kohdunkaulansyöpä

zkdhgkjnhknkk

Olen 19 vuotias ja minulla on kondylooma ollut n.3 kk. Näkyviä kondyloomia siis ja sen takia aikoinaan menin papaan. No papan tulos oli sitten luokkaa 2.
Olen kuullut että nämä näkyvät kondyt mitä mullakin on, eivät aiheuta syöpää, mutta voiko minulla olla sekä näitä näkyviä että niitä pahempi laatuisia viruksia?
Ja kohdunkaulan syövän oireita ovat verinen vuoto, mitä minulla on nyt alkanut olemaan sekä poikkeavaa valkovuotoa. Minun käskettiin menenään toukokuussa uudestaan papaan, mutta pelottaa koko aika että saan syövän!!
Miten mahdollista se on? :/

2

1039

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Terhi Tiiti

Kohdunkaulansyöpä on ikäiselläsi harvinaista, mutta kuten tiedät, kondyloomakin saattaa hoitamattomana sitä aiheuttaa. Kohdunkaulansyöpä voi toki tulla, vaikka HPV:tä ei olisikaan. Silloin se kehittyy rauhasepiteelissä. Tällainen syöpä ei yleensä näy papakokeessa, vasta kun se on jo kehittynyt syöväksi.

Kondylooman taustalla on HPV-virus. Tuota HPV-virusta on montaa eri tyyppiä, josta yksi niistä aiheuttaa kondyloomaa, toinen syyliä esim. sormeen, toiset huuliherpeksen ja toiset vaan ovat elimistössä, toiset aiheuttavat syöpää ja sitten on niitä, jotka eivät aiheuta mitään. Sanotaan, että jokainen kantaa jotakin HPV -virusta elimistössään jossain vaiheessa elämäänsä. Sinun kondyloomaasi aiheuttava HPV ei aiheuta siis kohdunkaulansyöpää, ole tästä onnellinen. Mutta tottakai on mahdollista, että kannat myös pahempilaatuisia viruksia. En halua pelotella, mutta se on kuitenkin tosiasia. Tämä on meille jokaiselle mahdollista. Siksi meille naisille onkin erittäin tärkeää, että käymme säännöllisesti papakokeissa. Mahdollisuus siihen, että sinulla olisi kohdunkaulansyöpää aiheuttavia viruksia on suunnilleen yhtä suuri kuin mahdollisuutesi kaatua ja loukata itsei, kun lähdet ulos.

Mutta mitä tulee oireisiisi sitten...Kohdunkaulan syövässä on joskus oireita, mutta joskus ei ole ollenkaan oireita. Tämä kaikki on yksilöllistä. Jos huomaa itsellään joitakin tavallisuudesta poikkeavia oireita, kannattaa ottaa mahdollisimman pian yhteyttä gynekologiin. Kyseessähän voi olla jotakin muutakin kuin kohdunkaulansyöpä. Vaikka sinua on käsketty ottamaan papakoe uudestaan vasta toukokuussa, suosittelisin sinua hakeutumaan lääkäriin oireidesi johdosta. Parempi tutkia kuin murehtia, vai mitä?

Kohdunkaulansyöpää on turha pelätä, jos käyt tarkistuksissa säännöllisesti. Vaikka kohdunkaulansyövän saisikin, on se nykyään yleensä helposti hoidettavissa. Henkinen kuntoutuminen voi tietenkin toisilla kestää pidempään kuin toisilla, mutta se onkin sitten toinen juttu.

• hoidettavuudesta

"Vaikka kohdunkaulansyövän saisikin, on se nykyään yleensä helposti hoidettavissa."

Kohdunkaulasyövän esiastemuutokset ovat helposti ja polikliinisesti hoidettavissa, senpä takia säännöllisissä papa-kokeissa käyminen on erittäin suositeltavaa! Myös varhaisvaiheen (stage I) syöpä voidaan usein hoitaa nykyisin mm. lisääntymiskyky säilyttäen. Kaiken A ja O on että asia todetaan varhain, ja siinä papa-seulonnalla on keskeinen osuus.

Pitemmälle edennyt syöpä vaatii kuitenkin laajan leikkauksen / rankan kemosädehoidon tai molemmat, ja levinneen syövän lopullinen parantaminen on melkoisen mahdotonta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      61
      3984
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      59
      3980
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2861
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      55
      2682
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      1982
    6. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1859
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1649
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1503
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1327
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1261
    Aihe