C4.

Lukot jäässä

Onkos kovinkin yleistä citikoissa, että lukko jäätyy? Siis, ovi kyllä aukee, mutta ei mene enää kiinni. Ei meinaan mikään kovin mukava juttu. Ei ainakaan aamulla, kun pitäisi töihin lähteä.
Mitään ideoita asian korjaamiseen?

15

4004

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jäätyivät

lukot, mutta pienellä viilaamisella sekin kohta saatiin kuntoon. Minulla on ollut C5 mallisia autoja nyt kohta 8 vuotta, eikä koskaan ole lukot temppuillut. Luulisi C nelkussa olevan sama systeemi, mutta olen ehkä väärässä.

Toimiiko oven aukaisumekanismi oven ulkopuolella normaalisti vai kanittaako se? Jos kanittaa, niin välys on liian pieni. Siksi se jäätyy. Niin se teki myös aikoinaan Carinassakin.

• jäätyi

aina pesun jälkeen ja kosteiden kelien jälkeen kun pakasti. Mulla oli autossa aina fööni mukana ja lämpötolppaan vain kiinni ja minuutin lämmittämisen jälkeen toimi aina hyvin. Mutta jos ei ole virtaa saatavilla... Mitään muuta korjausta en asiaan keksinyt,taitaa olla aika yleistä monissa citikoissa.

• sitikkafani.

onhan kyse sitikasta oikeissa autoissa ei ovet jäädy.

• Tojofani

mutta sehän ei ole oikea auto vaan leluauto. Itse sidoin narulla Toyotan ovet kiinni sisäpuolen kahvoista mutta kahvat repeytyivät irti mutkissa vaikka Toyotalla ei voi kovaa mutkiin ajaakaan johtuen kurjista ajo-ominaisuuksista. Olisin hitsauttanut lisää oveen vahvikkeita sisäkahvaa varten mutta ei voinut hitsata koska ovet olivat niin ruosteessa, onhan kysessä jo parivuotias "auto".

• sitä voi
        Tojofani kirjoitti:

mutta sehän ei ole oikea auto vaan leluauto. Itse sidoin narulla Toyotan ovet kiinni sisäpuolen kahvoista mutta kahvat repeytyivät irti mutkissa vaikka Toyotalla ei voi kovaa mutkiin ajaakaan johtuen kurjista ajo-ominaisuuksista. Olisin hitsauttanut lisää oveen vahvikkeita sisäkahvaa varten mutta ei voinut hitsata koska ovet olivat niin ruosteessa, onhan kysessä jo parivuotias "auto".

muutenkaan hitsata, kun ei siinä ole peltiä muutenkaan missään... Pelti maalattu toiselta puolelta ja sitten otettu pelti pois. Varmaan on kuitenkin sen verran rautaa maalissa että saadaan se maalikin ruostumaan.

• Tojofani
        sitä voi kirjoitti:

muutenkaan hitsata, kun ei siinä ole peltiä muutenkaan missään... Pelti maalattu toiselta puolelta ja sitten otettu pelti pois. Varmaan on kuitenkin sen verran rautaa maalissa että saadaan se maalikin ruostumaan.

on metallinhohto maali että se se ruostuu. Mutta muovia on paljon ja se ei ruostu edes Toyotassa.

• jäätyvät

Työkaverilla oli Passat, jossa ovi pysyi talvella kiinni vasta kun auton sisätila lämpeni, ja korjaamolle tuotiin Mersu, jossa ovi pakkasella ei pysynyt kiinni, joten Citroën ei ole ainoa.

• sattunut

Eipäs ole sattunut tuollaista C5 kohdalla ja kahdeksas talvi menossa.

• Le batong

Omistan itse -05 mallisen C4 Berlinen. Etuovet toimivat kelillä kuin kelillä, mutta takaovien lukot jämähtävät heti, kun lämpömittari laskee miinuksen puolelle. Yleensä eivät yksinkertaisesti aukea, tosin pari kertaa on käynyt niinkin, että ovi on kyllä auennut, mutta ei enää sen jälkeen mennyt kiinni ilman pientä lukon lämmittelyä (lue: puhaltelua lukkopesään).

Olen kuullut joidenkin voidelleen lukkoja etukäteen lukkosulalla tai aseöljyllä, itselläni ei ainakaan ensiksi mainittu aine ole mitään auttanut.

Kyseinen vika (tai ominaisuus) on käsittääkseni yleinen kaikissa -05 vuosimallin C4:ssa, myöhempiin malleihin on lisätty takaovien lukkojen ympärille tiivisteet, jotka estävät veden ja kosteuden pääsyn lukkopesään sekä näin ollen myös jäätymisen.

Eipähän tarvitse toimia känni- ym. kuskina talvisin. :)

• Lukot jäässä

Omassanikin etuovet kyllä toimivat, mutta takaovet eivät. Ja aina samalla systeemillä, eli hyvin kyllä aukeavat, mutta kiinni laittaminen tuottaa tuskaa.

Tuota lukkojen voitelua olen itsekkin koittanut, mutta tulokset ovat jääneet aika laihoiksi.

Omani on -06 vuosimallia. Pitäisi ilmeisesti olla vielä uudempi, että tämä ominaisuus olisi saatu poistettua.

Kuten joku jo edellä taisi mainitakkin, ei citikka ole ainut merkki missä näitä ongelmia on. Anoppi puheli, että heidän mesessä on ollut vähän sa ongelmaa. Niin ja työkaveri puheli passatistaan samaa.

Edelisessä autossani, meganessa, moista ongelmaan ei koskaan ollut. Suoraan pesusta pakkaseen ja aamulla liikkeelle.

• Le batong
        Lukot jäässä kirjoitti:

Omassanikin etuovet kyllä toimivat, mutta takaovet eivät. Ja aina samalla systeemillä, eli hyvin kyllä aukeavat, mutta kiinni laittaminen tuottaa tuskaa.

Tuota lukkojen voitelua olen itsekkin koittanut, mutta tulokset ovat jääneet aika laihoiksi.

Omani on -06 vuosimallia. Pitäisi ilmeisesti olla vielä uudempi, että tämä ominaisuus olisi saatu poistettua.

Kuten joku jo edellä taisi mainitakkin, ei citikka ole ainut merkki missä näitä ongelmia on. Anoppi puheli, että heidän mesessä on ollut vähän sa ongelmaa. Niin ja työkaveri puheli passatistaan samaa.

Edelisessä autossani, meganessa, moista ongelmaan ei koskaan ollut. Suoraan pesusta pakkaseen ja aamulla liikkeelle.

Jep, ilmeisesti eivät ole sitten vielä -06 malliinkaan suojia laittaneet.

Huollossa kyllä varmasti suorittavat kyseisen toimenpiteen, mutta se ei välttämättä tule kovin halvaksi. Kerran asiaa kysyessäni sanoivat homman olevan melko työläs (ovien sisäverhoilut pitää repiä auki yms.).

Tutullani on myös Megane, ja (kaikki) ovet aukenevat kelistä ja kosteusprosentista riippumatta. Ei sillä, että siihen sitikkaani silti haluaisin vaihtaa. :)

• Pesuri
        Lukot jäässä kirjoitti:

Autoa on pesty talvellakin ulkona nollakelillä. Aina ei edes kuivattu, mutta kertaakaan ei lukko-ongelmaa ole ollut. Asia on kyllä tuttu edellisistä sitikoista: Visa ja ZX olivat vallan eteviä lukkojensa kanssa. Useimmiten jäässä.
        Kaverin 405:ssa oli sama vika. Kaadettiin ikkunatiivisteen raosta kaksi ämpärillistä lämmintä vettä. Johan lukko toimi! En suosittele muille...

• aatu
        Pesuri kirjoitti:

Autoa on pesty talvellakin ulkona nollakelillä. Aina ei edes kuivattu, mutta kertaakaan ei lukko-ongelmaa ole ollut. Asia on kyllä tuttu edellisistä sitikoista: Visa ja ZX olivat vallan eteviä lukkojensa kanssa. Useimmiten jäässä.
        Kaverin 405:ssa oli sama vika. Kaadettiin ikkunatiivisteen raosta kaksi ämpärillistä lämmintä vettä. Johan lukko toimi! En suosittele muille...

Itelläni oli 2005 c4nen.
        siinä ekalla talvella takaovien lukot olivat aina jäässä.
        Laittoivat takuuna siihen jotkut suojat lukkojen
        päälle sen jäkeen ei mitään ongelmia.
        En tiedä aivan tarkkaan mitä tekivät,kannattaa
        kysyä lähimmästä citroen liikkeestä osaavat varmaan siellä neuvoa.

• olla kuitenkin

eroa C5:een nyt ollut käytössä muutamia vuosia eikä ole ollut lukko ongelmia, edellinen oli xsara jossa lukot jäätyi joskus.
      C5:n on voinut pesettää pakkasillakin, vain tiivisteet kuivaksi pyyhitty.

• jos lähtee auki

ei mene kiinni ja taas päin vastoin...ne sitikat, ne sitikat.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe