Vaikea akne

apua..

Hei!
Olen 21 vuotias nainen jolla on keskivaikea/vaikea akne. Olen syönyt kaksi puolenvuoden tetrasykliini kuuria. Ensimmäisen kuurin aikana iho parani ja kuurin loputtua oli lähes "täydellinen". Ei mennyt edes kahta viikkoa kuurin loputtua kun naama oli jo samannäkönen kuin ennen kuurin alkua. Pari kuukautta tästä, otin saman kuurin uudestaan, hieman pitempänä. Nyt iho vain rauhottui hiukan mutta akne ei hävinnyt enää mihinkään.

Nyt olen oluut lähes puoli vuotta ilman mitään suunkautta otettavaa lääkettä. Käyttänyt vain eri voiteita.

Lääkäri viimeksi puhui minulle isotretinoiini hoidosta. Jotenkin vain minua hirvitti kun luin mahdollisia sivuvaikutuksia ja kuinka koville se laittaa kropan. Nyt kysyisinkin teiltä jotka ovat syöneet kyseisen kuurin, paraniko akne lopullisesti? Oliko sivuvaikutukset kovia? Muutuivatko maksa-arvot?

Kiitos vastauksista!

4

636

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyll

Eipä itelle tullu muuta kun huulet vähän kuivui. Ensin ei tapahtunut yhtään mitään ja sit yhtäkkiä finnit lähti kun kuppa töölööstä muutamassa viikossa. Ja eikä ole tullut takasin enään. Helvetin hyvä lääke kyllä on. Suosittelen, on hintansa arvoinen vaikka vähän kalliinpuoleinen kait on vieläkin.

• asdf7869

Roalla lähti akne pysyvästi, nykyisin tulee semmoisia normipikkunäppyjä satunnaisesti, joille edelliseen keskivaikeaan akneen verrattuna lähinnä nauraa.

Sivuvaikutuksina itselläni myös suurimpana tuo ihon kuivuminen ja siitä johtuva ajoittainen punoittaminen. Välillä myös lievää nivelsärkyä. Suosittelen kyllä tuota lääkettä.

• roan syönyt

itse olen syönyt 2kin roaccutan kuuria ja kummankin kuurin jälkeen akne palasi takaisin 3kk päästä. Joten ei sekään ole kaikille mikään ihmelääke. Mutta kannattaa kokeilla, sehän taitaa olla viimeinen vaihtoehto jos ei muu auttanut. Sivuvaikutuksia yleistä kuivumista, mutta sen kestää kun näkee tuloksia, silloin ei enää edes huomaa niitä. Mutta kuurin jälkeen taas sai pettyä kun akne iski takaisin yhtäkkiä parissa päivässä. Tosin tuli vaan otsaan, ennen oli otsassa ja leuassa pääosin. Nyt hoidan ihoa vhh-ruokavaliolla.

• Vaikean akneen kokenut

Moi,

olen reilu 40-kymppinen mies ja minulla oli parikymppisenä, siis 80-luvun puolivälissä, erittäin vaikea akne. Kaikkea hoitokeinoa tuli kokeiltua eikä oikein mikään tuntunut auttavan. Lääkäri sitten jossain vaiheessa ehdotti Roaccutania, joka oli siihen mailman aikaan vielä ainakin Suomessa aikalailla tuntematon lääke. Mahdollisista sivuvaikutuksistakin oli kuitenkin tietoa maailmalta.

Söin alle parikymppisenä pari muutaman kuukauden kuuria ja olin erittäin tyytyväinen tuloksiin,joita tuli nopeastikin. Jonkinlaista ihon ja varsinkin huulien kuivumista esiintyi, mutta minusta ne olivat hyötyihin verrattuna pikku juttu.

Parin vuoden jälkeen akne jonkin verran alkoi uudestaan ja otin silloin yhden lyhyemmän kuurin, minkä jälkeen aknea ei käytännössä ole ollut. Olen siis nyt ollut ilman sitä parikymmentä vuotta! Toki sitä silloin tällöin näppylä tulee ja jonkin verran arpiakin jäi, mutta ne nyt ei ole iso juttu.

Ainakin oman kokemukseni perusteella voin siis ehdottomasti suositella. Muistan myös, miten suuri juttu se oli henkisesti, kun mikään ei tuntunut auttavan, mutta sitten löytyi tällainen lääke. Jaksamista teille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      80
      5029
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      73
      4668
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2997
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      83
      2917
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2384
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      59
      2025
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      20
      1760
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      113
      1415
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1318
    Aihe