GALLUP - Kennet valitset

seuraasi

Siis vaikka lomamatkalle (mies tai nainen; ihan sama) tai jonnekin vaikka patikkaretkelle luontoon tai jos perheeseesi olisi tulossa vaihto-oppilas.

Ja sinun pitäisi/saisit valita kumppanisi maailmankatsomuksen eli uskonsuunnan mukaan, niin

a) kenet sinä kelpuuttasit /valitsisit mieluiten seuraasi?

b) Ja kenet vähiten ottaisit mukaan?

Voisin vielä kertoa valinnan ehkä helpottamiseksi sen että Raamatun mukaan on toisaalta vain laveantien ja kaidantien kulkijoita. Mutta nuo laveantien kulkijat jakaantuvat "oikeanlaidan" eli omanvanhurskaisiin ja "vasemmanlaidan" eli julkijumalattomiin.

Jos olet jonkinsortinlesta, tms ev-lut, rooml.k, hellari, jehova jne muslimi, juutalainen, hindu.. tai ateisti, niin ilmoittakaa tämä.

Ja sitten tulee yksi sääntö, jota tulisi noudattaa: saman suunnan katsomusta mitä sulla on, ei saa valita!

Minä voi vaikka aloittaa: olen vl ja ottaisin

1. ev-lut:in mukaani
2. ortodoksin
3. room.k.
4. hellarin
5. jehovan
6. juutalaisen
7. muslimin
8. hindun
9. buddhan

kaikista viimeisenä
ateistin

6

311

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ev.lut.

Lähdetään liikkeelle kaikkein parhaasta ystävästäni:
      1. hellari (ystävä, lapseni kummi)
      2. ateisti (sisko, lapseni kummi)
      3. ortodoksi (serkku)
      3. shiia (ystävä)
      4. buddha (ystävä, lapseni kummi)
      5. lesta (ystävä)
      6. jehova (lapsuuden ystävä)
      8. katolinen (naapuri, ystävä)
      9. juutalainen (ystävä)
      Heidät kaikki tunnen hyvin. Joukossa on vain 1 henkilö kutakin uskontokuntaa kohden. Myös nro. 9 on sen verran hyvä tuttu, että olemme autelleet toinen toistamme mm. lastemme hoidossa. Minä en pane ihmisiä järjestykseen heidän uskonsa perusteella. Tämä järjestys kuvaa sitä, minkä verran itse kunkin kanssa olen tekemisissä tällä hetkellä. Mitähän aloittaja tarkoitti tässä yhteydessä kaidalla ja lavealla tiellä? Sitä en oikein ymmärtänyt. Itse olen ev.lut. Minulla on tapana käydä sunnuntaisin kirkossa.

• Rankkaaja

Jos minulla olisi lapsia, valitsin vaihtariksi ensin
      1. vl
      2. hellari
      3. ortodoksin
      4. messiaanisen juutalaisen
      5. room.k.
      6. musilimin
      8. hindun
      9. buddhan
      10. juutalaisen
      jehovan
      ateistin
      Vaihtari on yleensä pitkään.

Jos en ajattelisi lainkaan lapsia, valitsisin 1-4 samalla lailla, mutta sen jälkeen melkein miten vaan. Olisi kiinnostavaa tutustua lähemmin sellaisten henkilöitten uskomisiin, jotka uskoo eri lailla.

Lomamatkalle tai patikkaretkelle valitsisin vähän eri perustein, kun kyse olisi niin lyhyestä ajasta. Ateistejä välttäisin täysin jumalattomina ja epäkiinnostavina, vaikkakin kaikista löytyy kaikkia. Pelottaisi sellaiseen tutustuminenkin.

Itse kuulun ev. lutteihin, kun jonnekin kai sitten on hyvä kuulua. En kyllä oikein tiedä, miksi satun kuulumaan juuri siihen ryhmään.

Kiinnostava gallup.

• A teisti

Ateisti on kuitenkin ainoa kenen kanssa ei tule uskonsotaa, sinä pahoitat mielesi toisten rituaaleista ja toiset sinun. Ateisti saattaa hieman hymyillä iltarukouksesi aikana mutta siinäpä se, et edes huomaa sitä kun silmäsi ovat silloin kiinni. Sen sijaan ateistilla ei ole mitään rituaaleja mitkä voisivat sinua häiritä.
      Eikä mielestäni vl voi valita tässä evlutia tai toisinpäin koska vl on vain osa evlutia.

• 2009

Totta: voi olla, ettei tule uskonsotaa. Monen laisi erimielisyyksiä pitkällä tähtäimellä voi tulla ihan käsittämättömistä syistä. Henkimaailman juttuja, joihin tuskin löytyy selitystä. Kaikki mikä on, ei kumminkaan ole konkreettista ja näkyvää. Uskovalla ja uskomattomalla (= minulle sama kuin jumalankieltäjä)ei voi synkata pitkän päälle. Jos sitä tosissaan yrittää, väistämätön seuraus on henkien taistelu. Molempien pitäisi luopua ja antaa periksi omista tärkeistä asiostaan, mikä ei varmaan onnistuisi. Niiden esiin ottamisen välttäminenkään ei onnistu, sillä se olisi vain maton alle lakaisua.

Toisaalta, miksi pahottaa mielensä toisten rituaaleista? Nehän kuuluvat kuhunkin uskontoon. Ei kyllä ole kokemusta muslimeista, hinduista yms. ei-kristillisistä uskonnoista. Pieni ekskursio niihin riittäisi.

Jotkut ottavat vaihtarin myös käännyttääkseen sen omaan uskoonsa. Maailmalla sattuu ja tapahtuu. Se on tavallaan eräs epätoivonen lähetystyön muoto, joskin varmasti hyvin harvinainen.

• no höh

Kuka pahoittaa mielensä toisten rituaaleista? Olemme viettäneet muslimiystävien kanssa yhdessä joulut, pääsiäiset ja Ramadanin päättymiset Id al-Fitrit. Olen myös vieraillut moskeijassa ja käynyt buddhalaisystäväni kanssa Buddha-temppelissä. Itse olen kristitty. Käyn muuten kirkossakin suurin piirtein joka sunnuntai, ja on minulla ateistiperheenjäsenkin asumassa saman katon alla.

• vl-fani

1. vl
      2. buddhan
      3. ateisti
      4. kempeleläinen
      5. hindun
      6. muslimin
      7. timo.t.a.mikkonen
      8. jeltsin
      9. juutalainen
      10.hakopajalainen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      107
      6842
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      91
      5105
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      111
      3349
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3232
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      28
      2391
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1746
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1391
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1332
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1246
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe