Gynelle menossa, ahdistaa

naisenalku...

Olen parikymppinen nainen ja kärsinyt todella pahoista kuukautiskivuista jo kauan, ulostuskipuja yms. (Olen tälläkin palstalla käynyt ongelmastani valittamassa). Terveyskeskuksessa ei minua koskaan otettu tosissaan, ja nyt, vihdoin ja viimein sain aikaiseksi varattua ajan yksityiselle gynekologille.

Ahdistaa ja jännittää vaan nyt todella paljon. Entäs jos minua ei sielläkään oteta vakavasti. Ja muutenkin jännittää.

Ja ehkä eniten ahdistaa "tutkimus" peräsuolen kautta.. kun kuulemma niin yksityisellä tehdään... eli sormi vaan p*rseeseen. Kauhistuttaa.

Ja ehkä vielä sitäkin enemmän ahdistaa rintojen tutkimus! VIHAAN rintojani... en todellakaan halua näyttää niitä lääkärille. Kuolen häpeään. Ja turha sanoa että lääkärit ovat nähneet vaikka minkälaisia rintoja, tiedän kyllä... mutta ei se minua auta... vihaan silti rintojani, ja minun tulee olemaan todella vaikeaa ottaa paita pois :(

Mitä kaikkea minun tulisi miettiä valmiiksi? Esim. milloin kuukautiset alkaneet tms??

5

898

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysymyksiä

voivat olla:

milloin kuukautiset alkaneet, kuinka pitkä on väli (eli kannattaa aina merkata ylös alkamispäivä), miten kauan vuoto kestää, onko kovin runsasta, onko hyytymiä, kipuja, mikä ehkäisy...

Ihmettelen suuresti, että lääkäri ei ottaisi vakavasti potilaan ongelmia. Terveyskeskuksen lääkäri ei kyllä ole paras vaihtoehto, mutta uskon, että gynekologi perehtyy asiaasi paremmin.

Tuota peräsuolitutkimusta ei ainakaan itselleni ole tehty, liittyykö mahdollisesti endometrioosiepäilyyn???

Rintatutkimus on itselleni tehty vähän kuin ohimennen, eli makasin selälläni tutkimuspöydällä, ja lääkäri käski hieman nostamaan liivejä ylös, jotta sai tunnusteltua. Eli en mitenkään joutunut esittelemään niitä;).

Hyvin kaikki menee, usko pois.

• naisenalku...

Tuo peräsuoli"tutkimus" on tehty aina ihan tavallisen tarkastuskäynnin yhteydessä yksityisellä... tai ainakin näin eräällä tutullani. Kyseessä ei mikään endo-epäily tms. vaan ihan perus tarkastuskäynti.

• Nimetön
        naisenalku... kirjoitti:

Tuo peräsuoli"tutkimus" on tehty aina ihan tavallisen tarkastuskäynnin yhteydessä yksityisellä... tai ainakin näin eräällä tutullani. Kyseessä ei mikään endo-epäily tms. vaan ihan perus tarkastuskäynti.

Gynekologeilla on monia tapoja toimia.

Ensin niiden pitäisi kysyä, miksi olet tullut vastaanotolle. Kirjoita itsellesi ylös tai tulosta vaikka tuo alussa kirjoittamasi teksti.

Asiasta riippuen voivat kysyä, koska sinulla ovat kuukautiset alkaneet ensimmäisen kerran. Sitten kysyvät nykyisen kierron pituuden ja säännöllisyyden. Vuodosta kyselevät, jos se tuntuu varsinaisen asian kannalta tärkeältä.

Peräsuolen kautta minua ei ole tutkittu koskaan ja ikää on yli 40 vuotta.

Rinnat multa on tutkittu 2 tai 3 kertaa. Viimeisemmän kerran pyynnöstäni.

Jotenkin tuntuu, että sinun pitäisi alkaa tykätä itsestäsi. Se vähentäisi monia vaivoja.

• naisenalku...
        Nimetön kirjoitti:

Gynekologeilla on monia tapoja toimia.

Ensin niiden pitäisi kysyä, miksi olet tullut vastaanotolle. Kirjoita itsellesi ylös tai tulosta vaikka tuo alussa kirjoittamasi teksti.

Asiasta riippuen voivat kysyä, koska sinulla ovat kuukautiset alkaneet ensimmäisen kerran. Sitten kysyvät nykyisen kierron pituuden ja säännöllisyyden. Vuodosta kyselevät, jos se tuntuu varsinaisen asian kannalta tärkeältä.

Peräsuolen kautta minua ei ole tutkittu koskaan ja ikää on yli 40 vuotta.

Rinnat multa on tutkittu 2 tai 3 kertaa. Viimeisemmän kerran pyynnöstäni.

Jotenkin tuntuu, että sinun pitäisi alkaa tykätä itsestäsi. Se vähentäisi monia vaivoja.

"Jotenkin tuntuu, että sinun pitäisi alkaa tykätä itsestäsi. Se vähentäisi monia vaivoja. "

Helpommin sanottu, kuin tehty. :(

• kotigyne

Huolellinen gyne tunnustelee myös peräsuolen kautta. Yksi sormi ja liukastetta, tuntuu oudolta muttei normaalisti satu. Peräsuolen kautta tunnustellessa sormi ylettyy pidemmälle kohdun taakse ja voidaan tutkia kohdun kiinnikkeet mm. laskeuman ennakointia varten. Samalla löydetään esim. alkavat peräpukamat. Pyydettäessä rinnat voidaan tutkia vaikka t-paidan läpi, liivit kannattaa jättää pois. Joka tapauksessa kannattaa nekin tutkituttaa aina gynellä käydessä. Kaikissa sairauksissa aikainen toteaminen on hyödyksi. Jos et halua jotakin tutkimuksen osaa tehtäväksi, voit sanoa siitä lääkärille etukäteen. Hyvä lääkäri kunnioittaa potilaan toiveita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      59
      5940
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      79
      3369
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2581
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2145
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      2095
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1649
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1242
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1226
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      81
      1085
    Aihe