Faktatietoa lentäjien työvuoroista?

pwsojgsodjgps

Tietääkö kukaan faktoja seuraavaan esimerkkiin:

Kun tänään lähtee iltapäivällä n. 8 tunnin lento AY005 New Yorkiin, kuinka monta vuorokautta miehistö lepää kohteessa ennen seuraavaa työvuoroa (lentoa takaisin Helsinkiin)?

Ja kuinka monta vuorokautta lepoa tämän jälkeen tarvitaan, kunnes miehistö on jälleen valmis uudelle lennolle Helsingistä?

Onko arvioni lähellä oikeaa, kun arvelen 8 tunnin lentoa seuraavan 3-4 vrk. lepoa?

Jatkokysymys: Mikä osa tuosta lepoajasta on työntekijöiden "saavutettua etua" ja mikä osa on ilmailuviranomaisten määräämä minimilepoaika?

25

10596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dr. Doctor

      Ketä kiinnostaa ja miten liittyy matkailuun?

      • Lola NIghtingale

        Ehkä jotain ja paljonkin merkitystä on lentäjän vireystilalla ja väsymyksellä.Autoon rattiinkaan ei saisi nousta väsyneenä.Kai näitäkin asioita on tutkittu.Onhan niitä tohtorin hattuja saatu narunsäikeitä tutkimallakin.


    • MIetiijän

      New yorkista lentävät pois seuraavana päivänä.

    • nykissä

      Lentäjät tarvitsevat 8 tunnin Helsinki Nykin lennon jälkeen kaksi vuorokautta lepoa palautuakseen. Lentoemot sen sijaan lähtevät takaisin yhden vuorokauden levon jälkeen!! Nykistä Helsinkiin palattuaan lentäjät lepäävät neljä vuorokautta. Eiköhän näillä emmeillä pitäisi jaksaa???

      • niinkö näin

        maanantaina lento nykiin, keskiviikkona takaisin ja loppuviikko vapaata ja seuraavana maanantaina lento nykiin ja jne. On se rankkaa


      • niinkö näin kirjoitti:

        maanantaina lento nykiin, keskiviikkona takaisin ja loppuviikko vapaata ja seuraavana maanantaina lento nykiin ja jne. On se rankkaa

        Näin rankkaa työtä tehdään kymppitonnin kuukausiliksalla!


      • nämä
        ilari85 kirjoitti:

        Näin rankkaa työtä tehdään kymppitonnin kuukausiliksalla!

        tienaa parhaimmillaan sen 20 000e/kk. 10 000e/kk on ka.


      • kovinkaan
        niinkö näin kirjoitti:

        maanantaina lento nykiin, keskiviikkona takaisin ja loppuviikko vapaata ja seuraavana maanantaina lento nykiin ja jne. On se rankkaa

        helppoa pitemmän päälle, jos kerran viikossa käy new yorkissa. Eikä ne kahden vuorokauden "lomat" varmaankaan ole mitään varsinaisen rentouttavia vieraassa maassa/hotellissa. Kuinka moni lähtisi lomalle atlantin toiselle puolelle kahdeksi päiväksi.

        Jos se se lento kestää sen 8 tuntia, niin paljonko luulet, että se päivä venyy molemmista päistä. Voisin kuvitella, et jenkkilässäkin nyky lainsäädännöllä jokainen pilotti on mahdollinen terroristi ja lentokentältä pois pääseminen ei ole mikää läpihuuto juttu.

        Sitä paitsi ei se loppuviikko kotimaassa ole pelkkää löhöilyä kotona. Aikas paljon noita pilotteja koulutettaan silloin kun lentotunnit ovat täynnä...


    • kyselet

      vai miksi tämä tieto on sinulle tärkeä.

      • pwsojgsodjgps

        Haluan saada selkeän omakohtaisen ja konkreettisen käsityksen käsillä olevan lakon ja sen vaatimusten taustalla olevasta nykytilasta.

        Eipä kai työehtosopimusten sisällössä mitään salaista ole. Vai onko aihe liian arkaluontoinen?


      • dp0iöa
        pwsojgsodjgps kirjoitti:

        Haluan saada selkeän omakohtaisen ja konkreettisen käsityksen käsillä olevan lakon ja sen vaatimusten taustalla olevasta nykytilasta.

        Eipä kai työehtosopimusten sisällössä mitään salaista ole. Vai onko aihe liian arkaluontoinen?

        Lentäjien työmäärät vaikuttavat sivullisilta vähäisiltä. Kuitenkin maksimilentotuntimäärä jonka ilmailuviranomainen sallii vuodessa on 900 tuntia. Jos lentäjä lentää esim "vain neljä kertaa" kuukaudessa Suomesta Aasiaan (noin 10 tuntia/siivu), kertyy niistä jo lomakuukausi huomioiden 880 tuntia. Kovin paljon ei siis tehostamista voida enään tehdä ilman että lentäjä rikkoo ilmailusäännöksiä. Kuukaudessa ei saa lentää yli 100 tuntia.


      • enää maita?
        dp0iöa kirjoitti:

        Lentäjien työmäärät vaikuttavat sivullisilta vähäisiltä. Kuitenkin maksimilentotuntimäärä jonka ilmailuviranomainen sallii vuodessa on 900 tuntia. Jos lentäjä lentää esim "vain neljä kertaa" kuukaudessa Suomesta Aasiaan (noin 10 tuntia/siivu), kertyy niistä jo lomakuukausi huomioiden 880 tuntia. Kovin paljon ei siis tehostamista voida enään tehdä ilman että lentäjä rikkoo ilmailusäännöksiä. Kuukaudessa ei saa lentää yli 100 tuntia.

        Mihin lentäjät mahtavat perustaa vaatimuksensa näiden lepoaikojen pidentämisestä kohteessa? Ja miksi ohjaamoon tämän lisäksi vaaditaan vielä kolmatta pilottia?


      • mari vaan
        dp0iöa kirjoitti:

        Lentäjien työmäärät vaikuttavat sivullisilta vähäisiltä. Kuitenkin maksimilentotuntimäärä jonka ilmailuviranomainen sallii vuodessa on 900 tuntia. Jos lentäjä lentää esim "vain neljä kertaa" kuukaudessa Suomesta Aasiaan (noin 10 tuntia/siivu), kertyy niistä jo lomakuukausi huomioiden 880 tuntia. Kovin paljon ei siis tehostamista voida enään tehdä ilman että lentäjä rikkoo ilmailusäännöksiä. Kuukaudessa ei saa lentää yli 100 tuntia.

        Joo ,nyt ymmärrän.Eihän lentäjien nykyinen
        palkka riitä mitenkään,kun niillä on niin paljon enemmän vapaa-aikaa kuin "tavallisilla " ihmisillä tuhlata niitä rahojaan.

        Mutta jos lakko tulee niin periaateessa loppui sinivalkoisilla lentäminen.


      • noin vähän
        dp0iöa kirjoitti:

        Lentäjien työmäärät vaikuttavat sivullisilta vähäisiltä. Kuitenkin maksimilentotuntimäärä jonka ilmailuviranomainen sallii vuodessa on 900 tuntia. Jos lentäjä lentää esim "vain neljä kertaa" kuukaudessa Suomesta Aasiaan (noin 10 tuntia/siivu), kertyy niistä jo lomakuukausi huomioiden 880 tuntia. Kovin paljon ei siis tehostamista voida enään tehdä ilman että lentäjä rikkoo ilmailusäännöksiä. Kuukaudessa ei saa lentää yli 100 tuntia.

        Toihan tekis vaan noin 20 h työtä viikossa??? Kyllä ilmailuviranomaiset ainakin Blue 1 lentäjille sallii paljon enemmän duunia viikossa. Reilusti yli 30 viikkotuntia heillä on ja paljon raskaampaa, kun jatkuvaa nousua ja laskua. Niissähän lentäjät sen duuninsa tekee ja ne lennon vaarallisimmat vaiheet. Pulun lentäjät voi lentää 12 tuntia ilman mitään lepoja ja tässä voi olla 6 pomppua ja olla yötyötä tai tosi aikainen vuoro klo 03 alkaen. Eikä oo vapaata kun 1 vrk välissä. Miten he jaksavat tämän jos Finskin lentäjät ei jaksa yhtä 10 tunnin lentoa, jossa suurin osa vaan kahvittelua ja iltapäivälehtien lukemista ja rupattelua????


      • kjhiuoiu
        noin vähän kirjoitti:

        Toihan tekis vaan noin 20 h työtä viikossa??? Kyllä ilmailuviranomaiset ainakin Blue 1 lentäjille sallii paljon enemmän duunia viikossa. Reilusti yli 30 viikkotuntia heillä on ja paljon raskaampaa, kun jatkuvaa nousua ja laskua. Niissähän lentäjät sen duuninsa tekee ja ne lennon vaarallisimmat vaiheet. Pulun lentäjät voi lentää 12 tuntia ilman mitään lepoja ja tässä voi olla 6 pomppua ja olla yötyötä tai tosi aikainen vuoro klo 03 alkaen. Eikä oo vapaata kun 1 vrk välissä. Miten he jaksavat tämän jos Finskin lentäjät ei jaksa yhtä 10 tunnin lentoa, jossa suurin osa vaan kahvittelua ja iltapäivälehtien lukemista ja rupattelua????

        Maksimi block-tuntirajat jotka edellä esitettiin koskevat kaikkia yhtiöitä ja niitä ei Suomessa kukaan voi ylittää ilman jälkiseuraamuksia. Se on eri asia, että lentäjän työaika ei ala siitä kun koneen pyörät nousevat ilmaan ja lopu siihen kun ne taas koskettavat maata. Työaikaa kertyy huomattavasti enemmän kuin block-aikaa. Euroopan liikenteessä työpäivä voi olla yli 14 tuntia toisinaan.


      • vierailija22
        mari vaan kirjoitti:

        Joo ,nyt ymmärrän.Eihän lentäjien nykyinen
        palkka riitä mitenkään,kun niillä on niin paljon enemmän vapaa-aikaa kuin "tavallisilla " ihmisillä tuhlata niitä rahojaan.

        Mutta jos lakko tulee niin periaateessa loppui sinivalkoisilla lentäminen.

        Luuletko että joku jää kaipaamaan ;)


    • TIETOA...

      Olen itse lentävää henkilökuntaa, ja ohjaajilla on vapaata New Yorkissa 2-3 vuorokautta. Ilmailuviranomaisen vaatima minimi on 1 vrk, näin muilla länsimaisilla yhtiöillä.

      • haluavat

        vielä pidemmät vapaat?? Jotta ehtisi paremmin reissussa rällätä? Vai verottomat päivärahatko houkuttelevat?


      • Hull U.
        haluavat kirjoitti:

        vielä pidemmät vapaat?? Jotta ehtisi paremmin reissussa rällätä? Vai verottomat päivärahatko houkuttelevat?

        No siksi, että:

        1. Halutaan lisää liksaa
        2. Tiedetään että aika on huono mutta pyydetään silti, joten
        3. Vaaditaan hieman enemmän ja mahdottomia & typeriä pyyntöjä jolloin
        4. Neuvottelujen aikana työnantaja tulee vastaan ja tuntee voittavansa kun ei tarvitse kaikkeen vaadittuun suostua ja täten
        5. Lopputuloksena saadaan ainoastaan palkankorotus joka oli alkuperäinen ja ainoa tavoite.


      • pulinaa...

        1 vrk muilla lentoyhtiöillä? Pyh!
        Riippuu täysin mistäpäin maapalloa Nykkiin lentää ja kuinka pitkä lentoaika sinne on.


      • Alalle aikova
        pulinaa... kirjoitti:

        1 vrk muilla lentoyhtiöillä? Pyh!
        Riippuu täysin mistäpäin maapalloa Nykkiin lentää ja kuinka pitkä lentoaika sinne on.

        Montako päivää finnairin lentäjä lepää HongKongissa lennon jälkeen?
        Helsingistä lähtö sunnuntaina paluu torstaina - onko ihan totta?


    • Flygari1

      Halpalentoyhtiöt vetää henkilökunnan tiukille. Kaveri on nuorena kuskina (pilotti)
      halpalentoyhtiössä ja kuukausipalkka 2700€. Duunia saa painaa kuulemma ihan koko ajan kun hinkaa Euroopan taivasta eestaas. On aika loppu aina kun saa muutaman päivän lomaa. Tää on ihan kova perusduunia. Lentäjän koulutus on kuitenkin kova kun pitää osata ohjata bussia taivaalla oikein....kelissä kuin kelissä!

    • 13+3

      On se vähän siitäkin kiinni, että onko niitä lentoja joka päivä joka suuntaan. Ellei ole konetta millä palata kotiin seuraavana päivänä, on siellä perillä odotettava kunnes seuraava Finskin lentokone saapuu kohteeseen ja lentää se sitten takaisin (koneella tullut miehistö jää kohteeseen).

    • roskafoorumi

      Joo vittu mäkin lennän tosi isollaa lentokoneella tosi pitkiä reittejä tosi isolla palkalla ja ajan aivan vitun isolla mersulla. Täää palsta on niin hyvä! Kaiken maailman urpot kokoontuu!

    • Anonyymi

      Aloittaja on selvästi Finnairin kapteenin uusin tyttöystävä joka ihmettelee miksi mies on kertonut menevänsä Nykiin ja hänestä ei ole kuulunut nyt viiteen päivään. Kyselee täällä nyt lepoaikoja ja pairingin pituuksia, kun epäilys miehen rehellisyydestä ja mahdollisesta olinpaikasta kalvaa nyt mieltä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1445
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      154
      1137
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      103
      1020
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      877
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      82
      850
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      64
      760
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      40
      747
    8. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      733
    9. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      728
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      44
      692
    Aihe