niska lihakset ja kurkkua kuristaa

inhottavatunne

Minulla on sillöin tällöin erittäin kipeä niska ja oikein tunnen kuinka kaikki lihakset ovat kireänä. Onkohan kellään muulla ollut sitä että myös kaulassa tuntuu kuin joku kuristaisi?
Tälläistä on nyt ensimmäistä kertaa ja alkoi samaan aikaan kun nämä lihakset taas jumittuivat. Henki tuntuu kulkevan ihan hyvin mutta inhottava tunne kaulan ympärillä koko ajan.

36

49477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs vain

      Onko ollut mitään muita oireita kehossa?

    • tuttu tunne

      Mulla kanssa tosi kireät niska/hartialihakset,kurkussa kuristava tunne.Nieltäessä myös tuntuu välillä sellaista "naksuntaa". Kävin kurkkulääkärin vastaanotolla,ei kurkusta eikä kaulasta mitään vikaa löytynyt...eli kireät niskalihakset aiheuttavat oireita myös kaulalihaksiin.

      • hierontako

        Voisikohan näistä kireistä kaulalihaksista johtua myös edellisten vaivojen lisäksi että ääni on käheänä ja tosiaan kaulalla ja samalla puolella olka on kipeänä ja tunnustellessa kosketusarka.
        Pitäs varmaan mennä lekuriin...


      • kyllä!
        hierontako kirjoitti:

        Voisikohan näistä kireistä kaulalihaksista johtua myös edellisten vaivojen lisäksi että ääni on käheänä ja tosiaan kaulalla ja samalla puolella olka on kipeänä ja tunnustellessa kosketusarka.
        Pitäs varmaan mennä lekuriin...

        Kyllä


      • Trigger.
        kyllä! kirjoitti:

        Kyllä

        Pelkäänpä pahoin, ettei onnistu osumaan sellaiselle lääkärille, jolla on tietotaitoa. Minä oon kiertäny lääkärikuntaa tämän asian takia.

        Kallonpohja on kipeenä, kaularanka aina olkapäähän saakka. Päätä liikuttaessa rutisee ja paiaukkuu, niin että ulkopuolinenkin sen kuulee. Toinen puoli päästä kamalan kipee, ei kärsi edes kosketella. Päätä ei kärsi kääntää jne. Kun suta yrittää avata, pistää kuin tikarilla pistäis suusta läpi kaularangan. On kuin koko ajan olis angiina päällä. Kävin kurrku-korvatautien lääkärillä, mut kaikki kunnossa, ei mitään vikaa.

        Fysiatri ei ymmärtänyt muuta, kuin lähete Ortoniin, jossa laitettas kortisoonia tuonne syvälle niskaan. Reumalääkri pisti kortisonipiikin pääpohjaan. Neurologi pisti puudutuspiikejjä kallonpohjaan kaullrankaan. Pllerireseptin lihasrelaksaantteja vaan napaan. Ja kirjoitti se kipugeeliä kans. En hakenut niitä edes apteekistakaan. Kun puuduts häviää, tilanne on entinen. Kun tiessä oli pieni kuoppa tai joku kiven murake, ja se jytäytty autoa, niin minuun sattui niin kamalasti kun olisi puukolla tökkinyt.
        Kun päätä yrittää kääntää niin kipu tuntuu kaularankaa pitkin alas olkapäälle, kuin veitsellä viiltäisi.

        Sitten menin Etelä - Suomeen yli 250 km:n päähän vielä yhdelle fysiatrille. Tunnustin, etten ollut niitä lihasrelaksantteja hakenu lainkaan. Se sano, et hyvä. Älä haekkaan.

        Aikansa hän tutki ja tutki, ja sanoi, että vaikuttaa TRIGGERIN PISTEONGELMALLE. Hän käsitteli pisteet siinä sekä käsin, että akuneuloilla, ja sain kotihoito-ohjeet. Ne tuntuvat auttavan.


      • Anonyymi
        Trigger. kirjoitti:

        Pelkäänpä pahoin, ettei onnistu osumaan sellaiselle lääkärille, jolla on tietotaitoa. Minä oon kiertäny lääkärikuntaa tämän asian takia.

        Kallonpohja on kipeenä, kaularanka aina olkapäähän saakka. Päätä liikuttaessa rutisee ja paiaukkuu, niin että ulkopuolinenkin sen kuulee. Toinen puoli päästä kamalan kipee, ei kärsi edes kosketella. Päätä ei kärsi kääntää jne. Kun suta yrittää avata, pistää kuin tikarilla pistäis suusta läpi kaularangan. On kuin koko ajan olis angiina päällä. Kävin kurrku-korvatautien lääkärillä, mut kaikki kunnossa, ei mitään vikaa.

        Fysiatri ei ymmärtänyt muuta, kuin lähete Ortoniin, jossa laitettas kortisoonia tuonne syvälle niskaan. Reumalääkri pisti kortisonipiikin pääpohjaan. Neurologi pisti puudutuspiikejjä kallonpohjaan kaullrankaan. Pllerireseptin lihasrelaksaantteja vaan napaan. Ja kirjoitti se kipugeeliä kans. En hakenut niitä edes apteekistakaan. Kun puuduts häviää, tilanne on entinen. Kun tiessä oli pieni kuoppa tai joku kiven murake, ja se jytäytty autoa, niin minuun sattui niin kamalasti kun olisi puukolla tökkinyt.
        Kun päätä yrittää kääntää niin kipu tuntuu kaularankaa pitkin alas olkapäälle, kuin veitsellä viiltäisi.

        Sitten menin Etelä - Suomeen yli 250 km:n päähän vielä yhdelle fysiatrille. Tunnustin, etten ollut niitä lihasrelaksantteja hakenu lainkaan. Se sano, et hyvä. Älä haekkaan.

        Aikansa hän tutki ja tutki, ja sanoi, että vaikuttaa TRIGGERIN PISTEONGELMALLE. Hän käsitteli pisteet siinä sekä käsin, että akuneuloilla, ja sain kotihoito-ohjeet. Ne tuntuvat auttavan.

        Kannattaa kokeilla osteopaattia. Minulla ao ongelmaa ja yhtäkkinen asentohuimaus toisella kylellä nukkuessa. Sain apua ostopaatilta ja hyvät itsehoito-OHJEET.


    • .............

      mulla on ollu jo vuoden tuota kaulan kuristusta ja lisäksi kasvojen ja kaulan iho on usein puutuneen tuntuinen.tää on tosi inhottavaa!välillä rupee pelottaan että jos on joku sairaus mutta ei lääkärit oo mitään löytäny.mulla on kans hartiat jumissa.

    • myös samoja oireita!

      Niska/hartiat jumissa ja nieltäessä kurkussa sellainen"palan"tunne...pitää monta kertaa nielaista.
      Sitten tuntui,että ohimolla kiristävä tunne...aivan kuin olisi vanne pään ympärillä.
      Kävin hammaslääkärillä ja siellä todettiin minun narskuttelevan hampaita yöllä.Silloin poskilihakset jännittyy ja siitä siirtyy alemmas kaulaan ja niskaan!
      Minulle tehtiin sellainen purukisko,jota käytän aina öisin ja silloin saan poskilihakset pysymään rentoina!

    • Saikutti

      Minulla on juuri tällä hetkellä sellainen. niskani on jumissa ilmeisesti ja helpottaa ku käsillään tekee voimistelu liikkeitä. Kurkussa on ihan kamala tunne ihan kuin olisi jotain muttei ole. tuntuu kuin joku olisi kädellään pitämässä kiinni kurkusta. tuntuu ettei henki kulje vaikka se kulkee. en voi edes seisaallaan olla ku alkaa ahdistaa. makuulla olokin helpottaa.

    • korppu kaula

      Ainakin mulla niska rahisee, kun päätä liikuttaa puolelta toiselle, niin inhottava rahinan ite kuulee.
      Vähän samanlainen rahina, kuin poltkupyörän laakeriin joutunut hiekka saa aikaan.
      Voiko niska nikamat rahista, niin että sen itse voi kuulla.
      Tuntuu, kuin niskanikamat olis kuivuneet tai että voiteluaine puuttuu.

    • Ikää vajaat 50

      Liityn kanssa samaan kuoroon vaivojeni kanssa.
      Mutta onko kukaan saanut mitään apua tähän vaivaan jos on niin mitä?
      Alkaa ahdistamaan kun vaivaa jatkuu ja jatkuu nyt jo reilut 2 kuukautta.
      Lääkäriltä saatu niskan venytys laite mutta vaivat vain paheni sekä joku sähköimpulssi vekotin jonka pitäisi auttaa kipuihin mutta ei ainakaan vielä mitään hyötyä.
      Rutinaa niskoissa ja puutumista vasemman käden etu ja keskisormissa sekä kyynärvarressa.
      Ja tämä kaulan alueen kipu/kuristava tunne sekä nyt ilmaantunut nielemis vaiva.

      • Koulutettu hieroja

        Käyhän osaavan koulutetun hierojan luona, niin hän hieroo niskahartiaseudun kuntoon. Puutumisoireet käsiin voivat johtua nhs-alueen kireydenstä tai sitten myös käden alueella voi olla kireyksiä. Vaivan hoitaminen voi ottaa useampiakin hierontakertoja, joten älä luovuta ensimmäisen käynnin jälkeen.

        Kireiden niska/kaulalihasten oireena on juurikin kireyden tuntemukset, huimaus, tuntemukset käsiin jne. jne.


      • Ikää vajaat 50
        Koulutettu hieroja kirjoitti:

        Käyhän osaavan koulutetun hierojan luona, niin hän hieroo niskahartiaseudun kuntoon. Puutumisoireet käsiin voivat johtua nhs-alueen kireydenstä tai sitten myös käden alueella voi olla kireyksiä. Vaivan hoitaminen voi ottaa useampiakin hierontakertoja, joten älä luovuta ensimmäisen käynnin jälkeen.

        Kireiden niska/kaulalihasten oireena on juurikin kireyden tuntemukset, huimaus, tuntemukset käsiin jne. jne.

        Miten se osaavan hierojan löytää? Kaikki on omasta mielestä päteviä.
        Jos joku vaikka keskisuomesta suosittelisi.


    • Lauri 1

      Mulla oli kanssa tosikipeät niskalihakset. omasta mielestä tämä johtui kroonisesta
      korvatulehduksesta, avun sain kuin sattumalta ,sain nivelkipuihin Prednisolon
      nimistä lääkettä kahtena eri kuurina ja niskat ei ole ikinä olleet näin notkeat.Lisäoireena
      oli vielä korvien vinkuminen, sitäkään ei enää ole.Että jaksamisia vaan vaivojenne kanssa.

      • Anonyymi

        Prednisolon on kortisonia, onneks auttoi.


    • niskaolkavarsi oirey

      Mulla sama juttu,myös voimakkaita kasvojen nykinöitä oli,kesti monta kk.Lapojen välissä myös viiltävää kipua,kädet kömpelöt,kasvoja,kurkkua kiristää .Kovat kivut lapojen välissä,ajattelin kortisonipiikkiä pyytää,koska selän manipulointi,kevytkin hieronta kiellety ja lihasrelaxenteista,tulehduskipulääkkeistä ei itään vastetta.Kortisonia,akupunktiota??Toisaalta helpottavaa tietää,että muitakin vaivasta kärsiviä ja toivotaan että apua saadaan.Hermot alkaa mennä!!!

      • -niska-

        Hei minulla on näitä vastaavia kipuja Särkyalue oikea hatia kauttaaltaan, siitä kipu kiertää lopuksi oikean korvan yläpuolelle, niskan kautta. Hartia on pahasti turvoksissa tuolloin. Yleensä kestää vuorokauden.
        Tähän ei auta burana600, eikä muutkaan vahvemmat tulehduskipulääkkeet. Kortisonia on kokeiltu muutaman kerran, se auttoi jonkin aikaa.

        Ystävätäreni toi minulle viimeksi apteekista ThermoG kertakäyttö lämpötyynypakkauksen(3kpl). Ja uskokaa tai älkää, kipu helpotti vajaassa tunnissa liimatyynyn alla. Tunne oli riemastuttava. Kannattaa ainakin kokeilla :)


    • Lauri 1

      Muistelen joskus kuulleeni, että lapojen tuntumassa olevat kivut olisi sydänperäisiä.
      Oletan että kirjoittajat ovat iäkkäämpiä henkilöitä.

      • Anonyymi

        Voi olla sisäelinperäistäkin. Esim. perin tavallinen sappikivivaiva oirehtii tyypillisesti lapojen välissä selkäpuolella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla sisäelinperäistäkin. Esim. perin tavallinen sappikivivaiva oirehtii tyypillisesti lapojen välissä selkäpuolella.

        Ei ei ei


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ei ei

        Suurimmalla osalla on TMS, jossa syy on korvien välissä.


    • nicama corpus

      >> Muistelen joskus kuulleeni, että lapojen tuntumassa olevat kivut olisi sydänperäisiä. Oletan että kirjoittajat ovat iäkkäämpiä henkilöitä.

      Toisinaan juuri päinvastoin. Rintakehän alueen nikaman lievä siirtymä ja / tai välilevypaine voi prvosoida hengityksen ahdistusta ja tuntemuksia, jotka voisi äkikseen tulkita sydänperäisiksi.

    • mertsi7

      Oletteko koskaan kuullut sellaisesta sairaudesta kuin dystonia?? Juuri niskan ,hartioiden ja lapojen seudun dystoniaa kutsutaan servikaaliseksi dystoniaksi. Itsellä tämä. Alkoi juuri todella jumittuneilla lihaksilla. Juoksin 3 kertaa viikossa hierojalla, siitä päivän parin helpotus. Akupunktiot muut hoidot auttoi vain väliaikaisesti. Tähän ei muuta hoitoa kuin botox ruiskeet suoraan lihaksiin, toiset käyttää sitä ryppyihin.. tätä joutuu minimis 2 kuukauden välein. Itse käyn 3 kuukauden välein. Juuri oikeiden lihasten kireys voi aiheuttaa nielemisvaikeuksia muita epämukavia tuntemuksia.. Helvetillinen sairaus!! Tämän voi saada jos on joskus satuttanut niskansa tai lyönyt päänsä pahasti. Voi myös olla geeneissä. Puhkeaa jos on paljon stressiä tai muuten vaikea elämäntilanne. Tsemppiä teille!!


    • sattuuuuu

      Miulla on semmonen outo kipu vasemmassa niskassa ja sen puolimmaises kurkussa. Eli ei keskellä vaan vasemmalla kaulassa omituinen kipu. Kipu ei tunnu silloin kun en tee mitään mutta kun liikutan päätä oikealle niin sattuu ja vasemmalle ei. ylös ja alaspäin kum käntää niin sattuu. Eniten sattuu kun makaa ja nousee ylös, ei meinaa pääst ylös ku jäätävä kipu. Tää kipu alko tänään. Vinkkejä? Mulla oli kyl vast kurkkukipuu ja niska kipuu?

    • Kaulassaoutotunne

      Voisko joku kertoa että mikä mulla on?! On nyt välillä iltaisin tuntunut outo tunne tuossa kaulakupassa. Ihan niinkuin joku painaisi sitä kohtaa sormella. Toivottavasti joku osaa vastata

    • mulla on aijon käydä lääkärillä kysyä mistä johtuu

    • Anonyymi

      Kilpirauhanen

    • Anonyymi

      Olen kärsinyt lähes koko ikäni migreenistä ja menin reilu vuosi sitten Jyrki Mäkelälle Blue Bearille. Hän hoiti myös super jännittyneet niskahartiaseudun lihakset rennoiksi. Niska ja kaulanlihaksisto olivat kuin viulunkielet sananmukaisesti. Oli suuri helpotus saada apua, kun äänikään ei oikein enää kulkenut kunnolla. Samalla lähtivät oudot vatsavaivatkin pois. Liittyi kuulemma hermoston nalkissa oloon.

      • Anonyymi

        Itselläni viikko-kaksi ilman kännykkää, tietsikkaa tai töllötintä on auttanut parhaiten. Tämä on nykyihmisen ongelma, että hartiaseutu on usein jumissa. Se aiheuttaa myös nielemisvaikeuksia.

        Suosittelen ihmiset hyvät, että huomioitte ergonomian näyttöpäätteiden parissa; pää luonnollisessa ja rennossa asennossa. Hartiat rentoina. Kädet noin 90 asteen kulmassa kun näpytätte tietokoneella.

        Kännykkä on varmaankin pahin näistä, kun katsoo ihmisten pää etukenossa-asentoa. Jos istut läppärin äärellä useita tunteja, aseta sen alle laatikoita tai kirjoja, jotta näyttö on katseesi korkeudella. Joudut vain hankkimaan erillisen näppäimistön ja hiiren, mutta usko pois, se on pieni hinta siihen nähden että joutuisit kärsimään turhista päivittäisistä kivuista ja peloista.


    • Anonyymi

      Ehkä mindfullness ja rentoutumisharjoitukset auttaisivat mikäli taustalla ei ole vakavempaa sairautta/ongelmaa.(Esim. hermovaurio, jokin neurologinen sairaus mikä laittaa niskan kramppiin, tos-syndrooma, välilevyrappeuma niskassa, välilevyn sijoiltaanmeno, migreeni, yms) Myös huono lihastasapaino voi laukaista jännitysniskan. Jos mindfullness-harjoitukset, rentoutumisharjoitukset ja paikallaan oleminen ei auta niin silloin kyse voi olla jostain syvemmästä ongelmasta mitä voisi yrittää hoitaa esim. spesifillä lääkityksellä, fysioterapialla, manipulaatiohoidolla tai leikkauksella

    • Anonyymi

      Minullakin kaula alkanut rutisee ja paukkuu?

    • Anonyymi

      Voit kokeilla niskaongelmiin seuraavaa helppoa harjoitusta jonka voi tehdä istualtaan, makuulta tai seisaalta.

      Katso alas pelkillä silmämunilla ja pidä katse alhaalla että tunnet silmäsi jännittyneiksi. Sitten rentouta.

      Itsellä tämä harjoitus on parantanut ryhtiä sekä auttanut niska-ja päänsäryissä.

      • Anonyymi

        Kiitos vinkistä, tää silmämunaharjoitus auttoi!


      • Anonyymi

        Olipa yllättävän tehokas! Heti ensinmäinen kokeilu vapautti kurkku- ja leukajumitusta ja sylki alkoi kulkea suussa. Kiitos tästä!

        Kaikkea mahdollista epäilleenä ja aivan epätoivoon joutuneena, vihdoin alkoi eilen selvitä fysioterapeutilla että todella pahoiksi menneiden kurkku/kieli/niska oireiden taustalla on kuin onkin lihasjumi. En vain osannut oikeaa venytystä pään kiertäjälihaksille. Vihdoin saan päivän aikana tehtyä jotain joka auttaa, eikä pahenna. Silmän munia vielä alas niin jospa se tästä.

        P.S. kiertäjälihas venytys sellainen että istutaan hyvässä ryhdissä. Pidetään vastakkaisella kädellä kiinni kiertäjälihaksen kiinnityskohdasta, joka on suunnilleen solisluun ja rintalastan yhtymäkohdassa. Nostetaan eka VÄHÄN leukaa ylös ja sitten katsotaan taakse yläviistoon päätä liikuttamalla. Muu keho pyritään pitämään paikallaan ja muistetaan hengittää. Molemmin puolin


    • Liityn samaan kuoroon kuin monet edelliset. Hartiat ja niska ja kaula jumissa sekä ritalihakset ja lapaluutkin tuntuu olevan. Kurkkua kuristaa välillä, korvat soi ja joskus huimaa. Ei hyvä. Luulen, että osa lihasten kireydestä ynnä muista vaivoista johtuu ihan huonosta ergonomiasta (ruokapöydän tuolit aika huonoja, tyyny ehkä liian korkee ja pitäis jo varmaan vaihtaakin jne) ja osa stressistä. Olen melko helposti stressaantuva ja jos olen esim. mennyt nukkumaan pitemmän aikaa liian myöhään, on vatsa saattanut mennä sekaisin ja tulla esim. närästystä. Mun pitäis venytellä joka päivä, yrittää mennä nukkumaan aikasemmin, olla murehtimatta liikaa asioita ja syödä melko kevyesti (esim. kasvisruokia ja kalaa) ja yrittää juoda tarpeeks vettä (en aina juo kovin monta lasillista päivässä, etenkin talvisaikaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3630
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2982
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2880
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2758
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2663
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2149
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1897
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      190
      1833
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1827
    Aihe