Taloushallinnon osaajille riittää töitä...

Mikäli seuraavaa artikkelia uskoisimme vai miksi emme uskoisi?

http://www.yrittajalinja.fi/uutiset.html?122

Haluaisinkin kuulla teidänkin mielipiteitä miten taloushallinto oikeasti työllistää merkonomeja, tradeomeja, KTM:miä ym. alan taitajia. Kerrottakoon, että olen itse aloittamassa syksyllä tradenomin opintoja ja tuo taloushallinnan puoli kiinnostaisi tässä vaiheessa kovasti. Tiedä sitten tuomitsenko itseni samalla kortistoon vai saanko oikealla aseentella jopa koulutusta vastaavaa työtä?

Tähän keskusteluun en sitten kaipaa jonninjoutavaa väittelyä AMK:n ja yliopistojen paremmuudesta, kukin opiskelkoon missä haluaa tai mihin rahkeet riittävät! Toki asiallisia mielipiteitä luen aina mielelläni.

12

5038

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mahdollisesti....

pääkaupunkiseudulla. Täällä ainakin on jatkuva pula osaavista alan ihmisistä.

Itse olen trade, tosin myös merkonomi. Töitä olisi, mutta terveys on ruvennut reistailemaan.

Työkokemus on se joka alalla ratkaisee. Eli heti opintojen jälkeen tai jopa aikana, kun pääsee harjoittelijaksi esim. tilitoimistoon niin sieltä se ura urkenee.

Ala on vaativa ja rankka, varsinkin tilitoimistomaailma. Siksi monet kait sieltä jossain vaiheessa pois haluavatkin, mutta aluksi se on paras paikka oppia laajasti käytännön asioita.

Ei muuta kuin tervetuloa joukkoon hurjaan.

• konkarin mielipide

Olen ollut pitkään työelämässä ja mielestäni asia olikin noin vielä muutama vuosi sitten. Nyt ainakin meidän työpaikalla on taloushallinto ulkoistettu Slovakiaan, jossa tehdään samat työt huomattavasti halvemmalla. Laskujen sähköinen hyväksyminen esimerkiksi SAP:issa mahdollistaa tällaiset muutokset. Mieheni työpaikalla alkoivat eilen yt:t - taloushallinto ulkoistetaan Ruotsiin pääkonttorin yhteyteen. Joten summa summarum: mielestäni taloushallinto ei ole enää sen varmempi työpaikka kuin mikään muukaan, päinvastoin se on helpompi ulkoistaa kuin jokin muu yksikkö. Jos siitä huolimatta olet alasta kiinnostunut, kannattaa sitä opiskella! Ainakin pienissä firmoissa ulkoistamista ei noin vain tapahdu.

• molemmille vastauksistanne! No sanotaanko, että tässä vaiheessa taloushallinnon ala kiinnostaa esim. markkinointia enemmän, mutta mikäs minä olen vielä niitä "paremmuusjärjestykseen" laittamaan kun en ole opintojakaan edes aloittanut ;D Pitkän matikan lukeneena vaan ajattelisin itselläni olevan enemmän annettavaa laskentatoimessa vaikka pääpaino lienee lähinnä numeroiden pyörittelyssä ja tarkkuudessa.

Tarkoitus olisi tosin kokeilla rahkeita yliopistonkin puolelle josko sinne pääsisin nyt tulevana syksynä. Niin ja en ole pääkaupunkiseudulta vaan n. 35 000 asukkaan kaupungista. Toivottavasti "pienissä piireissä" asuminen ei turmele jatkomahdollisuuksiani, vielä jos tradenomista olisi kyse.

Lisää mielipiteitä otetaan mielellään vastaan!

• olla..................

että yritykset ulkoistavat taloushallintojaan, mikä tarkoittaa sitä, että tilitoimistoissa asiakkaita riittää.

Sellainen asia vielä, että tilitoimistokokemuksella varustettu henkilö on paljon paremmassa asemassa työmarkkinoilla, kuin sellainen joka on tehnyt vai yhden yrityksen tai konsernin kirjanpitoa. Eli tilitoimistoissa arvostetaan tilitoimistokokemusta.

• raskas savotta
        olla.................. kirjoitti:

että yritykset ulkoistavat taloushallintojaan, mikä tarkoittaa sitä, että tilitoimistoissa asiakkaita riittää.

Sellainen asia vielä, että tilitoimistokokemuksella varustettu henkilö on paljon paremmassa asemassa työmarkkinoilla, kuin sellainen joka on tehnyt vai yhden yrityksen tai konsernin kirjanpitoa. Eli tilitoimistoissa arvostetaan tilitoimistokokemusta.

