kertokaahan kokemuksianne miten ympärivuorokautinen vierihoito on synnytyssairaaloissanne toteutunut? pysyvätkö vauvat äitien vierellä vai onko vauvahuone tiiviisti käytössä ja vauvat siellä saavat huutaa?
mikä mättää ettei jatkuva vierihoito toteudu ja äitiä ja vauvaa ei erotettaisi? piintyneet asenteet hoitajilla vai äitien mukavuudenhalu?
parantamisen varaa huomattavasti ainakin eteläisessä savossa asian suhteen.
ympärivuorokautinen vierihoito
9
931
Vastaukset
- oli tyttö
koko ajan mun kanssa, eikä kukaan edes yrittänyt häntä mihinkään muualle viedä. Sitten vaan tarpeen mukaan hälyttelin kätilöä paikalle, koska sektion takia en voinut heti liikkua ja hoitaa vauvaa. Ja ensimmäiset kaksi yötä tyttö nukkui kanssani samassa sängyssä, että imettäminen onnistui yöllä, kun oli vieressä, kun en olisi voinut häntä nostaa. Kätilöopistolla Helsingissä synnytin siis.
- poika koko ajan
Kyllä mulla ainakin TAYS:ssa oli mahdollista pitää poika koko ajan vieressä.
Ainoastaan ensimmäisenä yönä, (ja tämäkin VAIN sen takia, että olin valvonut 2 vrk synnytyksen aikana), katsoimme parhaaksi jo maidonnousunkin vuoksi, että saisin nukuttua/levättyä kunnolla, että poika on hoitajien kanssa pahimmat yön tunnit. Hoitajat kyllä toivat pojan viereeni tissille tietyin väliajoin, että sain imetettyä, mutta muuten poika tyytyväisenä nukkui kopassaan hoitajien kansliassa tai vauvalassa tai mikä hoitohuone se nyt onkaan.
Kaikkina muina aikoina poika oli tiiviisti vierihoidossa.
Lisäksi, kun näin muutamia muitakin vauvoja hoitohuoneessa (ihan päiväsaikaankin, jos vanhemmat käväisivät kanttiinissa tai äiti suihkussa tms.) tai muuten erityistä tarkkailua tarvitsevat vauvat, niin EIVÄT he kyllä huutaneet, vaan nukkuivat ja jos joku vauveli itkeskeli, otti hoitaja hänet syliin ja heijaili hiljoksiin sylissään. Johan se häiritsisi koko osaston yörauhaa, jos siellä olisi jokin huone, jossa 20 vauvaa huutaisi pää punaisina yöt läpeensä...- meikäläinen-
Eihän tays:ssa edes ole semmosia vauvahuoneita, tai ei ainakaa reilu 2v sitten ollu.
Vauva koko ajan vieressä, paitsi suihkun ajaks sai viedä hoitajien huoneeseen.
- koko ajan
Synnytin kätilöopistolla, Haikaranpesässä, jossa ympärivuorokautiseen vierihoitoon kannustetaan. Jos äiti todella väsynyt, voi pyytää kätilöä ottamaan muutamaksi tunniksi.
Mä en olis edes antanut vauvaa mihinkään muille hoitoon sekunniksikaan! - Näköalapaikalla
Me hoitajat annamme oikein mielellämme vauvat yöksi äidin viereen - miksi emme sitä tekisi?
Emme myöskään huudata vauvoja "vauvalassa"
mikäli äidiltä on lupa antaa huutavalle vau-
valle ruokaa - se on monesti ainut keino.
Kuitenkin kun "maidon nouseminen" kestää
yleensä muutamia päiviä tahtovat äidit her-
mostua vauvan itkuun ja saadakseen unta tuovat vauvansa "hoitoon." Imettää kannattaa alusta
lähtien, mutta aina se ei vaan vauvalle riitä.- Nimetön
Kyllä ainakin lahdessa pitävät visusti vierihoidossa ympäri vuorokauden. Itse olisin halunnut levätä heti synnytyksen jälkeen,oltuani vuorokauden hereillä mutta puoli tuntia sain levätä ja senjälkeen toivat vauvan rinnalle.sen verran pitivät välillä,että sain suihkussa nopeasti käytyä.Mutta hyvä niin.
- ihmettelee...
Nimetön kirjoitti:
Kyllä ainakin lahdessa pitävät visusti vierihoidossa ympäri vuorokauden. Itse olisin halunnut levätä heti synnytyksen jälkeen,oltuani vuorokauden hereillä mutta puoli tuntia sain levätä ja senjälkeen toivat vauvan rinnalle.sen verran pitivät välillä,että sain suihkussa nopeasti käytyä.Mutta hyvä niin.
missä sairaalassa vauvat viedään pois äidin luota? Mä en tajua. Kyllä äiti päättää. Ekan synnytin naistenklinikalla, siellä ainakin kehoitettiin pitämään lapsi lähellä, ja en mä olis nukkunut muutenkaan pariin ekaan yöhön, kun olin aivan ylikierroksilla. Toisen synnytin hyvinkäällä, nukuin kuin tukki, niin nukkui lapsikin. Siellä kysytiin, haluanko lapsen yöksi pois, en antanut, ei ollut mitään syytä. Hoitajille vein, kun piti mennä suihkuun tai kun käväisin kahvilla aulassa.
- Maikki6
Mä synnytin tyttöni alakautta ja mulle tuli hirveät repeämät..eli peräsuoli ja kaikki repes. Synnytyksestä mentiinkin suoraa leikkaussaliin ompeluun ja siellä meni 2 tuntia. Sitten tarkkailuun että sain jalkoihin edes tunnon palamaan ja sitten minut siirrettiin osastolle. Kello oli jotain 2 yöllä. Mulla ei ollut kyllä puhettakaan et siinä tilanteessa olisin jaksanut vauvani hoitaa kun olin ihan lääketokkurassa etten tuntisi kipua. Yöhoitaja otti vauvani hoidettavaksi ja aamulla sain vauvan taas viereeni. Mutta kai mä olen sitten vain huono äiti kun en hoitanut heti vauvaa itse.
- jumpukkaliina
Vauva oli 2 ekaa yötä vauvahuoneessa, toiset 2 vierihoidossa. Olin niin väsyny ja sekasin koko synnytyskokemuksesta et miusta oli parempi että vietti yön hoitajien kanssa. Eikä ne vauvat siellä mitään huuda! Siellähän on hoitajat sitä varten että ne rauhottelee ja syöttää tarvittaessa, tai tuovat äidille syötettäväksi, näin miun kohalla toimittiin.
Ei siinä miusta mitään kummallista oo jos haluaa levätä rauhassa synnytyksen jälkeen. Varsinkin jos on kyse esikoisesta, eikä ole mitään kokemusta vauvan hoidosta, niin voi olla parempi että lepää kunnolla ja sitten alkaa harjottelut.
Se oli kuitenkin miulle itelle tärkeetä että ennen kun kotiudutaan niin vähintään yhen yön olis vierihoidossa. Halusin varmistaa että osaan ihan keskenäni tyttösen syötellä ja nukuttaa.
Aika hurjalta kuulostaa kyllä jos hoitajat ei muka antais mielellään vierihoitoon. Sillon luulis et jostain syystä ne hoitajat ei usko äidin olevan kykenevä hoitamaan vauvaa, tai jotain. Muutenhan siihen kai kannustetaan joka paikassa. Meillä savossa kysyivät iltasin että haluatko pitää vieressä vai vievätkö pois.
Joka tapauksessa, miun mielestä se on ihan jokaisen oma asia tahtooko levätä kaikessa rauhassa vai ottaa vauvan heti vierihoitoon, eikä se tee kenestäkään huonompaa jos antaa lapsensa osaavien ammattilaisten käsiin hoidettavaks, kun ne nyt siellä kuitenkin ihan sitö varten ovat että auttaavat alkuun siinä vauvanhoitohommassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2063230Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391620Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921389
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461344Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1581259Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121188Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231019Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89932Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.47829