Olen ollut ihan tyytväinen 2005 hankkimaani lämpöässän c7 koneeseen, joka kerää maalämpöä noin 400m maapiirillä. Ainut harmi on kauppaan kuulunut Primex -lattialämmitys asennettuna. Yksi piiri on kokonaan kylmänä. Ilmaus voisi riittää, mutta erään paikallisen edustajan hinnoitelu on niin älytön, että meillä meni sukset ristiin ensimmäisen laskun jälkeen.
Harmikseni tämä ensiasennuksen tehnyt yritys meni konkurssiin, ennen kuin huomsin kylmän piirin.
Vuodessa lämmitysenergiaa on kulunut seuravasti 187m2 talossa, jossa ylä- ja alakerrassa vesikiertoinen lattialämmitys ja lämminvesivaraaja on n.230L: 7401 kw/h, josta lämminvesivaraajan sähkövastuksen osuus 2922kw/h. Jos katsoo useammalta vuodelta, niin suuruusluokka on n.5000kw/h lämmitys ja 3000kw/h käyttöveden sähkövastus.
Sähkön kokonaiskulutus on talossa noin 15000kw/h/vuosi.
Sähkömittari laitettiin tontille 2004, jolloin rakentaminen alkoi. Muutimme taloon 10/2006 ja tämän hetkinen lukema on(03.02.2009) 40747 kw/h
Sen verran olen muutellut pumpun asetuksia, että kesällä pidän menoveden minimilämpötilan 28C ja talvella 30C. Ja kuuma vesi on muistaakseni 57C.
Ovatko nuo kulutuslukemat kohtuullisia vai ei?
Kommentteja...
Maalämpöa ja energiankulutusta kw/h
19
2116
Vastaukset
- nnnnnnnnnnn
ovat kohtuullisia. Olisiko säästöä tullut n.10 000 kWh/vuosi, joka tekee noin 900 eur/vuosi.
Jos määlämpövehkeet n.6 000 eur.
Korot 300 eur/vuosi ja säästöä 600 eur/vuosi.
Jos kestää 10 vuotta niin ok.
jos alle 10 v niin ei tainnu paljon hyödyttää
jos yli 12 vuotta, niin ehkä jo kannattava hankinta. jos ei yksi kylmä lattia haittaa...- minusta
Itse lämmittelen saman kokoista taloa sähköllä ja kulutus on pyörinyt noin 25.000kWh paikkeilla, joten tuo 10.000kWh säästö on oikein, mutta hinta ei. Minulla tuo säästö tulisi yösähköön joka maksaa tällä hetkellä hieman yli 6c/kWh, eli noin 600€-700€/vuosi.
- ohjeet
warmia sivuilta.
- merkitsevät
paljon ja et niitä kerro.
- Mutta..
"pidän menoveden minimilämpötilan 28C ja talvella 30C."
Nuo on ollut minulla tänä talvena nyt 29 28C kesällä luonnollisesti pienemmät. Koska maalämpöpumppu säätää itse, kun olen säätänyt lämpökäyrän taloni tarpeisiin. Mikäli pakkasta tulee yli - 20C menoveden lämpötila luonnollisesti nousee myös. Pari vuotta sitten ulkotilan lämpö yli - 30C, nousi menoveden lämpötila yli 32C. Jouduin laskeen, kun sisälämpö nousi liian korkeaksi.
Omat kulutukset on pyörinyt vuosi tasolla lämmitys lämminkäyttövesi noin 9000kWh / v - 6500kWh / v tuo viimeinen syyskuusta 2007 - elokuun viimeiseen päivään 2008 vuoden. Nyt on mennyt hieman enemmän kuin vuosi sitten, luonnollisesti kun on kylmempikin.
Lämmitettävää tilaa on neliöinä 215m2.(vesikiertoinen lattialämmitys, 19 piiriä)
Ja Keski-Suomen korkeudella, Jyväskylästä pohjoisempana, jossa on nyt onneksi yli 30cm lunta.
Kalliossa on 170jm reikä ja maalämpöpumppu IVT C7, joka toimii jo seitsemättä vuotta.
Takka olisi, mut käytetty vähän. Vaikka on varaava. - ilmaamaan se piiri!
Jos haluat että piiri ilmataan edullisesti etkä osaa itse, niin soita lähimpään ammattioppilaitokseen, jossa on putkimieskoulutusta, niin saat edullisesti asiallisen ilmauksen ja kaverit oppivat samalla. Kyllä ne ammattiopettajat valvoo työn hyvin.
- maalämmittäjä
Ihmettelen aika suuria lukemia uudessa ja hyvin eristetyssä talossa.
Minulla on purueristeinen iso vanha talo, noin 300 neliötä lämpimänä jos lasketaan mukaan kokonaan lämmin ja pääosin eristämätön kellari. Lumet sulaa ulkoseinien vieressä lähes talon ympäri. Mitään poistoilman lämmön talteenottoa ei ole. Ikkunat ovat kaksinkertaisia, osa alkuperäisiä, kai yli 70 v vanhoja. Patterit ovat tavallisia seinäpattereita, joita ei tarvinnut vaihtaa. Aika haaleita ovat. Lähes kaikissa on 20 v vanhat termostaatit. Sisälämpötila on noin 22 astetta.
Vaihdoin öljylämmityksen Thermian maalämpöön 16 kW kompressorilla ja parinsadan metrin porakaivolla. Kuulemma olisi tarvittu noin kilometrin maaputket jos olisi laittanut maaputket. Tarkistin mitoituksen riippumattomasta lähteestä, ei ollut myyjän huuhaata.
Viime vuonna meni sähköä kaikkiaan noin 15000 kWh, aikaisemmin noin 8000. Lisäsähköä siis meni noin 7000 kWh tuohon maalämpöön. Isompi talo, heikommin eristetty ja sama kulutus.
Ihmettelen sitäkin, että lämmität kuumaveden sähköllä. Täällä kuumavesi lämpiää kompressorilla. Onko kyseessä joku osamaalämpösysteemi?
On tässäkin systeemissä vara- ja lisälämpövastus. Se on päällä jotta se välillä kuumentaa kuumaveden niin että bakteerit kuolee, ja lisälämmitykseen jos tarvitaan. Se vastus käytti yhteensä 200 kWh viime vuonna eli mitättömän vähän.
Olen minäkin tyytyväinen, keskimääräinen kuukausilämmityskulu on noin kuuskymppiä.- poltin
vie sähköä vuodessa 500kwh! Tuo tieto on paikallisesta sähköntoimittajalta.
Kerro mikä oli keskimääräinen öljynkulutus ennen tuota Thermian maalämpöpumppua.
Ja missäpäin Suomea, sillä on iso merkitys. - maalämmittäjä
poltin kirjoitti:
vie sähköä vuodessa 500kwh! Tuo tieto on paikallisesta sähköntoimittajalta.
Kerro mikä oli keskimääräinen öljynkulutus ennen tuota Thermian maalämpöpumppua.
Ja missäpäin Suomea, sillä on iso merkitys.Öljyä kului ennen meitä noin 7000 l, teimme energiaremontteja ja saimme kulutuksen alas noin 3500 - 4000 l vuodessa. Se vastaa sähkönkulutusta noin 30 000 - 35 000 kWh, koska öljylämmityksen hyötysuhde on 80 - 90%. Hukkalämpöä oli.
Ei sillä paikkakunnalla ole juurikaan väliä jos on aiempi kulutus tiedossa. Etelässä. - poltin
maalämmittäjä kirjoitti:
Öljyä kului ennen meitä noin 7000 l, teimme energiaremontteja ja saimme kulutuksen alas noin 3500 - 4000 l vuodessa. Se vastaa sähkönkulutusta noin 30 000 - 35 000 kWh, koska öljylämmityksen hyötysuhde on 80 - 90%. Hukkalämpöä oli.
Ei sillä paikkakunnalla ole juurikaan väliä jos on aiempi kulutus tiedossa. Etelässä.4000 l X max 8kW/litra = ~ 32000kW.
Jos parempi hyötysuhde on niin minkälainen öljylämmitys sinulta löytyi?
Jaa tuo kolmella niin siinä on sinun oikea kulutus sille Thermialle! Elikkä on ~ 10 000kWh/ vuosi !
"Isompi talo, heikommin eristetty"
Kuinka sait tämän asian tietoon, tai mihin perustat.
Kun seuraavassa kirjoitat et "teimme energiaremontteja" ? - maalämmittäjä
poltin kirjoitti:
4000 l X max 8kW/litra = ~ 32000kW.
Jos parempi hyötysuhde on niin minkälainen öljylämmitys sinulta löytyi?
Jaa tuo kolmella niin siinä on sinun oikea kulutus sille Thermialle! Elikkä on ~ 10 000kWh/ vuosi !
"Isompi talo, heikommin eristetty"
Kuinka sait tämän asian tietoon, tai mihin perustat.
Kun seuraavassa kirjoitat et "teimme energiaremontteja" ?En siis ymmärrä laskelmiasi ollenkaan, poltin. Voisin osoittaa virheitä, en viitsi. Heität hihasta jonkun luvun 10 000 kWh. Ei meillä niin paljon kulu, vaikka mitä selität ja lasket.
- poltin
maalämmittäjä kirjoitti:
En siis ymmärrä laskelmiasi ollenkaan, poltin. Voisin osoittaa virheitä, en viitsi. Heität hihasta jonkun luvun 10 000 kWh. Ei meillä niin paljon kulu, vaikka mitä selität ja lasket.
35 vuotta on ollut öljykeskuslämmitys ja maalämpöä / vesikiertoinen lattialämmitys seitsemän vuotta .
Sinulla:
"Viime vuonna meni sähköä kaikkiaan noin 15000 kWh, aikaisemmin noin 8000. Lisäsähköä siis meni noin 7000 kWh tuohon maalämpöön."
Tuossa sinun laskussa on montakin virhettä. Eli mitä tuolla 8000Kwh on tehty? kyllä se tavalla tai toisella muuttuu lämpöenergiaksi loppupelissä.
Ja tuolla "7000 kWh" olisi vastannut kevyttä polttoöljyä ~ 2625 litraa.
"selität ja lasket"
Niin näiden palstojen tarkoitus on kai, selittää ja laskea, kuten tässäkin linkissä on tehty.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000289&posting=22000000041645672 - maalämmittäjä
poltin kirjoitti:
35 vuotta on ollut öljykeskuslämmitys ja maalämpöä / vesikiertoinen lattialämmitys seitsemän vuotta .
Sinulla:
"Viime vuonna meni sähköä kaikkiaan noin 15000 kWh, aikaisemmin noin 8000. Lisäsähköä siis meni noin 7000 kWh tuohon maalämpöön."
Tuossa sinun laskussa on montakin virhettä. Eli mitä tuolla 8000Kwh on tehty? kyllä se tavalla tai toisella muuttuu lämpöenergiaksi loppupelissä.
Ja tuolla "7000 kWh" olisi vastannut kevyttä polttoöljyä ~ 2625 litraa.
"selität ja lasket"
Niin näiden palstojen tarkoitus on kai, selittää ja laskea, kuten tässäkin linkissä on tehty.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4500000000000289&posting=22000000041645672Ihan vain pieni korjaus yhteen virheeseesi.
Viite: http://www.oil.fi/index2.php?m=7&id=258
Lähteen mukaan kevyen polttoöljyn energiasisältö on noin 10 kWh, ja saman suuruusluokkatiedon saat monesta muustakin lähteestä.
7000 kWh vastaa silloin noin 700 l kevyttä polttoöljyä. Sanot että 7000 kWh vastaa 2625 l kevyttä polttoöljyä. On siinä pyöristyseroa riittämiin :)
Mitä jos ottaisit selvää asioista? Aiemmissa sanomissasi sekoitat kW (teho) ja kWh (energiamäärä) keskenään, ja nyt kirjoitat Kwh, mikä tietysti voi olla näppäilyvirhe. Teknisissä termeissä on syytä olla tarkkana. Niillä on hyvin tarkka merkitys, mukaanlaskien isot ja pienet kirjaimet. - poltin
maalämmittäjä kirjoitti:
Ihan vain pieni korjaus yhteen virheeseesi.
Viite: http://www.oil.fi/index2.php?m=7&id=258
Lähteen mukaan kevyen polttoöljyn energiasisältö on noin 10 kWh, ja saman suuruusluokkatiedon saat monesta muustakin lähteestä.
7000 kWh vastaa silloin noin 700 l kevyttä polttoöljyä. Sanot että 7000 kWh vastaa 2625 l kevyttä polttoöljyä. On siinä pyöristyseroa riittämiin :)
Mitä jos ottaisit selvää asioista? Aiemmissa sanomissasi sekoitat kW (teho) ja kWh (energiamäärä) keskenään, ja nyt kirjoitat Kwh, mikä tietysti voi olla näppäilyvirhe. Teknisissä termeissä on syytä olla tarkkana. Niillä on hyvin tarkka merkitys, mukaanlaskien isot ja pienet kirjaimet.mökkiäsi tuolla "700 l kevyttä" niin näet pitkällekö piisaa.
Sinähän itse sanoit että öljyn kulutus oli 3500 - 4000 litraa/ vuodessa!
Elikkä tämä 7000 kWh vastaa ~ 2625 litraa löpöä maximissaan öljylämmitys polttimella/ vuodessa.
"Noita Oilonin malleja on ollut kolme eri poltinta ja 60-70 luvulla jokin muu merkki. Yksikään näistä ei tuottanut tuollaisia arvoja.
Uudella esilämmitin Oilonilla jäi hyöty alle 8kWh/litralle.
"Öljyn energiasisältö on 10 kWh/litra."
HUOM! tuo "energiasisältö". Millä saat tuon ulos!
Mikäs se poltin oli josta tämän hyödyn saa: 10 kWh/litra
Mitkä on muuten Thermian lämpöpumppujen tek.arvot kun eivät "uskalla" ilmoittaa nettisivuilla. Vaan olisi tilattava jokin käsikirja mistä saa Thermian lämpöpumppuun tietoa.
http://www.thermia.fi/varmepump-fi/bestallning-formular.asp
"Tilaa Suuri Lämpöpumppukirja
Tietoa lämpöpumpusta ja sen valinnasta!
Päätyminen lämpöpumpun hankintaan on useimmille hyvin helppo johtuen energian korkeasta hinnasta. Kun tulee aika tehdä valinta siitä minkä tyyppinen lämpöpumppu sopii parhaiten, on hyvä ottaa asioista selvää. Pitäisikö minun valita energiakaivoratkaisu? Tai ilmalämpöratkaisu? Mikä on tärkeää lämpimän käyttöveden tuotannossa? Mitä tarkoitta käsittet COP ja vuosihyötysuhde? Mikä niitten ero on? Miksi eri valmistajien hinnat eroavat niin paljon? Mitä sinun pitää voida vaatia jälleenmyyjältäsi? Jne.
Tämän kirjan tarkoitus on antaa sinulle vastaukset näihinkin kysymyksiin. Tilaa kirja täyttämällä alla oleva kaavake. Toivotamme sinulle hyödyllisiä ja mukavia lukuhetkiä."
- Suoralla sähköllä
Mulla reilu 200 neliötä lämpimänä, sähköpatterit seinillä ja ilmanvaihto lämmöntalteenotolla. Talo rakennettu vuonna 96 ja kulutus noin 20000 Kw vuodessa. Eikä meille tule mitään hurisevaa ilmalämpöpumppua vielä vähemmän maalämpöä.
- itä-uusimaa
kuutiota 670 ja kokonais sähkön kulutus 6500kwh vuodessa thermian diplomat maalämpöpumppu 2.5 vuotta käytössä mutta vain 2 asukasta ja varaava nunnauuni joka käytössä melkein joka päivä
- Eikö tule kesällä kuuma?
Mulla ei ole rajoitettu minimiä, yleensä veden lämpö pyörii jossain 25 asteen paikkeilla. Maksimit olen rajoittanut 40 asteeseen, mutta enpä muista nähneeti että lämpö olisi koskaan ollu paljon yli 30 asteen.
Eikö teillä tule kesällä helvetin kuumaa, jos edes jossain kiertelee lähes 30 asteinen vesi? Itse olen vetänyt varaajan kylmäksi joskus maalis-toukokuun aikana, kun läämitystä ei enää tarvi. - on säästö
samaan kulutukseen olisit päässyt pelkällä sähkölämmityksellä. ja rahaa olisi mennyt 10000e vähemmän. ainakin täällä lapissa ei tuon enempää mene suorasähkötaloissa sähköä. miten näitä ihmisiä saadaan huijattua maalämpöön. uskotteko tosiaan näitä juttuja kuinka maalämpö maksaa äkkiä itsensä takaisin ym roskaa hyötysuhde roskaa. mikäli maalämpö tuottaisi enemmän energiaa kuin se kuluttaa olisi se jonkinlainen ihme. sillähän voisi tehdä rahaa kun rakentaisi maalämpövoimalaitoksia ym. mutta kun näin ei ole.
- jäikö koulu kesken
Lueskelehan vielä vähän aiheesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1225145Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303678No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
- 411560
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241524- 231411
- 141302
- 271208
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221127