"Ei ehkäisyä

ole vl:ssa kielletty"

Tämän kaltaisia väitteitä olen lukenut eri palstoilta viime aikoina. Puhutaan, että ehkäistäkin saa, eikä ole pakko tehdä sterilisaatiota tai kohdunpoistoa. Vaan jos tuntuu että haluaa pitää taukoa raskauksissa, niin voi syödä vaikka pillereitä.

Mielestäni nämä ovat aika hämmentäviä väitteitä, ja sanotaan jopa että aina on saanut itse tehdä ehkäisyä koskevia päätöksiä.

17

1254

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehkäisyä, koska uskovaiset ei halua ehkäistä! ts. tässä uskossa, ei ehkäistä! Onko vaikea ymmärtää?

• äippä

mitä sitten, jos vaimosi kohtu tai pää ei enää kestä raskauksia..

• wanhawaimo

Suomen "uskovaiset" (tarkoitan kaikki vl:t)?

Miten voit heidän puolestaan kirjoittaa, etteivät he halua ehkäistä, jos et ole joka ikiseltä kysynyt? Oletko?

Taitaa olla vain vl-kieroilusta kyse:
        "Uskovaiset (lue: vl:t) eivät halua ehkäistä.

Jos sattuisivatkin haluamaan, he eivät ole enää uskovaisia. He ovat teoillaan kieltäneet uskonsa."

Niinkö?

Ja sama kaikkiin niihin sääntoihin, joita ei ole:
        "uskovainen ei halua katsoa tk:tä. Jos sattuu haluamaan, ei ole enää uskovainen"

Siis kaikki se, mitä tällä palstalla on sanottu säännöiksi, joita rikkomalla joutuu ulos heitetyksi, on sitten vl-kielellä ylläolevan kaltaista.

MOT:(

• wanhawaimo kirjoitti:

Suomen "uskovaiset" (tarkoitan kaikki vl:t)?

Miten voit heidän puolestaan kirjoittaa, etteivät he halua ehkäistä, jos et ole joka ikiseltä kysynyt? Oletko?

Taitaa olla vain vl-kieroilusta kyse:
        "Uskovaiset (lue: vl:t) eivät halua ehkäistä.

Jos sattuisivatkin haluamaan, he eivät ole enää uskovaisia. He ovat teoillaan kieltäneet uskonsa."

Niinkö?

Ja sama kaikkiin niihin sääntoihin, joita ei ole:
        "uskovainen ei halua katsoa tk:tä. Jos sattuu haluamaan, ei ole enää uskovainen"

Siis kaikki se, mitä tällä palstalla on sanottu säännöiksi, joita rikkomalla joutuu ulos heitetyksi, on sitten vl-kielellä ylläolevan kaltaista.

MOT:(

Uskovainen ei halua ehkäistä, eikä tässä uskossa silloin ehkäistä. Ei sellaista asiaa edes tarvitse kysyä.

• äippä kirjoitti:

mitä sitten, jos vaimosi kohtu tai pää ei enää kestä raskauksia..

ole oikein jossitella...mutta jos vaimoni on oikein sairas, silloin pidättäydytään ja rakastetaan arjessa. Uskonpuhdistaja, tätä myös teroitti.

• kun olen olemassa
        weha kirjoitti:

Uskovainen ei halua ehkäistä, eikä tässä uskossa silloin ehkäistä. Ei sellaista asiaa edes tarvitse kysyä.

niin minä vain aina satun kyselee ehken kuin tyhmiä, kuten nuo vilkari lapskolttiaiset, sä tiedät heidät. Siis kyllä saa kysyä, vastuu on kuulijalla.
        Turhaa höpötät siellä, tuoli aivan sun "omaa" -juttua, mut näitähä sattuu..

• selibaattiako tarkoitit
        weha kirjoitti:

ole oikein jossitella...mutta jos vaimoni on oikein sairas, silloin pidättäydytään ja rakastetaan arjessa. Uskonpuhdistaja, tätä myös teroitti.

jopa loppuelämän

• kun olen olemassa kirjoitti:

niin minä vain aina satun kyselee ehken kuin tyhmiä, kuten nuo vilkari lapskolttiaiset, sä tiedät heidät. Siis kyllä saa kysyä, vastuu on kuulijalla.
        Turhaa höpötät siellä, tuoli aivan sun "omaa" -juttua, mut näitähä sattuu..

ettei uskovainen ehkäise. Jos joku tekee toisin kuitenkin, ei tarkoita, että olisi uskomassa.

• selibaattiako tarkoitit kirjoitti:

jopa loppuelämän

oli nyt mikä vaan...

• vai??????????
        weha kirjoitti:

ettei uskovainen ehkäise. Jos joku tekee toisin kuitenkin, ei tarkoita, että olisi uskomassa.

Ompas ristiriitaista juttua. koita nyt päättää mitä mieltä olet

• vai?????????? kirjoitti:

Ompas ristiriitaista juttua. koita nyt päättää mitä mieltä olet

Uskovainen ei ehkäise!

• hoi
        weha kirjoitti:

Uskovainen ei ehkäise!

Jos olet nainen säälin sinua. jos taas olet mies halveksin sinua.

• vihaksi...
        weha kirjoitti:

oli nyt mikä vaan...

Pistää joskus vihaksi, että otat jyrkästi kantaa asioihin, joista et tunnu tietävän juuri mitään. Esimerkiksi masennus on pahimmillaan sitä, että ei jaksa nousta sängystä lainkaan ja jos saa noustua, niin hampaiden pesu ja vaatteiden valitseminen tuntuu jo ylivoimaiselta tehtävältä. Jos tälläisessä tai lievemmässäkin tilanteessa on vielä monta vaippaikäistä ja kouluikäistä lasta huollettavana ja uusi tulossa ja mies, josta ei ole tukea eikä apua, niin on kuule uskomisen ilo ja arjen rakkaus aika kaukana.

Armoton on sinun uskosi Weha. Onneksi kaikki vl:t eivät ole noin armottomia, ja Jumala ennen kaikkea on armahtava ja rakastaa ihmisiä.

Muistatko vertauksen, jossa Jeesus rikkoi Jumalan lakia pelastamalla lehmän kaivosta sapattina? Masentunutta, väsynyttä naistako, joka on Jumalan kuva ja lasten korvaamaton äiti, ei saa pelastaa ja hänen oloaan helpottaa?

• edellinen nimimerkki
        vihaksi... kirjoitti:

Pistää joskus vihaksi, että otat jyrkästi kantaa asioihin, joista et tunnu tietävän juuri mitään. Esimerkiksi masennus on pahimmillaan sitä, että ei jaksa nousta sängystä lainkaan ja jos saa noustua, niin hampaiden pesu ja vaatteiden valitseminen tuntuu jo ylivoimaiselta tehtävältä. Jos tälläisessä tai lievemmässäkin tilanteessa on vielä monta vaippaikäistä ja kouluikäistä lasta huollettavana ja uusi tulossa ja mies, josta ei ole tukea eikä apua, niin on kuule uskomisen ilo ja arjen rakkaus aika kaukana.

Armoton on sinun uskosi Weha. Onneksi kaikki vl:t eivät ole noin armottomia, ja Jumala ennen kaikkea on armahtava ja rakastaa ihmisiä.

Muistatko vertauksen, jossa Jeesus rikkoi Jumalan lakia pelastamalla lehmän kaivosta sapattina? Masentunutta, väsynyttä naistako, joka on Jumalan kuva ja lasten korvaamaton äiti, ei saa pelastaa ja hänen oloaan helpottaa?

Kyseessä ei siis ollut vertaus, vaan kertomus Jeesuksen teosta.

• minä uskon
        weha kirjoitti:

tuon, itseasiassa muakaan ei olisi jos vanhempani olisivat ehkäisseet.
        Pittääpä ilmoittaa tuo asia juuri noin vaimolle, nimittäin mä oon lähes 100% varma et hää ehkäsee, kiertelee niinkuin matokoukussa tuota kysymystä kun oon ottannu puheeksi. :((

• wanhawaimo
        weha kirjoitti:

Ensinnäkin käytit sanaa "uskovainen" siinä merkityksessä, että kukaan uskovainen ei ehkäise.

Unohdit mainita, että sinun kielessäsi "uskovainen" tarkoittaa vl:ää. Muut uskovaiset voivat ehkäistä.

Toiseksi "eikä tässä uskossa silloin ehkäistä. Ei sellaista asiaa edes tarvitse kysyä."

Painotan sanaasi TÄSSÄ USKOSSA: siis vl-uskossa. Se ei ole sitä uskoa, mitä minä edustan, eli KRISTUS-uskoa.

Vl-usko uskoo "seurakunnan" (jue johtomiesten) määräyksiä, joille ei löydy Raamatusta perusteita. Tässä tapauksessa vl-usko ohittaa Raamatun mukaisen uskon, sillä Jeesus sanoo suurimmaksi käskyksi: "Rakasta Herraa sinun Jumalaasi yli kaiken ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

Ehkäisyn kieltäminen rikkoo räikesäti tätää rakkauden käskyä vastaan, sillä suuri lapsimäärän synnyttäminen ja hoitaminen ja kasvattaminen aiheuttaa useimmille äideille ruumiillista kärsimystä ja jopa kuoleman, samoin jo olemassaolevat lapset sekä isä kärsivät liian suuresta taakasta.

Jeesus sanoo:"Tulkaa minun tyköni, te kaikki työtätekevät ja raskautetut, niin minä annan teille levon" SEkä "Minun taakkani on keviä".

Kun äidit kantavat SRK:n panemaa ehkäisemättömyyden taakkaa, niin se todellakaan ei ole keviä. Mutta se ei olekaan Jeesuksen asettama taakka, vaan SRK-fariseusten, joista Jeesus toteaa: "He asettavat toisille raskaita taakkoja eivätkä nosta sormeaankaan heitä auttaakseen".

Olet juuri todistanut, että vl-usko ei ole Kristus-uskoa, vaan fariseusten uskoa.
        MOT

• vähän ajatella

Esim.monet eläimet tekevät vähemmän poikasia jos on huono ruokavuosi. Lestat ei moisista asioista huolta kanna.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      138
      9808
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5383
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      39
      3982
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3595
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2654
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1418
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe