Jazz ja i-Shift

jkl

tai pitäisikö sanoa i-Shit. Eli tuli mennä viikolla ajettua tuo uusi Jazz uudella robottivaihteistolla ja kokemus oli surkea. Oma auto on tällä hetkellä Jazz vm. 2004 cvt-vaihteistolla ja on hieno ajettava. Noin puolen tunnin koeajolenkin jälkeen en päässyt sinuiksi tämän uuden robotin kanssa. Viiveet vaihtotapahtumassa ja nyökkimiset tuntuivat jatkuvasti ajossa. Seuraava autoni ei ole Jazz vaan joku perinteisellä automaatilla tai kaksoiskytkentävaihteistolla toimiva kulkija. Automaattiin kun on tottunut, niin se pitää olla myös uudessa autossa.

19

7329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Boshkhi

      kun kaikissa alkaa olla i-shift ja ei se niin huono ole-kovalle kaasujalalle sopimaton vain.

      Hinta menee yli 30 jos aidon automaatin haluat.....

    • pistää paremmaksi

      CVT:llä ajelen ja hyvä pitää automaatin olla että sen hakkaa. Uusi Jazz kiinnostaa mutta robottivaihteisto arvelluttaa joten kommenttisi ei kuulosta kovinkaan rohkaisevalta.

      Missä päin i-shi(f)t on koeajettavana? Jos sattuisi jonkun reissun varrelle niin voisi käydä testaamassa olisiko uudesta Jazzista robotista huolimatta seuraavaksikin menopeliksi.

      Minkä tuntuman muuten jätti jos vaihteistoa ei huomioida?

      • jkl

        Veholta löytyy auto robotilla. Yleisvaikutelma kovin muovinen eli paljon kovia muovipintoja. Laadukashan se on ja helppo ajettava kun Jazziin on tottunut.


      • Täytyypä keksiä
        jkl kirjoitti:

        Veholta löytyy auto robotilla. Yleisvaikutelma kovin muovinen eli paljon kovia muovipintoja. Laadukashan se on ja helppo ajettava kun Jazziin on tottunut.

        jotain "tärkeää" asiaa Tampereelle ja samalla käydä koeajamassa Jazz.

        Laatu on kohdallaan jo edellisessä ja kovaa muoviahan siitäkin löytyy. Noista tuskin tulee kynnyskysymystä jos ja kun nykyistä vaihtamaan alan. Manuaaliin ei ole paluuta joten se voi olla pelkästään robotista kiinni vaihtuuko auton mukana myös merkki vai ei.


      • täytyy..
        Täytyypä keksiä kirjoitti:

        jotain "tärkeää" asiaa Tampereelle ja samalla käydä koeajamassa Jazz.

        Laatu on kohdallaan jo edellisessä ja kovaa muoviahan siitäkin löytyy. Noista tuskin tulee kynnyskysymystä jos ja kun nykyistä vaihtamaan alan. Manuaaliin ei ole paluuta joten se voi olla pelkästään robotista kiinni vaihtuuko auton mukana myös merkki vai ei.

        muistaa että i-shift on manuaalivaihteisto ja kytkinpoljinta ei ole, eli autoa ajettaessa on kaasua päästettävä pois niin kuin ajaisit normaali kytkimellä olevaa autoa. Kun tätäkin mallia ajaa pidemmän aikaa oppii huomamaan vaihtokohdat ja ajosta tulee paljon mukavampaa..


      • ...
        jkl kirjoitti:

        Veholta löytyy auto robotilla. Yleisvaikutelma kovin muovinen eli paljon kovia muovipintoja. Laadukashan se on ja helppo ajettava kun Jazziin on tottunut.

        Tampereen Veholta se Honda jazz i-shiftillä löytyy Taninkatu 11 vai Lahdenperänkatu 3 ?


      • zztap
        ... kirjoitti:

        Tampereen Veholta se Honda jazz i-shiftillä löytyy Taninkatu 11 vai Lahdenperänkatu 3 ?

        Eli sieltä Taninkadulta. Kyseessä tosiaan se kallein versio mitä Jazzista löytyy...


      • vastauksestasi!
        zztap kirjoitti:

        Eli sieltä Taninkadulta. Kyseessä tosiaan se kallein versio mitä Jazzista löytyy...

        Täytyy käydä esim. sielä koeajamassa sitä.


    • myös i-shitin

      ja olen samaa mieltä alkuperäisen kirjoittajan kanssa. Hyvä auto (CVT) on pilattu tällä i-shitillä. Valoa tunnelin päässä on siinä mielessä että tulossa on hybridi Jazz CVT-vaihteistolla. Ei se hybridi vaan se CVT.

      • samaa mieltä

        Olen itse ajatellut tätä asiaa täsmälleen samalla tavalla. Hybridi tulee ja mahdollisesti korjaa tilanteen, koska sitä ei yksinkertaisesti voi toteuttaa millään i-shit vaihteistolla, vaan siihen on pakko laittaa CVT.

        Hybridiä sinänsä en kaipaa yhtään.

        Nykyinen Jazz CVT pysyy ajossa siihen asti kunnes taas saa oikealla automaatilla noita kaupasta.


    • zztap

      Sininen i-Shift Jazz on nyt pihassa...

      ... mutta vain koeajossa lauantai-illan ja sunnuntaipäivän.

      Eli nyt on ajettu vihdoin tuolla i-Shift -automaatilla olevalla Jazzilla. Olin aika huolissani kun luin netistä ihmisten reaktioita i-Shiftiin. Haukkumista ja i-Shit -nimityksiä. Mutta niissä kaikissa oli se yhteinen piirre, että haukkujat olivat kaikki aikaisemman mallin CVT-kuskeja. Kyseinen vaihteisto kun on todella miellyttävä ajaa.

      Tämä kuusivaihteinen "automaatti" mikä uudessa Jazzissa on ei ole yhtä miellyttävä. Mutta näin käsivaihteistosta tähän vaihtavana voin sanoa, että on se ihan oikea automaatti. Kolmosvaihteelle asti vaihdot huomaa, mutta jos kaasujalka on rauhallinen (kuten minulla yleensä), ei vaihdot edes alemmilla vaihteilla ole mitenkään häiritseviä. Mutta jos haluaisi lähteä räväkämmin, myös nuo vaihteen vaihdot tulevat huomattavan kulmikkaaksi. JOS osaa perstuntumalla aavistaa seuraavan vaihdon kohdan, pieni kaasun hölläys auttaa huomattavasti ajossa. Myös jarrutuksissa on hieman levottomuutta vaihteiston vaihtaessa kun sitä huvittaa, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

      Se vain on sanottava, että automaattinen vaihteisto on todella miellyttävä liikennevaloissa ja risteyksissä, pitää vain oppia pitämään se vasen jalka aisoissa, jota on jo yli 10v joutunut siirtelemään kytkimen suuntaan...

      Ratin kupeessa olevia läppiä ja niillä vaihtamista en ole oikeastaan viitsinyt vielä edes kokeilla.

      Kulutuksesta sen verran, että lähtiessämme koeajolle, keskikulutus oli ollut 6,8. Nyt kun ajoimme Lielahdesta kaupungille, sieltä Ideaparkiin ja lopulta kotiin Kalkkuun, oli keskikulutus meidän ajolla tippunut jo 6,2 litraan sadalla. Huomenna resetoin aamupäivästä mittarin ja katsotaan mihin lukemiin päästään. Toivottavasti lähemmäksi viittä kuin kuutta.

      Ajo Jazzilla on nykyiseen Puntoomme verrattuna aika samantyyppistä, eli ohjaus on kohtuu kevyt ja ei mitenkään erikoisen tunnokas. Alusta on pikkasen turhan kova ja tien epätasaisuudet tuntuu tärinänä turhan hyvin. En sitten tiedä miten tämän koeajoauton varustelun mukana tulleet kitkarenkaat isoilla vanteilla vaikuttaa asiaan. Melu auton sisällä on toki Puntoamme paremmalla tasolla, ehkä tämän kokoluokan auton tapauksessa ihan hyväkin. Nopeuden mukaan äänenvoimakkuuttaan säätävä radio vaikutti fiksulta vehkeeltä ja tukee suoraan mp3-levyjäkin.

      Tilat ovat hyvät, rattia saa säädettyä pituus ja korkeussuunnassa ja näkyvyys on kiitettävä. Takapenkit taittuva sinne sun tänne nopeasti ja helposti, ja melkein 400 litran takapaksi on juuri sopivan kokoinen pienille perheille. Lisäksi tuo penkkien kaataminen kahdessa osassa täysin tasaiseksi tuo helposti hyvää lisätilaa. Tämä puoli on siis paremmin kuin hyvin kunnossa Jazzissa.

      Tässä koeajoautossa on siis se kaikista kallein varustelutaso panoraamakattoineen ja vakionopeudensäätimineen, mutta meille tulevasta Comfort-tasosta tähän kalleimpaan hyppy ei mielestämme ollut rahan arvoista. Tokihan tuolla n. 3400 euron lisäpanostuksella saisi usb-liittimen, kevytmetallivanteet, panoraamakaton, vakionopeudensäätimen, etusumuvalot sekä eteen lisäpikkukajarit. Silti 22000e tästä autosta on jo meille liikaa. Ei tuo Comfort silti mikään karvalakkimalli ole automaattisine ilmastointilaitteineen, mp3-radioineen ja tietenkin i-Shift -vaihteineen. 18600€ hinta on varmaankin siedettävän ylärajoilla, riippuu vähän mihin autoluokkaan tätä vertaa ja millä varusteilla.

      Nyt kun vielä saisi selville milloin saamme oman versiomme meille... pahalta näyttää että huhtikuulle voisi mennä. Mutta sen tietää vain Hondan tehdas ja ehkä jossain vaiheessa myös maahantuojakin.

      • jkl

        verrattuna saattaa i-Shift tuntuakin "oikealta" automaatilta. Itsellä on tämä cvt ja emännän autossa (Volvo V40) perinteinen automaatti. Ja perheen edellisissäkin autoissa on ollut automaattivaihteet. Joten vertauspohjaa ja kokemusta on. Suosittelenkin sinua ajamaan peinteisen tai dsg-automaatin. Itse en aio vaihtaa i-Shiftiin vaan tähän uuteen dsg:hen, joka on tullut myös testattua ja on todella hieno vaihteisto. Minkä merkkinen seuraava autoni tulee olemaan, on vielä harkinnassa. Hyvä vaihtoehto olisi uudistunut Skoda Octavia tai Seat Ibiza.
        Yhteenveto: Oikealla automaattivaihteistolla varustetulla autolla ajaessa ei todellakaan tarvi miettiä, kuinka oikea jalkasi säätelee vaihteiden vaihtohetkeä ja autosi käytöstä vaan voit keskittyä muihin tärkeämpiin asioihin.


      • zoomipoika
        jkl kirjoitti:

        verrattuna saattaa i-Shift tuntuakin "oikealta" automaatilta. Itsellä on tämä cvt ja emännän autossa (Volvo V40) perinteinen automaatti. Ja perheen edellisissäkin autoissa on ollut automaattivaihteet. Joten vertauspohjaa ja kokemusta on. Suosittelenkin sinua ajamaan peinteisen tai dsg-automaatin. Itse en aio vaihtaa i-Shiftiin vaan tähän uuteen dsg:hen, joka on tullut myös testattua ja on todella hieno vaihteisto. Minkä merkkinen seuraava autoni tulee olemaan, on vielä harkinnassa. Hyvä vaihtoehto olisi uudistunut Skoda Octavia tai Seat Ibiza.
        Yhteenveto: Oikealla automaattivaihteistolla varustetulla autolla ajaessa ei todellakaan tarvi miettiä, kuinka oikea jalkasi säätelee vaihteiden vaihtohetkeä ja autosi käytöstä vaan voit keskittyä muihin tärkeämpiin asioihin.

        ja ei kestä. Miksi VAG muuttaa kolmen vuoden käytön jälkeen toimintaperiaatteen täysin? Hajoamisten takia...Muistuttaa kyllä automaattia eniten mutta on todellisuudessa sama kuin I-shift-ei DSG ole momenttitomaatti sekään!


      • Kiinnostunut vain
        zoomipoika kirjoitti:

        ja ei kestä. Miksi VAG muuttaa kolmen vuoden käytön jälkeen toimintaperiaatteen täysin? Hajoamisten takia...Muistuttaa kyllä automaattia eniten mutta on todellisuudessa sama kuin I-shift-ei DSG ole momenttitomaatti sekään!

        Missä lukee näin, että DSG:n toimintaperiaatetta vaihdettu ja että askit hajoilis? Linkkiä jos sais?


      • zztap
        jkl kirjoitti:

        verrattuna saattaa i-Shift tuntuakin "oikealta" automaatilta. Itsellä on tämä cvt ja emännän autossa (Volvo V40) perinteinen automaatti. Ja perheen edellisissäkin autoissa on ollut automaattivaihteet. Joten vertauspohjaa ja kokemusta on. Suosittelenkin sinua ajamaan peinteisen tai dsg-automaatin. Itse en aio vaihtaa i-Shiftiin vaan tähän uuteen dsg:hen, joka on tullut myös testattua ja on todella hieno vaihteisto. Minkä merkkinen seuraava autoni tulee olemaan, on vielä harkinnassa. Hyvä vaihtoehto olisi uudistunut Skoda Octavia tai Seat Ibiza.
        Yhteenveto: Oikealla automaattivaihteistolla varustetulla autolla ajaessa ei todellakaan tarvi miettiä, kuinka oikea jalkasi säätelee vaihteiden vaihtohetkeä ja autosi käytöstä vaan voit keskittyä muihin tärkeämpiin asioihin.

        Tehtiin aika kylmä ratkaisu kun tilattiin Jazz i-shiftillä ilman koeajoa. Mutta nyt koeajon jälkeen ei tee mieli siltikään palata takaisin manuaaliin.

        Ja itsekin kyllä olen lukenut tuosta DSG:stä että se on hieman vikaherkän oloinen (joltain taksifoorumilta taisin lukea...), mutta Jazz voittikin meidät puolelleen tiloillaan ja muuten fiksulla olemuksellaan. Alunperin piti hankkia Skoda Fabia Combi Greenline, mutta kun koeajoimme Jazzin (manuaalina), jäi se heti kakkoseksi...

        Voi kun noi kulutuslukemat i-shift jazzille pitäisi todellisessa ajossa edes jotenkin paikkaansa, kun ottaa päästä toi bensan hinta (vs. dieselin hinta). Meillä kun ajoa tulee yli 20 000 km vuodessa...


      • boshkhi

        1.8 sporttiin....grrr. Olis se paree kuin i-shift mutta ero ei ole iso.


    • koeajettu

      ja ei tässä muuta voi kuin liittyä tuohon muiden CVT-kuskien kuoroon.

      Muuten tykkäsin autosta kovastikin, mutta en ihan heti tohon i-Shiftiin CVT:täni vaihda. Manuaalivaihteisella ajavat siihen varmasti helposti ihastuvat, joten heille voi suositella.

      Äänieristyksestä on sanottu, että olisi selkeästi vanhaa parempi. Odotukseni olivat ilmeisesti liian optimistiset, sillä se oli lievä pettymys. Hiljaisempi kuitenkin kuin vanha malli. Penkin istuinosa voisi olla mielestäni vähän pidempi. Olisiko jopa hiukan lyhyempi kuin aiemmassa mallissa? Muuten penkit paremmat. Muuten tuntui olevan kaikki kohdallaan. Auto kokoistaan isomman oloinen. Näkyvyys hyvä, suorituskyky riittää mainiosti normaaliin ajoon. Aikalailla samanoloinen ajettava kuin vanha Jazz, eli kiva ajella. Selvästi paremman näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin kuin vanha Jazz.

      Vähän harmittaa toi i-Shift. Olis autonvaihto menny vakavaan harkintaan, jos i-Shift olis päässy mukavuudessa lähemmäksi CVT:tä. Mutta eikös sieltä ole hybridi-Jazz tulossa ja siinä lienee CVT. Vanha luotettava CVT on vielä hyvässä iskussa, joten taidan ajella sillä hybridiä odotellessa.

    • Love C4 BMP

      Mikäli toi Hondan i shift on sama kuin c4:sen bmp6 niin ymmärrän hyvin nuo automaatti ajajien ja kytkin ajajien kommentit. Juju ajettavuudessa robottien kanssa perustuukin tavallaan siihen että sekä kuski oppivat toistensa "tavoille". Kun tarpeeksi km takana sen vaihdon oppii ja ajaminen muuttuu "automaattiseksi" eikä nykäyksiä enää tule.

      • Helle Permanni

        Hyvä nosto Hermanni!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3164
    2. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2107
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

      Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2102
    5. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1859
    6. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1735
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1671
    8. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1536
    9. Hyvää yötä

      Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1234
    10. Vanhemmalle naiselle

      Kirjoitan tällä vanhalla otsikolla vaikka se joku toinen anonyymi naisen kaipaaja innostuukin tästä ja käyttää taas sam
      Ikävä
      44
      1232
    Aihe