mikä ihme vanhoja veneilijöitä

nyppii

Kun puhutaan navigoinnista,ja joku erehtyy kyseleen
läppäreistä tai plottereista tähän hommaan,niin kylä on heti joku besservisseri "merikarhu" toitottamassa paperikartoista,harpeista,viivaimista,ja kaikesta sinänsä hyödyllisestä navigoinnissa.
Uskoisin,että jos joku kyselee jostain sähköisestä apuvälineestä,niin sillä on jo joku käsitys vesillä kulkemisesta,ja vaikka ei olisikaan ihan pro näissä hommissa,niin toivottavasti se saa olla kiinnostunut siitä tavasta jolla itse haluaa paikkansa vesillä määrittää.
Joskus tuntuu kuin pahimmat paperikartta valistajat ei osaa itse käyttää näitä uusia apuvälineitä.
Olisi mukava kuulla kuinka moni on luopunut jostain toimivasta sähköisestä navigointilaitteesta.

25

2321

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha pieru

Vanha totuus on että joka aasilla ajaa se aasista puhuu. Toiset ovat välinefriikkejä ja toisille riittää pelkkä kartta. Kaikilla on oikeus tehdä oma ratkaisunsa ilman huonoa omaatuntoa.
      Kysymykseesi vastaisin, Decca radiosuuntimalaiteesta olen luopunut.

• nuori veneilijä

Montako viskipulloa saa plotterin hinnalla ?

Olen täällä ennenkin julistanut, että veneily on hauskempaa ilman sähköisiä apuvälineitä !

Tosin pitää täsmentää, ettei kaikista ole siihen... jos koulun liikuntatunneilla tulit metsästä itku kurkussa joskus ennen hämärää, suosittelen sinulle sähköisiä navigoinnin apuvälineitä.

• olettamuksesi on väärä!!!

En tietenkään voi edustaa "vanhoja veneilijöitä" eikä mitään vanhojen veneilijöiden puoluetta ole olemassakaan.

Koska vanhojen veneilijöiden elektroniikka sinua kuitenkin tuntuu kiinnostavan, kerron yhden eläkeikään ehtineen veneilijän kokemuksen:

- käytän elektronisia välineitä, jotka veneessäni ovat tärkeysjärjestyksesä: gps (x3), loki kaiku, tutka, plotteri, pc x 2 (Maxsea- ja cmap-kartastot, sääfaxohjelmat, vuorovesiohjelmat jne). Muuta elektroniikkaa VHF,SSB pactor,tuulimittarit,navtex,..ja tietenkin autopilotti.
      - perinteiset välineet: kompassi (x2), paperikartat (yht n. 50kg), harppi, astelevy viivain, lyjykyniä, suuntimakompassi, sekstantti taulukot, luotiliina
      - purjehdusten aikana epäkuntoon mennyttä navigointivälineistöä: pc (kovalevy, akku, kannen saranat hajonneet), plotteri (epäkuntoon x2), gps-antennin elektroniikan korroosio, navtexin antennin korroosio, kaiku (hajonnut x2), tuulimittarit (useita kertoja epäkunnossa), autopilotti hajonnut useita kertoja.
      Ennen gps:n aikakautta navigointielektroniikkani oli Seafix- ja Sailor-radiopeili, myöhemmin Leab- ja Philips-deccanavigaattorit. Kaikissa oli jotain ongelmia jossain vaiheessa (paitsi Sailorissa).

Elektroniikka on hyvä apu ja tekee navigoinnin todella yksinkertaiseksi. Elektroniikan pettämiset ovat omassa veneessäni tapahtuneet aina yllättäen, jopa uusissa laitteissa takuuaikana. Perinteinen välineistö ei ole koskaan pettänyt.

Itse en lähde merille ilman perinteistä navigointivarustusta. Pidän perinteisen välineistön puuttumista selvänä turvallisuusriskinä, "hullun rohkeutena".
      Kurjin mahdollisuus kaiken navigointielektroniikan kannalta on ukonilmassa sattuva sähköpurkaus ja black out. Siitäkin on tullut henk koht kokemus, mutta onneksi vahingot jäivät melko pieniksi (gps mittaristo tuhoutui, plotteria ei silloin veneessäni ollut).

Jokainen tietenkin ratkaisee aivan itse, miten luotettavana pitää huvivene-elektroniikkaa ja minkälaisia riskejä haluaa ottaa.

• plotteri....

VOI PETTÄÄ!

• kkkkkkkk

ja sitten veneilet ranta kivenheiton päässä vasemmalla tai oikealla, niinkuin täällä suomessa veneillään

• Se eläkeläinen vaan.
        kkkkkkkk kirjoitti:

ja sitten veneilet ranta kivenheiton päässä vasemmalla tai oikealla, niinkuin täällä suomessa veneillään

Tähän mennessä olen seilannut n. 150.000 mpk, viime vuonna tosin vain hiukan yli 5.000 mpk. Toisinaan rannat ovat olleet aika kaukana.
        Kukin tyylillään.

• kkkkkkkk
        Se eläkeläinen vaan. kirjoitti:

Tähän mennessä olen seilannut n. 150.000 mpk, viime vuonna tosin vain hiukan yli 5.000 mpk. Toisinaan rannat ovat olleet aika kaukana.
        Kukin tyylillään.

ja kaphuurnikin on tullut kierrettyä puol tusinaa kertaa kun oikein tarkasti muistellaan...

• koska et itse purjehdi?
        kkkkkkkk kirjoitti:

ja kaphuurnikin on tullut kierrettyä puol tusinaa kertaa kun oikein tarkasti muistellaan...

Kaikki aloittavat 0 mpk:sta. Ehkä itse olet päässyt vasta 500:aan? 5000 mpk tulee, kun vaikkapa käyt kiertämässä Islannin tai seilaat Karibialle. Siitä se lähtee alkuun, yritä sinäkin!

• se olla pittää

Minustakin kuka vain voi navigoida paperikartoillaan jos haluaa, ei se minua häiritse. Minä käytän plotteria nyt ja tulevaisuudessa. Se nyt vain on höhlää pläräillä paparikarttoja.

• Maano.

suunnistoo noella vermmeillä.

Ei tiijjä toemiivatko vae ei.

Käviinnii nii ettäs kaevoe harpilla hamppaasta makkarroo kuhäs olnii jäennä kuorrta vällii nii putos harpi perrkele järvvee. Ei ollu hirvvee syvvää mutta ei näkynnä ku nii ol paskanne ves.
        Siinnä sitteh pers pitkällä ehtinnii sitä harppiloo ni kuhas tull puuska ja vei miu kartannii järvvee.
        Eihän näestä vehkeistä mihikkää veskäyttö ou. Karttannii män iha mujjeeks ku kastu.

• keiska
        Maano. kirjoitti:

suunnistoo noella vermmeillä.

Ei tiijjä toemiivatko vae ei.

Käviinnii nii ettäs kaevoe harpilla hamppaasta makkarroo kuhäs olnii jäennä kuorrta vällii nii putos harpi perrkele järvvee. Ei ollu hirvvee syvvää mutta ei näkynnä ku nii ol paskanne ves.
        Siinnä sitteh pers pitkällä ehtinnii sitä harppiloo ni kuhas tull puuska ja vei miu kartannii järvvee.
        Eihän näestä vehkeistä mihikkää veskäyttö ou. Karttannii män iha mujjeeks ku kastu.

Plotter kun hajoaa ja kartta syttyy tuleen niin ajetaan rantaan ja soitetaan taksi. Kone kun hajoaa niin melotaan äyskärillä.

• nyppii

Toi mun otsikko oli vähän huono,en tarkoita nimenomaan vanhoja veneilijöitä,johon muuten kuulun itsekkin,tarkoitin vain sitä,kun haluaa kysyä nimenomaan ja vain ja ainoastaan jostain sähköisistä välineistä,niin aina joku selvittää paperikartoista ym.,ne on tietysti kaiken perusta ja minullakin aina varalla.
      MUTTA JOS HALUAISI kysellä noista em.laitteista,niin silloin en tarkoita,että haluaisin aina esitelmää perinteisen navigoinnin paremmuudesta.
      Tahtoo vain aina mennä isoksi väittelyksi asian vierestä.
      Pitäisiköhän tässäkin asiassa vanha sanonta paikkaansa"tyhmäkin käy viisaasta kun on hiljaa"

• laatia kysymys?

Mitä oikeastaan halusit tietää?
        Halusit vain kertoa, että vanhat veneilijät paperikarttoineen harmittaa sua?

• -Mika-

Sama ilmiö on ollut olemassa jo ennen nettiä ja plotteria. Varmaan aina. Kysehän on siitä, että vastaaja haluaa osoittaa olevansa parempi kuin sinä. Ei mistään muusta. Sävyt vaan on jyrkempiä koska se toinen ei voi motata sua kun se vittuuntuu tarpeeksi... Kehonkieli puuttuu ja konkreettinen, välitön vaara turpiinsaamisesta myös joten alkuperäinen asia hukkuu ja väittely saa järjettömät mittasuhteet.

Esimerkki:
        Jos kysyt netin elektroniikkapalstalla, että miten kuuluu kytkeä verkkosähkökäyttöinen palovaroitin, on esimmäinen vastaus tyyliin "jos sun tarvii kysyä tuota, niin on parempi kun et asenna sitä, jätä ammattilaisen huoleksi ym".

Jos oot iso mies ja kysyt samainen laite kädessä sitä myyjältä SLO:n tukussa asentajahalaarit päällä niin se kertoo tai antaa kopion asennusohjeesta. Ja jos olet nuorehko blondi yksinhuoltaja huutava skidi käsipuolessa ja kysyt sitä samaa siltä samalta myyjältä niin se kohteliaasti neuvoo sinua ottamaan yhteyttä asennusliikkeeseen, koska tavallinen ihmin en ei saa sellaista asentaa.

Mutta netissä saat paasaamista ja ylenkatsetta ja halveksuntaa...

Hauskaa, eikö totta?

Parhaiten oikeaa (joskin subjektiivista) tietoa saat keskustelemalla kasvokkain kenen tahansa plotterin omistavan venelijän kanssa. Mieluiten siellä rannassa tai vaikka nyt venemessuilla.

• nyppii
        -Mika- kirjoitti:

Sama ilmiö on ollut olemassa jo ennen nettiä ja plotteria. Varmaan aina. Kysehän on siitä, että vastaaja haluaa osoittaa olevansa parempi kuin sinä. Ei mistään muusta. Sävyt vaan on jyrkempiä koska se toinen ei voi motata sua kun se vittuuntuu tarpeeksi... Kehonkieli puuttuu ja konkreettinen, välitön vaara turpiinsaamisesta myös joten alkuperäinen asia hukkuu ja väittely saa järjettömät mittasuhteet.

Esimerkki:
        Jos kysyt netin elektroniikkapalstalla, että miten kuuluu kytkeä verkkosähkökäyttöinen palovaroitin, on esimmäinen vastaus tyyliin "jos sun tarvii kysyä tuota, niin on parempi kun et asenna sitä, jätä ammattilaisen huoleksi ym".

Jos oot iso mies ja kysyt samainen laite kädessä sitä myyjältä SLO:n tukussa asentajahalaarit päällä niin se kertoo tai antaa kopion asennusohjeesta. Ja jos olet nuorehko blondi yksinhuoltaja huutava skidi käsipuolessa ja kysyt sitä samaa siltä samalta myyjältä niin se kohteliaasti neuvoo sinua ottamaan yhteyttä asennusliikkeeseen, koska tavallinen ihmin en ei saa sellaista asentaa.

Mutta netissä saat paasaamista ja ylenkatsetta ja halveksuntaa...

Hauskaa, eikö totta?

Parhaiten oikeaa (joskin subjektiivista) tietoa saat keskustelemalla kasvokkain kenen tahansa plotterin omistavan venelijän kanssa. Mieluiten siellä rannassa tai vaikka nyt venemessuilla.

Kyllä täältä näköjään löytyy joitakin jotka ovat tajunneet pohdinnan pointin.
        Mulla kun on sellainen vika varmaan,että mua alkaa tosissaan nyppiin,jos joku kysyy ihan mitä vaan,niin heti on vastaamassa joku,joka ei tiedä ehkä hevonpaskaa koko asiasta,ja tietää jostain muusta paljonkin,mutta haluaa tuoda sen tietämyksensä esille,vaikka sellaista ei kukaan olisi kysynyt.

• sheppare

Ihan riittävän hyvin näkee kun laittaa molempien käsien peukalot ja etusormet toisiinsa kiinni ja tirkistää näin syntyneestä välistä.

Vanha laiva kääntyy hitaasti, karavaanit kulkee ja koirat haukkuu. Vanhat hyvät ajat. Uuden oppiminen on töisevää.
      Siinä syitä.

• -Mika-

Kyseessä taitaa olla ihan vaan vastareaktio, ja nyt jo itseasiassa pahimmat ylilyönnit on jääneet pois tästä aiheesta. Aikaa on kulunut sopivasti ja pahimmat paasaajat on viisastuneet.

Jos vanhoja keskusteluja aiheesta kaivelee, huomaa sieltä jotain: Moni "nuori veneilijä" toitottaa plotterin autuutta ainoana järkevänä navigointivälineenä ja että paperikartat ja kompassit voi jo unohtaa.

On luonnollista, että tällaiselle henkilölle halutaan muistuttaa perusnavigointivälineiden ja niiden käytön osaamisen tärkeyttä, sen plotterin lisäksi. Yleensä samassa ketjussa vielä väännetään AIS:n ja tutkan käytön hyöty/välttämättömyys asioista, ym.

Nettikeskustelussa kun vaan tuppaa tapahtumaan sitten ylilyöntejä ja tunteet kuumenee ja otetaan vaan entistä vahvemmin kiinni siitä MINUN omasta ja ainoasta oikeasta mielipiteestä...

Luen itseni vanhaksi veneilijäksi. Oon kuitenkin jo vaari ja aloittanut veneilyn -60 -luvulla. Silti mulla(kin) oli läppäri ja siihen liitetty GPS käytössä jo kun ei vielä ollut Meri-CD ohjelmaa eikä plottereita kuluttajakäyttöön ollenkaan. Silloin jouduin ihan itse ne suomalaiset merikortit skannaamaan ja kalibroimaan käyttämäni ohjelman (GPSS) käyttöön. Edelleen on läppäri purjeveneessä ja siinä meri-CD:t, Seaclear, Oziexplorer ja Tsunamis -softat.

Käytännössä myös kaikkialla muualla kuin suomen saaristossa on mullakin ollut pääasiallinen navigointiväline läppäri ja Tsunamis. Niillä on menty atlantin yli ja pitkin välimerta. Ja väliä hollannti - suomi.

Silti vielä vuosi sitten kieltäydyin lähtemästä hollannista suomeen tuomaan venettä ilman paperikarttoja ja pelkän läppärin ja plotterin varassa. Saattaisin kieltäytyä vieläkin, ehkä.

Joten sanoisin, että ei meitä vanhoja veneilijöitä mikään vaivaa... ;-)

• kysymys vain reaktiosta?

Varmaan harmittaa, kun papparaiset seilaa ilman uusinta elektroniikkaa ja silti ne pirut löytää perille. Täytyyhän sen olla väärin, me ei ainakaan hankita paperikarttoja ja muuta perinnekamaa!

PS olen muuten lähdössä huhtik. lopulla hakemaan yhtä paattia Suomeen (ja tietenkin otan paperikartat mukaan niinkuin aina ennenkin).

• -Mika
        kysymys vain reaktiosta? kirjoitti:

Varmaan harmittaa, kun papparaiset seilaa ilman uusinta elektroniikkaa ja silti ne pirut löytää perille. Täytyyhän sen olla väärin, me ei ainakaan hankita paperikarttoja ja muuta perinnekamaa!

PS olen muuten lähdössä huhtik. lopulla hakemaan yhtä paattia Suomeen (ja tietenkin otan paperikartat mukaan niinkuin aina ennenkin).

...kysyjää oikeutetusti ottaa päähän.
        Hän kysyy: Mitä kahvi maksaa?
        Ja saa vastauksen: Tänään ei kannata ostaa kissanruokaa...

Jos olisi kyse kuvaamastasi reaktiosta, hän aloittaisi tietysti luennolla siitä, kuinka hyvin hän on kiertänyt palloa vuoskymmeniä isoisänaikaisella piirukompassilla ja itsetehdyllä sekstantilla ja paperikartoilla.

Ja sitten vasta vähättelevään sävyyn kysyisi noista plottereista, kun vaimo/tyttöystävä/lapset sellaisen välttämättä veneeseen haluaa vaikka MINÄ kyllä pärjään näillä perinteisilläkin välineillä ja MINÄ osaan niitä käyttää...

;-)

• alkuperäiseen kysymykseen
        -Mika kirjoitti:

...kysyjää oikeutetusti ottaa päähän.
        Hän kysyy: Mitä kahvi maksaa?
        Ja saa vastauksen: Tänään ei kannata ostaa kissanruokaa...

Jos olisi kyse kuvaamastasi reaktiosta, hän aloittaisi tietysti luennolla siitä, kuinka hyvin hän on kiertänyt palloa vuoskymmeniä isoisänaikaisella piirukompassilla ja itsetehdyllä sekstantilla ja paperikartoilla.

Ja sitten vasta vähättelevään sävyyn kysyisi noista plottereista, kun vaimo/tyttöystävä/lapset sellaisen välttämättä veneeseen haluaa vaikka MINÄ kyllä pärjään näillä perinteisilläkin välineillä ja MINÄ osaan niitä käyttää...

;-)

"Olisi mukava kuulla kuinka moni on luopunut jostain toimivasta sähköisestä navigointilaitteesta".

Itse olen vanha (jos >50 v seilannut katsotaan vanhaksi) ja olen luopunut seuraavista toimivista elektronisista navigointilaitteista:
        - radiopeili 2 kpl
        - decca
        - Seafahrer kaiku
        - ICS Nav 4 Navtex (paperille printtaava)
        - Lowrance karttaplotteri
        - Garmin käsi-gps
        Lisäksi koko joukko muita elektronisia navigointilaitteita on vuosien varrella yllättäen "sanonut irti toimintasopimuksensa".

Toimintakuntoisista luopuminen on tapahtunut elektroniikan päivityksen myötä. Perinteisistä navigointilaitteista en ole luopunut. Kyllä plotteri helpottaa navigointia. Siitä kait kukaan ei voine olla eri mieltä - muuta kuin leikillään tai ärsyttääkseen.

• nyppii
        alkuperäiseen kysymykseen kirjoitti:

"Olisi mukava kuulla kuinka moni on luopunut jostain toimivasta sähköisestä navigointilaitteesta".

Itse olen vanha (jos >50 v seilannut katsotaan vanhaksi) ja olen luopunut seuraavista toimivista elektronisista navigointilaitteista:
        - radiopeili 2 kpl
        - decca
        - Seafahrer kaiku
        - ICS Nav 4 Navtex (paperille printtaava)
        - Lowrance karttaplotteri
        - Garmin käsi-gps
        Lisäksi koko joukko muita elektronisia navigointilaitteita on vuosien varrella yllättäen "sanonut irti toimintasopimuksensa".

Toimintakuntoisista luopuminen on tapahtunut elektroniikan päivityksen myötä. Perinteisistä navigointilaitteista en ole luopunut. Kyllä plotteri helpottaa navigointia. Siitä kait kukaan ei voine olla eri mieltä - muuta kuin leikillään tai ärsyttääkseen.

Täytyy tässä varmaan jo pyytää anteeksi jos olen loukannut tai vähätellyt "vanhoja veneilijöitä",ei tosiaan ollut tarkoitus.
        Kyllä minä arvostan niitä vanhoja veneilijöitä,ja kaikkia muitakin,jotka osaavat hommansa.
        Onhan se paljon mukavampi tuolla vesillä,kun kaikki osaisivat turvallisen tavan liikkua.
        Itsekkin olen jo vanha veneilijä(paino sanalla vanha);),mutta kun aika on kulunut,olen huomannut,että minullakin on paljon uusia asioita opittavana,ja niissä merkeissä olen täälläkin kysellyt uusista laitteista,ja sitten kun on itse tosissaan,ja vähän epävarmana alkanut jotai kyseleen,ja joku on alkanut ns. ....uileen,niin välillä meinaa mennä hermo.
        Ja vielä asiaankin,
        olisi mukava kuulla lisää noista läppäriin sopivista navigointi ohjelmista,kokemuksia ja kommentteja,esim. minkälainen on toi Tsunami.
        Itselläni on käytössä myös itse skannatut(tai oikeasti poikieni)kartat seaclearissa,ja nyt olen uusimassa kannettavaa,ja on alkanut tekeen mieli päivittää vähän kaikkea,esm.karttoja.
        Nykyiset kartat on skannattu mustavalkoisena,ja ovat vähän epäselviä ruudulla,olisikohan joku saanut jossain ohjelmassa toimimaan esim.Garminin autonavigaattorissa käyttämääni Suomi Pro maastokartta,jossa on myös vesistöt.

• on hyvä ja helppokäyttöinen!
        nyppii kirjoitti:

Täytyy tässä varmaan jo pyytää anteeksi jos olen loukannut tai vähätellyt "vanhoja veneilijöitä",ei tosiaan ollut tarkoitus.
        Kyllä minä arvostan niitä vanhoja veneilijöitä,ja kaikkia muitakin,jotka osaavat hommansa.
        Onhan se paljon mukavampi tuolla vesillä,kun kaikki osaisivat turvallisen tavan liikkua.
        Itsekkin olen jo vanha veneilijä(paino sanalla vanha);),mutta kun aika on kulunut,olen huomannut,että minullakin on paljon uusia asioita opittavana,ja niissä merkeissä olen täälläkin kysellyt uusista laitteista,ja sitten kun on itse tosissaan,ja vähän epävarmana alkanut jotai kyseleen,ja joku on alkanut ns. ....uileen,niin välillä meinaa mennä hermo.
        Ja vielä asiaankin,
        olisi mukava kuulla lisää noista läppäriin sopivista navigointi ohjelmista,kokemuksia ja kommentteja,esim. minkälainen on toi Tsunami.
        Itselläni on käytössä myös itse skannatut(tai oikeasti poikieni)kartat seaclearissa,ja nyt olen uusimassa kannettavaa,ja on alkanut tekeen mieli päivittää vähän kaikkea,esm.karttoja.
        Nykyiset kartat on skannattu mustavalkoisena,ja ovat vähän epäselviä ruudulla,olisikohan joku saanut jossain ohjelmassa toimimaan esim.Garminin autonavigaattorissa käyttämääni Suomi Pro maastokartta,jossa on myös vesistöt.

Vanhana purjehtijana minulla on kokemusta kolmesta pc:n karttaohjelmistosta ja pidän Tsunami 99 helppokäyttöisenä. Se on hyvä "back up" pitkille maailmanreissuille, joihin oma mielipiteeni perustuu. Jos itse suunnittelet pitkää reissua, asenna karttaohjelmisto kahteen läppäriin (toinen varakoneeksi). Läppärit ei tahdo kestää merellistä ympäristöä kuin pari vuotta, sitten alkaa nikotella (vaikka ei ole saanut roiskeitakaan).

• -Mika-
        nyppii kirjoitti:

Ja vielä asiaankin,

...anteeksi pyytele. Kysymys oli aiheellinen.

Asiaan: Tsunamis on hyvä, mutta olen tottunut käyttämään sitä vain pitkillä reissuilla itämeren ulkopuolella. Jostain syystä tuo Seaclear ja Meri-CD:n kartat -yhdistelmä on kotoisamman oloinen käyttää kotivesillä. Ja ohjelmakin omasta mielestäni parempi ja loogisempi käytöltään. Karttanäkymä kun on vielä identtinen sen tutun paperikartan kanssa.

Nuo ohjelmat ja niisä käytetyt kartat eroavat toisistaan perusteellisesti: Kaupalliset ohjelmat (Tsunamis, plotterit) käyttävät vektorikarttoja, Seaclear ja Oziexplorer taas rasterikarttoja, niitä skannattuja tai Meri-CD:ltä kopioituja. Ristiin niitä ei voi käyttää, joten sitä Garminin kartaakaan ei voi käyttää muissa ohjelmissa.

Seaclearin etuna on myös edullisuus ja hyvä eri NMEA-lähteiden hyödyntäminen. Se osaa lukea tuulimittaria, lokia ja sähkökompassia sekä AIS-vastaanotinta, jolloin kaikki esitetään samalla karttapohjalla.

• nyppii
        -Mika- kirjoitti:

...anteeksi pyytele. Kysymys oli aiheellinen.

Asiaan: Tsunamis on hyvä, mutta olen tottunut käyttämään sitä vain pitkillä reissuilla itämeren ulkopuolella. Jostain syystä tuo Seaclear ja Meri-CD:n kartat -yhdistelmä on kotoisamman oloinen käyttää kotivesillä. Ja ohjelmakin omasta mielestäni parempi ja loogisempi käytöltään. Karttanäkymä kun on vielä identtinen sen tutun paperikartan kanssa.

Nuo ohjelmat ja niisä käytetyt kartat eroavat toisistaan perusteellisesti: Kaupalliset ohjelmat (Tsunamis, plotterit) käyttävät vektorikarttoja, Seaclear ja Oziexplorer taas rasterikarttoja, niitä skannattuja tai Meri-CD:ltä kopioituja. Ristiin niitä ei voi käyttää, joten sitä Garminin kartaakaan ei voi käyttää muissa ohjelmissa.

Seaclearin etuna on myös edullisuus ja hyvä eri NMEA-lähteiden hyödyntäminen. Se osaa lukea tuulimittaria, lokia ja sähkökompassia sekä AIS-vastaanotinta, jolloin kaikki esitetään samalla karttapohjalla.

Hyvä tietää,ettei noi esim.garminin kartat toimi tossa seaclearissa,täällä sisävesillä täytyy varmaan tyytyä noihin skannattuihin karttoihin,ainakin syrjäisimmillä vesillä,esim. Hämeenlinna-Tampere,vai olisko jollain muuta tietoa?

• Kartat mukaan

Onhan tuo veneilyn aloittamiskynnys alentunut näiden plottereiden myötä. Muistan joskus 90-luvun alussa, kun eräs äveriäämpi hifistelijä oli hommannut näitä ensimmäisiä plottereita. Se maksoi siitä noin 100000 markkaa.

Silti on hyvä opetella lukemaan oikeaakin karttaa, katsomaan jatkuvasti ulos, ja myös ymmärtää kompassin käyttö.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      266
      5331
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      63
      4484
    3. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4301
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3710
    5. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3677
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      46
      3664
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      43
      2859
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      26
      2767
    9. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2626
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      70
      2454
    Aihe