Lagunan tuotanto lopetetaan!

hkdhkg

Renault julkisti viime vuoden tuloksensa tänään ja samassa yhteydessä ilmoitettiin että tappiollisten Laguna ja Espace mallien tuotanto lopetetaan. Tehdasta uudistetaan niin että noiden mallien tilalla alkaa hyötyajoneuvojen valmistus.

Laguna saanee jonkinlaisen henkisen seuraajan vuonna 2010 kun Renaultin ja Samsungin yhdessä kehittämän uuden automallin myynti saattaa alkaa myös Euroopassa.

http://www.automotorsport.se/news/17139/renault-skrotar-espace--och-nya-laguna/

8

2014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfwer

      Laguna tuli Renault 21:n seuraajaksi, vaikka oikeastaan malleja ei voi liittää toisiinsa. Ensimmäiset Lagunat olivat ilmeisesti 1990-luvulla jotenkuten keskinkertaisia autoja, mutta vikaisempia kuin edeltäjänsä. Sitten tuli pelkkää alamäkeä. Viimeisen Lagunan tulo viime vuonna oli suoranaista tuhlausta ja jopa luontoakin ajatellen hävytöntä röyhkeyttä. Nyt lamakauden aikana on pakko taas tehdä edes vähän parempaa laatua, ja ehkä uusi Megane on semmoinen. Ilmeisesti Laguna tullaan muistamaan maailman huonoimpana 1990-2000-lukujen autona.

    • TDO

      Ei nyt ihan voi sanoa Rellun Lagua kaikista huo-
      nommaksi autoksi 1994-08 kyllä se ykköskopanen
      autosta käy vielä nykyisinkin, ei tartte enään
      lukea niin kamalasti haukkuja kyseisestä autosta
      tälläkään palstalla kun tarina on loppu.

    • sgd

      Harmi tämä lopettaminen. Siinä menee tyylikäs ja hyvin toimiva auto ennen aikojaan.Seitsemän vuoden
      omat kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Näitä keskusteluja seuranneena pitää vain ihmetellä voivatko laatuerot samassa tuotteessa olla niin suuria. Vai onko kyse enemmän luulosta kuin tiedosta.

    • Sceenikko
      • 2011 korvataan uudella

        Tuossa tosiaan sanotaan että viime vuonna lanseerattu Laguna III lopetetaan *ehkä* jo vuonna 2011 mutta samaan hengenvetoon todettiin että se korvataan Samsungin (josta renault omistaa 80%) kanssa yhteistyössä kehitetyllä mallilla.

        Vähän samanlainen kuvio kuin Koleos joka perustuu konsernin yhteisille komponenteille ja valmistetaan Samsungin tehtailla Koreassa.

        Renault ei aio jatkossa panostaa yksin suurten mallien kehittämiseen mikä ei olekaan ihme koska kaikki suuret rellut ovat olleet melkoisia floppeja.

        Lakkautuslistalle joutunut Vel Satis oli sitä mitä suurimmassa määrin. Espacen lopettaminen on kyllä vahinko koska ensimmäinen Espace ylipäätänsä loi koko autoluokan Eurooppaan mutta suurten ja paljon bensaa kuluttavien henkilökuljettimien kysyntä on romahtanut Euroopassa.


    • Tiedän kaiken

      Lähdetäänpä ihan alusta liikkeelle.
      Koko juttu on lähtenyt liikkeelle ilmeisesti autocarin jutusta, mikä tunnetaan myös automiesten keskuudesa seiskan veroisena tiedonlähteenä. Artikkelissa "toimittaja" Hilton Holloway oli "Käynyt keskusteluja" "Renaultin sisäpiirin" kanssa, kuka oli nämä "tiedot" hänelle tarjoillut.
      Se kuka on osannut englantia ja ymmärtää lukemansa, on aika nopeasti kartalla todellisesta tilanteesta.

      Konsernin tulos (net income )vuodelle 2008 oli vain 599 miljoonaa euroa jota tietenkin voidaan pitää autoteollisuudessa tänä päivänä aika surkuteltavana säälituloksena.

      Espacen uuden version kehityksen jäihin lyömisestä ensimmäinen tehtaan tiedonanto taisi olla jo viime keväänä. Sama koskee Safranea. Tadaa, niitä Suurempia Renaulteja. Lagunan lopettamisesta ei ole ollut sanaakaan missään muualla kuin luottotoimittajan omassa mielikuvituksessa. Se mitä on ihan oikeassakin maailmassa tapahtunut on, että Lagunan valmistusmääriä on pienennetty ja samaan tehtaaseen on alettu tuomaan toisista tehtaista pakettiauton muotteja.

      Ja mitä tulee tähän "lagunan korvaajaan", niin voi tulla yllätyksenä että tää RSM:n (Renault-Samsung-Motors) platform SM5 on jo tuotannossa. Tätä Safranen "korvaajaa" myydään jo täyttä päätä arabimaihin. Kuvia siitä voi käydä ihmettelemässä osoitteessa: http://www.renault.com/en/Vehicules/Pages/renault-safrane.aspx

      • Maxima tulee takaisin

        Aika erikoinen on kuvio. Renault omistaa Samsungista 80% ja Nissanistakin täyden kontrollin reilulla 40% siivulla.

        Samsungin nykyiset SM5 ja SM7 perustuvat Nissanin J31-pohjalevyyn jonka pohjalta rakennettu Nissan Teana tunnetaan USA:n markkinoilla meillekkin tutulla nimellä Maxima (kuudes sukupolvi menossa). Arabimaissa myyty Safrane on oikeastaan SM5 uudella maskilla.

        Koska rellun isot (edustus)mallit ovat tunnetusti olleet floppeja mutta niitä on ollut pakko pitää mallistossa merkin imagon takia, kuulostaa enemmän kuin järkevältä ettei resursseja haaskata enää tällaisten kehittämiseen kun konserin sisältä kerran löytyy valmiiksi helkkarin paljon parempi jopa edustusautoksi venyvä pohjalevy ja tehdaskin Koreasta.

        Nissan esitteli pohjalevystä version J32 viime vuonna joten seuraava "Laguna" saattaa olla tähän pohjalevyyn rakennettu SM5:en seuraava versio tai todennäköisesti J33 pohjainen jos nykyinen Laguna III pidetään kuitenkin tuotannossa ainakin vuoden 2011 loppuun.

        Jostain syystä Renault-Nissan ei ilmeisesti tuo tuota autoa enää Maximan nimellä eurooppaan eikä Samsungin brändiä tuota tänne lainkaan joten kyseinen ajopeli nähdään täällä vasta salmiakki keulallaan.


      • Tiedän kaiken
        Maxima tulee takaisin kirjoitti:

        Aika erikoinen on kuvio. Renault omistaa Samsungista 80% ja Nissanistakin täyden kontrollin reilulla 40% siivulla.

        Samsungin nykyiset SM5 ja SM7 perustuvat Nissanin J31-pohjalevyyn jonka pohjalta rakennettu Nissan Teana tunnetaan USA:n markkinoilla meillekkin tutulla nimellä Maxima (kuudes sukupolvi menossa). Arabimaissa myyty Safrane on oikeastaan SM5 uudella maskilla.

        Koska rellun isot (edustus)mallit ovat tunnetusti olleet floppeja mutta niitä on ollut pakko pitää mallistossa merkin imagon takia, kuulostaa enemmän kuin järkevältä ettei resursseja haaskata enää tällaisten kehittämiseen kun konserin sisältä kerran löytyy valmiiksi helkkarin paljon parempi jopa edustusautoksi venyvä pohjalevy ja tehdaskin Koreasta.

        Nissan esitteli pohjalevystä version J32 viime vuonna joten seuraava "Laguna" saattaa olla tähän pohjalevyyn rakennettu SM5:en seuraava versio tai todennäköisesti J33 pohjainen jos nykyinen Laguna III pidetään kuitenkin tuotannossa ainakin vuoden 2011 loppuun.

        Jostain syystä Renault-Nissan ei ilmeisesti tuo tuota autoa enää Maximan nimellä eurooppaan eikä Samsungin brändiä tuota tänne lainkaan joten kyseinen ajopeli nähdään täällä vasta salmiakki keulallaan.

        http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/article218005.ece?s=r&wtm=-17022009


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      187
      8579
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4708
    3. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4218
    4. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      59
      3762
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3206
    6. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2970
    7. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2666
    8. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2471
    9. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      2183
    10. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      36
      2147
    Aihe