yks. hoidon tuesta

miten toimia?

Yksityisen hoidon tuki ja kaupunkilisä nousivat vuoden vaihteessa. Tuet maksetaan edelleen suoraan hoitajalle. Kenelle tämä tuen korotus on tarkoitettu, vanhemmille vai päivähoitajalle?

Näyttää siltä päivähoitajat ovat käsittäneet tukien nousun automaattisena palkankorotuksena itselleen eivätkä ole pienentäneet vanhempien maksettavaksi tulevaa osuutta. Ovat siis yksipuolisesti nostaneet hintojaan tuon tukien korotuksen verran, meidän tapauksessa 13,5%.

Mielestäni tuki kuuluu vanhemmille, ohessa ote hallituksen lakiesityksestä:

"Yksityisen hoidon tuen korottamisella halutaan parantaa perheiden todellisia
mahdollisuuksia valita kullekin lapselle paras hoitomuoto. Muutos tehtäisiin lasten kotihoidon ja yksityisen
hoidon tuesta annetun lain 4 §:n 3 momenttiin."

2

285

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...................

itse yksityinen perhepäivähoitaja. Yrittäjänä päätämme täysin itsenäisesti kukin miten tässä tukiennousu tilanteessa toimimme. Ohjeeksi olemme saaneet kolme tapaa: joko hoitaja ottaa tukien nousun itselleen, antaa sen vanhemmille tai jakaa sen itsensä ja vanhempien kesken. Kaikki tavat ovat oikein ja täysin laillisia. Minulla on perheiden kanssa meidän välinen kahdenkeskinen sopimus, niinkuin varmasti teilläkin on. Minä henkilökohtaisesti tein sellaisen päätöksen että ilmoitin vanhemmille nostavani hoitomaksuani tukien osuuden verran. He hyväksyivät tämän ja teimme siitä liitteen sopimukseen. Minulla vanhemmat maksavat hiukan enemmän kuin mitä kunnallisella puolella joutuisivat maksamaan. Olen yksityinen yrittäjä, kilpailen palveluni laadulla, en hinnalla, kunnalliseen puoleen nähden. Rakastan työtäni koko sydämmestäni ja olen onnekseni saanut pitkiä hoitosuhteita luotua. Tämä on kuitenkin myös elantoni ja tahdon saada sellaiset tulot itselleni että minun ei tarvitse kituuttaa ja tuntea tekeväni hyväntekeväisyyttä. Tämä on sitä työtä mitä tahdon tehdä pitkään:) Ja luulenpa että näinollen ei minun hoidossani olevien lasten perheilläkään ollut mitään sitä vastaan että toimin näin. Osaltani tahdon kuitenkin heidän lapsilleen taata rauhallisen, lapsentahtisen, turvallisen lapsuuden luonani perhepäivähoidossa (pienessä suht muuttumattomassa ryhmässä tutun hoitajan kanssa)ja he ovat siitä myös valmiita maksamaan.

• sentään

keskustellut asiasta vanhempien kanssa, mikä onkin reilua. Meidän yksityinen hoitaja kävi taskuillamme kysymättä meiltä mitään. Totesi vaan kiireiselle äidille eräänä aamuna että pitäisi saada kelan ilmoitukseen nimi alle ja että meidän maksuosuutemme ei nouse... ymmärrät varmaan että jäi huono maku suuhun.

Toivottavasti tuo korotus riittää että saadaan lapsi pylly pestynä hoidosta kotiin. Oli eräänä päivänä vielä sormenpään kokoiset kikkareet pyllyssä kun pääsi kotiin (ollut ties kuin pitkään), vaippa oli sentään vaihdettu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      521
      7910
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      233
      2735
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2601
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      164
      1989
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      120
      1854
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1636
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1386
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      78
      1219
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1198
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1175
    Aihe