Ja taas Kela möhlii

perskutarallaa pe*kele

Olen ollut yli neljä vuotta työttömänä.
Nyt menin tämän kuukauden alusta palkkatuelle. Ihan itse hain kurssin työharjoittelupaikasta tätä palkkatukea jatkoksi kun ajattelin että kivempi jotain tehdä, vaikka saan melkein saman kun mitä on työmarkkinatuki.

Asun vielä toistaiseksi (ensi vuoden tammikuulle) pojan kanssa kahden.

Tein välitarkistushakemuksen asumistuesta, koska bruttotuloni nousevat nippanappa yli 300€.

Tänään tuli päätös, minkä näin eilen illalla Kelan verkkosivuilta asiointisivuilta.

Ja mitä perkelettä!
"Ruokakunnan tulot 1.5. alkaen 1363,00 e/kk"

"määräytymisperusteet:"
kuukausitulot
palkkatulo (minä) 857,85 e - mikä onkin oikein
Mutta: keskiarvotulo (poikani) 505,13 e !!!

pojan keskiarvotuloiksi on määritelty työmarkkinatuki (siis vuodeksi) , mitä hän saa vain ajalta 1.6. - 12.7.09 eli viisi viikkoa
. Ja armeijan jälkeen (jolloin ei asu edes enää minun luonani) 10.2. alkaen (huhtikuun loppuun)eli 3 3/4 viikkoa voi arvioida työmarkkinatuen kun muusta ei ole tarkkaa tietoa.
Eli työmarkkinatukea vuoden sisällä hän saa vain 5 kk.
Heinäkuun 13 päivä lähtee armeijaan, eikä minun käsittääkseni Kela maksa armeijanaikana työmarkkinatukea. Hyvähän se, jos näin.

Kelaan on annettu neljä kertaa tiedoksi, että poika on armeijassa puolet vuodesta.
Ja tänään vein sinne palveluunastumismääräyksen vielä kaikenlisäksi.
se oli kyllä kirjattu koneelle, mutta "jostain syystä käsittelijä sen on vain laskenut näin". Just.

Vein sinne nyt työsopimuksen, mikä on puoleksi vuodeksi. minulle oltiin laskettu palkkatulojen mukaan arvio koko vuodeksi. vaikka näillä näkymin (ja näköjään mitä painavimmin syin) en jatka elokuussa.
Ja kas kummaa! Heillähän oli se skannattuna koneelle, vaikka itse näytin sitä heille ekaa kertaa.
"en tiedä mistä tämä on tänne tullut"
Että tiedoksi vaan muillekin; Kela näkee jos olette jossain töissä. Palkkatukilaiset ainakin.
He saavat varmaan suoraan työkkäristä työsopimukset.

valitus menee eteenpäin viimeistään maanantaina.

Ihmettelen vaan, että jos ja kun heillä on tiedossa ja koneelle kirjattuna, että toinen asukas on tuloitta (kun armeijan päivärahoja ei oteta asumistuessa huomioon - se onkin valtavat 4,40 e) puoli vuotta, niin miksi he laskevat asumistuen perusteeksi olevaksi tuloksi työmarkkinatuen ?

Poika saa ekan työmarkkinatuen alkaen 8.6. (kun ottaa huomioon viiden päivän omavastuuajan), kahdelta viikolta ja se on maksussa aikaisintaan heinäkuun ekalla viikolla.
jopa 205 €.

Millä he kuvittelevat että maksan toukokuun vuokran ?

nyt olen saanut asumistukea 337,90 e ja uuden päätöksen mukaan toukokuun alusta 74,70 €, eli asumistuki putoaa 263,20 e/kk

nettopalkkani on toukokuussa ja kesäkuussa 741,54 ja siitä pitäisi maksaa omavastuu (548,34 - 74,70 e) 473,64 e.

Liiemmin en pojaltani voi ottaa tuota kahtasataa edes heinäkuussa, hän tarvitsee sen puolen vuoden aikana armeijassa moneen kertaan sen 4,40 e:n päivärahan lisäksi.

tää on sekavaa, kun olen niin hermostunut vieläkin.
rustailen tässä samalla valitusta.

Sain sen pitkäaikaistyöttömille kuuluvan kolmen kuukauden "kannustimeksi" tarkoitetun lykkäyksen, mutta ei se paljon auta, kun pitää alkaa säästämään (eli oikeastaan maksamaan) jo näistä rahoista että selviää tuosta notkahduksesta.

kommentteja.

33

3168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perskutarallaa pe*kele

jatkoksi vielä:
      Mitähän Kela luulee kannustavansa (muuta kun rikollisuuteen) kun sen johdosta että halusin jotain tehdä.
      teen vain viittä tuntia ja tuntipalkka on 7,60 e.
      bruttona saan 306,81 e enemmän kun työmarkkinatuki.
      Nettona erotus on 356 e (sen johdosta kun verotus laski 20 prossasta seitsemään prosenttiin).

tuosta kolmen ja puolen sadan netto erotuksesta johtuen maksan asumisesta siis 263,20 e, lisäksi menetin nippanappa toimeentulotuen, ja työssäkäyntikustannuksia tuli 121 e.
      yhteensä maksan siis yli kuusi sataa siitä hyvästä että on jotain tekemistä viideksi tunniksi per päivä.
      kiitos!!

arvatkaa kaksi kertaa jatkanko, vaikka tarjottaisiin puolen vuoden jälkeen jatkoa.
      sanon pomolle että keksii jonkun syyn että ei voi jatkaa.
      jokainen meistä sen syyn tietää.

perkele!

• tässä....................

Et sitten ole kuullut siitä, että työttömän ei kannata mennä matalapalkkaiseen työhön jos nauttii asumistukea, työmarkkinatukea ja toimeentulotukea. Palkan täytyy olla reippaasti tukia suurempi ennen kuin työntekö rahallisesti alkaa kannattamaan tukiin nähden.

Poikaisi huomioiminen Kelan laskennassa on minulle täysi mysteeri.

Muuten, ei sossussa ole mitään palkan ylärajaa jolloin ei enää toimeentulotukea myönnetä. Laskeppa paljonko olisi tulossa toimeentulotukea kun poikasi on pois taloudesta. Monestihan toimeentulotuella kompensoidaan vuokran miinus asumistuken osuutta.

• perskutarallaa pe*kele

mutta ajattelin, että saisin saman minimitoimeentulon kun työttömänä.

En sentään tajunnut että joudun maksamaan nettoerotuksen toisen mokoman lisää. siitä hyvästä kun halusin jotain tehdä pitkän työttömyyden jälkeen.

olis kannattanut mennä työelämävalmennuksella tekemään tuon puoli vuotta, mutta kun olin jo töelämävalmennuksella vuosi sitten, niin ehkä en olisi päässyt enää ja töihin mistä mulla on koulutus.
        palkkatukea tuskin voi enää muuttaa työelämävalmennukseksi.

poikani huomioiminen kelan laskennassa on minullekin täysi mysteeri. ja sitä se taitaa olla päätöksen tehneellekin.

pakko se on kai hakea toimeentulotukea, vaikka sieltä tulisikin kieltävä päätös. Laitan kuitenkin ensin tuon valituksen menemään, ja sitten päätöksen toimeentulotukiahakemukseen.
        että näin meitä kiitellään.
        en yhtään ihmettele työtävieroksuvia. itse ajattelen ja olen aina ajtatellut että työnteko kannattaa enkä ole katsonut siitä saamaani palkkaa kovin mustavalkoisesti, mutta mulla ei olis varaa maksaa työpaikasta.

kiitos kommentista.

• kuullut.....................
        perskutarallaa pe*kele kirjoitti:

mutta ajattelin, että saisin saman minimitoimeentulon kun työttömänä.

En sentään tajunnut että joudun maksamaan nettoerotuksen toisen mokoman lisää. siitä hyvästä kun halusin jotain tehdä pitkän työttömyyden jälkeen.

olis kannattanut mennä työelämävalmennuksella tekemään tuon puoli vuotta, mutta kun olin jo töelämävalmennuksella vuosi sitten, niin ehkä en olisi päässyt enää ja töihin mistä mulla on koulutus.
        palkkatukea tuskin voi enää muuttaa työelämävalmennukseksi.

poikani huomioiminen kelan laskennassa on minullekin täysi mysteeri. ja sitä se taitaa olla päätöksen tehneellekin.

pakko se on kai hakea toimeentulotukea, vaikka sieltä tulisikin kieltävä päätös. Laitan kuitenkin ensin tuon valituksen menemään, ja sitten päätöksen toimeentulotukiahakemukseen.
        että näin meitä kiitellään.
        en yhtään ihmettele työtävieroksuvia. itse ajattelen ja olen aina ajtatellut että työnteko kannattaa enkä ole katsonut siitä saamaani palkkaa kovin mustavalkoisesti, mutta mulla ei olis varaa maksaa työpaikasta.

kiitos kommentista.

Pojan tulojen huomioiminen voi olla jokin sudenkuoppa Kelan laskennoissa. Useasti onkin tullut esiin, että ennen kuin lapsi lähtee armeijaan, hänelle hommataan vuokra-asunto ja tuet sitten kattavat vuokrat armeijan olon aikana. Armeijään lähdön aikana myös olosuhteet muuttuvat ja voidaankin tehdä uusi asumistukipäätös.

• perskutarallaa pe*kele
        kuullut..................... kirjoitti:

Pojan tulojen huomioiminen voi olla jokin sudenkuoppa Kelan laskennoissa. Useasti onkin tullut esiin, että ennen kuin lapsi lähtee armeijaan, hänelle hommataan vuokra-asunto ja tuet sitten kattavat vuokrat armeijan olon aikana. Armeijään lähdön aikana myös olosuhteet muuttuvat ja voidaankin tehdä uusi asumistukipäätös.

poikanikin on yrittänyt kyllä saada asuntoa jo yli vuoden, mutta ei ole saanut.
        mutta valtiohan maksaa armeijan aikaiset asumiskustannuksien omavastuun.

Sitä minä tuolla Kelassa puhuinkin, että jos ei siihen tule valituksen kautta muutosta, niin teen uuden asumistuen välitarkistuksen heti kesäkuussa. jolloin se tulee heti seuraavassa kuussa voimaan tai viimeistään elokuussa.

ja saa maksaa mm. toukokuulta liian vähän maksamansa tuen takaisin. Koska ruokakunnan kuukausituloiksi on merkitty jo toukokuun alusta alkaen tuo 1363,00 e, vaikka poika opiskelee vielä sen kuukauden, eli toukokuun tuloina on minun keksimääräinen palkkani (mikä on mielestäni kela laskenut oikein tuntipalkasta) 857,85 e.

• ei-mitään-hyötyä

poikanikin on yrittänyt kyllä saada asuntoa jo yli vuoden, mutta ei ole saanut.
        mutta valtiohan maksaa armeijan aikaiset asumiskustannuksien omavastuun.

Sitä minä tuolla Kelassa puhuinkin, että jos ei siihen tule valituksen kautta muutosta, niin teen uuden asumistuen välitarkistuksen heti kesäkuussa. jolloin se tulee heti seuraavassa kuussa voimaan tai viimeistään elokuussa.

ja saa maksaa mm. toukokuulta liian vähän maksamansa tuen takaisin. Koska ruokakunnan kuukausituloiksi on merkitty jo toukokuun alusta alkaen tuo 1363,00 e, vaikka poika opiskelee vielä sen kuukauden, eli toukokuun tuloina on minun keksimääräinen palkkani (mikä on mielestäni kela laskenut oikein tuntipalkasta) 857,85 e.

puoli vuotta palkkatuetussa työssä eikä saanut edes sitä kolmen kuukauden lisäaikaa asumistuelle vaan se pudotettiin heti. Työn päätyttyä laittoi uuden hakemuksen johon laskettiin tuloiksi edelleen se palkka. Sanottiin vain että se on pakko laittaa vuodeksi eteenpäin sama kun ei muusta ole tietoa. Ei auttanut vaikka suoraan työttömyyspäivärahalle putosi.

• perskutarallaa pe*kele
        ei-mitään-hyötyä kirjoitti:

puoli vuotta palkkatuetussa työssä eikä saanut edes sitä kolmen kuukauden lisäaikaa asumistuelle vaan se pudotettiin heti. Työn päätyttyä laittoi uuden hakemuksen johon laskettiin tuloiksi edelleen se palkka. Sanottiin vain että se on pakko laittaa vuodeksi eteenpäin sama kun ei muusta ole tietoa. Ei auttanut vaikka suoraan työttömyyspäivärahalle putosi.

Vuositarkistusten välillä asumistuki tarkistetaan, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:

* tulot nousevat vähintään 300 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
        * tulot alenevat vähintään 160 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna

jne...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901144801HV?openDocument

Eli kyllä varmaan työmarkkinatuen ja työmarkkinatuen erotus on tuon 160 e.

Miten niin on pakko laittaa vuodeksi eteenpäin sama, "kun ei ole muusta tietoa". Jos teillä oli kerran tositteet työmarkkinatuesta.

Sitten jos ei ole muuta tietoa, se arvioidaan. ja arviointi tietty tehdään vuodeksi.
        mun työsopimuksessa on kuuden kuukauden määräaika, mutta kolme kuukautta siitä menee sen asumistuen voimassaolevan ajan sisälle.

Olen tässä lukenut asumistukilakia ja valitus on aiheellinen. olen varma että kun viittaan tähän lakiin, niin se valitus menee läpi.

laki on eri keloissa sama, mutta sen lain tulkinta erilaista.

• astukiX

Vuositarkistusten välillä asumistuki tarkistetaan, jos ruokakunnan olosuhteissa on tapahtunut jokin seuraavista muutoksista:

* tulot nousevat vähintään 300 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna
        * tulot alenevat vähintään 160 euroa/kk edellisen päätöksen tuloihin verrattuna

jne...

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170901144801HV?openDocument

Eli kyllä varmaan työmarkkinatuen ja työmarkkinatuen erotus on tuon 160 e.

Miten niin on pakko laittaa vuodeksi eteenpäin sama, "kun ei ole muusta tietoa". Jos teillä oli kerran tositteet työmarkkinatuesta.

Sitten jos ei ole muuta tietoa, se arvioidaan. ja arviointi tietty tehdään vuodeksi.
        mun työsopimuksessa on kuuden kuukauden määräaika, mutta kolme kuukautta siitä menee sen asumistuen voimassaolevan ajan sisälle.

Olen tässä lukenut asumistukilakia ja valitus on aiheellinen. olen varma että kun viittaan tähän lakiin, niin se valitus menee läpi.

laki on eri keloissa sama, mutta sen lain tulkinta erilaista.

" Miten niin on pakko laittaa vuodeksi eteenpäin sama, "kun ei ole muusta tietoa". Jos teillä oli kerran tositteet työmarkkinatuesta. "
        Sepä siinä just outoa onkin kun ei ollut tehty vielä päätöstä työmarkkinatuesta. Sekin kesti älyttömän kauan että maksa sitten siinä vuokraa kun ei ole mitään tuloja. Kai sitä sitten olisi taas voinu hakea uudestaan, kun sai päätöksen mutta tytär pääsikin sitten opiskelemaan

• E duskunta

Eduskunta määrä miten kela laskee tulot.
      Äänestä kommunistia seuraavissa vaaleissa.

• perskutarallaa pe*kele

kas tässä, ole hyvä:
        http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/011001111325HV?openDocument

Jos ruokakuntaan kuuluvalla henkilöllä ei ole säännöllisiä tuloja, vaan tulot vaihtelevat kuukausittain tai kausiluontoisesti, hänen kuukausitulonsa arvioidaan Kelassa keskimääräisenä tulona tulevalle 12 kuukaudelle. Keskiarvotulo lasketaan niiden tulojen perusteella, jotka ruokakunnan jäsenen voidaan arvioida saavan tulevan vuoden aikana. Esimerkki keskiarvotulon arvioimisesta

"Jos henkilöllä on kuitenkin asumistuen myöntö- tai tarkistusajankohdasta lukien tiedossa vähintään viisi kuukautta jatkuva tulo, katsotaan tämä pysyväksi tuloksi eikä hänelle arvioida keskiarvotuloa."

Eli meillä molemmilla - pojallani ja minulla - ei ole tarkistusajankohdasta lukien tiedossa mitään jatkuvaa tuloa. tuossa sanotaan vähintään viisi kuukautta. minulla on kolme kuukautta palkkatuki (1.5. - 30.7.) ja pojalla työmarkkinatuki vain kuukauden ja toukokuu opiskelija.
        näitä ei siis voi pitää säännöllisinä tuloina.

"Asumistuen saamiseen eivät vaikuta tilapäiset pienet tulot, esimerkiksi asevelvollisten päivärahat, sotilasavustus eikä alle 18-vuotiaiden lasten tilapäiset tai vähäiset palkkatulot."

siis asevelvollisen päivärahaa poika juuri saa heinäkuun 13. 2009 ja tammikuun 9. 2010 välillä.
        kuitenkin tämäkin aika on otettu huomioon työmarkkinatukea.

• tässä....................

Näyttäisi siltä, että poikasi keskimääräiseksi kuukausituloksi on laskettu 11 kuukauden
      työmarkkinatukikertymä. Yhteensattumako vai ei.

(25,63*21,5)/12*11= 505,1245 (Windowssin kalkulaattorilla laskettu)

• perskutarallaa pe*kele

Niin se onkin. Laskin sen toki itsekin, vaan kun se on väärin niin.
        Koska ei saa työmarkkinatukea arvioitunakaan kuin 1.6. -12.7.09 (-viiden päivän omavastuu)eli 25 päivää
        sitten tulee armeija aika 13.7.09 - 9.1.2010 (6kk), mistä on toimitettu jopa palveluunastumismääräyksestä kopio Kelalle.

ja armeijan jälkeen voi arvioida työmarkkinatuen 10.1.- 30.4.2010 (3 kk 3 viikkoa) jolloin ei asu enää tässä osoitteessa.
        Asumistuen tarkastelujakso on ajalle 1.5. - 30.4.2010

• jottain...................

Niin se onkin. Laskin sen toki itsekin, vaan kun se on väärin niin.
        Koska ei saa työmarkkinatukea arvioitunakaan kuin 1.6. -12.7.09 (-viiden päivän omavastuu)eli 25 päivää
        sitten tulee armeija aika 13.7.09 - 9.1.2010 (6kk), mistä on toimitettu jopa palveluunastumismääräyksestä kopio Kelalle.

ja armeijan jälkeen voi arvioida työmarkkinatuen 10.1.- 30.4.2010 (3 kk 3 viikkoa) jolloin ei asu enää tässä osoitteessa.
        Asumistuen tarkastelujakso on ajalle 1.5. - 30.4.2010

Aloittajan aiemmin postaamat linkit ovat ainakin tälle hetkellä rikki.
        Ilmeisesti Kela on hiljaittain päivittänyt sivujaan.
        Alla uusia samaa asiaa käsittelviä linkkejä. Kelan uusilla sivuilla
        tulee olla JavaScript ja Cookiet päällä jotta saa auottoa linkkeja
        sivun vasemmenpuoleisesta linkkilistasta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130508144904PV

"
        ...
        Ruokakunnan jäsen kuuluu ruokakuntaan, vaikka hän olisi tilapäisesti poissa esimerkiksi opiskelun, työkomennuksen, muun ansiotyön, ase- tai siviilipalveluksen tai sairaalassa- tai vankilassaolon vuoksi. Poissaolo on yleensä tilapäistä, jos se kestää enintään noin vuoden.
        ...
        "

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/140508141437PV?OpenDocument

"
        ...
        Jos tarkkoja tietoja tuloista ei ole arviointihetkellä käytettävissä, voidaan tuloksi arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo. Tällaista tuloa ei kuitenkaan arvioida henkilölle, joka ei käy työssä esimerkiksi opiskelun tai lasten hoidon vuoksi.
        ...
        "
        Vieläkö alemassa osassa lukisi : ... esimerkiksi asepalveluksen, opiskelun tai lasten hoidon vuoksi.
        Ja kun ruokakunnan koko pysyy samana asepalveluksen ajan, niin miten se sitten on. Pitäisikö pojan kirjat
        siirtää muutamaa kuukautta ennen asepalveluksen alkua johonkin toiseen osoitteeseen. Tosin asumistuen omavastuu
        osuus kasvaa kun ruokakunnan koko pienenee.

Toivotan hyvää onnea valituksesi kanssa ja laita palautetta kuinka asiassa kävi.
        Asia varmasti kiinnostaa monia muitakin.

• perskutarallaa pe*kele
        jottain................... kirjoitti:

"
        ...
        Ruokakunnan jäsen kuuluu ruokakuntaan, vaikka hän olisi tilapäisesti poissa esimerkiksi opiskelun, työkomennuksen, muun ansiotyön, ase- tai siviilipalveluksen tai sairaalassa- tai vankilassaolon vuoksi. Poissaolo on yleensä tilapäistä, jos se kestää enintään noin vuoden.
        ...
        "

"
        ...
        Jos tarkkoja tietoja tuloista ei ole arviointihetkellä käytettävissä, voidaan tuloksi arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo. Tällaista tuloa ei kuitenkaan arvioida henkilölle, joka ei käy työssä esimerkiksi opiskelun tai lasten hoidon vuoksi.
        ...
        "
        Vieläkö alemassa osassa lukisi : ... esimerkiksi asepalveluksen, opiskelun tai lasten hoidon vuoksi.
        Ja kun ruokakunnan koko pysyy samana asepalveluksen ajan, niin miten se sitten on. Pitäisikö pojan kirjat
        siirtää muutamaa kuukautta ennen asepalveluksen alkua johonkin toiseen osoitteeseen. Tosin asumistuen omavastuu

Toivotan hyvää onnea valituksesi kanssa ja laita palautetta kuinka asiassa kävi.

kiitti vaan kommenteista ja linkeistä.
        linkkejä en avannut, koska olen kyllä kaikki asiaan liittyvät lukenut useampaan kertaan, myös tuon asumistukilain.

Kelan verkkosivut todellakin muuttuivat eilen.

Vein valituksen ja oikaisuvaatimuksen tänään Kelan toimiston postilaatikkoon.
        käsittelijä soittikin kohta kun olin päässyt kotiin, koska olin jättänyt hänelle soittopyynnön perjantaina.

Hän sanoi kyllä heti että häneltä oli jäänyt huomioimatta se että poikani lähtee armeijaan.
        Sanoin että huomasin sen, mutta en ymmärrä koska asiasta olen ilmoittanut vähintään kuusi kertaa ja se oli kirjattuna koneellekin.
        Eli asia menee niinkun olin itse ajatellutkin.
        kesäkuun alusta tuonne armeijan lähtöön 12.7. työmarkkinatuki ja 13.7 alkaen tuloton.

Minun palkkatuestani taas sanoi että heillä on ollut kahta eri tietoa.
        että työ jatkuisi helmikuusta vuoden loppuun ja toinen tieto että se olisi elokuuhun.
        Sanoin että kysyin hakemusta jättäessäni tarviiko työtodistusta missä ilmenee tuon työn määräaikaisuus ja sanottiin että ei, ja otetaan yhteyttä jos tarvii.
        aikaisemmin kirjoittelinkin että ne oli saanut sen suoraan työkkäristä (vaikka lain mukaan asiakasta on informoitava mistä valtion tai kunnan virastosta he ovat tietoja kysellyt).
        ja sanoin että koska itse olisin sen voinut toimittaa myös.
        palkkalaskelma, minkä toimitin, oli tietenkin koko vuodelta, koska oli excel taulukko, talon sisäinen. Ei siis mikään perin virallinen palkkatodistus. ja toin sen selville että siitä vaan helmikuusta elokuuhun pätee minuun ja tiedot oli merkitty paperiin.

ja tähän asumistukipäätökseen kolme kuukautta eli toukokuusta elokuuhun.

nyt odottelen vaan uutta päätöstä.

käsittelijä, joka tänään soitteli sanoi että hän odottaa sitä valitusta ja katsoo sen läpi, mutta näillä puhein hän ilman muuta sen oikaisee.

Tiedän ja ymmärrän että ruokakunnan jäsen kuuluu ruokakuntaan, vaikka hän olisi tilapäisesti poissa esimerkiksi siviilipalveluksen vuoksi.
        siitä ei ollutkaan kysymys, vaan siitä että pojan tuloiksi oli laskettu siviilipalveluksen aikana työmarkkinatuki.

Tuonkin luin ja printtasinkin valitukseen että "Jos tarkkoja tietoja tuloista ei ole arviointihetkellä käytettävissä, voidaan tuloksi arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo. Tällaista tuloa ei kuitenkaan arvioida henkilölle, joka ei käy työssä esimerkiksi opiskelun tai lasten hoidon vuoksi.
        ... "

Mutta edelleenkin kun minulla oli hyvinkin tarkat tiedot palveluunastumismääräyksineen poikani tilanteesta, niin tuota ei voitu noudattaa.
        ja etenkin toukokuusta alkaen jo, kun poika vielä opiskelee.

sittenhän pojan muuttaessa armeijan jälkeen omaan asuntoon, minun kuuluu tehdä taas uusi välitarkistus.

Jos on kysyttävää niin kysykää ihmeessä, jos en osannut tässä kaikkea kertoa.
        Tiedän että nämä asiat kiinnostavat monia muitakin. Näissä asumistukiasioissa kuten muissakin Kelan päätösasioissa kun on kirjavuutta.

• perkutarallaa pe*kele
        jottain................... kirjoitti:

"
        ...
        ...
        "

"
        ...
        ...
        "

Sen lisäksi että:
        "Jos tarkkoja tietoja tuloista ei ole arviointihetkellä käytettävissä, voidaan tuloksi arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo. Tällaista tuloa ei kuitenkaan arvioida henkilölle, joka ei käy työssä esimerkiksi opiskelun tai lasten hoidon vuoksi."

niin asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, "
        alleviivaus seuraavassa:
        "jollei voida osoittaa, että henkilöllä ei ole mahdollisuutta hankkia vastaavan suuruista tuloa"

kirjoitinkin valitukseen, että palveluunastumismääräyksellä on mielestäni osoitettu riittävässä laajuudessa, että pojallani ei ole mahdollisuutta hankia työmarkkinatuen suuruista vastaavaa tuloa suorittaessaan asepalvelua.

Tuosta edelläkirjoittamastani salassapitosäännöksestä on asumistukilain 9 luvussa 25 e §
        "kansaneläkelaitoksen on annettava etuuden hakijalle etukäteen sopivin tavoin tiedon siitä, mistä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia ja mihin niitä voidaan säännönmukaisesti luovuttaa"

Tätä pykälää Kela rikkoo varmaan säännöllisesti.

Siis viimeksikin vaan virkailija sanoi " en minä tiedä mistä tämä paperin skannaus on koneelle tullut"
        kun ensin väitti että olisin itse sen esittänyt.

loppuhuomautus vielä:
        kirjoituksissani yleensä isolla kirjoitetut tekstit eivät ole tarkoitettu huudoksi, vaan tekstin painotukseksi.

• katastrofin............
        perkutarallaa pe*kele kirjoitti:

Sen lisäksi että:
        "Jos tarkkoja tietoja tuloista ei ole arviointihetkellä käytettävissä, voidaan tuloksi arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo. Tällaista tuloa ei kuitenkaan arvioida henkilölle, joka ei käy työssä esimerkiksi opiskelun tai lasten hoidon vuoksi."

niin asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, "
        alleviivaus seuraavassa:
        "jollei voida osoittaa, että henkilöllä ei ole mahdollisuutta hankkia vastaavan suuruista tuloa"

kirjoitinkin valitukseen, että palveluunastumismääräyksellä on mielestäni osoitettu riittävässä laajuudessa, että pojallani ei ole mahdollisuutta hankia työmarkkinatuen suuruista vastaavaa tuloa suorittaessaan asepalvelua.

Tuosta edelläkirjoittamastani salassapitosäännöksestä on asumistukilain 9 luvussa 25 e §
        "kansaneläkelaitoksen on annettava etuuden hakijalle etukäteen sopivin tavoin tiedon siitä, mistä häntä koskevia tietoja voidaan hankkia ja mihin niitä voidaan säännönmukaisesti luovuttaa"

Tätä pykälää Kela rikkoo varmaan säännöllisesti.

Siis viimeksikin vaan virkailija sanoi " en minä tiedä mistä tämä paperin skannaus on koneelle tullut"
        kun ensin väitti että olisin itse sen esittänyt.

loppuhuomautus vielä:
        kirjoituksissani yleensä isolla kirjoitetut tekstit eivät ole tarkoitettu huudoksi, vaan tekstin painotukseksi.

Minua alkoi tapauksesi kiinnostamaan sen takia, että mistään julkisista netistä löydetyistä dokumenteista, ei löydy selistystä sille, kuinka ruokakunnan asevelvollisen palveluksessa oloaika otetaan huomioon ruokakunnan tulossa, jolla sitten määritetään ruokakunnan asumistuen suuruus.

Kun edes jossain dokumentissa olisi kerrottu, että asevelvollisuusaikana ruokakunnan jäsenen tuloksi ei lasketa työmarkkinatukea. Toki maininta löytyy siitä, että asevelvollisen päivärahoja ei oteta huomioon ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana.

• perskutarallaa pe*rkele
        katastrofin............ kirjoitti:

Minua alkoi tapauksesi kiinnostamaan sen takia, että mistään julkisista netistä löydetyistä dokumenteista, ei löydy selistystä sille, kuinka ruokakunnan asevelvollisen palveluksessa oloaika otetaan huomioon ruokakunnan tulossa, jolla sitten määritetään ruokakunnan asumistuen suuruus.

Kun edes jossain dokumentissa olisi kerrottu, että asevelvollisuusaikana ruokakunnan jäsenen tuloksi ei lasketa työmarkkinatukea. Toki maininta löytyy siitä, että asevelvollisen päivärahoja ei oteta huomioon ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana.

Tuo kerrotaan työ-ja elinkeinoministeriön sivuilla, jotka oli helposti saatavilla myös kelan sivuilta, mutta nyt kun kelan sivut uudistui niin täytyy etsiä mistä ne nyt löytyvät.
        Minulla oli siitä tuloste, minkä liitin kelan valitukseen.

• perskutarallaa pe*kele

"asevelvollisuusaikana ruokakunnan jäsenen tuloksi ei lasketa työmarkkinatukea.
        asevelvollisen päivärahoja ei oteta huomioon ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana. "

Kuinka asevelvollisen päiväraha ja asevelvollisen työmarkkinatuki voi mennä päällekkäin ?
        Kun mielestäni armeijan aikana ei ole mahdollista saada työmarkkinatukea ?

• perskutarallaa per*kele
        perskutarallaa pe*rkele kirjoitti:

Tuo kerrotaan työ-ja elinkeinoministeriön sivuilla, jotka oli helposti saatavilla myös kelan sivuilta, mutta nyt kun kelan sivut uudistui niin täytyy etsiä mistä ne nyt löytyvät.
        Minulla oli siitä tuloste, minkä liitin kelan valitukseen.

siis tarkoitan tietenkin työ ja sosiaaliministeriötä.

• perskutarallaa pe*kele

Aikaisemmassakin tekstissä oli ote asumistukilain pykälästä missä tuo on tulkittavissa.

asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA"

Eiköhän tuokin sano asian puolesta.
        Eli suomeksi tulkitsen niin, että armeijan aikana ei ole mahdollisuutta hankkia työmarkkinatukea vastaavaa tuloa.

tää ei ollut aivan se kohta ja sana muoto mikä oli työ ja sosiaalitoimen sivuilla, mutta tarkoittanee samaa.

vai tulkitsinko kysymyksesi väärin.
        Minusta vastasit itse kysymykseesi ja luin viestisi moneen kertaan.

Siis tulkitsen tuon niin, että etsit tiedotetta missä sanotaan ja todetaan että asevelvollisuusaikana ei ole mahdollista saada työmarkkinatukea ?
        SE voi löytyä työttömyysturvalaista.

Ja sen todennäyttämiseen asumistukihakemukseen riitti se että toimitti sinne palveluunastumismääräyksen.
        Virkailija vaan sanoi että hän merkkaa pojan tulottomaksi siitä päivästä lähtien kun lähtee armeijaan, eli 13.7 lähtien
        Sitten teen vaan uuden välitarkistuksen kun tiedän muuttaako poika pois heti vai kohta armeijan jälkeen, onko töissä vai opiskeleeko vai onko työtön vai mikä.
        Kun virkailija sanoi että ei aleta ensi vuotta sitten pojan kohdalta arvuuttelemaan "koska ei tiedetä varmaksi kauanko hän siellä armeijassa on"
        vaikka normaali palvelus loppuu 9.1.2010, mutta kai tarkoitti sitä että ei tiedä keskeyttääkö vai innostuuko olemaan jatkokoulutuksenkin ajan.

• spekuloidaan..................

Aikaisemmassakin tekstissä oli ote asumistukilain pykälästä missä tuo on tulkittavissa.

asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA"

Eiköhän tuokin sano asian puolesta.
        Eli suomeksi tulkitsen niin, että armeijan aikana ei ole mahdollisuutta hankkia työmarkkinatukea vastaavaa tuloa.

tää ei ollut aivan se kohta ja sana muoto mikä oli työ ja sosiaalitoimen sivuilla, mutta tarkoittanee samaa.

vai tulkitsinko kysymyksesi väärin.
        Minusta vastasit itse kysymykseesi ja luin viestisi moneen kertaan.

Siis tulkitsen tuon niin, että etsit tiedotetta missä sanotaan ja todetaan että asevelvollisuusaikana ei ole mahdollista saada työmarkkinatukea ?
        SE voi löytyä työttömyysturvalaista.

Ja sen todennäyttämiseen asumistukihakemukseen riitti se että toimitti sinne palveluunastumismääräyksen.
        Virkailija vaan sanoi että hän merkkaa pojan tulottomaksi siitä päivästä lähtien kun lähtee armeijaan, eli 13.7 lähtien
        Sitten teen vaan uuden välitarkistuksen kun tiedän muuttaako poika pois heti vai kohta armeijan jälkeen, onko töissä vai opiskeleeko vai onko työtön vai mikä.
        Kun virkailija sanoi että ei aleta ensi vuotta sitten pojan kohdalta arvuuttelemaan "koska ei tiedetä varmaksi kauanko hän siellä armeijassa on"
        vaikka normaali palvelus loppuu 9.1.2010, mutta kai tarkoitti sitä että ei tiedä keskeyttääkö vai innostuuko olemaan jatkokoulutuksenkin ajan.

Joo joo. Keroppa selvällä linkillä ja selvin sanoin viranomaisten dokumentein, että asevelvollisen asepalveluksessa oloaikaa ei oteta huomioon minkäänlaisena tulona ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana tulona.

Toki teit hienon selvitystyön. Esim. 5 kk säännön pohdit hyvin, että poikasi ei ole yhtäkään 5 kuukaudenkaan jaksoa työmarkkinatuelliseksi laskettavassa olevassa vaiheessa asumistuen nääräytymisen laskennassa asumistukivuodessa.

Mutta onhan poikasi asumitukivuoden jakson tarkastelussa 6 kk nolla-tulolla oleva asepalvelusaikanaan. Että miksi Kela ei tätä huomioinut vähintään 5 kk ajanjaksoksi, että tulot tuolta ajalta olisivatkin olleet 0-tulot.

Se kun on niin kummallista, että tietyt lait vaan olettavat, että kun on työtön, niin siitä huolimatta työttömän nolla-tulot ovatkin huomioon otettavaan tuloa työmarkkinatuen suuruisena jonkin lain perusteella.

Microsoftikin aikoinaan sanoi erästä asiaa heiltä kysyttäessä, että kun minun kysymääni asiaa ei ole MS:n dokumenteissa erikseen mainittu, niin tämä kysymääni asiaa oletetaan olevan selvitetty sillä perusteella, että asiasta ei ole dokumenteissa mainittu mitään. ???

• perskutarallaa pe*kele
        spekuloidaan.................. kirjoitti:

Joo joo. Keroppa selvällä linkillä ja selvin sanoin viranomaisten dokumentein, että asevelvollisen asepalveluksessa oloaikaa ei oteta huomioon minkäänlaisena tulona ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana tulona.

Toki teit hienon selvitystyön. Esim. 5 kk säännön pohdit hyvin, että poikasi ei ole yhtäkään 5 kuukaudenkaan jaksoa työmarkkinatuelliseksi laskettavassa olevassa vaiheessa asumistuen nääräytymisen laskennassa asumistukivuodessa.

Mutta onhan poikasi asumitukivuoden jakson tarkastelussa 6 kk nolla-tulolla oleva asepalvelusaikanaan. Että miksi Kela ei tätä huomioinut vähintään 5 kk ajanjaksoksi, että tulot tuolta ajalta olisivatkin olleet 0-tulot.

Se kun on niin kummallista, että tietyt lait vaan olettavat, että kun on työtön, niin siitä huolimatta työttömän nolla-tulot ovatkin huomioon otettavaan tuloa työmarkkinatuen suuruisena jonkin lain perusteella.

Microsoftikin aikoinaan sanoi erästä asiaa heiltä kysyttäessä, että kun minun kysymääni asiaa ei ole MS:n dokumenteissa erikseen mainittu, niin tämä kysymääni asiaa oletetaan olevan selvitetty sillä perusteella, että asiasta ei ole dokumenteissa mainittu mitään. ???

"Joo joo. Keroppa selvällä linkillä ja selvin sanoin viranomaisten dokumentein, että asevelvollisen asepalveluksessa oloaikaa ei oteta huomioon minkäänlaisena tulona ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana tulona."

linkitän sen heti kun taas löydän, kun Kelan sivut muuttuivat.
        ja sen paperin missä oli juuri tuo kerrottu, lähetin valituspapereiden mukaan Kelalle.

Mutta kyllähän tuota kyselemääsi asiaa on esitetty asumistukilaissa, jos viitsit lukea ja etsiä.
        Niitä on toki varmaan linkitetty tähänkin keskusteluun.

• perskutarallaa pe*kele
        spekuloidaan.................. kirjoitti:

"Asumistukeen eivät vaikuta

Asumistuen saamiseen eivät vaikuta tilapäiset pienet tulot, esimerkiksi asevelvollisten päivärahat, sotilasavustus eivätkä alle 18-vuotiaiden lasten tilapäiset tai vähäiset palkkatulot."

• päivärahaa

"asevelvollisuusaikana ruokakunnan jäsenen tuloksi ei lasketa työmarkkinatukea.
        asevelvollisen päivärahoja ei oteta huomioon ruokakunnan asumistukeen vaikuttavana. "

Kuinka asevelvollisen päiväraha ja asevelvollisen työmarkkinatuki voi mennä päällekkäin ?
        Kun mielestäni armeijan aikana ei ole mahdollista saada työmarkkinatukea ?

Asevelvollisen päiväraha ei tarkoita työttömyyspäivärahaa, vaan puolustusvoimien maksamaa päivärahaa.
        Eivät ne menekään päällekkäin eikä armeijassa olon aikana saakaan työttömyyspäivärahaa, koska armeijassaoleva ei voi hakea kokoaikatyötä.
        Taisi tulla vaan sekaannus päivärahan nimestä.

• ddddddddddddd
        päivärahaa kirjoitti:

Asevelvollisen päiväraha ei tarkoita työttömyyspäivärahaa, vaan puolustusvoimien maksamaa päivärahaa.
        Eivät ne menekään päällekkäin eikä armeijassa olon aikana saakaan työttömyyspäivärahaa, koska armeijassaoleva ei voi hakea kokoaikatyötä.
        Taisi tulla vaan sekaannus päivärahan nimestä.

"Asevelvollisen päiväraha ei tarkoita työttömyyspäivärahaa, vaan puolustusvoimien maksamaa päivärahaa. "

toki tuon tiedän. kiitti kummiskin.

• löydy.........................

"Asumistukeen eivät vaikuta

Asumistuen saamiseen eivät vaikuta tilapäiset pienet tulot, esimerkiksi asevelvollisten päivärahat, sotilasavustus eivätkä alle 18-vuotiaiden lasten tilapäiset tai vähäiset palkkatulot."

"Asumistuen saamiseen eivät vaikuta tilapäiset pienet tulot, esimerkiksi asevelvollisten päivärahat, sotilasavustus eivätkä alle 18-vuotiaiden lasten tilapäiset tai vähäiset palkkatulot."

Joo, mutta tuo asevelvollisen päivärahat eivät vielä selitä sitä, että otetaanko asevelvollisen palvelusaikainen aika huomioon työmarkkinatuen suuruisena määrittettäessä ruokakunnan asumistukea.

• perskutarallaa pe*kele
        löydy......................... kirjoitti:

"Asumistuen saamiseen eivät vaikuta tilapäiset pienet tulot, esimerkiksi asevelvollisten päivärahat, sotilasavustus eivätkä alle 18-vuotiaiden lasten tilapäiset tai vähäiset palkkatulot."

Joo, mutta tuo asevelvollisen päivärahat eivät vielä selitä sitä, että otetaanko asevelvollisen palvelusaikainen aika huomioon työmarkkinatuen suuruisena määrittettäessä ruokakunnan asumistukea.

"otetaanko asevelvollisen palvelusaikainen aika huomioon työmarkkinatuen suuruisena määrittettäessä ruokakunnan asumistukea. "

Ei liene niin vahvaa rautalankaa, millä sen kukaan osaisi sulle selvemmin vääntää.

Kuitenkin sain nyt valitukseeni korjauspäätöksen, missä poikani tuloiksi on huomioitu työmarkkinatuki vain ajalle 1.6. - 12.8. eli siihen asti kun lähtee armeijaan.

• rautalankamalli

"otetaanko asevelvollisen palvelusaikainen aika huomioon työmarkkinatuen suuruisena määrittettäessä ruokakunnan asumistukea. "

Ei liene niin vahvaa rautalankaa, millä sen kukaan osaisi sulle selvemmin vääntää.

Kuitenkin sain nyt valitukseeni korjauspäätöksen, missä poikani tuloiksi on huomioitu työmarkkinatuki vain ajalle 1.6. - 12.8. eli siihen asti kun lähtee armeijaan.

Kunhan kaivat linkkeineen sen rautalankamallin viranomaisten dokumenteista, joissa/jossa kerrotaan selväsainaisesti, että ruokakunnan jäsenen aseplalveluksen aikaista palvelua ei lasketa tuloksi osana ruokakunnan asumistuen määrittäväksi tuloksi työmarkkinatulon suuruisella osallaan.

Laita linkki näkyviin viranomaisen dokumenttiin äläkä selittele rautalankamalleillasi.

Viranomaisten moka on se, että he eivät riittävän selväsanaisesti kerro asiasta. Kelaa minä syytän puuttellisista dokumenteista enkä sinua.

• perskutaralla pe*kele
        rautalankamalli kirjoitti:

Kunhan kaivat linkkeineen sen rautalankamallin viranomaisten dokumenteista, joissa/jossa kerrotaan selväsainaisesti, että ruokakunnan jäsenen aseplalveluksen aikaista palvelua ei lasketa tuloksi osana ruokakunnan asumistuen määrittäväksi tuloksi työmarkkinatulon suuruisella osallaan.

Laita linkki näkyviin viranomaisen dokumenttiin äläkä selittele rautalankamalleillasi.

Viranomaisten moka on se, että he eivät riittävän selväsanaisesti kerro asiasta. Kelaa minä syytän puuttellisista dokumenteista enkä sinua.

"asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA" "

mielestäni tuo kertoo kaiken oleellisen.
        Eli kun osoittaa että poika on armeijassa niin mielestäni se on riittävä dokumentti kertomaan että henkilöllä ei ole mahdollisuutta hankkia vastaavan suuruista tuloa.

jos et tarkoittanut tätäkään, minkä jo aikaisemmin olen kirjoittanut, niin sitten en kyllä tiedä mitä tarkoitat.
        Kelan sivuilla tosin ei ole tätä näinkään hyvin selitetty.
        siellä on vain että armeijan aikaisia päivärahoja ei oteta huomioon.

ja tiedoksi vielä tässäkin että isolla kirjoittamani ei ole tarkoitettu huudoksi, vaan tekstin korostukseksi.

minun osaltani loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Vaikka asumistuki putoskin, mutta se oli tietty odotettavissa ja se on kuitenkin nyt suurinpiirtein oikein.

hyvää jatkoa. tämä oli osaltani kai nyt tässä

• kerran.......
        perskutaralla pe*kele kirjoitti:

"asumistukilaissa
        2 luku, 3 § sanotaan
        " Jos kuukausitulot vaihtelevat, pysyvä kuukausitulo lasketaan keskiarvotulona sen tulon perusteella, jota ruokakunnan KOHTUULLISEN arvion mukaan edellyttää saavan vuoden aikana. Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA" "

mielestäni tuo kertoo kaiken oleellisen.
        Eli kun osoittaa että poika on armeijassa niin mielestäni se on riittävä dokumentti kertomaan että henkilöllä ei ole mahdollisuutta hankkia vastaavan suuruista tuloa.

jos et tarkoittanut tätäkään, minkä jo aikaisemmin olen kirjoittanut, niin sitten en kyllä tiedä mitä tarkoitat.
        Kelan sivuilla tosin ei ole tätä näinkään hyvin selitetty.
        siellä on vain että armeijan aikaisia päivärahoja ei oteta huomioon.

ja tiedoksi vielä tässäkin että isolla kirjoittamani ei ole tarkoitettu huudoksi, vaan tekstin korostukseksi.

minun osaltani loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Vaikka asumistuki putoskin, mutta se oli tietty odotettavissa ja se on kuitenkin nyt suurinpiirtein oikein.

hyvää jatkoa. tämä oli osaltani kai nyt tässä

" JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA"

Kuten sanoit, että tuosta käy ilmi, että asepalveluksen aikana ei monella ole mahdollisuutta ansaita tuloja. Mutta minun varusmiesaikani oli komppaniassa sellaisia jotka ansaitsivat tuloja esim. viikonloppuina ja lomilla ollessaan.

Eli tämän takia voi olla niin, että asepalvelua ei mainita erikiseen missään sivustolla, että se automaattisesti sulkisi pois ruokannun asumistuen määräytymisen kritereistä.

Eli hyvin hankalasti on löydettävissä tuo asepalvelun aikainen asumistuen määräytyminen ruokakunnalle kun se ihan laista pitää kaivaa esiin. Monikohan on huomaamattaan joutunut Kelan jujuttamaksi.

• perskutarallaa pe*kele
        kerran....... kirjoitti:

" JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA"

Kuten sanoit, että tuosta käy ilmi, että asepalveluksen aikana ei monella ole mahdollisuutta ansaita tuloja. Mutta minun varusmiesaikani oli komppaniassa sellaisia jotka ansaitsivat tuloja esim. viikonloppuina ja lomilla ollessaan.

Eli tämän takia voi olla niin, että asepalvelua ei mainita erikiseen missään sivustolla, että se automaattisesti sulkisi pois ruokannun asumistuen määräytymisen kritereistä.

Eli hyvin hankalasti on löydettävissä tuo asepalvelun aikainen asumistuen määräytyminen ruokakunnalle kun se ihan laista pitää kaivaa esiin. Monikohan on huomaamattaan joutunut Kelan jujuttamaksi.

juu, oikeassa olet.
        Mutta aika vähän lomia armeijan aikana on, niin että olisi mahdollisuutta tienata enemmän kun Kelan mainittuja "vähäisiä tuloja".
        Ei kai armeijassakaan tietääkseni läheskään jokainen viikonloppukaan ole vapaata.

Hankala ja monimutkainen asia niille joita tämä koskee.
        Ja aivan varmaan on ihmisiä jotka on joutunut tämän asian taholta Kelan jymäytettäväksi, jotka ei osaa sitä kyseenalaistaa.
        Kelan sivut ovat varmaan ihan tarkoituksella tehty monimutkaiseksi mistä tietoja on vaikeata löytää.

• jottain...............

juu, oikeassa olet.
        Mutta aika vähän lomia armeijan aikana on, niin että olisi mahdollisuutta tienata enemmän kun Kelan mainittuja "vähäisiä tuloja".
        Ei kai armeijassakaan tietääkseni läheskään jokainen viikonloppukaan ole vapaata.

Hankala ja monimutkainen asia niille joita tämä koskee.
        Ja aivan varmaan on ihmisiä jotka on joutunut tämän asian taholta Kelan jymäytettäväksi, jotka ei osaa sitä kyseenalaistaa.
        Kelan sivut ovat varmaan ihan tarkoituksella tehty monimutkaiseksi mistä tietoja on vaikeata löytää.

Otappa huomioon että asepalveluksen ikäraja (ainakin minun muistini mukaan) on n. 17 vuotiaasta liki 30-vuotiaaseen. Useat kansalaiset ennen 30:tä ovat ansiotyössä. Sitten työsuhde katkeaa asepalveluksen takia ja työsuhden jää ns. "lepäääväksi työsuhteeksi". Eli työsuhde ei katkea asepalveluksen vuoksi ja on oikeutettu palaamaan entiseen työsuhteeseensa.

Eli monilla lepäävissä työsuhteissa on mahdollisuus harjoittaa ansiotyötä asepalveluksensa aikana. Komppaniassakin ollesaan illoinkin on mahdollisuus harjoittaa työtään. Esim. kirjoittamalla artikkeleita ja taikka muulla työllä kunhan työnantaja työn tuloksen hyväksyy sellaiseksi, että työstä palkkaa maksetaan.

Eiköhän vedetä loppuviiva asiaan. Mutta Kelan tulisi kuitenkin parantaa sivustojaan ja esimerkkejään kuinka asevelvollisen aikaista palvelua huomioidaan ruokakunnan tuloksi asumistukea määritettäessä.

• perkutarallaa pe*kele
        jottain............... kirjoitti:

Otappa huomioon että asepalveluksen ikäraja (ainakin minun muistini mukaan) on n. 17 vuotiaasta liki 30-vuotiaaseen. Useat kansalaiset ennen 30:tä ovat ansiotyössä. Sitten työsuhde katkeaa asepalveluksen takia ja työsuhden jää ns. "lepäääväksi työsuhteeksi". Eli työsuhde ei katkea asepalveluksen vuoksi ja on oikeutettu palaamaan entiseen työsuhteeseensa.

Eli monilla lepäävissä työsuhteissa on mahdollisuus harjoittaa ansiotyötä asepalveluksensa aikana. Komppaniassakin ollesaan illoinkin on mahdollisuus harjoittaa työtään. Esim. kirjoittamalla artikkeleita ja taikka muulla työllä kunhan työnantaja työn tuloksen hyväksyy sellaiseksi, että työstä palkkaa maksetaan.

Eiköhän vedetä loppuviiva asiaan. Mutta Kelan tulisi kuitenkin parantaa sivustojaan ja esimerkkejään kuinka asevelvollisen aikaista palvelua huomioidaan ruokakunnan tuloksi asumistukea määritettäessä.

"Eiköhän vedetä loppuviiva asiaan."
        Ihan sama, kunhan sinä saat sanoa viimeisen sanan :=)
        Toki tuon kaiken tiedämme, mitä kirjoitit. Ja oli vähän pääpointin vierestä.
        Eli kuten aikaisemmin ollaa painotettua asumistukilaissakin mainittu:
        "Kuukausituloksi voidaan arvioida vähintään työmarkkinatuen suuruinen tulo, JOLLEI VOIDA OSOITTAA, ETTÄ HENKILÖLLÄ EI OLE MAHDOLLISUUTTA HANKKIA VASTAAVAN SUURUISTA TULOA"
        Siis kelalle kuuluu osoittaa että asepalveluksen aikana ei ole mahdollisuutta hankkia (eli ei tee ansiotyötä - eli ei ole pysyvää työsuhdetta)vähintään työmarkkinatukea vastaavaa tuloa.
        Eli ei tuonut sinunkaan kirjoituksesi mitään uutta tähän keskusteluun. Kiitos silti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6809
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1013
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      804
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe