NILKKAMURTUMASTA

edelleen

Nyt on viisi viikkoa täynnä, fibulan hyväasentoinen murtuma, ei leikkausta, pelkkä kipsaus hoitona. Kolme viikkoa varaamatta, kaksi 15 kg:n varauksella ja nyt pitäisi ensi viikko kävellä kipsin kanssa täydellä varauksella. Hirvittää kyllä ruveta varaamaan jalkaa täydellä. Kuinka muilla on ollut, onko sellaisia joille ei leikkausta ole tarvinnut tehdä, miten olette uskaltaneet ruveta varaamaan ja onko jalka kestänyt heti vai onko mitä seuraamuksia siitä tullut. Onko jalka varmuudella luutunut niin että kestää varaamisen. Jotenkin tuntuu kamalalta.

Kiitos jos vastaatte.

23

14999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kipsijalka...

      Sain itse kipsin pois viikko sitten perjantaina. Kipsi oli hyväasentoisen nilkkamurtuman vuoksi 6 vk:a. Kyllä se jalka viimeisellä viikolla jo "kulki" eteenpäin ilman keppejäkin. Vaatii vaan aluksi rohkeutta ottaa ne ensimmäiset askeleet. Itsellä sairausloma loppui siihen kun kipsi otettiin pois ja lääkäri kehotti vaan kävelemään. No, nilkka on jäykkä ja turpoilee... aloitin käymään fysioterapeutilla...

      • liikkuminen

        Hei
        Oliko sinulla käytössä nilkkatukea jalassa kipsin poiston jälkeen tai oliko keppejä vielä vähän aikaa käytössä, toimiko jalka ihan tukevasti?
        Kiitos vastauksesta


    • pettynyt ja murtunut

      Mulla murtu nilkka syyskuussa, ja itseasiassa se kipsillä (kepit apuna) käveleminen meni ihan hienosti.

      Mun varsinaiset ongelmat alkoivat vasta kipsin poiston jälkeen, ja edelleen on nilkka kipeä, ja täytyy ontumalla kävellä. Murtumakohta on hyvä, eikä kipeä, mutta jalkapöydän ja säären väli kipeä, tulehtunut ja nestettä. Jo kaksi kortisonipiikkiä saanut, auttanut hyvin, kolmannen vielä saan, ja jos ei kivut ja vaikeudet lopu niin mri-kuviin. Todennäköisesti rustopinta revennyt ja jotain muuta, mitkä sitten tähystyksellä puhdistetaan.

      Ottaa aika kovin päähän :(

      • vaikka

        olisi kuinka pieni ja hyväasentoinen murtuma, se kuitenkin vaivaa pitkään. Saa nähdä kuinka tässä minun tapauksessani nyt sitten käy. Toivon että tilanteesi helpottaa. Kuvattiinhan sinulla se murtuma alussa. Itselläni ei mitään kontrolleja edes määrätty, sanottiin vain että kun niin hyvänlaatuinen, ei kaipaa kontrolleja. Kuvattiin kyllä tietysti alussa ennen kipsausta.
        Kyllähän tuo aika pitkään on sinulla kestänyt joten varmaan syytä selvittää missä mättää.


      • ja sattuikin
        vaikka kirjoitti:

        olisi kuinka pieni ja hyväasentoinen murtuma, se kuitenkin vaivaa pitkään. Saa nähdä kuinka tässä minun tapauksessani nyt sitten käy. Toivon että tilanteesi helpottaa. Kuvattiinhan sinulla se murtuma alussa. Itselläni ei mitään kontrolleja edes määrätty, sanottiin vain että kun niin hyvänlaatuinen, ei kaipaa kontrolleja. Kuvattiin kyllä tietysti alussa ennen kipsausta.
        Kyllähän tuo aika pitkään on sinulla kestänyt joten varmaan syytä selvittää missä mättää.

        Minulla oli 2 mm murtuma nilkassa, ei ottanut luutuakseen eli kipsi oli 11 vkkoa:

        2 viikon välein otettiin rtg kuva, taas odotettiin että luutuisi.
        Välistä meinasi kyllä mennä hermot.
        Kyynärsauvoilla köpöttelin, meni aika ok.
        Kipsin poiston jälkeen ei mitään vaivaa, koko ajan jalassa ei ollut minkäänlaista kipua.
        Yksi fipa tosin kävi - eli oli määrätty kipsin poistopäivä - no, se poistettiin ja huomaavainen ja fiksu sairaanhoitaja kysyi, koska minulla on kontrollikäynti lääkärin luona?
        Ei minulla ollut ollenkaan - no, hänpä otti yhteyttä lääkäriin joka katsoi parhaaksi kuvata nilkka vielä kerran ja - pam! kipsattiin uudelleen eli ilman fiksun sairaanhoitajan hoksaamista olisin sitten lähtenyt kävelemään vaikka murtuma ei ollut parantunut.
        Ja toinenkin fipa; jossain vaiheessa katsottiin että on luutunut ja kipsi pois - no, seuraavana päivänä lääkäri soitti minulle ja sanoi että nyt on kaksi vaihtoehtoa:
        joko kipsi takaisin tai liikkumatta..
        eli valitsin kuitenkin kipsin ja kyynärsauvat.
        Huono luutuminen selittynee ainakin osittain iälläni, olen 60 v, ja aina huonosti varmasti saanut kalkkia kun ei ikinä ole juonut maitoa, juusto etoo yms - murtuman jälkeen olen ottanut säännöllisesti kalkkitabletteja.
        Mutta noin yleisesti ottaen olen ihan tyytyäinen hoitooni, virheitä voi sattua kaikille eikä kukaan varmasti halunnut minulle mitään pahaa eli että olisin kävellyt sillä murtumallani ilman tukea.


      • onko hyötyä vai ei mutta
        ja sattuikin kirjoitti:

        Minulla oli 2 mm murtuma nilkassa, ei ottanut luutuakseen eli kipsi oli 11 vkkoa:

        2 viikon välein otettiin rtg kuva, taas odotettiin että luutuisi.
        Välistä meinasi kyllä mennä hermot.
        Kyynärsauvoilla köpöttelin, meni aika ok.
        Kipsin poiston jälkeen ei mitään vaivaa, koko ajan jalassa ei ollut minkäänlaista kipua.
        Yksi fipa tosin kävi - eli oli määrätty kipsin poistopäivä - no, se poistettiin ja huomaavainen ja fiksu sairaanhoitaja kysyi, koska minulla on kontrollikäynti lääkärin luona?
        Ei minulla ollut ollenkaan - no, hänpä otti yhteyttä lääkäriin joka katsoi parhaaksi kuvata nilkka vielä kerran ja - pam! kipsattiin uudelleen eli ilman fiksun sairaanhoitajan hoksaamista olisin sitten lähtenyt kävelemään vaikka murtuma ei ollut parantunut.
        Ja toinenkin fipa; jossain vaiheessa katsottiin että on luutunut ja kipsi pois - no, seuraavana päivänä lääkäri soitti minulle ja sanoi että nyt on kaksi vaihtoehtoa:
        joko kipsi takaisin tai liikkumatta..
        eli valitsin kuitenkin kipsin ja kyynärsauvat.
        Huono luutuminen selittynee ainakin osittain iälläni, olen 60 v, ja aina huonosti varmasti saanut kalkkia kun ei ikinä ole juonut maitoa, juusto etoo yms - murtuman jälkeen olen ottanut säännöllisesti kalkkitabletteja.
        Mutta noin yleisesti ottaen olen ihan tyytyäinen hoitooni, virheitä voi sattua kaikille eikä kukaan varmasti halunnut minulle mitään pahaa eli että olisin kävellyt sillä murtumallani ilman tukea.

        itse aloitin syömään kalkkia ja magnesiumia ja lisäksi D-vitamiinia heti kun murtuma tuli. Ajattelin että onpahan ainakin jatkoon jotain hyötyä vaikkei ehkä tätä tilannetta enää autakaan. Saa nähdä mitä tapahtuu kun kipsi otetaan torstaina nyt pois. Taidan kuitenkin pyytää kontrolliröntgenin jos jotain oireita on. Muutenhan minulle ei mitään kontrollia määrätty.

        terv pakettijalka


      • Nimetön
        onko hyötyä vai ei mutta kirjoitti:

        itse aloitin syömään kalkkia ja magnesiumia ja lisäksi D-vitamiinia heti kun murtuma tuli. Ajattelin että onpahan ainakin jatkoon jotain hyötyä vaikkei ehkä tätä tilannetta enää autakaan. Saa nähdä mitä tapahtuu kun kipsi otetaan torstaina nyt pois. Taidan kuitenkin pyytää kontrolliröntgenin jos jotain oireita on. Muutenhan minulle ei mitään kontrollia määrätty.

        terv pakettijalka

        Kuule: älä pyydä kontrolliröntgeniä - vaan VAADI sitä.


      • sara
        Nimetön kirjoitti:

        Kuule: älä pyydä kontrolliröntgeniä - vaan VAADI sitä.

        hei vaan kohtalotoverit.
        kaaduin eilen ja illalla jalassa todettiin kehräsluun murtuma ja se kipsattiin varpaista polven alle.
        murtuma on kuulemma "siisti" eikä leikkausta tarvita.
        nyt tuska on kuitenkin aivan sietämätön. heti kun lasken jalan alas tyynyltä tuntuu kuin se halkeaisi.
        voltareneita syönyt, ei tunnu olevan apua.
        onko moinen, "sietämätön jomotus ja tykytys" normaalia?
        voisiko kipsi olla liiaan tiukka? tuntuu vähän kuin nilkka turpoaisi sisällä...
        pitäisikö käydä arvauskeskuksen päivystyksessä?


      • III O OO O
        sara kirjoitti:

        hei vaan kohtalotoverit.
        kaaduin eilen ja illalla jalassa todettiin kehräsluun murtuma ja se kipsattiin varpaista polven alle.
        murtuma on kuulemma "siisti" eikä leikkausta tarvita.
        nyt tuska on kuitenkin aivan sietämätön. heti kun lasken jalan alas tyynyltä tuntuu kuin se halkeaisi.
        voltareneita syönyt, ei tunnu olevan apua.
        onko moinen, "sietämätön jomotus ja tykytys" normaalia?
        voisiko kipsi olla liiaan tiukka? tuntuu vähän kuin nilkka turpoaisi sisällä...
        pitäisikö käydä arvauskeskuksen päivystyksessä?

        Jos kipsi tuntuu kireältä älä viivyttele sen tervarille menon kanssa, jos on liian tiukka voi tulla ns verikello, iho menee rikki, tulee verenmyrkytys yms epämiellyttävää, mene heti ja vaadi että kipsi uusitaan jos tuntuu vähänkin pahalta.


      • sara
        III O OO O kirjoitti:

        Jos kipsi tuntuu kireältä älä viivyttele sen tervarille menon kanssa, jos on liian tiukka voi tulla ns verikello, iho menee rikki, tulee verenmyrkytys yms epämiellyttävää, mene heti ja vaadi että kipsi uusitaan jos tuntuu vähänkin pahalta.

        joo kiitos neuvoista,
        eilen 3 h päivystyksessä, 2 min tarkastus ja "tämä on ihan ok... on normaalia että murtunut raaja turpoaa ja täten sattuu"
        sain onneksi paremmat tropit ja uni maistuikin


      • joudut pitämään
        sara kirjoitti:

        joo kiitos neuvoista,
        eilen 3 h päivystyksessä, 2 min tarkastus ja "tämä on ihan ok... on normaalia että murtunut raaja turpoaa ja täten sattuu"
        sain onneksi paremmat tropit ja uni maistuikin

        kipsiä. Itselläni kuusi viikkoa, fibulan murtuma oli ja kolme varaamatta. Kaksi 15 kg:n varauksella ja yksi täydellä varauksella keppien kanssa ja tietysti kipsi jalassa. Kipsi uusittiin kolme kertaa tämän kuuden viikon aikana. Minulle sanottiin että sormen kärjet saa mennä kipsiin mutta ei esim rystysiin saakka. Silloin on liian löysä. Eikä kipsi saa liikkua pituussuunnassa. Silloin ei tue tarpeeksi. Mutta itselläni nyt ongelma kun kipsi otettu pois, kantapään alla oleva kipu. Murtumakohdalla ei mitään kipua mutta nimenomaan tuo kantapään alla oleva kipu aikamoinen. Olisiko akillejänne kuitenkin lyhentynyt tai kiristynyt tuon kipsin alla sen verran että aiheuttaa tuota kipua. Töihin menen huomenna ja istumatyöhän minulla on joten ei tietysti siinä sinällään haittaa mutta jonkun verran joutuu kuitenkin liikkumaan. Onko muilla ollut vastaavaa kipsin poiston jälkeen.


      • Sara..
        sara kirjoitti:

        hei vaan kohtalotoverit.
        kaaduin eilen ja illalla jalassa todettiin kehräsluun murtuma ja se kipsattiin varpaista polven alle.
        murtuma on kuulemma "siisti" eikä leikkausta tarvita.
        nyt tuska on kuitenkin aivan sietämätön. heti kun lasken jalan alas tyynyltä tuntuu kuin se halkeaisi.
        voltareneita syönyt, ei tunnu olevan apua.
        onko moinen, "sietämätön jomotus ja tykytys" normaalia?
        voisiko kipsi olla liiaan tiukka? tuntuu vähän kuin nilkka turpoaisi sisällä...
        pitäisikö käydä arvauskeskuksen päivystyksessä?

        tsemppiä ja pikaista paranemista sinulle..tosi ikävää murtaa jalka näin liukkailla..ole varovainen.itselläni kipsi aika piteni ku kaaduin uudestaan kepeillä.miten sinulla on kepeillä kävely alkanut sujua,onko ollut vaikeaa näin alkuun..?Ps.mulle voi laittaa myös meiliä[email protected]


      • Nimetön
        Sara.. kirjoitti:

        tsemppiä ja pikaista paranemista sinulle..tosi ikävää murtaa jalka näin liukkailla..ole varovainen.itselläni kipsi aika piteni ku kaaduin uudestaan kepeillä.miten sinulla on kepeillä kävely alkanut sujua,onko ollut vaikeaa näin alkuun..?Ps.mulle voi laittaa myös meiliä[email protected]

        En millään tahdo sinua pelästyttää, mutta on vaarallista jos kipsi on liian tiukalla.
        Minulla oli, se poistettiin ja laitettiin uusi - no ei sekään ollut hyvä, hoitajat jo hermostuivat, mutta pidin pääni - seuraus oli että lähetettiin sariaalaan hakemaan ns ortoosia eli kipsisaapasta - sen kanssa oli ihan hyvä liikkua eikä totisesti painanut tai kiristänyt mistään, pesun ajaksi sen sai pois ja kävely oli melkein normaalia keppien kanssa.
        Jos tuntuu pienintäkään kipua sen kipsisi kanssa, älä anna olla vaan vaadi että se avataan - jonkun toteamus että joo´se on ihan hyvä ei riitä - eihän ne hoitajat tiedä miltä se tuntuu!


      • sara
        Nimetön kirjoitti:

        En millään tahdo sinua pelästyttää, mutta on vaarallista jos kipsi on liian tiukalla.
        Minulla oli, se poistettiin ja laitettiin uusi - no ei sekään ollut hyvä, hoitajat jo hermostuivat, mutta pidin pääni - seuraus oli että lähetettiin sariaalaan hakemaan ns ortoosia eli kipsisaapasta - sen kanssa oli ihan hyvä liikkua eikä totisesti painanut tai kiristänyt mistään, pesun ajaksi sen sai pois ja kävely oli melkein normaalia keppien kanssa.
        Jos tuntuu pienintäkään kipua sen kipsisi kanssa, älä anna olla vaan vaadi että se avataan - jonkun toteamus että joo´se on ihan hyvä ei riitä - eihän ne hoitajat tiedä miltä se tuntuu!

        kahden viikon päästä on kontrolli ja kipsin vaihto. lääkärin mukaan ainakin kuusi viikkoa tässä kokonaisuudessaan könkätään. tuntuu mahdottoman pitkälle ajalle tuijottaa tuota möhkälettä... lukumaraton on jo alkanut, kaksi seuraavaa pokkaria jo valmiina! kipulääkkeet tosin väsyttää vähän

        sairaslomaa on nyt aluksi siihen kontrolliin, saa nähdä menenkö töihin sitten kun saa alkaa vähän varata painoa jalalle. nyt siitä ei tulisi mitään.


        ja kepeillä on paljon vaikeampi liikkua kuin miltä se näyttää! sitten kun vielä pelkää ja varoo jalkaa enemmän kuin mitään muuta, niin esimerkiksi yhden kerroksen laskeutuminen on jo huima urakka! vessassakäynnit ja jääkaappireissut jääneet minimiin.
        en muuten saanut semmoista kenkää kipsin päälle. varmaan loppunut päivystyksestä kun tuntui olevan muitakin liukastuneita... en älynnyt kysyä. nyt mennään uskomattoman rumassa haalean pinkissä villasukassa. pitää muistaa pyytää ensi kerralla.

        mutta voisi olla asiat huonomminkin ;) eli pärjätään


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        sara kirjoitti:

        kahden viikon päästä on kontrolli ja kipsin vaihto. lääkärin mukaan ainakin kuusi viikkoa tässä kokonaisuudessaan könkätään. tuntuu mahdottoman pitkälle ajalle tuijottaa tuota möhkälettä... lukumaraton on jo alkanut, kaksi seuraavaa pokkaria jo valmiina! kipulääkkeet tosin väsyttää vähän

        sairaslomaa on nyt aluksi siihen kontrolliin, saa nähdä menenkö töihin sitten kun saa alkaa vähän varata painoa jalalle. nyt siitä ei tulisi mitään.


        ja kepeillä on paljon vaikeampi liikkua kuin miltä se näyttää! sitten kun vielä pelkää ja varoo jalkaa enemmän kuin mitään muuta, niin esimerkiksi yhden kerroksen laskeutuminen on jo huima urakka! vessassakäynnit ja jääkaappireissut jääneet minimiin.
        en muuten saanut semmoista kenkää kipsin päälle. varmaan loppunut päivystyksestä kun tuntui olevan muitakin liukastuneita... en älynnyt kysyä. nyt mennään uskomattoman rumassa haalean pinkissä villasukassa. pitää muistaa pyytää ensi kerralla.

        mutta voisi olla asiat huonomminkin ;) eli pärjätään

        Ortoosi on sellainen irrallinen suoja jolla tuetaan nilkkaa - silloin ei ole ollenkaan kipsiä.
        Mutta varoa täytyy, ettei satu mitään.
        Minä nautin, kun sain ottaa ortoosin pois suihkun ajaksi , sen kanssa pulaaminen oli vaivalloista, kun yhtään ei uskaltanut varata siihen jalkaan koska ei ollut kipsiä.
        Minulla oli tosiaan 12 vkkoa kipsi/ortoosi.
        Nyt kun on liukasta, olen ihan hikinen kun olen kävellyt pienenkin matkan - pelottaa niiiiiiin että ottaa ketoon ja jotain sattuu.
        Voimia sinulle, minäkin luin paljon, sanoin että jos olisin lukenut niinä viikkoina jotain järkevää olisin varmaan jo proffa...
        tsemppiä!


      • sara
        sara kirjoitti:

        kahden viikon päästä on kontrolli ja kipsin vaihto. lääkärin mukaan ainakin kuusi viikkoa tässä kokonaisuudessaan könkätään. tuntuu mahdottoman pitkälle ajalle tuijottaa tuota möhkälettä... lukumaraton on jo alkanut, kaksi seuraavaa pokkaria jo valmiina! kipulääkkeet tosin väsyttää vähän

        sairaslomaa on nyt aluksi siihen kontrolliin, saa nähdä menenkö töihin sitten kun saa alkaa vähän varata painoa jalalle. nyt siitä ei tulisi mitään.


        ja kepeillä on paljon vaikeampi liikkua kuin miltä se näyttää! sitten kun vielä pelkää ja varoo jalkaa enemmän kuin mitään muuta, niin esimerkiksi yhden kerroksen laskeutuminen on jo huima urakka! vessassakäynnit ja jääkaappireissut jääneet minimiin.
        en muuten saanut semmoista kenkää kipsin päälle. varmaan loppunut päivystyksestä kun tuntui olevan muitakin liukastuneita... en älynnyt kysyä. nyt mennään uskomattoman rumassa haalean pinkissä villasukassa. pitää muistaa pyytää ensi kerralla.

        mutta voisi olla asiat huonomminkin ;) eli pärjätään

        selviät sillä kahden viikon sairaslomalla,se kuus viikkoa on minimi aika.eikä kyllä kannata töihin mennä ennen sairasloman loppumista,jos vaikka sattuu jotain niin ei mikään korvaa sitä.joo ei se kepeillä liikkuminen mitään elppoa ole,ja vielä näin talvi liukkailla.minusta se sairaalan kipsikenkä on tosi"ruma"et sinuna kyllä pitäisin sitä kaunista pinkin väristä villasukkaa siinä kipsin päällä,siihen voi sit märällä ilmalla laittaa vaikka muovipussin päälle niin ei sukka/kipsi kastu.olehan varovainen niiden keppien kanssa..missä päin muuten asut,jos saa kysyä..? -HM-


      • pyörätuoli lainassa
        sara kirjoitti:

        kahden viikon päästä on kontrolli ja kipsin vaihto. lääkärin mukaan ainakin kuusi viikkoa tässä kokonaisuudessaan könkätään. tuntuu mahdottoman pitkälle ajalle tuijottaa tuota möhkälettä... lukumaraton on jo alkanut, kaksi seuraavaa pokkaria jo valmiina! kipulääkkeet tosin väsyttää vähän

        sairaslomaa on nyt aluksi siihen kontrolliin, saa nähdä menenkö töihin sitten kun saa alkaa vähän varata painoa jalalle. nyt siitä ei tulisi mitään.


        ja kepeillä on paljon vaikeampi liikkua kuin miltä se näyttää! sitten kun vielä pelkää ja varoo jalkaa enemmän kuin mitään muuta, niin esimerkiksi yhden kerroksen laskeutuminen on jo huima urakka! vessassakäynnit ja jääkaappireissut jääneet minimiin.
        en muuten saanut semmoista kenkää kipsin päälle. varmaan loppunut päivystyksestä kun tuntui olevan muitakin liukastuneita... en älynnyt kysyä. nyt mennään uskomattoman rumassa haalean pinkissä villasukassa. pitää muistaa pyytää ensi kerralla.

        mutta voisi olla asiat huonomminkin ;) eli pärjätään

        ensin kolme viikkoa, ja vielä rukoilun jälkeen sain kaksi viikkoa eli yhteensä viisi viikkoa. Eihän muuten olisi tullut mitään. Sen kanssa onnistui hyvin wc:ssä käynti, samoin ruuan laittopuuhat ja jonkun verran imuroinkin ja moppasin lattioita. En olisi pärjännyt ilman sitä. Tosin kahden viikon aikan kun oli 15 kg:n varaus, kävelin keppien kanssa harjoituskierroksia kämpässä. Nyt aloitin siis työt kuuden viikon jälkeen. Nilkka jäykkä ja turpoaa jonkin verran, kävellessä tulee kyllä kipua kantapään alle mutta istumatyöläisenä onnistui kohtuullisesti. Ehkä tämä tästä..... Minulla siis fibulan murtuma jota ei tarvinnut hoitaa leikkauksella. Hyväasentoinen.


      • IIIIIIIIIIIIIIIioooIIIIIIII...
        sara kirjoitti:

        selviät sillä kahden viikon sairaslomalla,se kuus viikkoa on minimi aika.eikä kyllä kannata töihin mennä ennen sairasloman loppumista,jos vaikka sattuu jotain niin ei mikään korvaa sitä.joo ei se kepeillä liikkuminen mitään elppoa ole,ja vielä näin talvi liukkailla.minusta se sairaalan kipsikenkä on tosi"ruma"et sinuna kyllä pitäisin sitä kaunista pinkin väristä villasukkaa siinä kipsin päällä,siihen voi sit märällä ilmalla laittaa vaikka muovipussin päälle niin ei sukka/kipsi kastu.olehan varovainen niiden keppien kanssa..missä päin muuten asut,jos saa kysyä..? -HM-

        HEI!
        Kipsikenkä EI ole sama asia kuin ortoosi.
        Kipsikenkä joo on iso musta ruma tekele, mutta ortoosi ihan fiksu laite jonka voi säätää ja jonka kanssa onnistuu kävely ihan ok.
        Googlaa, jos et tiedä, mikä on ortoosi.


    • Jalkavamma

      Moikka

      Ajattelin tulla kertomaan omista kokemuksistani. Minulla meni kehräsluu ja nivelsiteet repesivät uutena vuotena. Alkoholilla EI ollut osuutta asiaan :D tod näk mitään ei olis tapahtunut jos olis ollut maistissa. Noh anyway, liukastuminen tapahtui itsellä ja sen kautta meni.

      Lääkärit eivät eka uskoneet, että on oikeasti jalka rikki koska olin sillä kuitenkin kävellyt rikkinäisenä. No röntgenistä selvisi, että murtuma on aika paha ja ei tietoa joudutaanko leikkaamaan. Lääkärin arvaus on, että 50:50 tuleeko siitä enää kunnollista. Noh jalkaa ei onneksi leikattu, kävin kerran viikossa kuvia räpsimässä.

      Kipsi laitettiin ja se oli minulla polvesta alaspäin 6 viikkoa. Kun kipsi otettiin pois niin en todellakaan pystynyt kävelemään, ei mitään mahdollisuuksia ja en saanut pitää keppejäni. Jouduin siis hankkimaan omat kepit jotta pääsen takaisin töihin jne. No pari viikkoa meni vielä kepeillä ennen kuin pystyi kävelemään edes jollain tasolla.

      Jalka oli kauan tosi kipeä, mutta parani aika nopsaa vauhtia. Nyt tässä vaiheessa kun aikaa on mennyt jo kuukausia, ei jalka ole vieläkään terve. Jalka on kipeä joka päivä, ei mitenkään paljoa mutta särkyä tuntuu kun painelee jalkaa tai jännittää nilkkaa eri suuntiin, joskus kipu on sietämätöntä, muta tätä ei ole tapahtunut kuin ehkä kerran.

      Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa. Alussa jalkatreenit sattuivat viimesillä seteillä, mutta ei enään. Olen huomannut, että juoksumatolla juoksemisesta nilkka ei tykkää. Seuraavana päivänä on turvotusta ja kipua, mutta itse juokseminen on ok.

      Sen verran kauan tota särkyä on itsellä jatkunut, että menen nyt lähiaikoina lääkäriä konsultoimaan, että onko mitään tehtävissä. Mitään kipulääkkeitä en syö ja elämäni on siis ihan normaalia.. ei se kipu mitään älytöntä ole ollut, mutta se on silti perseestä....

    • Tannssimaankotänneontult

      Nilkkamurtuma kehräsluun yläpuolelta. Konservatiivinen hoito. Kipsi poistettu tammikuun 2016 alussa, eli n. 1,5kk sitten. Aluksi käveleminenkin sattui, mutta parissa viikossa tilanne parani huomattavasti. Liikun paljon: viikolle yksi tanssitunti, pari pumppua ja joskus vähän kuntosalia. Hiihtoa tulee harrastettua ja kävellä pitää myös. Nilkka on rasituksessa kipeä ja hieman turvonnut edelleen. Ortopedi sanoi, että sitä saa käyttää. Onko normia, että kipuilee vieläkin ja on turvoksissa? Levossa ei satu. Kokemuksia?

      • Tanssimaankotänneontult

        Siis tanssi, pumppi ja sali...


      • 197

        Sinulla siis vain kehräsluun yläpuolella murtuma. Onnea että selvisit noin vähällä! Minulla ulkokehränen, telaluu ja kantaluun pirstaleinen. 2014 huhtukuussa kävi ja nyt jäykkä rasituksen jälkeen. Pystyn jo hiihtää, viime talvena en pystynyt. Vieläkin hiukan kipuilua luisteluhiihdossa, mutten anna häiritä. Haaveilen juoksusta joskus vielä. Itse kysymykseen: kipuilua voi olla vuodenkin päästä ja kun nyt katson omaa koipea, VIELÄKIN TURVOKSISSA!!Ei paljon, mutta kun vertaa toiseen, ero on huomattava. Kunpa olisikin vain nilkkaongelma, mutta kun on vielä tenniskyynärpää, niin on jo liikaa yhdelle ihmiselle. En pysty enää uida, käden takia. Jalka tykkäisi siitä, harmittaa. Muut hiihtäjät ihmettelevät kun yhdellä sauvalla hiihdän. Kaikesta huolimatta liikkua pitää!


      • Anonyymi

        Tsemppiä kaikille! Murtuman kanssa ei oo helppoa..

        Itselläni meni kelkkaillessa nilkka. Takakolmio murtui.. jalka ensin 2vk oikeassa kipsissä ja sen jälkeen 3vk Walker-kengässä, joka auttoi jo kovasti kun sai välillä pois.

        3pv walker-kengän jälkeen päätin:ei enää keppejä ja aloin kävelemään. Ekat päivät tuntui kipua, mutta kävely onnistui.

        Nyt tapaturmasta on 9vk ja 3 päivää ja enää huomaa mitään:)

        Fyssarilla olen ravannut ja se on auttanut!


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      2435
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      271
      2058
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      86
      2040
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1767
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1649
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1544
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1238
    Aihe