Siis kun menet Naistenklinikalle 1. ultraan niin laskevatko ne raskausviikot edellisten kiertojen perusteella vai sen 28 päivän mukaan mikä on käytäntönä neuvoloissa? Ja sitten vertaavat sikiön kokoa viikkoihin ja jos poikkeaa yli 7 päivää niin muuttavat l.a. ??
Olen vähän hämilläni kun kävin Naistenklinikalla ja neuvolan mukaan l.a. on 5.9. mutta NKL kätilö sanoi että on 1.9. mutta sikiö oli 4 päivää liian pieni siihen nähden. Kysyin mihin 1.9. perustuu niin enpä saanut selventävää vastausta. Väitti että perustuu "28 päivään" mutta perustuuko neuvolan l.a. sitten "32" päivään?? Heh :)
Ei sillä niin väliä ole, mutta ihmettelen mihin noi lasketut ajat perustuvat?
Laskettu aika??
11
1224
Vastaukset
- aloittaja
lisään vielä, että kiertoni on ollut aina lyhyempi kuin 28 päivää (25-26pv) eli neuvola ei ole laskenut edellisten kiertojen perusteella sitä 5.9.
- eivät..
ollenkaan laske raskauden kestoa tai laskettua päivää millään muulla tavalla kuin ultralla mittaamalla. Mikäli tämä eroaa tarpeeksi monella päivällä neuvolan laskemasta päivästä, silloin aikaa muutetaan. Neuvolassa laskevat päivän raskauskiekolla tai sellaisella kaaviolla, josta näkee suoraan kuukautisten alkupäivää vastaavan lasketun ajan.
- -päs
Kyllä jotenkin laskevat, koska sen mukaan kirjoitti äitiyskorttiin lasketun ajan (katso äitiyskortti). Tämä l.a. ei perustunut ultran mittauksiin mitenkään vaan sanoi, että jos ultra poikkeaa yli viikon niin sitten muuttavat lasketun ajan. Hänellä oli kiekko pöydällä mistä tarkisti rakenneultran päivämäärän.
- kyllä..
-päs kirjoitti:
Kyllä jotenkin laskevat, koska sen mukaan kirjoitti äitiyskorttiin lasketun ajan (katso äitiyskortti). Tämä l.a. ei perustunut ultran mittauksiin mitenkään vaan sanoi, että jos ultra poikkeaa yli viikon niin sitten muuttavat lasketun ajan. Hänellä oli kiekko pöydällä mistä tarkisti rakenneultran päivämäärän.
tuo tehdään neuvolassa, eikä ultrassa.
- tiedot
kyllä.. kirjoitti:
tuo tehdään neuvolassa, eikä ultrassa.
Äitiyskortissa on se oma "osasto" sairaalaa varten, jossa lukee "Kaikututkimus" jne. Kahden edellisenkin lapsen kohdalla sairaalassa ultran yhteydessä kätilö/lääkäri täytti ne kohdat. Myös todennäköisen lasketun ajan. Aiemmin se perustui ultraan. Nyt en tiedä mihin.
Siinä yläpuolella on se neuvolatädin sarake.
- jeeseihaha
ekassa neuvolassa katsovat lasketun ajan kierron perusteella..jos tietää että kierto on vaikka 32 pvää, niin sitten sen mukaan, mutta jos et ole varma tai kiertosi on alle 28 niin sitten lasketaan sen normaalin 28 mukaan..
Ultrassa eivät siis todellakaan laske mtn, vaan katsovat pää-perämitan ja ainakin meidän ultrakuvissa lukee laskettu aika ja sikiön mitta.. kyllä meilläkin kätilö katsoi kiekkoa vielä ultran jälkeen, mutta lähinnä vaan katsoi koska sanoi lasketun ajan jo ennen kiekon katsomista...jos siis laskettu aika heittää yli neljä päivää, aikaa muutetaan mutta jos on alle 4 pvää, aika pysyy samana..- taas...
Meillä taas ultrassa todettiin, että jos vauvan mittojen perusteella laskettuaika heittää viikolla menkkojen kiertopäivään (28) verrattuna, niin sit muuttuu laskettuaika. Meillä heitti neljä päivää ja laskettuaika pysyi samana.
- heittää
viikon.. rakenne ultrassa oli 19 3 ja neuvolan mukaan 20 3..
Nyt 36 2 eikä missään vaiheessa oile tuota laskettua aikaa muutettu... Että ei tuo neljän (tai enemmän) päivän heitto mitä tuossa edellinen puhu ainakaan saanut minen la:ta muuttumaan..
Mut kai se o eri paikkakunnilla eri käytäntö tai jotakin..
- vieläkään
Kaikkien edellisten vastausten perusteella ja niihin asioihin perustuen mitä mietin itsekin niin oma Naistenklinikalla annettu l.a. ei perustu mihinkään järkevään! :D
Jos kätilö olisi muuttanut laskettua aikaa siitä "28" säännöstä, niin minulla sikiö oli 4 päivää pienempi kuin "28" mukaan. L.a. olisi muuttunut 5.9.-> 9.9. Mutta itse kätilö sanoi ettei muuteta ellei poikkea viikolla. Silti hän muutti sen 5.9. -> 1.9. Perustuen mihin?
No, tätä voin jäädä pohtimaan itsekseni ja ottaa vaikka puheeksi neuvolassa seuraavan kerran. Saamme nla-tädin kanssa oivan keskustelunaiheen :)
Kiitos kuitenkin vastauksista! -Aloittaja - on kierto
ollut 20-30 päivää ja neuvolassa laskettiin 24 päivän mukaan. Ekaan ultraan mennessä aika oli neuvolan mukaan 11 4 mutta muuttui 12 4:ksi. Ultraaja vertasi aikoja vasta kun oli mitannut vauvan koon eli ei antanut neuvolan ajan vaikuttaa.
- tapahtui näin
meillä neuvolan mukaan olisi ollut ekaan ultraan mentäessä rv 11 3.(Neuvolassa ei missään vaiheessa kysytty normi kierron pituutta vaan laskettiin l.a. 28 päivän mukaan)Ultraan mentäessä siellä katsoivat koneelta että myös heidän laskujen mukaan l.a. olisi sama edellisten kuukautisten mukaan. Ultrassa sitten kuitenkin paljastui että vaavin koon perusteella olisi vasta rv 9 6 eli laskettua aikaa siirrettiin 11 päivää eteenpäin ja sain uuden ultra-ajan myöhäisemmäksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760