Hei homeelle altistuneet!
KVHT-testissä ja muissakin yhteyksissä on käynyt ilmi, että ihminen altistuessaan homeelle, herkistyy keinotekoisille hajusteille. Lähteekö tuo oireilu pois, vai jääkö se pysyväksi, kun altistuminen homeelle loppuu?
keinotekoiset hajusteet
8
570
Vastaukset
- Homeherkkä
Omalla kohdallani kosteusvauriomikrobiallergian laukaisema hajusteallergia ilmeni vasta kolme vuotta siitä, kun työpaikan kosteusvauriomikrobialtistus päättyi ja tuolloin aktiivi-PPP:hen liittyen. Sen yhteydessä tuli myös muitakin allergioita.
Sitä ennen, mutta muutama kuukausi työpaikka-altistuksen päättymisen jälkeen, reagoin mullan hajulle, koska se tuoksui ylivoimakkaasti nenässäni, haukkomalla henkeäni pestessäni esim. perunoita tai maan hajulle mennessäni ulos kosteana kesäaamuna, tai toisten haravoidessa pihaa, tai ajaessa ruohoa. Maan tuoksun (geosmiini) tieteentekijät kertovat aiheutuvan sädesienten muokatessa hajoavia maa-aineksia mullaksi (Lähde: Tiede 6/2008).
Viime kesästä alkaen ei ole moisten takia enää tarvinnut henkeä haukkoa.
Jouduin jo työpaikka-altistusaikani viimeisenä vuonna poistamaan kaikki päivittäin kasteltavat kukat kodistamme, kun multa haisi niin voimakkaasti nenääni.
Kun sain allergisen reaktion vihreästä, jota astianperuainetta olimme käyttäneet vuosia, niin siihen päättyi vihreän Fairyn käyttö ja siirrymme keltaiseen Fairyyn.
Ostetun Axe-ödön käyttö loppui muutamassa päivässä, kun sain siitäkin vastaavankaltaisen reaktion. Joululahjaksi saadun tuoksukynttilän siirsin terassille, kun siinä oleva tuoksu muutaman päivän parin tunnin polttoakana per päivä alkoi pikkuhiljaa voimistumaan nenässäni.
Minulla hajusteallergia alkaa ilmetä pikkuhiljaa muutaman päivän kuluessa. Hajusteen tuoksu voimistuu voimistumistaan nenässäni seurauksena päänsärky/pahoinvointi, joka pahoinvointi on tähän mennessä purkautunut ei oksennuksena vaan ripulina.
Toki voisin alkaa testata vaikka vihreällä Fairyllä onko Fairy-hajuallergiani kadonnut, vaan eipä tee mieli.
Markettien kemikaaliosastojen hajuille en reagoi siksi, koska minun immuunijärjestelmäni vaatisi muutaman päivän hajukylvyn käynnistyäkseen.
Toki tunnen HOMEammattiastmaatikkojakin, jotka reagoivat hektisesti esim. kemikaaliosastotuoksuihin, tupakansavuun, paistokäryihin jne.
Kun kosteusvauriomikrobiallergikoista kuuluu koululääketiedeoppineiden mukaan n. 95 prosenttia ns. viivästyneisiin allergiatyyppihin (II-IV), niin tuo 95-prossainen koskee myös muita allergeeneja/antigeeneja, vaikkapa esim. ruoka-aineproteiineja, lääkeaine-, hajustemolekyylejä jne.
Mitä koululääketiedeoppineiden tutkimuksiin tulee, niin pahasti näyttää siltä, että II-IV:s tyypin allergikoilla allergia on ja pysyy.
Siitähän on osoituksen jo heidän hokemansa, että IgG-allergeeni-vasta-aineet ovat pysyviä.
Valitettavasti tieteentekijämme eivät ole kehittäneet hajumolekyyleille IgM/IgG-vasta-ainetestejä ja muutenkin he näyttävät olevan ulalla koko hajuallergiasta.- eroja
hajuyliherkkyydessämme. Sinä siirryit vihreästä astianpesuaineesta keltaiseen. Itselläni oli täysin päinvastoin, keltaisen fairyn käyttö oli mahdotonta ja siksi käytän nykyään vihreätä. Kemikaaliosastoillakin saan välittömästi reaktioita. Nahan, kumin, paistokäryjen, banaanin ym. hajujenkin suhteen reagoin välittömästi. Seurauksena on hengityksen salpautumista ja voimakasta yskää.
- vihreästä Fairysta
eroja kirjoitti:
hajuyliherkkyydessämme. Sinä siirryit vihreästä astianpesuaineesta keltaiseen. Itselläni oli täysin päinvastoin, keltaisen fairyn käyttö oli mahdotonta ja siksi käytän nykyään vihreätä. Kemikaaliosastoillakin saan välittömästi reaktioita. Nahan, kumin, paistokäryjen, banaanin ym. hajujenkin suhteen reagoin välittömästi. Seurauksena on hengityksen salpautumista ja voimakasta yskää.
suoraan hajusteettomaan fairyyn ja kaikkien muidenkin aineiden kohdalla hajusteettomiin tuotteisiin kuten shampoot,saippuat,pyykkipulverit,astianpesuaineet,yleispuhdistusaineet,hiusmuotoiluaineet ym ym.Ja elämä on näin huomattavasti helpompaa.
Minulla hajusteet salpaa hengityksen.Tuolla kilpirauhaspalstalla puhutaan hajusteyliherkkyydestä.Onkohan kilpirauhasella ja hajusteyliherkkyydellä jokin yhteys?Onko täällä sellaisia jotka syövät thyroxinia?Onko jollakin teistä hajusteyliherkkyyttä?ONko helpottanut thyroxin oireilua? - hajuherkkä
vihreästä Fairysta kirjoitti:
suoraan hajusteettomaan fairyyn ja kaikkien muidenkin aineiden kohdalla hajusteettomiin tuotteisiin kuten shampoot,saippuat,pyykkipulverit,astianpesuaineet,yleispuhdistusaineet,hiusmuotoiluaineet ym ym.Ja elämä on näin huomattavasti helpompaa.
Minulla hajusteet salpaa hengityksen.Tuolla kilpirauhaspalstalla puhutaan hajusteyliherkkyydestä.Onkohan kilpirauhasella ja hajusteyliherkkyydellä jokin yhteys?Onko täällä sellaisia jotka syövät thyroxinia?Onko jollakin teistä hajusteyliherkkyyttä?ONko helpottanut thyroxin oireilua?minulla on thyroxin mutta en minä siitä mitään oireilua saa, saako joku ja millaisia?
Hajusteherkkyys on onneksi vähentynyt, ei ole enää yhtä voimakas kuin homealtistumisen jälkeen.
Vuosia on kulunut 5 vuotta ja jotain laimeita hajusteita tekee jo naisena mielikin.
Mutta "rouvien" runsaat hajuvedet salpaavat hengen tai onko se sitten tietyt ainesosat mitkä saavat aikaan tunteen että käyttäjä on suorastaan kastellut itsenä kyseisessä liemessä.
Kyllä minä jo mietin jotain pientä hajustettua kesätuoksuvoidetta ja toivon että pystyisin sitä käyttämään. Kyllä hajuttomuuskin alkaa tympiä sillä hajut tai paremminkin tuoksut ovat myös hyvänolontunnetta tuovia ja naisellisesta tuoksustakin haluaisin vielä nauttia. - Pampula
hajuherkkä kirjoitti:
minulla on thyroxin mutta en minä siitä mitään oireilua saa, saako joku ja millaisia?
Hajusteherkkyys on onneksi vähentynyt, ei ole enää yhtä voimakas kuin homealtistumisen jälkeen.
Vuosia on kulunut 5 vuotta ja jotain laimeita hajusteita tekee jo naisena mielikin.
Mutta "rouvien" runsaat hajuvedet salpaavat hengen tai onko se sitten tietyt ainesosat mitkä saavat aikaan tunteen että käyttäjä on suorastaan kastellut itsenä kyseisessä liemessä.
Kyllä minä jo mietin jotain pientä hajustettua kesätuoksuvoidetta ja toivon että pystyisin sitä käyttämään. Kyllä hajuttomuuskin alkaa tympiä sillä hajut tai paremminkin tuoksut ovat myös hyvänolontunnetta tuovia ja naisellisesta tuoksustakin haluaisin vielä nauttia.Mulla on astman takia jokapäiväisessä käytössä hajusteettomat tuotteet. Kylpyhuoneen kaapissa on kyllä hajuvesiäkin, ja niitä käytän erikoistilanteissa siten, että suihkautan selkäpuolen iholle yhden suihkauksen. Tällöin haju ei tartu juhlavaatteisiin, ja tuoksu on kaukana hengitysteistä. Ranteeseen tai korvan taakse sipaistua hajuvettä en edelleenkään siedä. Nenää tarvii kuitenkin niistää usein, ja nuha vaan pahenee, jos aina niistäessä saa "tuoksupommin" nenän alle.
Tuoksuni on keveitä kukkaistuoksuja, tuntuvat ärsyttävän vähemmän kuin kovin raskaat ja mausteiset tuoksut. Jos tekee uusia hajuvesiä mieli, niin ostan "minipulloja", koska tällä käyttövauhdilla hajuvedet väljähtyy jo reippaasti ennen pullon tyhjenemistä. - thyroxinia
hajuherkkä kirjoitti:
minulla on thyroxin mutta en minä siitä mitään oireilua saa, saako joku ja millaisia?
Kyllä minä jo mietin jotain pientä hajustettua kesätuoksuvoidetta ja toivon että pystyisin sitä käyttämään. Kyllä hajuttomuuskin alkaa tympiä sillä hajut tai paremminkin tuoksut ovat myös hyvänolontunnetta tuovia ja naisellisesta tuoksustakin haluaisin vielä nauttia.masennuslääkkeeksi. Jouduin kuitenkin lopettamaan sen melkei heti, koska homealtistumisen aiheuttama vesiripuli vain paheni sen myötä.
- juuri tuoksuista
joita koneellisesti pumpataan ilmaan.Ravintolat,kaupat ym ovat kiinnostuneita aiasta.
HUH HUH kohta ei oo enää asiaa ruokakauppaankaan kun joku tuoksu täyttää ilman.Niin kuin siellä ei jo TUOKSUISI KAIKKI DÖDÖT,HAJUVEDET,LAKAT,PARTAVEDET.Mitä vielä sinne pitää saada lisää????Voi tätä keinotekoista maailmaa!!!!- homeahdistus1
on iso bisnes, melkein JOKA kaupassa on joku oma hajunsa, seurauksena etten pysty asioimaan näissä liikkeissä. Jos Suomessa menee samanlaiseksi, niin se on sitten postimyynti minulle ainoa vaihtoehto. Vai pitäisikö alkaa käydä silnerit nenällä kaupassa?
Luulisi että kiinnostaisi kauppiaita, keski-ikäisenä perheenäitinä teen 90% perheen hankinnoista, leivästä autoihin, ja hyvin ovat rahat tähän asti kelvanneet.
Kun en ole ainoa hajusteyliherkkä, määrä tuntuu vaan kasvavan tässä maassa, niin olisi aika meidänkin ongelmien jo päästä esille. Toivottavasti muutkin reklamoivat lähikauppaansa, jos sinne aletaan jotain hajusteita levitellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse674469Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1043737Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1083351Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.211906Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575681893Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.871159- 89913
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.122872- 51869
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä23784