sainpa äsken tietää että...

masentunut

minulla on kondylooma eli visvasyylä. Olen aina käyttänyt kondomia, mutta tauti voi levitä käsistä. Nyt pelottaa aika paljon. Oireina on kutinaa ja kirvelyä. Miksi minun piti saada tämä vitsaus? mitään ei voi nyt tehdä, lääkäri sanoi että tule puolen vuoden päästä papa-kokeeseen uudelleen. Minulla on ollut vain kaksi seksipartneria. Toinen heistä oli ulkomaalainen ja tauti on peräisin häneltä. Seurustelen nyt nykyisen poikaystäväni kanssa ja hänellä ei ole ollut minua ennen seksipartnereita. En kykene kertomaan hänelle, hän ei viattomuudessaan tiedä toilailustani. Kovastipa minua rankaistiin tästä kauheasta harhahypystä. Toivon että elimistöni pystyy taistelemaan tätä virusta vastaan, sisälläni on painolasti josta en voi puhua poikaystävälleni, hän ei tiedä ulkomaalaisesta. Mitä voin tehdä? onko muilla kokemuksia kondyloomasta? mitä sille voi tehdä? yhyy

15

16911

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taru

      Taidat syyllistää nyt turhaan ja liian rankasti itseäsi. Noin voi käydä melkein kenelle tahansa ja tartunta voi ihan yhtä hyvin tulla suomalaiseltakin. Sulla on nyt vaan käynyt huono tuuri, turhaan itseäsi syytät, kun kerran olet vielä kondomiakin käyttänyt.

      Tärkeintä on nyt kuitenkin, että kerrot poikaystävällesi, salaaminen vaan pahentaa tilannetta. Kondylooma voi todellakin tulla, vaikka ei olisi riskialttiisti käyttäytynytkään ja todella monilla virus on ollut tietämättään ilman oireita. Mikään pakko sun ei ole poikaystävällesi mitään tarkempia yksityiskohtia tästä henkilöstä kertoa, jolta tartunnan sait ennen seurusteluanne, ei se asia kuulu sinun nykyiseen suhteeseen. Mutta sen sijaan poikaystävälläsi on oikeus tietää, että sulla on kondylooma.

      Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia kondyloomasta, mutta se ei ole suinkaan niin kamala kuin miltä nyt alkuvaiheessa tuntuu. Kannattaa ottaa lisää selvää, niin olosi varmasti helpottuu. Aika hyvin tietoa löytyy esim. seuraavalta sivulta:

      http://www.yths.fi/suomi/terveystietoa/kondylooma.htm

    • Kutiava

      Jännä, että sanoit oireinasi olevan kutina ja kirvely. Mulla on nyt ollut kondylooma ainakin kolme vuotta, joista viimeisen vuoden aikana on ollut kans kutinaa. Useimmat listaa kondylooman oireiksi vain syylät (kuten myös muistaakseni YTHS:n nettisivut). Oon hoitanut tätä kutinaa jo pari kertaa hiivana kunnes kävin testeissä ja kävi ilmi, ettei mulla moista olekaan. Kondyloomasta vaan kaikki sitten ilmeisesti johtuu... Haluisin, että lääkärit tekis tälle jotain (ilmeisesti laser-loop on aika yleinen hoito), mutta kuulemma olen vielä liian lievä tapaus hoidettavaksi. Syöpäpotilaaksiko mun pitäis muuttua??
      Älä nyt säikähdä "masentunut", kondylooma aiheuttaa syöpää vasta kymmenien vuosien jälkeen. Ja säännöllisillä papoilla sen kyllä välttää. Ja siihen kutinaan mulla auttaa peseminen vähintään kerran päivässä, Bepanthen-voidetta limakalvoille ja ilmakylvyt (eli reilusti vaan housut pois ja telkkaria kattomaan jalat levällään, ja nukkuessa tietysti kans pikkuhousut pois).

    • sarst

      Ällös turhaan vajoa masennukseen!
      Itselläni todettiin kondylooma syksyllä 2001, oli ihan selviä syyliä, hoidin ne pois ja sen jälkeen tauti ei ole itsestään ilmoitellut. Viimeisen vuoden aikana on ollu alapäässä kutinaa mutta kondyloomasta ei ole kyse (papassa on käyty).
      Itse olin lähes vuoden seurustellut vakituisesti (nyt kolme vuotta takana ja pari vuotta avoliiton autuutta)kun tämä tauti ilmeni. Mieheni oli suunnattoman suuri tuki - itsekin olin järkyttynyt uutisesta. Avomieheni oli kolmas petikumppanini. Tunsin samalla tavalla kun sinäkin, että miksi minua näin rankaistaan!
      Suosittelen kertomaan!! Tuki tekee varmasti hyvää!
      Mihelläni ei ikinä ole mitään kondyloomaan viittaavaakan ollut - kondomia ei käytetty (paitsi jonkin aikaa kun tämä uutinen tuli).
      Oli kai onnekas.
      Itselläni ei siis ole sen koomin mitään kondyloomaan viittaavaakaan ollut, nämä tällä hetkellä olevat oireet ja ongelmat liittyvät johonkin muuhun.
      Voimia!!
      Ja laita sähköpostiosoite jos haluat keskustella asiasta tai kysyä "neuvoa" - yksin ei kannata asiaa liikaa märehtiä (nimimerk.kokemusta on)

      • NUFAN

        mulla todettiin kondylooma 3vuotta sitten, se on nyt hoidettu mutta ongelmana on peräaukko. Istunnon jälkeen on aina pakko pestä takapuoli, pelkkä paperi ei riitä puhdistukseen. Myös ulostaminen tuntuu erilaiselta kuin ennen. Tämä ongelma tuli kondylooman yhteydessä. Lääkärin aika on varattuna, mutta tahtoisin näin etukäteen saada vihiä mikä se voisi olla..
        kiitos jo etukäteen!


    • myös

      Minulla todettiin papassa kondylooma. Mitään syyliä tai kutinoita ei ollut, joten tauti oli melkoinen yllätys. Tämä lienee vielä se vaarallinen, syöpäriskiä lisäävä taudinmuoto, kun oireina ovat solumuutokset kohdunsuulla, eivätkä näkyvät syylät. Lääkäri sanoi että näkyviä syyliä muodostavat kondylooma-kannat ovat sinänsä vaarattomia, syylät ovat vain esteettinen haitta.
      Näkymättömiä solumuutoksia tekevät kondylooma-virukset ovat vaarallisempia ja lisäävät riskiä sairastua kohdunkaulan syöpään.
      Kun minulla kondylooma todettiin, oli papatulos II, ts. lieviä solumuutoksia. Seuraava kontrolli oli puolen vuoden päästä - jos silloin olisi papa ollut edelleen luokkaa II, olisi asiaan puututtu hoidoin. Puolen vuoden päästä papa oli kumminkin puhdas, eli luokkaa I. Tästä vuoden päästä oli jälleen puhdas tulos, kun papassa kävin. Nyt ei ole tullutkaan käytyä neljään vuoteen :( Tarttis vissiin mennä.

    • masentunut

      Minulla papa kokeen tulos oli 2 ja mitään ulkoisia syyliä ei ole näkyvillä, joten minunkin muotoni on luultavasti vaarallinen syöpää aiheuttava. Olen niin masentunut, viime yönäkin itkin enkä saanut unta. Mistähän saisin tukea? voisin sen sähköpostiosoitteeni tänne jättää vielä. Tänään oon myös paha päivä, lähetän poikaystävälleni lohduttoman kirjeen, joka voi hajoittaa suhteemme. Pelkään että minulla on muitakin tauteja, sillä käytimme kondoomia ja tauti tarttui. Alavatsaan sattuu välillä ja pientä kirvelyä. Tämä taitaa kuitenkin olla aika paha muoto kun ulkoisesti ei mitään erota. Tulen kohta hulluksi, auttakaa

      • masentuneelle

        Minulla oli myös tuo vaarallisempi kondylomamuoto - ei näkyviä syyliä, PAPA-koe luokkaa 2. Puolen vuoden päästä koe oli luokkaa 1, ja on ollut siitä pitäen. Ota rauhallisesti ja ajattele kuinka monella on ollut kondyloma-tartunta PAPA-kokeiden välillä niin, etteivät he ole koskaan tulleet tietämään taudistaan, eivätkä osaa siis murehtiakaan. Hirmu suurella osalla ihmisistä on jokin kondyloma-tartunta ollut, ja herpes-viruskin on melkein kaikilla. Toisilla tartunnat eivät aiheuta mitään oireita koskaan, mutta jos oireita tulee, voidaan niitä hoitaa. Vaikka olisi kondyloma-tartunta, rajumpikin ja aggressiivisempi taudinmuoto (syöpäriskiä lisäävä), on ERITTÄIN vaikeaa saada kohdunkaulansyöpää siltikään, jos vain käy säännöllisesti PAPA-kokeessa (puolivuosittain tai vuosittain, jos tulos on ollut luokkaa 2). Jos PAPA-koe otetaan säännöllisesti, havaitaan tilanteen paheneminen kyllin ajoissa ja tilanne voidaan hoitaa kuntoon. Jatka elämää ihan normaalisti! Tsemppiä!


      • Sama juttu

        HPV (=human papilloma virus) on tutkimusten mukaan jopa kahdeksalla henkilöllä kymmenestä, mutta kaikilla papillooma- eli kondyloomavirus ei aiheuta havaittavia oireita. Yleensä virus poistuu parissa vuodessa kun elimistön oma immuunijärjestelmä tuottaa vasta-ainetta.

        Itsellänikin havaittiin HPV papassa juuri pari päivää sitten. Mulla on ollut HPV myös noin 6 vuotta sitten, jolloin kävin myös kolposkopiassa toistuvien kakkosluokkien takia. Mutta kolposkopiassa ei löydetty mitään hälyyttävää. Sitten jonkin ajan kulutta papa olikin puhdas. Nyt odotan taas puoli vuotta ennnen uutta papaa. Jos se 2 lk, niin sitten kolposlopia. Nämä ovat hyvin yleisiä vaivoja ja tärkeintä on säännöllinen seuranta! Monet kohdunkaulasyöpä-tapaukset johtuvat juuri siitä, että ihmiset eivät käy papassa kuin kerran kymmenessä vuodessa. Tällöin on aivan ymmärrettävää, että havaittu nelos tai vitosluokka on liian myöhäistä hoitaa pois.

        Vakituisen partnerin ei tarvitse huolestua asiasta mitenkään, voitte jaksaa yhdyntöjä kuten ennen. Kondomia ei tarvitse käyttää. Katso netistä lisätietoa hakusanalla "papillooma-virus". Voit printata sivuja poikaystävällesi ja kertoa että kyse hyvin yleisestä asiasta missä ei ole mitään hävettävää. Itsekin sain ensimmäinen HPV-tartunnan suhteesta jossa oli 6 vuotta. HPV voi olla myös kauan piilevävä, joten varsinaista tarttumisajankohtaa on vaikea määrittää.

        Tämä ei ole todellakaan elämän ja kuoleman asia! Joten älä tule hulluksi :-) Tässä asiassa kannattaa lukea faktatiedot netistä.


    • masentunut

      ..että näkeekö papa-kokeesta kaiken tarvittavan. Jos nimittäin käytin kondomia ja sain tartunnan, minullahan voi olla vielä vaikka mitä muutakin. Jos kondomi on ollut huonosti tai viallinen tai mitä tahansa muuta kamalaa. Klamydia otettiin pissanäytteestä, mutta silti on sellainen olo että pitäisi vielä tietää jotakin. Voikohan kondylooma aiheuttaa tätä pitkittynyttä kuukautisvuotoa? kestänyt kohta kaksi viikkoa. Olen tälläinen mietteiden kiusaama.

      • Mikälie

        Kerron sulle oman kokemukseni kondyloomasta, jospa se vähän rauhoittaisi...

        Muutama vuosi sitten menin hakemaan pillerit ja samalla otettiin papa. Järkytys oli melkoinen kun vastaus oli luokka III! Perhesuunnittelu-neuvolasta en saanut mitään tietoa, joten päätin mennä yksityiselle gynelle. Siellä otettiin koepalat ja parin viikon päästä diagnoosi varmistui kondyloomaksi. Sain lähetteen naistentautien polille laser-hoitoon. Se ei ollut ollenkaan paha kokemus, lääkäri oli asiallinen ja sieltä sain kaiken sen tiedon joka minun olisi pitänyt saada jo ps-neuvolasta!

        Muistan vielä kuin eilisen päivän, kun istuin parvekkeella ja katselin auringon laskua joka oman mielikuvitukseni mukaan oli viimeisiä jotka näen.... Olin vakuuttunut että minulla on vähintäänkin syöpä ja kesä olisi viimeiseni... Olen vieläkin katkera ps-neuvolalle, kun en saanut tietoa vaikka kyselin, ei mitenkään rauhoiteltu tms. Antoivat minun vain kuvitella kaikista pahinta... Eikä lääkärikirjojen lueskelu yhtään auttanut tilannettani kun aloin löytää itsestäni vaikka mitä vakavia oireita!

        Nykyäänkin hoidan ehkäisy- ym sen alan asiat yksityisellä gynellä, vaikka hintavaa onkin. Papa oli puoli vuotta laser-hoidosta luokkaaII, sain antibioottikuurin emätinpuikkoina, puoli vuotta tästä eteenpäin papa oli puhdas (eli kakkosluokan aiheutti tulehdus) ja on ollut sen jälkeenkin. Tällä hetkellä käyn vuosittain kontrollissa, ilmeisesti jossain vaiheessa vähennetään papan otto joka toiseen vuoteen jos on toistuvasti puhdas.

        Tiedän että sua ahdistaa ja pelottaa, mutta minä olen varsin vahvasti elossa oleva esimerkki siitä, että kondylooma ei ole maailmanloppu! Vaikka papa olikin luokkaa III, kaikki on hyvin taas! Kyllä se siitä, usko pois!!! :)


      • sini877
        Mikälie kirjoitti:

        Kerron sulle oman kokemukseni kondyloomasta, jospa se vähän rauhoittaisi...

        Muutama vuosi sitten menin hakemaan pillerit ja samalla otettiin papa. Järkytys oli melkoinen kun vastaus oli luokka III! Perhesuunnittelu-neuvolasta en saanut mitään tietoa, joten päätin mennä yksityiselle gynelle. Siellä otettiin koepalat ja parin viikon päästä diagnoosi varmistui kondyloomaksi. Sain lähetteen naistentautien polille laser-hoitoon. Se ei ollut ollenkaan paha kokemus, lääkäri oli asiallinen ja sieltä sain kaiken sen tiedon joka minun olisi pitänyt saada jo ps-neuvolasta!

        Muistan vielä kuin eilisen päivän, kun istuin parvekkeella ja katselin auringon laskua joka oman mielikuvitukseni mukaan oli viimeisiä jotka näen.... Olin vakuuttunut että minulla on vähintäänkin syöpä ja kesä olisi viimeiseni... Olen vieläkin katkera ps-neuvolalle, kun en saanut tietoa vaikka kyselin, ei mitenkään rauhoiteltu tms. Antoivat minun vain kuvitella kaikista pahinta... Eikä lääkärikirjojen lueskelu yhtään auttanut tilannettani kun aloin löytää itsestäni vaikka mitä vakavia oireita!

        Nykyäänkin hoidan ehkäisy- ym sen alan asiat yksityisellä gynellä, vaikka hintavaa onkin. Papa oli puoli vuotta laser-hoidosta luokkaaII, sain antibioottikuurin emätinpuikkoina, puoli vuotta tästä eteenpäin papa oli puhdas (eli kakkosluokan aiheutti tulehdus) ja on ollut sen jälkeenkin. Tällä hetkellä käyn vuosittain kontrollissa, ilmeisesti jossain vaiheessa vähennetään papan otto joka toiseen vuoteen jos on toistuvasti puhdas.

        Tiedän että sua ahdistaa ja pelottaa, mutta minä olen varsin vahvasti elossa oleva esimerkki siitä, että kondylooma ei ole maailmanloppu! Vaikka papa olikin luokkaa III, kaikki on hyvin taas! Kyllä se siitä, usko pois!!! :)

        minulla on kondylooma ja olen hoitanyt sitä penslauksella ja syylät ovat tulleet takaisin. onko kelläkään laseroitu? jos on niin sattuko se?


      • tuntematon
        sini877 kirjoitti:

        minulla on kondylooma ja olen hoitanyt sitä penslauksella ja syylät ovat tulleet takaisin. onko kelläkään laseroitu? jos on niin sattuko se?

        Moi,

        sain tänään tietää että minulla on papillooma virus. ja olen raskaana.. tietääks kukaan että onko tolla viruksella lapselle vaaraa?


    • Voihanvideo

      Hei. Olen 30 v nainen ja havaitsin viikko sitten että mulla hyvin todennäköisesti kondylooma peräaukossa (sen sisäpuolella vaaleita rypäsmuotoisia rakkuloita ) onko kukaan hoidattanut näitä ennen? Luin, että olisi alue se vaikeimmista päästä hoidattaa. Millaisia toimenpiteitä tämmöistä tapauksissa käytetään ja millaisin ennustein?

      • Voihanvideolle

        Peräaukon seudulla esintyvää kondyloomaa hoidetaan,esim Aldara 5% voiteella kolmena päivänä viikossa esim ma ,ke pe, 2- 4 kuukauden ajan,jos ei siinä ajassa lähde,voidaan niitä poistaa jäädytyshoidollakin. Itselläni aldara ollut kuukauden käytössä ja syylät ovat lähes hävinneet. Sivuvaikutuksina ollut väsymystä ja lievää päänsärkyä ja kohdealueen arkuutta,mutta ihan siedettävissä on ollut.


      • voohanvideo
        Voihanvideolle kirjoitti:

        Peräaukon seudulla esintyvää kondyloomaa hoidetaan,esim Aldara 5% voiteella kolmena päivänä viikossa esim ma ,ke pe, 2- 4 kuukauden ajan,jos ei siinä ajassa lähde,voidaan niitä poistaa jäädytyshoidollakin. Itselläni aldara ollut kuukauden käytössä ja syylät ovat lähes hävinneet. Sivuvaikutuksina ollut väsymystä ja lievää päänsärkyä ja kohdealueen arkuutta,mutta ihan siedettävissä on ollut.

        Saakohan sitä ilman reseptiä apteekista? Kävin ehkiksessä, eivät tehneet mitään. Totesvati että kondy on. Sain lääkäriajan päivystykseen kun huomasin että rakkulat kasvavat hyvin nopeasti . Lääkäri käynti jännitti, olin varautunut että laserin ym käyttäisivät poistoon,mutta kokemus oli yhtä perseestä kun rakkulat. Nuori mies lääkäri, aloitti tapaamisen katsomalla tietopankista miten laajennuslaite asennetaan peräaukkoon. Aikansa yritti, ei onnistunut. Mulla on ollut myös jonkun aikaa ilmeisestu peräpukama, nyt onnistui vain ärsyttämään sitä ja myös kondyt tuntuneet kutiavilta ja edelleen kasvussa tuon "yrittämisen"jälkeen . Lääkäri totesi hätäseen, että kyllä ne häviää itsestään ja määräsi koti penslaukseen lääkettä, en nyt vaan tiedä, pitäisikö antaa olla ja odottaa että katoavat vai katoavatko sittenkään? Niin lääkäri väitti, moni tietosivu väittää muuta. Lisäksi hiukka mietityttää tunkea puoli sokeasti syövyttävää ainetta peräaukkoon jos vessassakin pitäs vielä käydä. Huoh. Olo vähän kun umpikujassa. Yksityiselle ei ole oikein varaa. Eli : kotikonstein? Vai uus ajanvaraus lääkärille ja vaatii osaavan tekijän ja kondyjen poistoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1128
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe