Meillä on kaksi autoa ja isännällä kyläilee silloin tällöin hieman yli 3 v tytär. Isännän autossa on nyt turvaistuin, jonka painorajoituksia en tiedä, mutta koosta päätellen se jää naperolle pieneksi n. vuoden päästä. Millainen istuin sen jälkeen kannattaa ostaa lapselle? Lähinnä kysymys on ajankohtainen nyt siksi, että mietin tuossa että jos ostaisimme jo nyt sen uuden istuimen ja se asennettaisiin meidän toiseen autoon, jolloin lapsi voisi olla myös siinä autossa eikä istuinta tarvisi aina irroittaa. Vai onko turvallista istuttaa lapsi esim. istuinkorokkeelle 3-vuotiaana (painoa n. 14 kg)? Vai pitäisikö istuin olla jonkin muunlainen...? Millainen?
Turvaistuin vai koroke autoon
21
2565
Vastaukset
- jte
Ilman muuta sellainen turvavyöistuin, jossa on vartalon ja pään sivusuojat. Tuon kokoisella ei veilä korkoke anna mitään suojaa, jos ei sitten
vanhemmallakaan. Korokeistuin on vain itsensä pettämistä, eikä se anna lainkaan suojaa kolarissa.- terrikkie
Niin korokeistuin selkänojalla on hyvä,mutta jos haluatte panostaa turvallisuuteen niin britax traveller on ehdoton.Kyseinen istuin käy viisipistevöillä vielä 36 kiloisellekin eli noin 10-11 vuotiaalle.Voin suositella onhan se kallis mutta pitkä käyttöaika kompensoi.Ympäriajossa suojaa päätä paremmin tai ainakin varmemmin kuin koroke.
- pro2
terrikkie kirjoitti:
Niin korokeistuin selkänojalla on hyvä,mutta jos haluatte panostaa turvallisuuteen niin britax traveller on ehdoton.Kyseinen istuin käy viisipistevöillä vielä 36 kiloisellekin eli noin 10-11 vuotiaalle.Voin suositella onhan se kallis mutta pitkä käyttöaika kompensoi.Ympäriajossa suojaa päätä paremmin tai ainakin varmemmin kuin koroke.
Viisipistevvyöt noin isolla lapsella (yli 15 kg) eivät nykytiedon mukaan ole suotavat. Lapsi on liian tiukasti istuimessa ja istuimen omien viisipistevöiden on joissain tilanteissa todettu aiheuttavan sisäelinvaurioita, kun lapsen rintakehään ja vatsaan kohdistuu törmäystilanteessa liian kova paine. Siksi ECE-standardikin pääsääntöisesti edellyttää kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa istuimen omien viisipistevöiden poistamista, kun lapsen paino on yli 18 kg. Siksi Traveller ei ole Suomessa lovinkaan laajasti ollut myynnissä ja sitä ei ole aktiivisesti kaiketi missään tarjottu.
- reppanat
pro2 kirjoitti:
Viisipistevvyöt noin isolla lapsella (yli 15 kg) eivät nykytiedon mukaan ole suotavat. Lapsi on liian tiukasti istuimessa ja istuimen omien viisipistevöiden on joissain tilanteissa todettu aiheuttavan sisäelinvaurioita, kun lapsen rintakehään ja vatsaan kohdistuu törmäystilanteessa liian kova paine. Siksi ECE-standardikin pääsääntöisesti edellyttää kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa istuimen omien viisipistevöiden poistamista, kun lapsen paino on yli 18 kg. Siksi Traveller ei ole Suomessa lovinkaan laajasti ollut myynnissä ja sitä ei ole aktiivisesti kaiketi missään tarjottu.
Jokainen kolari on erilainen ja totta on että kolmipistevyö pysäyttää hellemmin rajussa nokkakolarissa,MUTTA usein lapsi ei istu kunnolla istuimessaan ja olkavyötä saatetaan väännellä,jolloin suojaus heikkenee.Pelkällä korokepallilla ilman selkänojaa etenkin.
viisipistevyössä lapsi on aina kunnolla istuimessaan ja ympäriajossa tai sivukolarissa paremmassa suojassa.Usassa nämä istuimet ovat käytössä monilla yli 9 vuotiaillakin,tässä linkissä tyttö on 8 vuotias esitellessään useita tälläisiä istuimia.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.hipmonkey.com/car-seats/convertible-car-seats/cat_39.html&ei=6CWbSfX4IYa60AXpq8G4Ag&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=hip monkey&hl=fi - joolpus
reppanat kirjoitti:
Jokainen kolari on erilainen ja totta on että kolmipistevyö pysäyttää hellemmin rajussa nokkakolarissa,MUTTA usein lapsi ei istu kunnolla istuimessaan ja olkavyötä saatetaan väännellä,jolloin suojaus heikkenee.Pelkällä korokepallilla ilman selkänojaa etenkin.
viisipistevyössä lapsi on aina kunnolla istuimessaan ja ympäriajossa tai sivukolarissa paremmassa suojassa.Usassa nämä istuimet ovat käytössä monilla yli 9 vuotiaillakin,tässä linkissä tyttö on 8 vuotias esitellessään useita tälläisiä istuimia.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.hipmonkey.com/car-seats/convertible-car-seats/cat_39.html&ei=6CWbSfX4IYa60AXpq8G4Ag&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=hip monkey&hl=fiTässä hyviä kuvia ja tietoa vanhemmista lapsista valjaissa.
http://www.kyledavidmiller.org/pages/3012/Families_We_Have_Helped.htm - rase 65
pro2 kirjoitti:
Viisipistevvyöt noin isolla lapsella (yli 15 kg) eivät nykytiedon mukaan ole suotavat. Lapsi on liian tiukasti istuimessa ja istuimen omien viisipistevöiden on joissain tilanteissa todettu aiheuttavan sisäelinvaurioita, kun lapsen rintakehään ja vatsaan kohdistuu törmäystilanteessa liian kova paine. Siksi ECE-standardikin pääsääntöisesti edellyttää kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa istuimen omien viisipistevöiden poistamista, kun lapsen paino on yli 18 kg. Siksi Traveller ei ole Suomessa lovinkaan laajasti ollut myynnissä ja sitä ei ole aktiivisesti kaiketi missään tarjottu.
Miksikö rallissa ym. käytetään valjasvöitä jos niissä on sisäelinvamma riski,oisko niin että pitävät paremmin istuimessa.Lapsilla on se ettei ne vyöt pysy oikein kiinni,joten valjaat on siten parempi ja riski on pienempi kuin väärin käytetyssä kolmepistevyössä.
- pro2
reppanat kirjoitti:
Jokainen kolari on erilainen ja totta on että kolmipistevyö pysäyttää hellemmin rajussa nokkakolarissa,MUTTA usein lapsi ei istu kunnolla istuimessaan ja olkavyötä saatetaan väännellä,jolloin suojaus heikkenee.Pelkällä korokepallilla ilman selkänojaa etenkin.
viisipistevyössä lapsi on aina kunnolla istuimessaan ja ympäriajossa tai sivukolarissa paremmassa suojassa.Usassa nämä istuimet ovat käytössä monilla yli 9 vuotiaillakin,tässä linkissä tyttö on 8 vuotias esitellessään useita tälläisiä istuimia.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.hipmonkey.com/car-seats/convertible-car-seats/cat_39.html&ei=6CWbSfX4IYa60AXpq8G4Ag&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=hip monkey&hl=fiUSA:ssa on eri käsitykset turvaistuimien toiminnasta kuin Euroopassa. Eri painotuksia ja erilaiset hyväksyntästandardit ja lainasäädäntö, jonka mukaan istumet hyväksytään käyttöön.
Tällaisia artikkeleita on näillä palstoilla aina silloin tällöin viljelty ja nyt TÄYTYY MUISTAA, että alkää vain menkö tilaamaan näitä istuimia jenkeistä, koska ne ovat Suomessa lainvastaisia ja eivät taas toisilta osin täytä meillä vaadittavia ECE standardeja ja Suomen tieliikkennelain ja -asetuksen vaatimuksia. Siihen on myös syynsä. Turvallisuus on kokonaisuus ja siinä on otettava useita aeri ominaisuuksia huomioon. Euroopassa tällaiset istuimet, noilla paino- ja ikärajoilla on todettu muitla osin huonoiksi ja siksi niitä ei valmistajat edes yritä hyväksyttää EU:n alueelle. - pro 2
rase 65 kirjoitti:
Miksikö rallissa ym. käytetään valjasvöitä jos niissä on sisäelinvamma riski,oisko niin että pitävät paremmin istuimessa.Lapsilla on se ettei ne vyöt pysy oikein kiinni,joten valjaat on siten parempi ja riski on pienempi kuin väärin käytetyssä kolmepistevyössä.
että todellakin tutkimusten mukaan viisipistevyöt painavammalla lapsella aiheuttavat enemmän vammoja sisäelimiin kuin kolmipistevyö.
Kilpa-autoilussa riskit ovat taas erilaisia, onnettomuustilanteiden nopeudet ja voimat suurempia kuin normaaleissa liikennetilanteissa.
Jos oma auito jää rekan tai junan alle, ei ole paljonkaan merkitystä, onko kolme- tai viisipistevyöt.
Viranomaiset ennen määräyksiään ovat todellakin tutkineet joukolla näitä asioita, eikä tutkimuksia tehdä turhan vuoksi. Parhaat asiantuntijat ovat olleet niitä tekemässä, joten olohuonefilosofien ja tee-se-itse-insinöörien on syytä jättää nämä pohdinnat kokeneemmille ja enemmän todellista tutkimustietoja omaaville. - hopohooo
pro2 kirjoitti:
USA:ssa on eri käsitykset turvaistuimien toiminnasta kuin Euroopassa. Eri painotuksia ja erilaiset hyväksyntästandardit ja lainasäädäntö, jonka mukaan istumet hyväksytään käyttöön.
Tällaisia artikkeleita on näillä palstoilla aina silloin tällöin viljelty ja nyt TÄYTYY MUISTAA, että alkää vain menkö tilaamaan näitä istuimia jenkeistä, koska ne ovat Suomessa lainvastaisia ja eivät taas toisilta osin täytä meillä vaadittavia ECE standardeja ja Suomen tieliikkennelain ja -asetuksen vaatimuksia. Siihen on myös syynsä. Turvallisuus on kokonaisuus ja siinä on otettava useita aeri ominaisuuksia huomioon. Euroopassa tällaiset istuimet, noilla paino- ja ikärajoilla on todettu muitla osin huonoiksi ja siksi niitä ei valmistajat edes yritä hyväksyttää EU:n alueelle.paljonko saan sakkoa kun käytän tälläistä istuinta,ratsiassa kesällä poliisi totesi että onpa tytöllä kunnon turvaistuin,kun 8v 4kk ikäinen istui tälläisessä jenkki istuimessa.Taitaa olla suurempi ongelma kun kaikilla lapsilla ei ole minkäänlainen turvalaite käytössä.Ketä kiinnostaa ja onko järkeä alkaa sakottaa vanhempia jotka ajattelee turvallisuutta,kun niin monet vähät välittää lasten turvallisuudesta autossaan.
- äiteeet
pro 2 kirjoitti:
että todellakin tutkimusten mukaan viisipistevyöt painavammalla lapsella aiheuttavat enemmän vammoja sisäelimiin kuin kolmipistevyö.
Kilpa-autoilussa riskit ovat taas erilaisia, onnettomuustilanteiden nopeudet ja voimat suurempia kuin normaaleissa liikennetilanteissa.
Jos oma auito jää rekan tai junan alle, ei ole paljonkaan merkitystä, onko kolme- tai viisipistevyöt.
Viranomaiset ennen määräyksiään ovat todellakin tutkineet joukolla näitä asioita, eikä tutkimuksia tehdä turhan vuoksi. Parhaat asiantuntijat ovat olleet niitä tekemässä, joten olohuonefilosofien ja tee-se-itse-insinöörien on syytä jättää nämä pohdinnat kokeneemmille ja enemmän todellista tutkimustietoja omaaville.Mikä tutkimus en ole kuullut onko laittaa linkkiä sillä kiinnostaisi.
- ölllö
pro 2 kirjoitti:
että todellakin tutkimusten mukaan viisipistevyöt painavammalla lapsella aiheuttavat enemmän vammoja sisäelimiin kuin kolmipistevyö.
Kilpa-autoilussa riskit ovat taas erilaisia, onnettomuustilanteiden nopeudet ja voimat suurempia kuin normaaleissa liikennetilanteissa.
Jos oma auito jää rekan tai junan alle, ei ole paljonkaan merkitystä, onko kolme- tai viisipistevyöt.
Viranomaiset ennen määräyksiään ovat todellakin tutkineet joukolla näitä asioita, eikä tutkimuksia tehdä turhan vuoksi. Parhaat asiantuntijat ovat olleet niitä tekemässä, joten olohuonefilosofien ja tee-se-itse-insinöörien on syytä jättää nämä pohdinnat kokeneemmille ja enemmän todellista tutkimustietoja omaaville.En oo kuullut tälläisestä tutkimuksesta missä se on tehty?
- ´´0´´
hopohooo kirjoitti:
paljonko saan sakkoa kun käytän tälläistä istuinta,ratsiassa kesällä poliisi totesi että onpa tytöllä kunnon turvaistuin,kun 8v 4kk ikäinen istui tälläisessä jenkki istuimessa.Taitaa olla suurempi ongelma kun kaikilla lapsilla ei ole minkäänlainen turvalaite käytössä.Ketä kiinnostaa ja onko järkeä alkaa sakottaa vanhempia jotka ajattelee turvallisuutta,kun niin monet vähät välittää lasten turvallisuudesta autossaan.
Periaatteessa tällaisesta lainvastaisesta turvaistuimesta pitäisi antaa rikesakko samoin kuin väärin kiinnitetystä tai väärin käytetystä istuimesta. Käytännössä Suomessa on lehtitietojen mukaan ollut pari kampanjaa, joiden aikana poliisi on tarkastanut turvaistuimia ja jakanut huomautuksia tai pahimmillaan muutaman rikesakon lähinnä puutteista johtuen. Riski jäädä kiinni lainvastaisesta turvaistumesta normaalissa liikenteesssä on aika pieni, mutta onnettomuuden sattuessa tilanne onkin toinen. Vakuutusyhtiö voi kieltäytyä henkilövahinkojen korvauksista, jos on käytetty laitonta istuinta ja syyllisyyskysymykset voivatkin olla jo toisenlaisia.
- 2 matti
pro2 kirjoitti:
Viisipistevvyöt noin isolla lapsella (yli 15 kg) eivät nykytiedon mukaan ole suotavat. Lapsi on liian tiukasti istuimessa ja istuimen omien viisipistevöiden on joissain tilanteissa todettu aiheuttavan sisäelinvaurioita, kun lapsen rintakehään ja vatsaan kohdistuu törmäystilanteessa liian kova paine. Siksi ECE-standardikin pääsääntöisesti edellyttää kasvot menosuuntaan olevissa istuimissa istuimen omien viisipistevöiden poistamista, kun lapsen paino on yli 18 kg. Siksi Traveller ei ole Suomessa lovinkaan laajasti ollut myynnissä ja sitä ei ole aktiivisesti kaiketi missään tarjottu.
Volvo ja ford ovat kehitelleet nelipistevyö konsepteja tuleviin malleihinsa,miksikö kai ovat parempia kuin perinteiset.Voiko ne sitten olla lapsille vaarallisia?
- follow me
reppanat kirjoitti:
Jokainen kolari on erilainen ja totta on että kolmipistevyö pysäyttää hellemmin rajussa nokkakolarissa,MUTTA usein lapsi ei istu kunnolla istuimessaan ja olkavyötä saatetaan väännellä,jolloin suojaus heikkenee.Pelkällä korokepallilla ilman selkänojaa etenkin.
viisipistevyössä lapsi on aina kunnolla istuimessaan ja ympäriajossa tai sivukolarissa paremmassa suojassa.Usassa nämä istuimet ovat käytössä monilla yli 9 vuotiaillakin,tässä linkissä tyttö on 8 vuotias esitellessään useita tälläisiä istuimia.
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=en&u=http://www.hipmonkey.com/car-seats/convertible-car-seats/cat_39.html&ei=6CWbSfX4IYa60AXpq8G4Ag&sa=X&oi=translate&resnum=2&ct=result&prev=/search?q=hip monkey&hl=fihttp://video.google.com/videosearch?q=kyle david miller&hl=en&emb=0&aq=-1&oq=#
- m.pulsa
pro2 kirjoitti:
USA:ssa on eri käsitykset turvaistuimien toiminnasta kuin Euroopassa. Eri painotuksia ja erilaiset hyväksyntästandardit ja lainasäädäntö, jonka mukaan istumet hyväksytään käyttöön.
Tällaisia artikkeleita on näillä palstoilla aina silloin tällöin viljelty ja nyt TÄYTYY MUISTAA, että alkää vain menkö tilaamaan näitä istuimia jenkeistä, koska ne ovat Suomessa lainvastaisia ja eivät taas toisilta osin täytä meillä vaadittavia ECE standardeja ja Suomen tieliikkennelain ja -asetuksen vaatimuksia. Siihen on myös syynsä. Turvallisuus on kokonaisuus ja siinä on otettava useita aeri ominaisuuksia huomioon. Euroopassa tällaiset istuimet, noilla paino- ja ikärajoilla on todettu muitla osin huonoiksi ja siksi niitä ei valmistajat edes yritä hyväksyttää EU:n alueelle.Löysin tutkimuksia jossa todetaan valjaiden olevan hyvä vaihtoehto kaiken ikäisille,missä väitetään niiden olevan riski yli 15kiloisille kysyn vaan.
- okulari
terrikkie kirjoitti:
Niin korokeistuin selkänojalla on hyvä,mutta jos haluatte panostaa turvallisuuteen niin britax traveller on ehdoton.Kyseinen istuin käy viisipistevöillä vielä 36 kiloisellekin eli noin 10-11 vuotiaalle.Voin suositella onhan se kallis mutta pitkä käyttöaika kompensoi.Ympäriajossa suojaa päätä paremmin tai ainakin varmemmin kuin koroke.
Millaisia kokemuksia travellerin käytöstä on,onko kätevä.
- pro2
2 matti kirjoitti:
Volvo ja ford ovat kehitelleet nelipistevyö konsepteja tuleviin malleihinsa,miksikö kai ovat parempia kuin perinteiset.Voiko ne sitten olla lapsille vaarallisia?
Aikuisten turvavöissä, toisin kuin turvaistuimissa, on joustomekanismi, joka antaa ensin periksi jarrutus- tai törmäystilanteessa. Sen jälkeen turvavyöt "vetävät takaisinpäin" eri menetelmillä kuten pienillä räjähdyspanoksilla. Juuri tämä ihmishenkiä pelastava rakenne ei toimi turvaistumissa, joihin sitä on mahdotonta turvallisesti rakentaa. Siksi auton nykyinen, joustava kolmipistevyörakenne tai mahdollisesti tuleva, erittäin järkevä nelipistevyö on erilainen toiminnaltaan, eikä riko ihmisen sisäelimiä tai rintakehää. Tämä joustotoiminta puuttuu esim. formuloiden tai ralliautojen turvavöistä, jotka todella on täysin eri ajattelutavalla rakennettuja. Kysymys ei siis ole pelkästään vöiden lukumäärästä.
- joolpus
pro2 kirjoitti:
Aikuisten turvavöissä, toisin kuin turvaistuimissa, on joustomekanismi, joka antaa ensin periksi jarrutus- tai törmäystilanteessa. Sen jälkeen turvavyöt "vetävät takaisinpäin" eri menetelmillä kuten pienillä räjähdyspanoksilla. Juuri tämä ihmishenkiä pelastava rakenne ei toimi turvaistumissa, joihin sitä on mahdotonta turvallisesti rakentaa. Siksi auton nykyinen, joustava kolmipistevyörakenne tai mahdollisesti tuleva, erittäin järkevä nelipistevyö on erilainen toiminnaltaan, eikä riko ihmisen sisäelimiä tai rintakehää. Tämä joustotoiminta puuttuu esim. formuloiden tai ralliautojen turvavöistä, jotka todella on täysin eri ajattelutavalla rakennettuja. Kysymys ei siis ole pelkästään vöiden lukumäärästä.
Totta tuo mutta käyttövirheet aiheuttaa enemmin vahinkoa jo pienissäkin kolareissa,ja johtaa loukkaantumisiin, kuin muutama raju nokkakolari jossa sitten valjastettu lapsi vahingoittuisi kun vyöt ei jousta.Olen nähnyt seuraukset kun vyö pujotetaan kainalon alle,siinä valjaat olisi estänyt vahingot.
Olisi ihanne jos vöitä käytettäisiin aina ja oikein niin silloin teoriat toimisi. - pro2
joolpus kirjoitti:
Totta tuo mutta käyttövirheet aiheuttaa enemmin vahinkoa jo pienissäkin kolareissa,ja johtaa loukkaantumisiin, kuin muutama raju nokkakolari jossa sitten valjastettu lapsi vahingoittuisi kun vyöt ei jousta.Olen nähnyt seuraukset kun vyö pujotetaan kainalon alle,siinä valjaat olisi estänyt vahingot.
Olisi ihanne jos vöitä käytettäisiin aina ja oikein niin silloin teoriat toimisi.alkuperäisestä aiheesta ja syitä sekä selityksiä löytyy joka lähtöön. Virhekäyttö, suoranainen välinpitämättömyys, huolimattomuus ja muut seikat ovat tietysti suuria lisävahinkojen aiheuttajia, jos onnettomuus tapahtuu. Tosiasiassa vöiden määrän lisäämisellä ei näitä virheitä poisteta. Nyt alkaa keskustelussa oikeat argumentit loppua ja väittely menee juupas-eipäs linjalle.
Jooplus kirjoittajan esittämä tapaus, jossa vyö oli pujotettu kaninalon alle, ei sovi esimerkiksi, koska jo se kolmas vyö oikein käytettynä olisi auttanut.
Isommille lapsille, joita näissä jenkkien julkaisemissa jutuissa esitellään, ei taitaisi oikein "hirttäminen liikkumattomaksi" useilla vöillä istuimeen sopia, mistä taas seuraa muita ongelmia.
Taas kerran tullaan siihen, että turvaistuimien täytyy olla turvallisia, käytännöllisiä, eri kokoisille sopivia ja vielä sopia lähes kaikkien autojen tiloihin ja rakenteisiin. Ja ennekaikkea niitä tulee käyttää oikein. - ihmet...
terrikkie kirjoitti:
Niin korokeistuin selkänojalla on hyvä,mutta jos haluatte panostaa turvallisuuteen niin britax traveller on ehdoton.Kyseinen istuin käy viisipistevöillä vielä 36 kiloisellekin eli noin 10-11 vuotiaalle.Voin suositella onhan se kallis mutta pitkä käyttöaika kompensoi.Ympäriajossa suojaa päätä paremmin tai ainakin varmemmin kuin koroke.
Sitä ihmettelen kun noissa jenkki istuimissa on rinnalla lukko joka yhdistää valjaat,se pitää ne paremmin päällä.Näyttää vaan puuttuvan meikäläisistä istuimista.
- teppanat
Meillä ei kellään kaverilla eikä sukulaisilla ole edes koroketta lapsilla vain pelkät turvavyöt,kun siitä sanot oot nipottaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822