Tilitoimisto on kyllä raskas työmaa. Olen ollut 7 v, enkä enää takaisin mene. Muualta on välillä töitä, välillä joutuu olemaan työtön, mutta kaikista ei ole todellakaan tilitoimistoon.

• uusille urille
        raskas savotta kirjoitti:

Tilitoimisto on kyllä raskas työmaa. Olen ollut 7 v, enkä enää takaisin mene. Muualta on välillä töitä, välillä joutuu olemaan työtön, mutta kaikista ei ole todellakaan tilitoimistoon.

Hei sinä "raskas savotta", myös minä olen ollut muutaman vuoden tilitoimistossa ja uuvuin aivan täysin. Raskas vastuu ja välillä todella kova kiire, samalla kuitenkin oltava tarkka. Yhdistelmä, joka ei ole helpoimmasta päästä. Millaisia muita töitä olet tilitoimistokokemuksella päässyt tekemään? Itseänikään ei enää tilitoimisto houkuta, mutta sinne kai on pakko mennä, jos ei muuta saa.

• raskas savotta
        uusille urille kirjoitti:

Hei sinä "raskas savotta", myös minä olen ollut muutaman vuoden tilitoimistossa ja uuvuin aivan täysin. Raskas vastuu ja välillä todella kova kiire, samalla kuitenkin oltava tarkka. Yhdistelmä, joka ei ole helpoimmasta päästä. Millaisia muita töitä olet tilitoimistokokemuksella päässyt tekemään? Itseänikään ei enää tilitoimisto houkuta, mutta sinne kai on pakko mennä, jos ei muuta saa.

Olen ollut laskuttajana, kirjanpitäjänä tms muissa firmoissa. En tosiaan mene enää tilitoimistoon, tai tulen hulluksi.

• tal hall työtön

Jos haet duuneja muualta, kuin Hesasta, hakea saat!

• minä en sitten

saanut työpaikkaa? Olen merkonomi ja suorittanut taloushallinnon ammattitutkinnon, atk-ajokorttikin (AB) on suoritettu. Olin kirjanpitäjänä ja kun vähennettiin työntekijöitä, minä sain lähteä, koska pääsin jo eläkeputkeen. Yritin etsiä töitä (asuin Helsingissä)vaikka mistä, työtä vaan en saanut. Silloin kirjoitettiin, että on kamala työvoimapula. Luulenpa vain totisesti, että kukaan ei halunnut palkata vanhahkoa ihmistä, vaikka kaikki opit olivat ajan tasalla. No, ehkäpä tulevaisuus on nuorten. Toivottavasti heitä riittää kun me vanhemmat ihmiset jäämme eläkkeelle. Olen kyllä huomannut, että nuoret eivät viitsi tehdä töitä. Ei se kyllä mikään ihme ole, että monen ison firman johtaja on huomannut saman ja siirtää työt sellaisiin maihin, jossa vielä halutaan tehdä töitä. Muutaman vuoden kuluttua Suomi on kuin jokin kehitysmaa, eletään vain avustuksilla, kun työ ei kelpaa.

• moonika n

Minä olen vain 45 v, pitkä kokemus kirjanpidosta taustalla, mutta viidettä kuukautta tässä kotona ihmetellään jouten. Että se siitä työvoimapulasta. Ilmaiseksi pääsisi johonkin tilitoimistoon, mutta jos sitä vaihtoehtoa ei huoli (tällä kokemuksella ei todellakaan), kotona saan olla.

• tradenomi vm 2001

ainakin toistaiseksi tosi hyvin. Olen 2001 valmistunut tall.hall. tradenomi. Nytkin oli 3 paikkaa tarjolla kun hain uutta työtä, joista valitsin toivottavasti parhaimman. Olen muuttanut paikkakunnalta toiselle elämänmuutosten myötä, ja töitä on ollut tarjolla aina Savon sydämestä pääkaupunkiseudulle ja siltä väliltä.

• merkonomi & tradenomi

Minunkin mielestäni on töitä ollut tosi hyvin tarjolla tällä koulutuspohjalla (laskentamerkonomi & tal.hall. erikoistumisopinnot tradenomina). Vaihdoin itse juuri töitä, ehdin laittaa kolme hakemusta, joista kaikista pääsin haastatteluun ja olisivat kaikki palkanneet saman tien. Valitsin parhaan palkan ja parhaat etenemismahdollisuudet.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      73
      4527
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      105
      3769
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3463
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1219
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      118
      1035
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      127
      944
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      55
      925
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe