Väkivaltainen raamattu - koraani

obh8

Muslimeilla on yleensä valmiina jaelistat raamatusta jotka esittävät kristittyjen väkivaltaa, sitä tilannetta varten että he itse joutuvat nurkkaan koraanin/hadithien väkivallan takia.

Tässäpä hyvä artikkeli englannin kielen taitoisille siitä onko raamatun väkivaltainen opetus yhtä pahaa tai jopa pahempaa kuin koraanissa.

http://www.thereligionofpeace.com/Pages/Bible-Quran-Violence.htm

Lyhyt yhteenveto. Toisin kuin koraanissa, väkivaltaan kehottaminen on raamatussa tapahtunut historiallisessa kontekstissa. Eli käskyjä jotka on annettu esim. Israelin kansalle tietyn historiallisen tilanteen vallitessa, ei voida samalla tavalla ottaa käyttöön toisessa historiallisessa tilanteessa.

Jeesuksen opetus kuolemantuomion hylkäämisestä kumoaa kristinuskossa israelin kansan laissa annetun kuolemantuomion.

Koraanissa väkivallankäskyt koskevat kaikkia ja kaikkina aikoina. Kristinuskossa rakkauden ja anteeksi antamisen käskyt koskevat kaikkina aikoina, mutta ei vanhan testamentin väkivaltaiset käskyt Israelille.

11

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitä mieltä olet tästä

>

Jer. 18:21

Mutta nyt anna heidän lastensa nääntyä nälkään, anna heidät miekan uhriksi! Tappakoon rutto vastustajani, tee heidän vaimoistaan lapsettomia ja leskiä, lyököön miekka sodassa heidän poikansa!

Ilm. 6:4

Nyt tuli esiin toinen, tulipunainen hevonen. Sille, joka istui hevosen selässä, annettiin valta riistää rauha maan päältä ja panna ihmiset tappamaan toisiaan. Hänelle annettiin iso miekka.

• obh8

18. Mutta he sanoivat: "Tulkaa, pitäkäämme neuvoa Jeremiaa vastaan. Sillä ei laki lopu papilta, ei neuvo viisaalta eikä sana profeetalta. Tulkaa, lyökäämme hänet kielellä, älkäämme kuunnelko lainkaan hänen puheitansa."
        19. Kuuntele sinä, Herra, minua ja kuule, mitä minun vastustajani puhuvat.
        20. Onko hyvä pahalla kostettava, sillä he ovat kaivaneet minulle kuopan? Muista, kuinka minä olen seisonut sinun edessäsi ja puhunut hyvää heidän puolestansa, kääntääkseni pois sinun vihasi heistä.
        21. Sentähden jätä heidän lapsensa nääntymään nälkään ja anna heidät alttiiksi miekalle, ja tulkoot heidän vaimonsa lapsettomiksi ja leskiksi, heidän miehensä surmatkoon rutto, ja heidän nuorukaisensa kaatakoon sodassa miekka.
        22. Kuulukoon huuto heidän huoneistansa, kun sinä äkkiä tuot heidän kimppuunsa rosvojoukon. Sillä he ovat kaivaneet kuopan pyydystääkseen minut ja virittäneet salaa pauloja minun jaloilleni.
        23. Mutta sinä, Herra, tiedät kaikki heidän murha-aikeensa minua vastaan. Älä anna anteeksi heidän rikostansa äläkä pyyhi pois heidän syntiänsä kasvojesi edestä. Kaatukoot he sinun kasvojesi edessä. Tee tämä heille vihasi aikana.
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jer.18.html

Tässä on selvästi Jeremian rukous Jumalalle. Ei mikään Jumalan käsky ihmisille.

1. Ja minä näin, kuinka Karitsa avasi yhden niistä seitsemästä sinetistä, ja kuulin yhden niistä neljästä olennosta sanovan niinkuin ukkosen äänellä: "Tule!"
        2. Ja minä näin, ja katso: valkea hevonen; ja sen selässä istuvalla oli jousi, ja hänelle annettiin seppele, ja hän lähti voittajana ja voittamaan.
        3. Ja kun Karitsa avasi toisen sinetin, kuulin minä toisen olennon sanovan: "Tule!"
        4. Niin lähti toinen hevonen, tulipunainen, ja sen selässä istuvalle annettiin valta ottaa pois rauha maasta, että ihmiset surmaisivat toisiaan; ja hänelle annettiin suuri miekka.
        5. Ja kun Karitsa avasi kolmannen sinetin, kuulin minä kolmannen olennon sanovan: "Tule!" Ja minä näin, ja katso: musta hevonen; ja sen selässä istuvalla oli kädessään vaaka.
        6. Ja minä kuulin ikäänkuin äänen niiden neljän olennon keskeltä sanovan: "Koiniks-mitta nisuja yhden denarin, ja kolme koiniksia ohria yhden denarin! Mutta älä turmele öljyä äläkä viiniä."
        7. Ja kun Karitsa avasi neljännen sinetin, kuulin minä neljännen olennon äänen sanovan: "Tule!"
        8. Ja minä näin, ja katso: hallava hevonen; ja sen selässä istuvan nimi oli Kuolema, ja Tuonela seurasi hänen mukanaan, ja heidän valtaansa annettiin neljäs osa maata, annettiin valta tappaa miekalla ja nälällä ja rutolla ja maan petojen kautta.
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ilm.6.html

Kyse on Jumalan tuomioista lopun aikana. Ei ole ihmisen asia ryhtyä Jumalan tuomioiden välimieheksi, sodat tulee ihan itsestään...

• huomannut,

että tämä on islampalsta?

• obh8
        huomannut, kirjoitti:

että tämä on islampalsta?

saahan täällä oikoa myös muslimien väärinkäsityksiä kristinuskosta???

• minerwaa
        obh8 kirjoitti:

saahan täällä oikoa myös muslimien väärinkäsityksiä kristinuskosta???

kun ei ketään kiinnosta, halukkaat voivat siirtyä kristinuskopalstoille lukemaan pitkiä pätkiä Raamatusta...sikäli kun jaksavat.

• obh8
        minerwaa kirjoitti:

kun ei ketään kiinnosta, halukkaat voivat siirtyä kristinuskopalstoille lukemaan pitkiä pätkiä Raamatusta...sikäli kun jaksavat.

aloitukseni oli kohdistettu muslimeille ja heidän tavallaan raamatusta/kristinuskosta ajatteleville...

...joten täysin asiallinen aloitus tänne islam palstalle, täältä löytää muslimeja..

Samallahan tässä tulee vertailtua sitä mitä koraani sanoo väkivallasta, jos luit antamani artikkelin.. sieltä löytyy vertailua ja kirjoittamastani aloituksestakin löytyy vertailua...

joten turha inistä kun totuus tulee julki.. ja kyllä varmasti joitain ainakin kiinnostaa koraanin/islamin ja raamatun/kristinuskon vertailu esim. suhteessa väkivaltaan, naisiin ja muihin aiheisiin..

• Iisraelin ...

valtion rauhantahtoisia toimia ollaan tämän tästä perustelemassa ja legitimoimassa ihan the kirjan avulla. Mutta tottakai itse kunkin uskonto on ainoa oikea ja muut ovat pelkkiä pölkkypäitä. Hiihoo.

• obh8

Miten nyky Israelin itsepuolustusta voidaan perustella raamatulla muutakuin lukemalla sitä historiankirjana joka osoittaa että Israelilla on oikeus maahansa.

Nykyisraelkaan ei voi perustella mahd. massamurhaa sillä että Jumala vanhan testamentin aikana antoi tälläisiä käskyjä luvatun maan valtaamisessa.

• ///

Jos vähääkään olet seurannut Israel-asioita, ei Israelin hallitus perustellut eikä perustele esimerkiksi Hamasia vastaan sotimista Raamatulla vaan sillä että valtion tulee puolustaa itseään.

Sen sijaan muhamettilaiset (Hamas ym.) perustelevat väkivaltaisen toimintansa Muhammedin opilla, jonka mukaan heidän on pakko saada hävitetyksi Israelin valtio.

• tryhdg
        /// kirjoitti:

Jos vähääkään olet seurannut Israel-asioita, ei Israelin hallitus perustellut eikä perustele esimerkiksi Hamasia vastaan sotimista Raamatulla vaan sillä että valtion tulee puolustaa itseään.

Sen sijaan muhamettilaiset (Hamas ym.) perustelevat väkivaltaisen toimintansa Muhammedin opilla, jonka mukaan heidän on pakko saada hävitetyksi Israelin valtio.

olen luterilainen ja uskon.
        ei voi ottaa vanhasta testamentista vain kohtia ja näyttää, kuinka kamala raamattu on. uusi- ja vanhatestamentti tyädentävät toisiaan. vanhassa testamentissa on aika raa´alta kirjoitettuja juttuja, mutta sitten taas uudessa ei ole. lukekaa koko Raamattu ja sanokaa vasta sitten. ja netistä on turha ruveta ottamaan mitään mielipiteitä, koska niitä on saattanut kirjoittaa vaikka minkälaiset ateistit...

• obh8

En jaksa odottaa että eräs postaisi itse kyseiset jakeet tänne joten otan itse asian esille:

1. Kuudentena vuotena, kuudennessa kuussa, kuukauden viidentenä päivänä
      minä istuin huoneessani, ja Juudan vanhimmat istuivat minun edessäni; silloin Herran, Herran käsi laskeutui siellä minun päälleni.
      2. Ja minä näin, ja katso:
      http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1933,38/Hes.8.html

5. Ja niille toisille hän sanoi minun kuulteni: "Kiertäkää kaupungin läpi hänen jäljessään ja surmatkaa. Älkää säälikö, älkää armahtako,
      6. tappakaa tyyten vanhukset, nuorukaiset, neitsyet, lapset ja vaimot, mutta älkää koskeko keneenkään, jolla on otsassaan merkki; ja alottakaa minun pyhäköstäni." Niin he alottivat niistä miehistä, vanhimmista, jotka olivat temppelin edessä.
      7. Ja hän sanoi heille: "Saastuttakaa temppeli ja täyttäkää esipihat surmatuilla. Menkää!" Niin he menivät ja surmasivat kaupungissa.
      8. Mutta kun minä heidän surmatessaan olin jäänyt jäljelle, lankesin minä kasvoilleni, huusin ja sanoin: "Voi Herra, Herra! Hävitätkö sinä Israelin koko jäännöksen, kun vuodatat vihasi Jerusalemin ylitse?"
      9. Niin hän sanoi minulle: "Israelin ja Juudan heimon syntivelka on ylen suuri; maa on täynnä verivelkoja, ja kaupunki on täynnä oikeuden vääristelyä, sillä he sanovat: 'Herra on hyljännyt tämän maan, ei Herra näe'.
      http://ftp.funet.fi/index/bible/fi/1933,38/Hes.9.html

Eli kyseessä on näky. Jumala osoittaa näyssä sen mitä mieltä hän on Israelin ja Judan heimon syntinistä. Historian tilanteesen sidottu tapahtuman näky, ei universaali käytäntö lman syytä tms.

muuta kysyttävää..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      940
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    7. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe