nykyajan työrytmissä olisi pärjänneet.
Paras olla vain hiljaa ja muistella menneitä kun olitte kovia jäbiä.
Naureskelette nykyajan seiloreille ja itse olitte aivan taikinaa.
Vanhat jäärät
22
1200
Vastaukset
- Repesko
Me ei jaksais painaa nappia vai? Sä voisit siirtyy sauvakävelyynimut sä et jaksa ko rytmi on liia kova sulle siinäki. Rukoilemine polvillaa vois auttaa sua?
- Alwar Snothus
Ei voi kun polvet on hajalla!
- lemput vai?
kyllähän sun pitäs pärjää pasisereissa?
- vanha pieru
hipoo 70 mentä niiku meikäläisel nii ei kai sit pärjäis enää,ole oikeassa toivottavasti pärjäät mut huonolta näyttää.
- Lämminmies
Se kait oli S/S REX , Olin lämmittäjänä
Tulimme kiilinkanavaan itämereltä
Ylhäältä ilmoitettiin 15 min stop , niin mestari ehdotti jotta nuohoon kattilan ja niin aloitin nuohouksen .
Paatti oli niin rankka , tupakan joutui polttamaan kolmeenotteeseen
Tulimme Hollannin Kenttiin , en jatkanut siinä laivassa vaan jäin " ahteriin "
Kulutus oli 12 ton / vuorokausi
Sitten alkaa uusi juttu ( tämä tapahtui Olympiakesänä)
- tutti kotiin.
Ja höpöhöpö,kyllä ne nykyajan seilorit on punnittu ja köykäisiksi havaittu. Ei ne osaa edes muttereita avata, ilman meikäläisen neuvoja, joka asiassa on sormi suussa, kun äiti ei ole pyyhkimässä nenää ja kuorimassa perunoita.Suurin ihmettelyn aihe niillä on, eikö tietokone teekkään kaikkia töitä, ei senpuoleen kyllä tietokone on minulle tuttu ja käytän sitä joka päivä.
- vendari
on pullamössö sukupolvi? onks niit jo skönölläkin?
- hyvä aihe.
Kuoriko sulle äiti kotona potut ja niisti nokan? Niin tiettävästi mullekkin mutta itse en noita aikoja oikein muista.
Mutta sentään on hienoa että osaat käyttää tietokonetta ja aukoa muttereita ja omaat näkemystä tarpeeksi että voit luokitella nuoret merimiehet kelvottomiksi. Niin minäkin! Ja jotkut vanhemmat seilorit ovat myös kelvottomia ja toivottoman laiskoja ja viinaan meneviä valittajia. Ennen oli tottakai paremmin kun oli väkeä laivoilla ja satamissa pääsi ryyppämään vapaasti. Eihän nää nykyiset kermaperseet osaa edes ryypätä töissä.
- :-)
Sitä käteen vetämistä :) Sä leikit hiekkalaatikossa paskas kanssa kun vanha seilasi :)
- Raste
se ikä milloin luokitellaan vanhaksi jääräksi.Kyllä niis vanhoissakin on viel sellaisii ukkoi et ihmeessäs olet.Aivan hyvin olis pärjänneet.
- kari alen
Lähdin itse merille 1962 olinsilloin 16 vuotta ,Selasin 4 ssä.hyrylaivassa,ja sen jälkeen noissa moottori laivoissa.Silloin alkuaikoina oli vielä purjelaivoissa seilanneita skönöjä ,ei kannata väheksyä tätä porukkaa.Jos ajatellaan trimmarin jobia kun koli oli huonoa semmoista pölymäistä ,sitä sai heittää 4 tonnia vahdissa.ja kunpunkkerit alkoi tyhjentyä se piti kärrätä hyvinkin 10 metrin päästä.Entäs lemppu luukut ,jos karveli oli melkein miehen korkuinen.Oli selstuukit ja jäätyneet teltat. lista on loputon ,joita nyky skönö ei näköjään arvosta
- Kipinän poika
Etsin tietoja 1964-1966 Nesteen Palvalla olleista.
- Melkein nuori
Kari Alen puhuu asiaa. Olen samaa ikäluokkaa, vain hiukan nuorempi. Takavuosina kuulin nuoria arvosteltavan, niin kuin lienee ollut tapana maailman sivu maalla ja merellä ja tulee olemaan.
Palattuani Suomen kauppalaivastoon, huomasin suuren osan oppilaista olevan fiksumpia kuin minä aikanani jungmannina. Aina on ja on ollut erilaisia yksilöitä.
Ennen, silloin 60-luvulla, oppimisprosessi oli erilainen. Oltiin kallena, koneoppilaana ja jungmannina muutama vuosi ja kohottiin aikaa myöten paremmille jobeille. Merikouluun pääsi pyrkimään vasta kolmen vuoden (kansi) kokemuksella. Sillä systeemillä nykyisin aika olisi kuusi vuotta, johtuen 1:1 vuorottelusta. Tottahan sinä aikana oppi perusasioita ja oli valmis ottamaan teoriaopetusta vastaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Jäin vajaa kolme vuotta sitten eläkkeelle tiettyjen terveydellisten syiden takia. Siis suomalaisesta laivasta. Pärjäsin siellä mielestäni vallan hyvin. Kompjuutterihommatkin onnistuivat. Joskus osasin paremmin kuin nuoret konsanaan, mutta kyllä joskus jouduin heiltä apuakin hakemaan. Totta kai. Ei se minua hävettänyt tai ammattitaitoani lyönyt koetukselle.
Osaan ja pystyn vieläkin joihinkin asioihin paremmin kuin kolmekymppiset, mutta kyllä hekin osaavat jotain paremmin kuin minä. Niin yksinkertaista se on.
Nuorena kunnioitin kovasti vanhoja merimiehiä jobiin katsomatta. Nyt arvostan nuoria, oppimishaluisia ihmisiä. Hiukan surullisena seuraan sekä vanhoja ylimielisiä skönejä, kuin myös kaikkitietäviä lapsosia. Aika ja into opettaa kunkin aikakauden lapsia ja silloin lopputulos voi olla loistavakin.
Ilkeily ja ylimielisyys toisia kohtaan kertonee vain omista puutteista tai turhanpäiväisestä pullistelusta. En voi ihailla saatika kunnioittaa.
Eläkeukko voinee ottaa yömyssyn ja jo hiukan harjoittelin
- Alwar Snothus
Sempa takia ne vaihtaa filippiinoihin ja intialaisiin,koskee myos nk.paallystoa!
Kyl me viel voitta kaikess, paitsi suun soitoss ja naimisess :D
- real chief engineer
Nykyajan räkänokilta puuttuu kokemus,sitähän ei koulunpenkiltä saa.itse olin aikoinani voimalaitoksilla,wärtsilän moottoritehtaalla ja parissa konepajasa josta kaikesta jäi aina jotakin haaviin ja näin kertyi kokonaisuus jota sitten pystyy hyödyntämään.Ei nämä nyky nuoret tunu kovinkaa hääppösiä olevan,ei ainakaan yhtään parempia kuin me vanhat mestarit.
- vaippari
Olen "Melkein nuoren" kanssa samaa mieltä. Merenkulku oli aiemmin toisenlaista ja koska olemme niin pieni ryhmä täällä Härmässä, meidän olisi syytä kunnioittaa toinen toisiamme. Näin saamme omaa alaammekin eteenpäin. Porukka jolla ei ole historiaa, ei ole myöskään tulevaisuutta.
Tietokoneita ei ollut aikaisemmin, mutta ainakin omalta osaltani hallitsen sen varsin tyydyttävästi. Itse merta ja sen arvaamattomuutta ei olla ainakaan vielä onnistuttu laittamaan tietokoneelle, joten siinä on vielä opittavaa. Itse opiskeli 45 vuotta, enkä osaa vieläkään.
Merenkulku on tärkeää, elämä ei ole- xstuju
Ilman vithuilua mihinkään suuntaa,eiköhän me kaikki parhaamme tehdä kukin omana aikanaan.Aikansa kutakin jne.
- kulkurivelijan
Enne oli laivat olla puuta ja miehet rautaa :) Ainakin merikapteeni-isäni kertoo tarinoita, kun laitteet lakkasivat toimimasta ja sitten suunnistettiin tähdistä... Ja monia muita tarinoita, joita nykyisin enää ei taida edes syntyä. Rankkaa työ on varmasti ollut aikanaan ja nykyisin tekniikka tekee työstä helpompaa.
- hiiohoi...........
Olihan se ennen kun seilasin hieman erilaista. Kun otti jobin laivaan niin ei tiennyt mihin päin maailmaa reissu kohdistui ja milloin kotiin tultiin. Nykyisin seilorit tietää suomi laivojen reitit jotka tuskin tanskan salmia pidemmälle menee. Kyseessä on murtovesialueella olevaa ns. merenkulkua. Suolasta vettä näkee Äidin tai Vaimon silmissä kun joutuu pariksi viikoksi matkalle joka suuntautuu Äidin omille pyykkivesille. Enpä vaihtaisi niitä vuosikymmeniä sitten tapahtuneita seilauskokemuksia nykyaikaiseen merenkulkuun!
- mbe320cdi2000
Mulla on pisin aika pois suomesta 2 vuotta. Olin silloin Normanneissa.
Pozegnanie ojczyzny 1980 :´-(
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 724757
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h724634Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112977Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv762883Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p222226Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592015Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska161707- 321513
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1121399- 1851298