miltä tuntuu vanha elämä?

katse taaksepäin

Näin vuosien jälkeen vanha elämä ennen korjausta tuntuu yhtäältä unenomaiselta ja epäuskottavalta ja toisaalta olen kuitenkin sen elänyt läpi. Tunnistan ja tunnustan tekemäni asiat, mutta valokuvien katsominen tuottaa tuskaa enkä katso mielelläni vanhoja kuvia, joissa olen mukana.
Tästä voi tehdä sen yhteenvedon, että olin ja elin, mutta "verhon takana" tai "valehahmossa".
Itse asiassa häpeän vanhaa hahmoani. Sitä se varmaan on.
Miten itse koet "entisen elämäsi"?

7

737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • häpeää

mutta aika pitkälti samanlaisia tuntemuksia on minullakin. En häpea entistä elämääni, sain sentään sinä aikana paljon aikaan, kirjoitin kirjan, ehdin moneen toimeen, mutta arvokkaimpana lapset. Ei ole paljon kuvia katsottavana, en ilmeisesti halunnut olla kuvattavana väärän näköisenä. Todellakin entinen elämä tuntuu unelta.

• katse taaksepäin

En minäkään entistä elämääni häpeä vaan hahmoani. Olin niin feikki, en yhtään oma itseni.

• rgyrfthfyhjgh
        katse taaksepäin kirjoitti:

En minäkään entistä elämääni häpeä vaan hahmoani. Olin niin feikki, en yhtään oma itseni.

Aikuisena en ole elänyt väärässä persoonassa lainkaan, mutta teinielämääni muistelen kauhulla. Ei siksi, että olisin tehnyt mitään kamalaa, sillä en oikeastaan tehnyt mitään mainitsemisen arvoista, mutta en todellakaan tiennyt kuka olin ja valokuvistakin näkee kuinka muutin tyyliäni jatkuvasti kun mikään ei tuntunut hyvältä. Yritin miellyttää vain muita. Hametta en sentään päälleni pistänyt kuin pari satunnaista kertaa ja kuvissa on hameen lisäksi havaittavissa epävarma ja tuskastunut itsehäpeän ilme.

• katselin vähän vanhoja valokuvia. Tuntui niin hassulta että on nähnyt ihan samat jutut kuin tuo kuvien henkilö, mutta ei tunnistanut itseään enää siksi.

Ja niiden kokemustenkin kanssa ymmärrys on lisääntynyt elämästä ja nekin näkee varmaan eri tavalla kuin silloin.

• vaan

ei tunnu miltään, ku olen aina ollut samannäköinen ja en ole elänyt ns. kaksoiselämää ja mun muutos ei ole ollutsilleen radikaalinen.

mitä nyt vaan tuolta alapäästä vähän fiksattu.

• kanelisokeri

Unenomainen on äärimmäisen hyvä sana. Siltä se juuri tuntuu. Unenomaiselta ja epäuskottavalta.

Kyllähän se elämä kasvatti ja kypsytti, mutta ehkä itsekin huomaan tavallaan häpeäväni sitä, olin lähinnä masentunut ja tietyllä tavalla ärtynyt koko ajan. Toivoisin lähinnä, ettei sitä aikaa tarvitsisi muistaa laisinkaan... Ja niin, vanhat kuvat olen heittänyt pois, tosin vanhemmilla niitä on ripari-ikään asti.

• Kolmois-S

"Unenomainen" on se, mikä minullakin on mielessä. Vahvimmin unenomaisuus liittyy genitaaleihin. On vaikea kuvitella, että minulla on olleet genitaalit joskus toisenlaiset mitä nyt.

Ihan kuin olisi viettänyt lapsuutensa ja nuoruutensa josain uniformussa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      54
      5666
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      73
      2782
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      2000
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      1885
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      160
      1815
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      18
      1771
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1528
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1161
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      81
      1141
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      66
      965
    Aihe