"Mee kotiin, lepää ja syö hyvin"...as if

maatushka

Vois JOSKUS jotain muutakin sanoa!?! =/

Jatkuva sairastelu. Flunssa toisensa jälkeen. Keskinmäärin olen kipeenä kerran kuukaudessa. Aina lämpöä, nuhaa ja väsymystä. Joskus mulla on ollu lämpöä pidempäänkin, monta viikkoa. Nielurisat poistettu monta vuotta sitten,ja viime vuona kurkkuun iski kokoajan jotain. Todettiin krooninen laryngitis.
Ei siinä mitään. Hyvä et tuli todettua edes jotain!

Kaikki kokeet ja arvot mitä lääkärit ottaa ovat AINA normaaleja, ja sit minua kehotetaan vaa levätä ja syödä hyvin.
Ja paskat.
Elän niin rauhallista elämää,nukun hyvin ja syön hyvin. EIKÄ ole perkele stressiä!
Olen 24 vuotta, opiskelen ja kaikki muuten hyvin. Olen jopa urheillut koko elämäni, mutta yt siinäkään ei ole enää järkeä kun sairastan niin paljon, et rahaa menee hukkaan. Ei oo kyl mistään elämäntavoista kiinni. AINA vaan sairastun uudelleen ja uudelleen.

Tämä jo hallitsee mun elämää, koska joudun aina miettimään mitä teen,minne olen lähössä jne ja kaikin tavoin ennaltaehkäistä sen et tuun kipeeks.
Työelämästä puhumattakaan! Kuka haluaa pitää sellaista työntekijää, joka on aina vaan saikulla?
Ja turha mulle on vastailla et "mee tutkimaan sun päätäs, jos olet vaikka luulosairas".
Sori vaa, olisin iloinen jos niin asia olisikin. Mutta en voi ihan itse aiheuttaa ittelleni lämpöä, kuumetta, nuhaa ja lihaskipuja KERRAN KUUKAUDESSA!

Onks kellään muulla samoja ongelmia?
Ja tietääkö joku jotain immuunijärjestelmän tutkimisesta sen enempää? Onko immunologi ihan "oikea" lääkäri, vai onko tämä joku nykyajan hörhö-opin kannattaja?

Hitto, näin nuorena pitäis elää elämää ja pitää hauskaa, eikä murehtia huonosta kunnostaan ja terveydentilastaan!

Apua, ideoita, jaettuja kokemuksia otetaan vastaan, kiitos.

14

1350

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nelikymppiseltä

Hyvin usein nuo tavallisimmat lab.kokeet ovat viitearvojen rajoissa,kuitenkin voi löytyä hoidettava sairaus. Sinuna menisin vielä esim. sisätautien erikoislääkärin vastaanotolle yksityiselle lääkäriasemalle kysymään asiantuntijan mielipidettä. Ilmeisesti sinulta on otettu nuo tavallisimmat kokeet, ei muita?

• maatushka

On multa otettu kaikki tavallisimmat kokeet, ja tarkistettu maksa munuaiset et siel ei olis mitään. Viime vuona otettiin jopa keuhkoista x-rayt, kun uudistunut tuberkuloosi todettiin perheen sisällä. Ei ollut mitään.
        Ja joka vuosi on tarkistettu HIV ja AIDS, kun matkustan paljon Venäjälle(missä vaaditaan tätä viisumia varten).
        Ei ole mitään sukupuolitautejakaan.
        Tää on niin vaikeeta kun ei itse ole mikään lääketieteen ekspertti. Pitäisi vähän itse tietää mitä etukäteen haluaa tutkia jos menee yksityisylle. Näin opiskelijana ei ole kauheesti ylimääräistä rahaa.
        Mut toisaalta, terveys tulee ensin. Sitten kaikki muut asiat!
        Kiitos neuvoista!

• Autoimmuunisairaudet
        maatushka kirjoitti:

On multa otettu kaikki tavallisimmat kokeet, ja tarkistettu maksa munuaiset et siel ei olis mitään. Viime vuona otettiin jopa keuhkoista x-rayt, kun uudistunut tuberkuloosi todettiin perheen sisällä. Ei ollut mitään.
        Ja joka vuosi on tarkistettu HIV ja AIDS, kun matkustan paljon Venäjälle(missä vaaditaan tätä viisumia varten).
        Ei ole mitään sukupuolitautejakaan.
        Tää on niin vaikeeta kun ei itse ole mikään lääketieteen ekspertti. Pitäisi vähän itse tietää mitä etukäteen haluaa tutkia jos menee yksityisylle. Näin opiskelijana ei ole kauheesti ylimääräistä rahaa.
        Mut toisaalta, terveys tulee ensin. Sitten kaikki muut asiat!
        Kiitos neuvoista!

Itse hakeuduin tutkimuksiin sisätautien erikoislääkärin kautta ja minulta otettiin useampi koe, jolla etsittiin autoimmuunisairauksia mm. SLE, Sjögrenin syndroma, kannattaisiko kuitenkin keskustella asiantuntijan kanssa, kertoa mitä on tutkittu ja oireista, niin voisi diagnoosi löytyä.

• kissa,koira,papukaija
        Autoimmuunisairaudet kirjoitti:

Itse hakeuduin tutkimuksiin sisätautien erikoislääkärin kautta ja minulta otettiin useampi koe, jolla etsittiin autoimmuunisairauksia mm. SLE, Sjögrenin syndroma, kannattaisiko kuitenkin keskustella asiantuntijan kanssa, kertoa mitä on tutkittu ja oireista, niin voisi diagnoosi löytyä.

joku muu elukka,rasvat, meikit, kempparit, dödöt, sun muut, kulta, muovi jnejne...eli onko sulle tehty laajat allergiatestit?
        Enäs ruoka, banaanit,kiiwi,vehnäjauhot...saatat olla allerginen tietämättäs!
        Mulla paljastu kolme tosi kummallista allergeenia ja nyt kun vältän niitä, kaikki on ok!

• maatushka
        kissa,koira,papukaija kirjoitti:

joku muu elukka,rasvat, meikit, kempparit, dödöt, sun muut, kulta, muovi jnejne...eli onko sulle tehty laajat allergiatestit?
        Enäs ruoka, banaanit,kiiwi,vehnäjauhot...saatat olla allerginen tietämättäs!
        Mulla paljastu kolme tosi kummallista allergeenia ja nyt kun vältän niitä, kaikki on ok!

..."valitettavasti" minulle on kyl tehty laajat allergiatestit. Olen atoopikko, ja minulla on ollut tiedossa mun allergiat tosi kauan. Niitä on aika paljon...mut niitten kanssa pystyn tosi hyvin elämään, ei siinä mitään.
        Ja tuntuu tosi hassulta ajatukselta et mun kurkkukipu, räkä ja muut flunnsaoireet johtuis jostain allergiasta!?
        Mut pistetään sekin mieleen.
        Muutama vuosi sitten mulla oli tosi paha allerginen shokki, jolloin mua kiidätettiin sairaalaan. Syytä ei ikinä saatu selville.
        Mutta kiitos neuvoista sullekin!

• juan2012

Jos sairastelu jatkuu ja oireet pahenevat aina liikunnan yhteydessä niin kannattaa tarkistuttaa ulostenäytteestä Yersinia bakteeri, mulla oli se 3vuotta ennenkuin tajusivat tarkistaa sen ja oireet kuume, nestehukka, lihaskivut yms. katso myös http://fi.wikipedia.org/wiki/Yersinia

• maatushka

Hmm...
        Mulla on ollut samantyyppisiä allergisia reeaktioita kaksi kertaa, ja tosiaankin liikunnan yhteydessä!?!
        Ja ne reaktiot alkoi melkein heti treenin jälkeen, tuli nokkosrokko; alko syyhyttämään joka puolella ja olin ihan punainen. Toinen kerta se reaktio oli jo niin paha et mun koko naama turpos ja piti ambulanssilla lähteä sairaalaan.

Mutta millaisia oireita tällainen Yersinia antoi sulle näinä vuosina?

Luuletko et mun allergisilla reaktioilla(joita on ollut kaksi kpl) ja mun jatkuvalla flunssailulla olisi jotain yhteistä?

Kiitos vastauksesta

• paranemaan päin

joo,ihan ku olisin itte kirjoittanu ton. täysin samaa ollut mullakin. tässä 3kk aikana käyny muistaakseni 2 vai 3 kertaa kurkun takia lääkärissä. Eikä koskaa ole kuitenkaan mitää, tosin todettiin että viisauden hampaat tulossa molemmille puolille(Ei pitäis varmaan näin rajusti kuitenkaan oireilla??) Kuumetta ei kunnolla ole nostanu, mut väsymystä sit senkin edestä. viime viikolla tuli vatsatauti ja nosti n.38 kuumeen. meni päivässä ohi. Nyt tuli taas pari päivää sitte 39 kuume ja sitä jatkuki sit pari päivää.. Nyt alkaa olee normaali olo, päänsärkyä ja kurkkukipua lukuunottamatta.

Kyllä nakertaa töistä olla jatkuvasti saikulla, olin jo ihan varma että pomo antaa potkut eikä usko että olisin kipeänä edes ollu. Kyllähän tää henkisestiki ottaa aika koville pidemmän päälle tämmönen jatkuva sairastelu.. sitkun alkaa vielä itse miettimään vakavempia asioita, että mikä sairaus on kun tällä tavalla oireilee jatkuvasti. Luultavasti kuiteki ihan vaa tätä flunssaa..ÄRGH. synttäritkin vietin tosiaa 39 asteen kuumeessa..et ihan jees.

• maatushka

Vai et en oo yksin mun oireilun kanssa?
        Onpa ikävää, mut samalla kiva, saada tietää et joku muukin kärsii samoista asioista.

Mä olin viime viikolla 3 pv poissa töistä taas, kun kuumetta oli 37,5 ja kurkku oli kipee.
        Tämä flunssa tulee aina suunnilleen kerran kuukaudessa. Ja siinä välissä pitää aina elää tosi rauhallisesti ettei vaa tuu kipeeks uudestaan!

Joulun aikoihin mulla oli myös pienehkoinen flunssa, ja tammikuun puolesvälis mul oli 39 asteen kuume varmaan 4, 5 päivää. Silloin kävin lääkärissä kun ajattelin et oli influenssasta kyse. Mut ei ollutkaan, kappas vaan. "Mee kotiin lepämään"...haha. Se perusvastaus.

Nyt tunnen itteeni taas terveeksi(kipeetä selkää lukuunottamatta) mut saa nyt kattoo kuinka kauan se taas kestää.

Onks sul "samma här" ollut näitä flunssan oireita ja kurkunkipua jo pitkään, vai onks kyse "vain" 3esta kuukaudesta? Mulla on nimittäin tää jatkunut jo yli vuoden. Ja oootko jo lapsena ollut paljon kipeenä?

Aivan kauhee tällainen kipeily jos on töissä (ja muutenkin)! =/
        Ymmärrän sua täydellisesti! Mäkin huomaan ittessäni et aina masennun vähän kun tuun kipeeks, ja en oo "oma itseni". Sitä paitsi joudun aina välillä valehtelemaan ihmisille kun ne kysyy et mitä kuuluu, "et oon terve jne" vaikken ookaan. Hävettää aina sanoa et oon kipee, tai et must tuntuu et tuun kohta kipeeks. Ihmiset ajattelee kummiskin et oon joku hypokondrikko...
        Ja tiedän myös sen paranoian - mäkin mietin aina et mikäköhän mulla oikein on??
        Ei oo kivaa! =/

Hang in there!

• kohtalotoveri
        maatushka kirjoitti:

Vai et en oo yksin mun oireilun kanssa?
        Onpa ikävää, mut samalla kiva, saada tietää et joku muukin kärsii samoista asioista.

Mä olin viime viikolla 3 pv poissa töistä taas, kun kuumetta oli 37,5 ja kurkku oli kipee.
        Tämä flunssa tulee aina suunnilleen kerran kuukaudessa. Ja siinä välissä pitää aina elää tosi rauhallisesti ettei vaa tuu kipeeks uudestaan!

Joulun aikoihin mulla oli myös pienehkoinen flunssa, ja tammikuun puolesvälis mul oli 39 asteen kuume varmaan 4, 5 päivää. Silloin kävin lääkärissä kun ajattelin et oli influenssasta kyse. Mut ei ollutkaan, kappas vaan. "Mee kotiin lepämään"...haha. Se perusvastaus.

Nyt tunnen itteeni taas terveeksi(kipeetä selkää lukuunottamatta) mut saa nyt kattoo kuinka kauan se taas kestää.

Onks sul "samma här" ollut näitä flunssan oireita ja kurkunkipua jo pitkään, vai onks kyse "vain" 3esta kuukaudesta? Mulla on nimittäin tää jatkunut jo yli vuoden. Ja oootko jo lapsena ollut paljon kipeenä?

Aivan kauhee tällainen kipeily jos on töissä (ja muutenkin)! =/
        Ymmärrän sua täydellisesti! Mäkin huomaan ittessäni et aina masennun vähän kun tuun kipeeks, ja en oo "oma itseni". Sitä paitsi joudun aina välillä valehtelemaan ihmisille kun ne kysyy et mitä kuuluu, "et oon terve jne" vaikken ookaan. Hävettää aina sanoa et oon kipee, tai et must tuntuu et tuun kohta kipeeks. Ihmiset ajattelee kummiskin et oon joku hypokondrikko...
        Ja tiedän myös sen paranoian - mäkin mietin aina et mikäköhän mulla oikein on??
        Ei oo kivaa! =/

Hang in there!

Mulla on ollut useamman vuoden samantyylistä oireilua. Aina vähän väliä on kipeenä ympäri vuoden. Nyt on kuvaan tulleet mukaan "maratonflunssat" jotka kestää parikin kuukautta kerrallaan ja paranee vasta kun antibiootit keuhkoputkentulehdukseen on syöty.

Tällä hetkellä oon taas kuumeessa sekä yskän, nuhan ja kurkkukivun kourissa. Edellisestä ehdin melkeen parantua ja kuumeettomana olin vähän reilun viikon. Taitaa olla neljäs tai viides flunssa peräperää tässä tämän vuoden aikana. Tosiaan sitä kuumeetonta aikaa tämän vuoden aikana on ollut yhteensä noin 3 viikkoa. Lääkärissä on käyty kolmeen kertaan ja harkitsen juuri pitäisikö taas mennä. Yhden antibioottikuurin kuukausi sitten söin keuhkoputkentulehdukseen, taitaa olla sama vaiva taas.

Ystävät tietää ja ihmettelee, miksi sairastan niin paljon, vähän tuntemattomammatkin kyselevät. Vaikea on sanoa, kun en itsekään tiedä.
        Lääkärissä yleensä saa kuulla, että virustauti, ei voi tehdä mitään, kyllä se siitä paranee. En sitten tiedä onko kyseinen tohtori itse sairastanut virustautia viikkokaupalla, ei tunnu sympatiaa löytyvän. Vähän lääkäristä riippuen edes sairaslomaa ei saa, vaan tuumaavat, että kyllä se siitä. Yleensä ei mulla taudit kuumetta nosta, mutta toisinaan se nousee ja kestää taas viikkoja. Lauantaina "vain" 38 astetta kaatoivat sänkyyn joten kun lääkäri ilmoittaa, että "38 ei ole kuumetta, se on lämpöä!" alkaa kyllä keittää yli.

Astmaatikko olen ja siksi jatkuvalla kortisonilla. Sen tiedetään laskevan puolustuskykyä, mutta luulisi senkin rajoittuvan johonkin. Kuitenkin kaikki mahdolliset hengitytieinfektiot tarttuvat kuin magneetti ja pitävät lähes yhtä tiukasti kiinni.

Hui, tulipa taas vuodatus... =)
        Jaksamista kaikille kohtalotovereille.

• toinen kohtalotoveri
        kohtalotoveri kirjoitti:

Mulla on ollut useamman vuoden samantyylistä oireilua. Aina vähän väliä on kipeenä ympäri vuoden. Nyt on kuvaan tulleet mukaan "maratonflunssat" jotka kestää parikin kuukautta kerrallaan ja paranee vasta kun antibiootit keuhkoputkentulehdukseen on syöty.

Tällä hetkellä oon taas kuumeessa sekä yskän, nuhan ja kurkkukivun kourissa. Edellisestä ehdin melkeen parantua ja kuumeettomana olin vähän reilun viikon. Taitaa olla neljäs tai viides flunssa peräperää tässä tämän vuoden aikana. Tosiaan sitä kuumeetonta aikaa tämän vuoden aikana on ollut yhteensä noin 3 viikkoa. Lääkärissä on käyty kolmeen kertaan ja harkitsen juuri pitäisikö taas mennä. Yhden antibioottikuurin kuukausi sitten söin keuhkoputkentulehdukseen, taitaa olla sama vaiva taas.

Ystävät tietää ja ihmettelee, miksi sairastan niin paljon, vähän tuntemattomammatkin kyselevät. Vaikea on sanoa, kun en itsekään tiedä.
        Lääkärissä yleensä saa kuulla, että virustauti, ei voi tehdä mitään, kyllä se siitä paranee. En sitten tiedä onko kyseinen tohtori itse sairastanut virustautia viikkokaupalla, ei tunnu sympatiaa löytyvän. Vähän lääkäristä riippuen edes sairaslomaa ei saa, vaan tuumaavat, että kyllä se siitä. Yleensä ei mulla taudit kuumetta nosta, mutta toisinaan se nousee ja kestää taas viikkoja. Lauantaina "vain" 38 astetta kaatoivat sänkyyn joten kun lääkäri ilmoittaa, että "38 ei ole kuumetta, se on lämpöä!" alkaa kyllä keittää yli.

Astmaatikko olen ja siksi jatkuvalla kortisonilla. Sen tiedetään laskevan puolustuskykyä, mutta luulisi senkin rajoittuvan johonkin. Kuitenkin kaikki mahdolliset hengitytieinfektiot tarttuvat kuin magneetti ja pitävät lähes yhtä tiukasti kiinni.

Hui, tulipa taas vuodatus... =)
        Jaksamista kaikille kohtalotovereille.

Mä olen myös astmaatikko ja vähän väliä kipeänä. Ei ehdi kunnolla toipua edellisestä taudista, kun uusi jo kolkuttelee ovella. Se on tosi rasittavaa! Vähän väliä joutuu olemaan töistä pois. Astma aiheuttaa sen, että taudit tarttuu helposti. Ja astma aiheuttaa myös sen, että taudit kestää kauan ja tulee helposti jälkitauteja. Nyt ei keuhkot meinaa millään toipua, kortisoniakin olen syönyt, mutta edelleen keuhkot kipeänä.

• eri asuntoon

Parikymppisenä sairastin ihan jatkuvasti. Sitä kesti melkein vuoden! Välillä oli vain pientä lämpöä 37.4. tms ja lääkärit käskivät aina kotiin lepäämäään ja käskivät olla mittaamatta kuumetta... kyllä otti päähän! Kaikki mahdolliset verikokeet ja tutkimukset minullekin tehtiin, eikä mitään löytynyt. Allergian ei pitäisi nostaa kuumetta! Sitten tuli eri asuntoon poikaystävän kanssa ja sairastelut loppuivat kuin seinään. Tästä en voinut muuta, kun päätellä, että oireeni erittäin todennäköisesti liittyivät asuntoon. Mitä lie kosteutta tms... Ja jos epäilet, että asunnossasi on jotakin, niin suosittelen muuttoa. Taloyhtiö/isännöitsijä hyvin harvoin myöntävät edes olevan mahdollista, että asunnossa oli jotain saatikka sitten alkavat asiaa selvittämäään. Koita jaksaa! kyllä se sairastelu vielä loppuu.

• loukku.,,

On hyvin mahdollista että asut hometalossa.Jatkuva sairastelu voi viitata siihen että kämpässä/siäilmassaon jotain mätää. haiseeko vaatteet tunkkasille kun ne kaapista otat, haiseeko kämppä muuten?Pyydä joku kaverisi nuuhkimaan taloa.jos haisee tunkkainen kellari tai niinkuin mummolassa niin todennäköisesti altistut homeille.

• eräs vain
        loukku.,, kirjoitti:

On hyvin mahdollista että asut hometalossa.Jatkuva sairastelu voi viitata siihen että kämpässä/siäilmassaon jotain mätää. haiseeko vaatteet tunkkasille kun ne kaapista otat, haiseeko kämppä muuten?Pyydä joku kaverisi nuuhkimaan taloa.jos haisee tunkkainen kellari tai niinkuin mummolassa niin todennäköisesti altistut homeille.

kokeile suolahuonehoitoa.. auttaa melkein kaikkiin hengitys elin sairauksiin.. Suomessakaan ei enää sairauksista selviä laittamatta rahojaan likoon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      101
      4954
    2. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      250
      2037
    3. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      89
      1673
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1190
    5. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      337
      1163
    6. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      105
      1100
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      50
      1099
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      148
      1070
    9. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      111
      1029
    10. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      85
      984
    Aihe