, mut tosiaan kipeytyy helposti ja paljon...ei kiva.

nii...sanoisin että, et varmaan mene...tai siis ei kannata mennä töihin varmaan vasta kuin ihan loppuvuodesta tai 2010. yleensä 4-88kk saikkuahan toi vaatii...työstä ja vamman laadusta tietty riippuu
        mulla on urheilu/työ kieltoa 4kk....viikon saikun sain koulusta, mut ei ihan pystynyt menemään. :D

Tuota juuri meinaan että sehän on 3kk kohdalla heikoimillaan koska siirre menee kuolioon ja siitä alkaa hiljalleen vahvistua kun verenkierto siirteeseen alkaa kehittyä. Näin lääkäri mulle on selittänyt. Jännää on tuokin kuka tämmöset menetelmät on kehittänyt mutta joka tapauksessa työssäni on suuri riski rikkoa se uudelleen joten ei varmaan ole järkevää heti tuon 3kk jälkeen lähteä töihin.

Ei tuon kanssa varmaan koulussakaan ole mitään juhlaa ekojen viikkojen aikana. Tietenkin toiset toipuu paremmin kun toiset pystyy esim. ilman keppejä kävelee n. parin päivän päästä joka kuulostaa jo ihmeelliseltä. Menikö sulla muuta kuin tuo ACL siinä samalla?

• eskari
        poikki kirjoitti:

Tuota juuri meinaan että sehän on 3kk kohdalla heikoimillaan koska siirre menee kuolioon ja siitä alkaa hiljalleen vahvistua kun verenkierto siirteeseen alkaa kehittyä. Näin lääkäri mulle on selittänyt. Jännää on tuokin kuka tämmöset menetelmät on kehittänyt mutta joka tapauksessa työssäni on suuri riski rikkoa se uudelleen joten ei varmaan ole järkevää heti tuon 3kk jälkeen lähteä töihin.

Ei tuon kanssa varmaan koulussakaan ole mitään juhlaa ekojen viikkojen aikana. Tietenkin toiset toipuu paremmin kun toiset pystyy esim. ilman keppejä kävelee n. parin päivän päästä joka kuulostaa jo ihmeelliseltä. Menikö sulla muuta kuin tuo ACL siinä samalla?

joo toi...ilman keppejä en tällä hetkellä lähtisi muutamaa metriä pidemmälle. Yhdellä kepillä pystyy hoitamaan noi kauppa-asiat ku sitä koriakin tarvii kantaa, mut kipeytyy juu noista seikkailuista et kahdella kepillä mennään ainakin toistaiseksi. rappusia pääsen ylöspäin vuoroaskelin, mutta alaspäin mentäessä tarvii ottaa rappu kerrallaan.
        kepit jää pois kun siltä tuntuu, ehkä vielä 2-4 viikkoa.
        Kontrolli on vajaa kk. päästä et sillon tietää lisää.

nii, kierukassa oli kans jotain pientä vikaa: " Reconstructio ACL ja Resectio partialis menisci" lukee toimenpiteissä :F

• poikki.
        eskari kirjoitti:

joo toi...ilman keppejä en tällä hetkellä lähtisi muutamaa metriä pidemmälle. Yhdellä kepillä pystyy hoitamaan noi kauppa-asiat ku sitä koriakin tarvii kantaa, mut kipeytyy juu noista seikkailuista et kahdella kepillä mennään ainakin toistaiseksi. rappusia pääsen ylöspäin vuoroaskelin, mutta alaspäin mentäessä tarvii ottaa rappu kerrallaan.
        kepit jää pois kun siltä tuntuu, ehkä vielä 2-4 viikkoa.
        Kontrolli on vajaa kk. päästä et sillon tietää lisää.

nii, kierukassa oli kans jotain pientä vikaa: " Reconstructio ACL ja Resectio partialis menisci" lukee toimenpiteissä :F

Mulla on tuon ACL lisäksi nivelkapselin repeämä ja sivuside ainakin osittain ja jotain muuta mutta ei siitä lausunnosta ota selvää. Luulen että ei kai nuo muut vaadi toimenpiteitä ei ainakaan sanottu mitään.

• Pelkokerroin1000
        poikki kirjoitti:

Veikkaisin, että tietenkin tapauksesta riippuen sairasloma tulee olemaan leikkauksen jälkeen noin 2-3kk. Kokemusta on!

• Kaatuilija

Huomenna vasta menossa leikkaukseen vaikka tapaturmasta jo puolisen vuotta, vaikuttaako tämä leikkauksesta toipumiseen?

• ACL&Meniscus

Melkeen jopa parempi asia, mikäli liikkuvuus on palautunut polveen. Helpottaa kuntoutumista huomattavasti leikkauksen jälkeen. Itsellä leikattiin eturistiside ja kierukka ommeltiin kasaan puolvuotta sen jälkeen, kun polvi meni rikki. Jalka oikeni saman tein ja saa hieman koukistettetuakin sallitun puitteissa. Nyt vaan joutuu vielä odottelemaan ennen kuin pääsee jalallavaraamaan täusipainoisesti....

• samoin

enpä usko, mullakin odotettiin puoli vuotta ja kyllä se siitä toipui

• Voihan polvi

Itsekkin kiersin lääkäriltä toiselle puoli vuotta, ennen kun saivat magneetissa diagnosoitua katkenneen eturistisiteen ja revenneen kierukan (vaikka ei pitäisi kuulema olla edes niin vaikea huomata). Kaksi viikkoa sitten kävin nyt leikkauksessa, ja aika tuskaa on ollut toipuminen tähän asti. Turvotus on onneksi nyt laskenut, mutta koko pohje on yhtä jättimustelmaa. Kipulääkkeillä mennään mutta tuntuu, että eivät nekään paljoa auta, ylhäällä jalka on ok, mutta kun koettaa liikkeelle lähteä, niin paine on kova ja pohje tuntuu aika kammottavalta. Kuin pohje- ja takareisi-lihakset olisivat täysin jumissa ja repeäisivät pienestäkin venytyksestä. Koetan jumppailla miten kipu vaan antaa periksi, mutta aika irvistelyä se meinaa olla, nyt tuntuu, että ei ole viikkoon tapahtunut oikein mitään edistystä. Noh, ehkä tämä tästä. Toivon. Kyllä tuon onneksi saa suoristettua melko suoraksi, kun kovasti keskittyy, ja jonkin verran koukistuukin.

• eturistiside

Minä sain tuon paineen tunteen pois kun kävelin keppien kanssa väkisin niin että laskin vaan vähän painoa jalalle mutta niin että nilkka saa liikettä siinä pienellä vastuksella. Tuntui meinaan aika hurjalta kun jalkaa laski alaspäin ja paheni vaan koko ajan kunnes tajusin saada sille vähän liikettä. Vähän erittäin monta kertaa päivässä kävelin sisätiloissa.

• selviytyjä

moro vaa kaikille.
      Mun eturisti side leikkauksesta on noin 3,5 kk ja on välillä pientä vihlomista jalassa, ei kai tässä pidä huolestua vielä? ja kuinka helposti uusi side voi katketa uudelleen?
      Kiitos

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      73
      3664
    2. Kesä, kesä!

Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k
      Tunteet
      9
      1991
    3. Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.

Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes
      Maailman menoa
      226
      1323
    4. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      134
      1210
    5. Pitikö mennä rakastumaan

Oi kyllä, kyllä piti. Kiitos vaan sulle mies! Todella kiitän..
      Ikävä
      100
      1073
    6. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      109
      1055
    7. Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...

Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil
      Maailman menoa
      70
      1010
    8. Mitä tai ketä kaivattusi

muistuttaa?
      Ikävä
      60
      974
    9. Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!

No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik
      Viihde ja kulttuuri
      6
      965
    10. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      876
    Aihe