Minulla on paniikkihäiriö, kait. Ja olen valtavan ahdistunut liian usein, jännitän ja stressaan joka asiasta. Varsinkin päivänvalossa ihmisten ilmoille meneminen ahdistaa suunnattomasti. Lisäksi olen jo vuodesta 2002 saakka saanut outoja tuntemuksia, joita on vaikea kuvailla, mutta lähinnä minulle iskee tunne, etten ole tässä maailmassa, pelkään siis, etten olen menettämässä todellisuudetajuni, tuolloin menetän sosiaalisuuteni ja haluan olla yksin. Viime vuosina olen hieman onnistunut hallitsemaan noita olotiloja. Ensimmäisinä kertoina saadessani noita outoja tuntemuksia en saanut kunnolla happea, mutta onneksi nuo hengenahdistuskohtaukset rajoittuivat vain muutamaan kertaan.
En ole koskaan käynyt näiden oireiden takia lääkärissä.
Nyt aivan viimeisten kuukausien aikana olen myös saanut fyysisiä oireita: epämääräisiä rinta- ja vatsakipuja, mitkä voimistuvat jännityksessä/stressaavissa tilanteissa. Välillä sydämeni hakkaa ja pala nousee kurkkuun, tai pikemminkin tunnen sydämen tykytyksen kurkunpäässä. Nämä kaikki oireet ovat kiusallisia, mutta tunnen ja tiedän itse, ettei kyse ole mistään kuolemanvakavasta asiasta.
Jännitän paljon, stressaan ja ahdistaa jatkuvasti saan satunnaisesti outoja epätodellisuuden tuntemuksia, joita on todella vaikea kuvailla.
Voiko tällaisten oireiden perusteella mennä lääkäriin?
Kaiken lisäksi olen melko sosiaalinen, opiskelen ja käyn töissäkin, joten uskookohan lääkäri oikeasti esim. että minua ahdistaa.
En uskalla mennä lääkäriin
18
5026
Vastaukset
- Rev.McMoon
se aiheuttaa tuollaisia oireita.
- kappala.mix.
saa kärsiä kamalista vaivoista.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini
http://nakokulma.net/arkisto/index.php?topic=11876.0
http://fi.wikipedia.org/wiki/Piriste
- liian pitkään
Minä kärsin paniikkihäiriöstä vuoden verran ennenkuin menin lääkäriin. Oireeni olivat aika vakavia, mutta jotenkin sinnittelin. Mutta ei se mitään elämää ollut! Nyt olen kuukauden ollut estolääkityksellä ja eläminen on paljon helpompaa ja mieliala noussut selvästi. Ja mitä kauemmin paniikkihäiriö on hoitamatta niin se tarkoittaa yleensä myös aina pidempää lääkekuuria. Lääkärini mukaan minun on syötävä yli vuoden lääkkeitä, koska oireita on ollut vuoden verran. Jos olisin mennyt aikaisemmin lääkäriin, selviäisin todennäköisesti lyhyemmällä kuurilla. Eli rohkaise mielesi ja hae apua. Minun lääkärini esim. ei voinut käsittää, kuinka joku nykyään voi kärsiä vuoden verran vakavasta paniikkihäiriöstä hakematta apua. Yksityisellä on tietysti kallimpaa, mutta silloin voi valita lääkärinsä. Ja ainakin minä huomasin sen eron, että yksityinen naislääkäri suositteli terapiaa lääkehoidon lisäksi. Kävin sen jälkeen kunnallisella omalääkärillä (mies) vähän niinkuin ilmoittamassa, että mulla on nyt ph. Hän sanoi, että samaa lääkettä hänkin olisi määrännyt, mutta tuntui pitävän terapiaa ajanhukkana eli pelkkiä pillereitä napsimalla tulen terveeksi. Jotenkin olen naislääkärin kanssa samaa mieltä...
- Nimetön
luin tekstin jossa kerroit että olet saanut estolääkitystä paniikkihäiriöiden hoitoon???millaista se on ja onko auttanut ihan oikeasti?itselläni ilmeni ensimmäisiä kertoja noin vajaa 2 vuotta sitten odottaessani toista lasta mutta siinä oli muutakin joka sen aiheutti.masennuin synnytyksen jälkeen ja sain voimakkaita johtauksia niin että en mennyt ulos kodistamme moneen vko.sain lääkettä mutta sehän oli siihen masennuksen hoitoon yms.häiriöt ovat pysyneet poissa jo vajaan vuoden,tosin välillä on tullut lieviä mutta olen selvinnyt niistä ja olen matkustellut lentokoneessa joka on ahdas jne mutta nyt ovat alkaneet näyttää taas voimansa ja tulleet lähesviikottain.olin mieheni kanssa jääkiekkoa katsomassa ja jouduin lähtemään ekan erän aikana jo pois kun meni jalat ja kädet tunnottomiksi ja alkoi oksettamaan sekä muutenki "höveli"olotila.jatkui vielä kotonakin ja tänäänki on sellainen sekava olo vielä eilisestä eli otti voimien päälle aika lailla.vatsa särkee koska jännitin nja pelästyin niin paljon.olisiko estolääkityksestä apua sillä tää on raskasta kahden pienen lapsen kanssa kun niitä välillä tulee eikä tiedä mitä tekee ja mine menis??
kuinka pian auttaa ja viekö pois ihan oikeasti ne ikävät tuntemukset? - liian pitkään 2
Nimetön kirjoitti:
luin tekstin jossa kerroit että olet saanut estolääkitystä paniikkihäiriöiden hoitoon???millaista se on ja onko auttanut ihan oikeasti?itselläni ilmeni ensimmäisiä kertoja noin vajaa 2 vuotta sitten odottaessani toista lasta mutta siinä oli muutakin joka sen aiheutti.masennuin synnytyksen jälkeen ja sain voimakkaita johtauksia niin että en mennyt ulos kodistamme moneen vko.sain lääkettä mutta sehän oli siihen masennuksen hoitoon yms.häiriöt ovat pysyneet poissa jo vajaan vuoden,tosin välillä on tullut lieviä mutta olen selvinnyt niistä ja olen matkustellut lentokoneessa joka on ahdas jne mutta nyt ovat alkaneet näyttää taas voimansa ja tulleet lähesviikottain.olin mieheni kanssa jääkiekkoa katsomassa ja jouduin lähtemään ekan erän aikana jo pois kun meni jalat ja kädet tunnottomiksi ja alkoi oksettamaan sekä muutenki "höveli"olotila.jatkui vielä kotonakin ja tänäänki on sellainen sekava olo vielä eilisestä eli otti voimien päälle aika lailla.vatsa särkee koska jännitin nja pelästyin niin paljon.olisiko estolääkityksestä apua sillä tää on raskasta kahden pienen lapsen kanssa kun niitä välillä tulee eikä tiedä mitä tekee ja mine menis??
kuinka pian auttaa ja viekö pois ihan oikeasti ne ikävät tuntemukset?Paniikkihäiriön estolääkkeinä käytetään esim ssri- ja ssni-lääkkeitä. Siis samoja, joita käytetään myös masennuksen hoitoon. Se voi myös selittää, että olit oireeton (?), kun masennustasi hoidettiin. On tietysti löydettävä mikä lääke sopii kullekin. Mulla on estolääkityksenä efexor depot 150 mg. Paniikkikohtauksiin on omat lääkkeensä (bentsoja), joita voi ottaa kohtauksen sattuessa. Mulla se on alprox. Mutta en ole niitä tarvinnut sen jälkeen, kun estolääkitys aloitettiin. Osalle lääkitys on elinikäistä, mutta paniikkihäiriöstä voi parantua tai voi tarvita lääkitystä jaksoittain. Itse ainakin toivon pääseväni lääkkeistä. Mutta elämä estolääkityksellä on paljon siedettävämpää kuin elämä paniikkihäiriö päällä. Ekat 3-4 päivää lääkityksen alkaessa voivat olla vaikeita, mutta pikku hiljaa olo alkaa parantua. 6. päivänä kävin esim. 5 km hiihtolenkillä. 2 viikon jälkeen lääkitys yleensä tuplataan, kun elimistö on tottunut lääkkeeseen. Olen nyt kuukauden syönnyt estolääkettä ja koko ajan olo paranee ja paniikkihäiriön oireet hiljenevät. Pitkä matka on vielä edessä, mutta tuntuu, että elämästä alkaa taas nauttia ja uskaltaa itsekin ELÄÄ!
- jepa75
liian pitkään 2 kirjoitti:
Paniikkihäiriön estolääkkeinä käytetään esim ssri- ja ssni-lääkkeitä. Siis samoja, joita käytetään myös masennuksen hoitoon. Se voi myös selittää, että olit oireeton (?), kun masennustasi hoidettiin. On tietysti löydettävä mikä lääke sopii kullekin. Mulla on estolääkityksenä efexor depot 150 mg. Paniikkikohtauksiin on omat lääkkeensä (bentsoja), joita voi ottaa kohtauksen sattuessa. Mulla se on alprox. Mutta en ole niitä tarvinnut sen jälkeen, kun estolääkitys aloitettiin. Osalle lääkitys on elinikäistä, mutta paniikkihäiriöstä voi parantua tai voi tarvita lääkitystä jaksoittain. Itse ainakin toivon pääseväni lääkkeistä. Mutta elämä estolääkityksellä on paljon siedettävämpää kuin elämä paniikkihäiriö päällä. Ekat 3-4 päivää lääkityksen alkaessa voivat olla vaikeita, mutta pikku hiljaa olo alkaa parantua. 6. päivänä kävin esim. 5 km hiihtolenkillä. 2 viikon jälkeen lääkitys yleensä tuplataan, kun elimistö on tottunut lääkkeeseen. Olen nyt kuukauden syönnyt estolääkettä ja koko ajan olo paranee ja paniikkihäiriön oireet hiljenevät. Pitkä matka on vielä edessä, mutta tuntuu, että elämästä alkaa taas nauttia ja uskaltaa itsekin ELÄÄ!
sitä mä vähän pelkäsin että ne ekat päivät voivat olla kamalia,muistan kun sain masennukseen synnytyksen jälkeen lääkettä cymbalta ja siinä oli niin kamalat sivuoireet,huimas,hikoili,pyörrytti,oksetti eli ihan kun olisit ollut pahimmassa kännissä tai krapulassa.en tod.haluais kokea uudelleen.en tietenkään tiedä kuinka voimakkaita sulla on kohtaukset ollut,eli itse kuitenkin olen pystynyt käymään asoilla ja yrittänyt elää muutenkin normaalia elämää mutta sit aika ajoin tosiaan se paniikki nostaa päätään ja puskee läpi,onko muuten hirmu arvokkaita lääkkeitä??
kiitos paljon vastauksesta. - ei missään
liian pitkään 2 kirjoitti:
Paniikkihäiriön estolääkkeinä käytetään esim ssri- ja ssni-lääkkeitä. Siis samoja, joita käytetään myös masennuksen hoitoon. Se voi myös selittää, että olit oireeton (?), kun masennustasi hoidettiin. On tietysti löydettävä mikä lääke sopii kullekin. Mulla on estolääkityksenä efexor depot 150 mg. Paniikkikohtauksiin on omat lääkkeensä (bentsoja), joita voi ottaa kohtauksen sattuessa. Mulla se on alprox. Mutta en ole niitä tarvinnut sen jälkeen, kun estolääkitys aloitettiin. Osalle lääkitys on elinikäistä, mutta paniikkihäiriöstä voi parantua tai voi tarvita lääkitystä jaksoittain. Itse ainakin toivon pääseväni lääkkeistä. Mutta elämä estolääkityksellä on paljon siedettävämpää kuin elämä paniikkihäiriö päällä. Ekat 3-4 päivää lääkityksen alkaessa voivat olla vaikeita, mutta pikku hiljaa olo alkaa parantua. 6. päivänä kävin esim. 5 km hiihtolenkillä. 2 viikon jälkeen lääkitys yleensä tuplataan, kun elimistö on tottunut lääkkeeseen. Olen nyt kuukauden syönnyt estolääkettä ja koko ajan olo paranee ja paniikkihäiriön oireet hiljenevät. Pitkä matka on vielä edessä, mutta tuntuu, että elämästä alkaa taas nauttia ja uskaltaa itsekin ELÄÄ!
nimessä bentsoja kuin hätätilanteisiin, bentsot lisää ahdistusta entisestään ja koukkuun jäänti suuri.Viekkarit kauheita.
- kaksipiippuinen juttu
ei missään kirjoitti:
nimessä bentsoja kuin hätätilanteisiin, bentsot lisää ahdistusta entisestään ja koukkuun jäänti suuri.Viekkarit kauheita.
"...bentsot lisää ahdistusta entisestään ja koukkuun jäänti suuri.Viekkarit kauheita."
Tästä olen erimieltä. Mutta totta on, että tiettyjen ihmisten kohdalla bentsot eivät tule kysymykseen kuvailemisi negatiivisuuksien vuoksi.
Ihmettelen kyllä suuresti, ettei liian moni lääkäri varoita ja ohjeista bentsojen käytöstä lainkaan, kunhan vain määräävät tyyliin: syö näin ja näin monta mg päivässä tätä ja tätä. - kuurin
kaksipiippuinen juttu kirjoitti:
"...bentsot lisää ahdistusta entisestään ja koukkuun jäänti suuri.Viekkarit kauheita."
Tästä olen erimieltä. Mutta totta on, että tiettyjen ihmisten kohdalla bentsot eivät tule kysymykseen kuvailemisi negatiivisuuksien vuoksi.
Ihmettelen kyllä suuresti, ettei liian moni lääkäri varoita ja ohjeista bentsojen käytöstä lainkaan, kunhan vain määräävät tyyliin: syö näin ja näin monta mg päivässä tätä ja tätä.diapameja lihasjännitykseen 5mgx3krt pvä.Eka tabletti rentoutti mukavasti ja otin tietysti määrätyt annokset.Älytön hengenahdistus tuli tuntui et tukehtuu siihen paikkaan enkä ollenkaan osannut yhdistää lääkkeeseen.Ehkä yksi pvässä olisi riittänyt.Tämä vain varoitukseksi jos samaa tulee niin pillerit pois.
- Rev.McMoon
kuurin kirjoitti:
diapameja lihasjännitykseen 5mgx3krt pvä.Eka tabletti rentoutti mukavasti ja otin tietysti määrätyt annokset.Älytön hengenahdistus tuli tuntui et tukehtuu siihen paikkaan enkä ollenkaan osannut yhdistää lääkkeeseen.Ehkä yksi pvässä olisi riittänyt.Tämä vain varoitukseksi jos samaa tulee niin pillerit pois.
bentsoja ei pidä ottaa enempää kuin on välttämätöntä jaksaakseen olla. Niillä ei pidä tavoitella "normaalitilaa" tai hyvää oloa, vain taittaa pahin kärki oireilta.
Bentsot voivat aiheuttaa osalle käyttäjistä aivan päinvastaisia vaikutuksia kuin odotetaan, ja pitkässä käytössä on aina riippuvuusriski. Vieroituksen aikana ne oireet, joita aineella lääkittiin,palaavat takaisin entistä voimakkaampina.
Olen itse katkaissut bentsoriippuvuuden seinään ja toisella kerralla hitaasti vähentäen, kumpikin prosessi kesti todellakauan ja oli melkoinen koettelemus. Tosin sama pätee mielialalääkkeisiinkin, ne aiheuttavat joillekin vaikean riippuvuuden.
En käytä enää mitään lääkkeitä kuin pakosta. Viime vuonna otin 3 kertaa bentsoa, 1-2mg diapamia, ja tänä vuonna olen ottanut kerran. Lääkityksen syynä on ollut kudoksista irtautuvien kofeiinijäämien aiheuttamien oireiden tilapäinen helpotus. Oireet ovat olleet kausittaisia, kestäen jopa kuukausia, silti olen pidättäytynyt bentsojen päivittäiskäytöstä. Olen ottanut nuo annokset ainoastaan saadakseni edes pienen loman oireista, että jaksaa taas kärsiä kun elimistö puhdistuu myrkyistä. - kai luule, kahvimies,
Rev.McMoon kirjoitti:
bentsoja ei pidä ottaa enempää kuin on välttämätöntä jaksaakseen olla. Niillä ei pidä tavoitella "normaalitilaa" tai hyvää oloa, vain taittaa pahin kärki oireilta.
Bentsot voivat aiheuttaa osalle käyttäjistä aivan päinvastaisia vaikutuksia kuin odotetaan, ja pitkässä käytössä on aina riippuvuusriski. Vieroituksen aikana ne oireet, joita aineella lääkittiin,palaavat takaisin entistä voimakkaampina.
Olen itse katkaissut bentsoriippuvuuden seinään ja toisella kerralla hitaasti vähentäen, kumpikin prosessi kesti todellakauan ja oli melkoinen koettelemus. Tosin sama pätee mielialalääkkeisiinkin, ne aiheuttavat joillekin vaikean riippuvuuden.
En käytä enää mitään lääkkeitä kuin pakosta. Viime vuonna otin 3 kertaa bentsoa, 1-2mg diapamia, ja tänä vuonna olen ottanut kerran. Lääkityksen syynä on ollut kudoksista irtautuvien kofeiinijäämien aiheuttamien oireiden tilapäinen helpotus. Oireet ovat olleet kausittaisia, kestäen jopa kuukausia, silti olen pidättäytynyt bentsojen päivittäiskäytöstä. Olen ottanut nuo annokset ainoastaan saadakseni edes pienen loman oireista, että jaksaa taas kärsiä kun elimistö puhdistuu myrkyistä.että ihmisistä on kiinnostavaa lukea yksityiskohtaisia kuvauksiasi omasta tilastasi.
- Rev.McMoon
kai luule, kahvimies, kirjoitti:
että ihmisistä on kiinnostavaa lukea yksityiskohtaisia kuvauksiasi omasta tilastasi.
tarkoituksena ole jakaa tietoa ja kokemuksia puheenaiheesta? Ikävä, että juttuni ahdistavat sinua noin tavattomasti, kokeilepa olla lukematta niitä tai säädä lääkitystäsi.
- kärsin ihan turhaan 3
Rev.McMoon kirjoitti:
En käytä enää mitään lääkkeitä kuin pakosta. Viime vuonna otin 3 kertaa bentsoa, 1-2mg diapamia, ja tänä vuonna olen ottanut kerran. Lääkityksen syynä on ollut kudoksista irtautuvien kofeiinijäämien aiheuttamien oireiden tilapäinen helpotus. Oireet ovat olleet kausittaisia, kestäen jopa kuukausia, silti olen pidättäytynyt bentsojen päivittäiskäytöstä. Olen ottanut nuo annokset ainoastaan saadakseni edes pienen loman oireista, että jaksaa taas kärsiä kun elimistö puhdistuu myrkyistä.alprox on kohtauslääke, JOTA OTETAAN VAIN SILLOIN KUN SAA PANIIKKIKOHTAUKSEN.Sitä ei oteta päivittäin. Mulla purkki on avaamattomana lipaston laatikossa. En ole saanut kohtauksia sen jälkeen kun estolääkitys aloitettiin. Ennen en ole ollut millään lääkityksellä.
- kärsin ihan turhaan 4
jepa75 kirjoitti:
sitä mä vähän pelkäsin että ne ekat päivät voivat olla kamalia,muistan kun sain masennukseen synnytyksen jälkeen lääkettä cymbalta ja siinä oli niin kamalat sivuoireet,huimas,hikoili,pyörrytti,oksetti eli ihan kun olisit ollut pahimmassa kännissä tai krapulassa.en tod.haluais kokea uudelleen.en tietenkään tiedä kuinka voimakkaita sulla on kohtaukset ollut,eli itse kuitenkin olen pystynyt käymään asoilla ja yrittänyt elää muutenkin normaalia elämää mutta sit aika ajoin tosiaan se paniikki nostaa päätään ja puskee läpi,onko muuten hirmu arvokkaita lääkkeitä??
kiitos paljon vastauksesta.kuukauden annos n.38€.(150 mg). Vaihtoehtoja löytyy nykyään. Pitää löytää lääke mikä sopii itselle. Efexor ei yleensä lihota, mutta joillekin tulee lopetettaessa oireita.
- mennä.........
oireitteisi perusteella.Epätodellisen olon kans jo sietämätöntä elää (on pihalla kaikesta) joten selvä ph. Kaikki muutkin tuntemukset natsaa. Mitä aiemmin menet lääkäriin ,nopeammin paranet. Vaikka pöhköltä itsestä tuntuu kertoa epätodellisuuksista ym. niin lääkärille tuttu juttu ja uskoo kun avoimesti kerrot. Tsemppiä ja USKALLA MENNÄ..AJATTELES SAAT ELÄMÄSI TAKAISIN ! ;)
- lääkäriin :)
niin saat avun. Nuo epätodellisuuden tuntemukset ovat depersonalisaatio- tai derealisaatiotuntemuksia jotka kuuluvat paniikkihäiriöön. Toivottavasti käy hyvä tuuri, ja osuu heti oikea lääkitys. Minulla on ollut paniikkihäiriö lapsesta asti, enkä parane. Estolääkityksellä olen ollut täysin toimintakykyinen 15 vuotta. Estolääkityksiä on erilaisia niinkuin meitä ihmisiäkin, toiselle sopivat uudemmat, toiselle vanhemmat lääkkeet, annostukset ovat myös yksilöllisiä. Ei kannata luovuttaa, jos ei heti tärppää. Itse hain aikanani apua yli 10 vuotta. Kannattaa pyytää neuvoa myös tuohon hengittämiseen, on olemassa hyviä hengitysharjoituksia joilla hyperventilaation saa kuriin.
- EsaPete
Itse en suosittele lääkityksen aloittamista. Käytin lääkkeitä muutaman vuoden ajan, eikä niistä juuri apua ollut, ennemminkin haittaa, sillä niistä eroon pääseminen oli aikaa vievää. Suosittelisin muita keinoja, joista minulle on ollut paljon apua, nykyään olen täysin vapaa paniikkikohtauksista. Kannattaa tutustua kirjaan joka löytyy http://www.paniikkihairio.com osoitteesta. Olen kiitollinen, että kirja tämä kirja sattui kohdalle..
- Hesalainen_
Et todellakaan oo eka joka tärisee sielläkäytävillä ja ei saa lääkerille juuri mitään mumistua. Kyllä ne lääkerit ymmärtää ja tietää että tuo kuuluu asiaan.
Mitäs hittoa siinä häpeämään.
Ajattele mikä voittaja-olo on käynnin jälkeen ja voit suunnitella elämää eteen päin.
Kokemusta on veliseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2375143Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1194181- 583843
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363609- 513550
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413295Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv72704Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202596- 232436
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo602388