En ole koko digi-aikana saanut ao. laitteitani täysin kuntoon. Teksti-TV ei ole pitkään aikaan toiminut. Nyt on kanavia hukassa ja en osaa johdottaa ja ottaa käyttöön videonauhuria.
Ostin toisen käytetyn videonauhurin, jotta saan samalla suomenkielisen käyttöohjeen. Nyt huomaan, ettei ymmärrykseni riitä käyttöohjeen mukaiseen kanavahakuun ja asetuksiin. Olen ns. hyvinsuoriutuva autisti. Siinä varmaan syy. Nyt en tästä suoriudukaan, vaikka muuten elämässä suoriudunkin, olen esim. töissä normaalisti.
Kysymys kuuluu; onko olemassa organisaatiota, josta saisi apua asennustyöhön paikanpäälle? Olen Helsingissä. Tai onko kohtuuhintaista yrittäjää, joka tulisi laittamaan minun tv-digiboksi-nauhuri-systeemit kuntoon? Mitä maksaa?
Olen tosissani avun haussa.
Ymmärtämisongelma
14
735
Vastaukset
- SmithChart
Voisit miettiä ihan ensimmäiseksi, onko videonauhuri välttämätön. Onko sinulla vanhoja kasetteja, joita haluat katsoa? Haluaisitko tallentaa uusia kasetteja arkistoidaksesi jotakin?
Tallentava digiboxi olisi ehkä helpompi kytkeä ja käyttää, jos ei ole tarvetta pysyvälle arkistoinnille. Tallentavan boxin kovalevylle mahtuu kymmeniä tunteja ohjelmaa ja sitten kun tila alkaa loppua, voit poistaa vanhempia ohjelmia helposti. Ero videonauhuriin on siinä että et voi käyttää sitä pysyvään tallentamiseen tai vanhojen nauhojen katseluun.
Ainoastaan tallentavan digiboxin kanssa on mahdollista tallentaa eri kanavaa kuin mitä parhaillaan katsot. Videonauhurihan on perinteisesti mahdollistanut tämän, mutta nyt digiaikana se ei enää ole mahdollista.
Tuohon avunantoasiaan en osaa nyt vastata koska en itse asusta pääkaupunkiseudulla. Mutta uskon että varmasti joku lukija osaa neuvoa siinä.Se monta kanavaa voit katsoa tai tallentaa riippuu siitä montako digiviritintä sinulla on. Jos videonauhurille on oma digiboksi voi sillä tallentaa eri kanavaa kuin mitä katsoo. Hommassa eri ole mitään mystistä. Digiboksi vastaanottaa kanavan ja sitten tarvitaan TV, vidonauhuri tms. sen katseluun tai tallentamiseen.
Tallentava digiboksi toki on käytettävyydessään ylivoimainen.- SmithChart
okaro kirjoitti:
Se monta kanavaa voit katsoa tai tallentaa riippuu siitä montako digiviritintä sinulla on. Jos videonauhurille on oma digiboksi voi sillä tallentaa eri kanavaa kuin mitä katsoo. Hommassa eri ole mitään mystistä. Digiboksi vastaanottaa kanavan ja sitten tarvitaan TV, vidonauhuri tms. sen katseluun tai tallentamiseen.
Tallentava digiboksi toki on käytettävyydessään ylivoimainen....ja lehmät lentää.
Kysyjän mainitseman taustansa huomioiden on ihan reilua tuoda esiin, ettei VHS video enää anna mahdollisuutta toisen kanavan seuraamiseen kuin mitä katsotaan - kuten se ennen digiaikaa nimenomaan mahdollisti (ja joka oli yleinen peruste VHS-nauhurin hankkimiselle). Vai tiedätkö muka montakin VHS-videota jossa on sisäinen digiviritin?
Sain sen vaikutelman että alkuperäinen kysyjä haluaisi helpon systeemin eikä sellaista ihmeviritystä, jossa joka laite pitää ajastaa ja säätää erikseen monen eri kaukosäätimen kanssa, ennen kuin mitään voi tallentaa.
Siten näkisin alkuperäiselle kysyjälle fiksuimpana vaihtoehtona tallentavan boxin hankkimista (kahdella virittimellä varustetun), ellei sitten ole jotain erityisperustetta VHS:lle. On ihan eriä valita EPG:stä tallennettavat ohjelmat kuin alkaa ajastaa jotain hankalaa perusboxia ja nauhuria erikseen, huolehtia että muistaa joka ajastukseen valita AV-kanavan jne.. ei mitään järkeä moisessa jos kysyjällä on jo muutenkin vaikeuksia näiden kanssa. SmithChart kirjoitti:
...ja lehmät lentää.
Kysyjän mainitseman taustansa huomioiden on ihan reilua tuoda esiin, ettei VHS video enää anna mahdollisuutta toisen kanavan seuraamiseen kuin mitä katsotaan - kuten se ennen digiaikaa nimenomaan mahdollisti (ja joka oli yleinen peruste VHS-nauhurin hankkimiselle). Vai tiedätkö muka montakin VHS-videota jossa on sisäinen digiviritin?
Sain sen vaikutelman että alkuperäinen kysyjä haluaisi helpon systeemin eikä sellaista ihmeviritystä, jossa joka laite pitää ajastaa ja säätää erikseen monen eri kaukosäätimen kanssa, ennen kuin mitään voi tallentaa.
Siten näkisin alkuperäiselle kysyjälle fiksuimpana vaihtoehtona tallentavan boxin hankkimista (kahdella virittimellä varustetun), ellei sitten ole jotain erityisperustetta VHS:lle. On ihan eriä valita EPG:stä tallennettavat ohjelmat kuin alkaa ajastaa jotain hankalaa perusboxia ja nauhuria erikseen, huolehtia että muistaa joka ajastukseen valita AV-kanavan jne.. ei mitään järkeä moisessa jos kysyjällä on jo muutenkin vaikeuksia näiden kanssa.VHS tasan tallentaa sen minkä ulkoisesta lähteestä eli digiboksista sille syötetään. VHS sinänsä ei rajoita samaan aikaan tallentamista. Olennaista on se montako boksia on systeemissä.
Kuten minäkin sanoin on tallentava digiboksi selvästi paras vaihtoehto.
- mr orange
Ammattimaisa asnetajia löytyy, jotka saavat tuon himmelisi toimimaan. Kukaan vastuullinen henkilö ei sitä suostu tekemään, koska samalla hinnalla saat tallentavan digiboxin.
- korvike
Kuten jo aiemmin todettiin, tallentava boksi ei korvaa vhs-nauhuria, jos tarve on katsoa aiemmin nauhoitettuja kasetteja tai ottaa joitain ohjelmia talteen arkistoon.
korvike kirjoitti:
Kuten jo aiemmin todettiin, tallentava boksi ei korvaa vhs-nauhuria, jos tarve on katsoa aiemmin nauhoitettuja kasetteja tai ottaa joitain ohjelmia talteen arkistoon.
Kuka ihme arkistoi VHS:lle? Ja VHS:ää voi käyttää tallentavan boksin kanssa.
- Näitä on monia
Varmasti paikalliset palvelevat kodinkoneliikkeet tarjoavat asennuspalvelua. Se maksaa tietenkin rahaa, kympeistä satasiin. Rahalla he tulevat kyllä asentaman videonauhurinkin, vaikket olisi ostanut sitä heiltä. Kannattaa kuitenkin miettiä, onko muutaman minuutin asennus hintansa arvoista.
Siten on näitä esim. Lions Clubien "Digitalkkareita", jotka tekevät hommaa enemmän hyväntekeväisyyttään tai kahvirahoilla.
Monet yksityiset- ja pienyritäjät mainostavat myös omia digitalkkari-palveluitaan, jotka maksavat hieman enemmän. Näissä on yleensä aina asiantunteva tietotekniikkaihminen töissä. Kannattaa googlettaa ja etsiä lehdistä tai puhelinluetteloista mainoksia.
Videon kyllä saa toimimaan järjestelmässäsi. Voit katsoa vanhoja nauhojasi, jos videolle on vapaa scart-paikka v:ssä tai digiboksissa. Videoita ei silloin viritetä millään tavalla.
Jos haluat nauhoittaa, tulee ongelmia: jos sinulla on vain yksi perusdigiboksi televisiolle, tarvitset vähintään toisen perusdigiboksin videolle. Lisäksi sinun on siis muistettava ajastaa digiboksi ja video samaan aikaan. Ja video tallentaa av-kanavapaikalta eli scartista.
PALJON suositeltavampaa on hankkia se tallentava digiboksi (hyvä 2 virittimen malleja saa jo gigantista/markantalosta 149€:lla) jolla teet tallennukset ja halutetssasi kopioit joitakin elokuvia videolle. Analogilähetykset lopetettiin antenniverkossa 1.9.2007 ja kaapeliverkoissa 1.3.2008. Ei enää ole mitään mieltä yrittää tehdä siinä videonauhurissa kanavahakua. Sama koskee analogitelevisiotakin.
Vai onko boksistasi kanavia hukassa ja vika ilmeni tämän kuun alussa ja kanavat ovat Teema ja/tai Urheilukanava? Boksiin pitää tällöin tehdä kanavahaku uudestaan tai palauttaa tehdasasetukset. Siis periaatteessa homma on sama kuin silloin, kun boksi otettiin ensimmäisen kerran käyttöön.
Perusohje videonauhurille on, että kytke sen nauhurin ykkösscart boksin VCR-scartiin. Tallennus sitten tapahtuu videonauhurin EXT2-liitännästä ja videoiden katselu boksin läpi. Videonauhuri siis tallentaa sitä kanavaa, jonka boksi näyttää. Jos vaihdat boksista kanavaa vaihtuu tallennettavakin kanava.
Minun ohjeeni on: hanki tallentava digiboksi. Sille voit tallentaa n. 100-200 tuntia ohjelmaa riippuen kovalevyn koosta. Jos sitten haluat voit toki kopioida näitä ohjelmia videonauhalle. Kytkentä tallentavaan boksiin on ihan sama kuin perusboksiinkin.- tästä linkistä
- asema.
Kun kirjoitat googleen kaupunginosan nimen, löytynee sieltä sivu joka johdattaa ko. kaupunginosan infosivulle. Esim. meikäläiselle aukeaa pihlajamäki.info. Sieltä löytyy lähiöaseman osoite josta saa digiboksin asennusapua. On myös keskustelupalsta jossa voi asiasta vihjaista.
- toisestamaailmasta
kaikille vastauksista. Videonauhuri on tarpeen joidenkin lähetysten arkistointiin pitemmäksi aikaa. Olen todella harkinnut tallentavaa digiboksia, ja varmaankin sen lähiaikoina hankin.
Ongelma on vain se, että näistä systeemeistä tulee tekniikkaa lisäämällä edelleen monimutkaisempia. Uskotaan; ehkä ei digiboksin myötä.
Minun henkilökohtainen ongelmani taasen on se, etten kykene hallitsemaan tekniikkaa ikäänkuin puolinaisesti. Minun on tiedettävä kaikki tai muuten homma kaatuu. Kun minä kosketan jotakin nappulaa, on minun tiedettävä mitä kaikkea se tekee ja millä tavalla ja mihin se tapahtuminen perustuu. Olen optimistinen tiedonhankinnan suhteen, mutta ymmärrykseni sanoo, etten minä voi kaikkea tietää, eikä minun pitäisi pyrkiäkään "kaikkien tieteiden diletantiksi". Hermostuttaa tämä epävarmuus ja se, että pitäisi kaikenlaisia asioita ja taitoja tietää vaikka oikeasti ne ei kiinnosta. Oikeasti minua kiinnostaa tv-ohjelmat ja joidenkin tallennus, ei laitetekniikka.
Annoitte vihjeitä eteenpäin. Siitä kiitos. - SmithChart
toisestamaailmasta kirjoitti:
kaikille vastauksista. Videonauhuri on tarpeen joidenkin lähetysten arkistointiin pitemmäksi aikaa. Olen todella harkinnut tallentavaa digiboksia, ja varmaankin sen lähiaikoina hankin.
Ongelma on vain se, että näistä systeemeistä tulee tekniikkaa lisäämällä edelleen monimutkaisempia. Uskotaan; ehkä ei digiboksin myötä.
Minun henkilökohtainen ongelmani taasen on se, etten kykene hallitsemaan tekniikkaa ikäänkuin puolinaisesti. Minun on tiedettävä kaikki tai muuten homma kaatuu. Kun minä kosketan jotakin nappulaa, on minun tiedettävä mitä kaikkea se tekee ja millä tavalla ja mihin se tapahtuminen perustuu. Olen optimistinen tiedonhankinnan suhteen, mutta ymmärrykseni sanoo, etten minä voi kaikkea tietää, eikä minun pitäisi pyrkiäkään "kaikkien tieteiden diletantiksi". Hermostuttaa tämä epävarmuus ja se, että pitäisi kaikenlaisia asioita ja taitoja tietää vaikka oikeasti ne ei kiinnosta. Oikeasti minua kiinnostaa tv-ohjelmat ja joidenkin tallennus, ei laitetekniikka.
Annoitte vihjeitä eteenpäin. Siitä kiitos.Jos löydät asennusapua niin pyydä tekemään sellainen seikkaperäinen ohje VHS:llä tallentamisesta, jossa on käyty asetukset läpi kohta kohdalta.
VHS:n käyttö on muuttunut hieman vaikeammaksi digiajan myötä, koska nauhurin oma viritin ei enää toimi. Siksi ennen tallennusta on videosta muistettava aina valita AV-kanava ja se miten tämä tehdään riippuu täysin videosta! Jopa AV-kanavan nimitys vaihtelee, se saattaa olla EXT tai AUX jne. Tämän jälkeen on digiboxista valittava haluttu kanava ja vasta sitten voit tallentaa.
Jos haluat ajastaa, on sekä boxi että video ajastettava erikseen tai vaihtoehtoisesti jätettävä boxi käyntiin sille kanavalle, josta ajastus tulee tapahtumaan. Nauhurin kanssa muista myös ajastaessa määritellä sinne aina AV-kanava, riippumatta siitä miltä kanavalta oikeasti tallennat. Tässä voi hämätä juuri se, ettei videosta saa valita samaa kanavaa kuin miltä tallennat. vaikka videon käyttöohjeessa kehotetaan tekemään siten.
Toivottavasti löydät asennusapua. - asema..
toisestamaailmasta kirjoitti:
Annoitte vihjeitä eteenpäin. Siitä kiitos.Tässä hiukan ohjeita :
Boksin ongelmat saattais korjaantua ottamalla töpseli hetkeksi pois seinästä ja takaisin. Palauttaa tehdas-asetukset ja hakea kanavat uudestaa.
Videonauhurin liität:
Boksin TV SCART=television SCART
Boksin VCR SCART=videonauhurin AV1
Jos tallennat parhaillaan katsomaasi ohjelmaa valitse videonauhuriin kanavaksi AV1 ja paina REC-nappulaa jolloin tallennus alkaa.
Jos haluat tallentaa boksiin ajastettua ohjelmaa on nauhuri ajastettava alkamaan/loppumaan samaan aikaan kuin boksin ajastus ja nauhurin kanavaksi AV1.
Kun katsot tallennettua ohjelmaa painat kapulan tai videon toisto-nappulaa (nuoli oikealle). Signaali menee boksin läpi telkulle. Tietenkään boksi ei saa olla samaan aikaan auki.
Toinen tapa tallentaa on käyttää videonauhurin EXT LINK toimintoa. Silloin on boksin VCR SCART liitettävä nauhurin AV2-liittimeen. Painamalla nauhurin EXT LINK-nappulaa jää nauhuri valmiustilaan ja alkaa tallentamaan kun boksin ajastin käynnistää boksin. EXT LINK toiminnossa ei nauhuriin tarvitse eikä voi kanavaa valita. Kumminkin on tällöin muistettava jos tallennat nauhurille suoraan REC-nappulalla tai käyttämällä nauhurin omaa ajastinta on silloin valittava kanavaksi AV2 koska kaapeli on siihen liitetty.
Ilmoittele jos saat/et saa apua kaupunginosan lähiöyhdistyksestä taikka et löydä sen sijaintia taikka sellaista ei ole asuinalueellasi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455100Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1151616Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481319Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella121314- 131153
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171027Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v4990Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76989Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah59795Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27783