kortisonin lopetus

nyt se on loppu

Onko kelleen tullut mitään oireita kortisonin lopettamisesta? Minkälaisia?
Täällä tuntuu että koko ajan oli pientälämpöä ja flunssaa iskis. Eli onko kyse vaan huonosta tuurista(et flunssa iskee heti) vai pitäskö huolestua?

9

22787

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irti kortisonista

      kannattaisi kortisoni lopettaa, eli laskea annosta viikon ajan, niin "pelastuu" sivuvaikutuksilta. Tietysti liukuma-aika riippuu siitä, miten suuresta annoksesta lähdetään alaspäin.

    • nivelreumaatikko

      Minä aloitin taas marraskuussa kortisonin vähennyksen. Käytin vain 5 mg. Nyt otan viitenä päivänä viikossa 2,5 mg ja kahtena päivänä olen kokonaan ilman kortisonia. Olen tosi jäykkä ja turvoksissa. Flunssan sairastin joulukuussa, mutta silloinhan oli oikein epidemia liikkeellä.

      Olen joutunut käyttämään kortisonia nivelreumaan sairastumisesta lähtien eli lähes 6 vuotta (myös Trexan ja Oxiklorin). Siis aiemmat kortisonin lopetusyritykset olen joutunut jättämään kesken.

      Alkoiko lämpöily sinulla vasta, kun olit lopettanut kortisonin käytön kokonaan?

      • nyt se on loppu

        Juuh lämpöily alkoi paripäivää sen jälkeen kun oli loppu. enne lopettamista söin joka toinen päivä 2,5mg (ohjeen minkä sain mukaan) et kuinkakohan paljon pienemmällä se olis pitänyt vielä lopettaa... No mulla kivut ollu suht kurissa (pienesti kiusaa mut pärjää), et ne ei oo villiintyneet, et sen suhteen olis ihan oks:ti mutku.
        No veto pois ja lämpöilyä, jos ei pahempaa tuu niin kai nuokin joskus loppuvat.


      • kohdallani

        kostisonin lopetus on sujunut ongelmitta. olen syönyt kuuriluntoisesti ja mitään sivuoireita ei koskaan ole ollut. syön joskus aina kuukauden kuurin ja aloitus on 7½ mg viikko ja sitten 5mg viikko ja sitten 2½ mg viikko ja neljäs viikko 2½ mg joka toinen päivä. Sairastan nivelreumaa..


      • aktiivisuudesta
        nyt se on loppu kirjoitti:

        Juuh lämpöily alkoi paripäivää sen jälkeen kun oli loppu. enne lopettamista söin joka toinen päivä 2,5mg (ohjeen minkä sain mukaan) et kuinkakohan paljon pienemmällä se olis pitänyt vielä lopettaa... No mulla kivut ollu suht kurissa (pienesti kiusaa mut pärjää), et ne ei oo villiintyneet, et sen suhteen olis ihan oks:ti mutku.
        No veto pois ja lämpöilyä, jos ei pahempaa tuu niin kai nuokin joskus loppuvat.

        Minkälaiset lukemat ovat tulehdusarvoissa, CRP, LA ?

        Ei tuo ole sivuvaikutus, vaan merkki sairauden - reuman tulehduksellisesta olemassaolosta. Et kertonut, kauanko olet kortisoonia syönyt, millä annoksilla, ja millaisella laskulla?
        Mulla kesti 5 mg:n lopetus useita kuukausia, ja sittenkin jouduin palaamaan takaisin kortisooniin.


      • nyt se on loppu
        aktiivisuudesta kirjoitti:

        Minkälaiset lukemat ovat tulehdusarvoissa, CRP, LA ?

        Ei tuo ole sivuvaikutus, vaan merkki sairauden - reuman tulehduksellisesta olemassaolosta. Et kertonut, kauanko olet kortisoonia syönyt, millä annoksilla, ja millaisella laskulla?
        Mulla kesti 5 mg:n lopetus useita kuukausia, ja sittenkin jouduin palaamaan takaisin kortisooniin.

        No noi tulehus arvot oli ihan normaalit just ennen kun loppu. Enhän mä ehtinyt syömään kun reilun vuoden vaan. Kuukaus aina yhtä ja sitten vähennys (2,5mg joka toinen päivä, 2,5mg joka päivä, 5mg joka toinenpäivä ja 2,5 jokatoinen, 5mg joka päivä). tossa olo oli kohtuu hyvä kun se meni vielä joka toinen päivä. No kattellaan kattellaan :) nyt vaan veto pois on toi lämpöily näyttänyt hävinneen (ainakin toistaiseksi) Hiukan on varpaillaan aina kun jotain vähennetään. No jos nyt hirveän huonoksi menee olo tila niin täytyy soitella tohtorille et tarvisko alkaa hiukan takaisin. Nooh aika näyttää miten pitkälle mennään. kuukauden päästä on ihan näytille meno et viimeistään voipi kysellä sillon.
        Kiitos teille


      • nivelreumaatikko
        nyt se on loppu kirjoitti:

        Juuh lämpöily alkoi paripäivää sen jälkeen kun oli loppu. enne lopettamista söin joka toinen päivä 2,5mg (ohjeen minkä sain mukaan) et kuinkakohan paljon pienemmällä se olis pitänyt vielä lopettaa... No mulla kivut ollu suht kurissa (pienesti kiusaa mut pärjää), et ne ei oo villiintyneet, et sen suhteen olis ihan oks:ti mutku.
        No veto pois ja lämpöilyä, jos ei pahempaa tuu niin kai nuokin joskus loppuvat.

        Minä juttelin eilen reumalääkärin kanssa. Hän neuvoi, että kun olen päässyt tuohon joka toinen päivä 2,5 mg, seuraavalla viikolla olen kahtena päivänä peräkkäin ilman kortisonia. Seuraavalla viikolla taas yksi päivä enemmän ilman kortisonia jne.

        Valitettavasti taas näyttää, ettei lopetus onnistu. Senkka nousee ja Hb laskee. Kuukauden kuluttua uudestaan verikokeisiin. Toisaalta tuntuu, että pääsisin paljon helpommalla, jos jatkaisin kortisonin syöntiä 5 mg päivässä.


      • Vaivaiseukko68
        kohdallani kirjoitti:

        kostisonin lopetus on sujunut ongelmitta. olen syönyt kuuriluntoisesti ja mitään sivuoireita ei koskaan ole ollut. syön joskus aina kuukauden kuurin ja aloitus on 7½ mg viikko ja sitten 5mg viikko ja sitten 2½ mg viikko ja neljäs viikko 2½ mg joka toinen päivä. Sairastan nivelreumaa..

        kuuriluonteisesti olen käyttänyt ja lopetuksen suhteen en ole huomannut ongelmia olevan. Toisaalta kortisonin käyttö on aiheuttanut uniongelmia ja huonosti nukuttujen öiden takia väsyttää..


      • kortisoniton
        nyt se on loppu kirjoitti:

        Juuh lämpöily alkoi paripäivää sen jälkeen kun oli loppu. enne lopettamista söin joka toinen päivä 2,5mg (ohjeen minkä sain mukaan) et kuinkakohan paljon pienemmällä se olis pitänyt vielä lopettaa... No mulla kivut ollu suht kurissa (pienesti kiusaa mut pärjää), et ne ei oo villiintyneet, et sen suhteen olis ihan oks:ti mutku.
        No veto pois ja lämpöilyä, jos ei pahempaa tuu niin kai nuokin joskus loppuvat.

        Minulla samat oireet. Käskettiin lopettamaan kokonaan, kun annos oli ollut kuukauden-pari 2,5 mg joka toinen päivä. Nyt pari viikkoa lopetuksen jälkeen ihan veto pois ja olo, kuin flunssa olisi tulossa. Vilunväreitä ja voimattomuutta. Alaselkää jomottaa erityisesti oikealta puolelta. Onko vakavaa, jos nyt lisämunuiset oirehtii kortisonin puutoksen takia? Voiko odottaa, että tilanne normalisoituu vai voiko tapahtua jotain vaarallista?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5146
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1887
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1578
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1206
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1187
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe