Oletko käynyt katsomassa Kielletty Hedelmä-elokuvan?
Mitä jäi mieleen, oliko totuuden mukainen?
Mielestäni tuo elokuva oli mainio ja hyvin totuuden mukainen vl-elämästä. Hauska se myös oli.
Jotenkin se välitti sellaisen kuitenkin lämpimän ja turvallisen yhteisön jossa jokaisesta pidetään huoli että varmasti pysyy taivastiellä mukana. Toisaalta puhuttelut (puhujien perässä juokseminen) ja yksittäisten ihmisten kommentit kauhistuttivat miten he voivat tajuamattaan loukata toista ihmistä ja tunkeutuvat liian lähelle toisten reviirejä, omaa reviiriä ei siis ole?
Tai siis tämä loukkaajahan ajatteli tekevänsä sen rakkauden teon kun puhuttelee/heittää kommentin.
Järkyttävää oli se miten tämä entinen blondi vl-tyttö kärsi perheen hylkäämisestä sen vuoksi ettei ollut enää vl. Välittyi miten paha olo sillä oli. Halusi että hänen luonaan juo kaikki koska hänen kotonaan myös halutaan että kaikki uskoo samalla tavalla.
Tuosta haluaisinkin kysyä mitä mieltä olitte tämän blondi perheen ja yhteisön suhtautumisesta tähän tyttöön, saako perhe hylätä ja pitää saastana jos ei ole vl? Onko se inhimillistä rakkautta ja välittämistä toisesta? Vai miten ajattelette sen asian?
Itsellä kun on sellainen moraali että jokainen vanhempi tahtoo lapselleen onnellisuutta elämään valitsi hän sitten minkä tien vain.
Varmaan ulkopuolisille tuli tuosta elokuvasta kuva että vanhoillislestadiolaisuus on täysin juuri tuollaista. Harvalla paikkakunnalla kuitenkaan varmaan puhujajoukko kulkee perässä henkilökohtaisesti varoittelemassa tai itsellä ei ainakaan ole sellaista kokemusta.
Kielletty Hedelmä
15
1723
Vastaukset
- ole ole ole
tullut katottua, mutta olisi kiva kattoo. Pittääpä kuulostella missä sitä näytetään.
Varmasti näin on monessa perheessä, että vl uskon jättänyt kokee hyljätyksi tulemista myös vanhempien osalta ja voi alkaa juomaan enempi mitä normaalisti, esim ei uskovat juovat.
Mutta aivan varmasti on myös niitä jotka eivät koe hyljätyksi tulemista. Myös vanhemmat "hyväksyvät" lapsen vaikka ei ole enää vl. Toki toivovat, että tulisi uudestaan uskoon, mutta ovat muuten onnellisia hänestä ja hänen puolesta.- oleeoleoleolee
Elokuvateattereiden sivuilta näkee esitetäänkö se siellä. Myöhemmin se tulee tietenkin myyntiin ja videovuokraamoihin. Kannattaa ehdottomasti katsoa vaikka vl olisikin.
Erittäin tärkeää on se että vanhemmat hyväksyvät lapsen valinnan koska jokaisellahan tulee olla oikeus saada olla siinä mihin itse kokee parhaiten itsensä kuuluvan.
Myös varmaan moni ent.vl kun tulee vähän ikää ja aikaa vl erosta, alkaa huomaamaan sen asian ettei hänen taakka ole kantaa muiden uskomusta esim. kuoleman jälkeisen elämän suhteen.
- uskosta luopunut?
En ole nähnyt itse elokuvaa, joten sen sisältöön en osaa ottaa kantaa.
Mutta tuohon haluan puuttua, että vl-perhe jotenkin hylkäisi uskosta luopuneen lapsensa.
Omassa tuttavapiirissäni on monia uskonsa jättäneitä, enkä ole kertaakaan havainnut, että muut perhe hyljeksisi tällaista lasta / nuorta. Sen kyllä tiedän hyvin läheltä, että uskonsa jättänyt nuori voi olla muulle perheelle aivan erityisen rakas, hänestä pidetään huolta ja häneen halutaan pitää hyvät välit.
Samoin minulla on ystäviä, jotka ovat jättäneet uskon. Ei ole käynyt mielessäkään, että ryhtyisin heitä jotenkin vieroksumaan. Mutta sille ei tietenkään voi mitään, että jos ystävän elämään tulee asioita, joita minä en pidä oikeina, silloin en voi hyvillä mielin olla tällaisissa harrastuksissa tai menoissa mukana. Tällaiset ristiriidat voivat toki etäännyttää ystävyyssuhteita.
Tämän sanon siis omana kokemuksenani, ja tiedän olevani rehellinen, vaikka kohta saankin perääni nipun viestejä, joissa kerrotaan miten karmealla ja kylmällä tavalla vl-isät ja -äidit hylkäävät uskon jättäneen lapsensa...- hyljäänkö vai mitä
Niin, erojahan on varsinkin nykypäivänä vl:n keskuudessa miten kukin suhtautuu oman lapsensa eroon tuosta uskonnosta.
Varmaan jokainen vl-eronnut kuitenkin saa osakseen kaikenlaisia vihjailuja ja kommentteja uskon suhteen vl:ltä ja niiden kautta saadaan kismaa väleihin.
Sitä minä en oikein ole ymmärtänyt että eikö siinä tajuta että se on toisen reviirille tuloa ja epäkohteliasta käyttäytymistä? Tai miksi pitää päästä sanomaan jotain uskoon vihjaavaa? Miksi ei voida reilusti antaa nyt toisen elää sillä tavalla minkä on itselleen parhaaksi nähnyt? - Ex lessu
Se mikä oli ennen käytäntö kun lähti vex niin joutui paitsioon mutta nykyään kun tästä on ollut paljon keskustelua on käytäntö muuttunut ja vanhemma ovat tiedostaneet asian uudella ajatuksella. Enää ei "tarvitse" hyljätä yhteisön painostamana.
Yksi hyvä esimerkki siitä mitä avoin keskustelu voi saada aikaan
Olisi varmasti molemminpuolin parempi jos kaikesta voisi keskustella avoimesti niin liikkeen molemmin puolin oleva juopa pienenisi.
Luulet vähemmän kun tiedät enemmän, eli vl.uskovaiset ja entiset vl:ät keskustelua keskustelua ja keskustelua - niin ja näin
hyljäänkö vai mitä kirjoitti:
Niin, erojahan on varsinkin nykypäivänä vl:n keskuudessa miten kukin suhtautuu oman lapsensa eroon tuosta uskonnosta.
Varmaan jokainen vl-eronnut kuitenkin saa osakseen kaikenlaisia vihjailuja ja kommentteja uskon suhteen vl:ltä ja niiden kautta saadaan kismaa väleihin.
Sitä minä en oikein ole ymmärtänyt että eikö siinä tajuta että se on toisen reviirille tuloa ja epäkohteliasta käyttäytymistä? Tai miksi pitää päästä sanomaan jotain uskoon vihjaavaa? Miksi ei voida reilusti antaa nyt toisen elää sillä tavalla minkä on itselleen parhaaksi nähnyt?Eihän vl:kään pidä että hänelle heitellään kommentteja ym. heidän uskostaan.
- hylätäänkö -kommentin kirjo...
Ex lessu kirjoitti:
Se mikä oli ennen käytäntö kun lähti vex niin joutui paitsioon mutta nykyään kun tästä on ollut paljon keskustelua on käytäntö muuttunut ja vanhemma ovat tiedostaneet asian uudella ajatuksella. Enää ei "tarvitse" hyljätä yhteisön painostamana.
Yksi hyvä esimerkki siitä mitä avoin keskustelu voi saada aikaan
Olisi varmasti molemminpuolin parempi jos kaikesta voisi keskustella avoimesti niin liikkeen molemmin puolin oleva juopa pienenisi.
Luulet vähemmän kun tiedät enemmän, eli vl.uskovaiset ja entiset vl:ät keskustelua keskustelua ja keskusteluaVoi hyvinkin olla niin kuin sanot, nuo omat kommenttini kirjoitin siitä näkökulmasta käsin, mikä minulla on vl-uskosta 1970/1980-lukujen vaihteesta alkaen. Kuten sanoin, itse en ainakaan ole missään törmännyt sellaiseen tapaukseen, että vl-vanhemmat alkaisivat karttaa uskosta luopunutta lastaan.
- On et 28vuotta
hylätäänkö -kommentin kirjo... kirjoitti:
Voi hyvinkin olla niin kuin sanot, nuo omat kommenttini kirjoitin siitä näkökulmasta käsin, mikä minulla on vl-uskosta 1970/1980-lukujen vaihteesta alkaen. Kuten sanoin, itse en ainakaan ole missään törmännyt sellaiseen tapaukseen, että vl-vanhemmat alkaisivat karttaa uskosta luopunutta lastaan.
Sitten minut erotettiin vanhoillestaadiolaisuudesta olin 15v vanha
samalla erotettiin myös perheestä.
Sen opin että omia lapsiani en koskaan hyljeksi tuli mitä tahansa
Nykyään on esimerkkejä vl.perheistä joissa eronneet lapset saavat samat/vastaavat ihmisoikeudet kuin ei eronneet joten jotain on mennyt parempaan suuntaan. Vielä kun molemmat pystyis asioista keskustelemaan avoimesti se olisi hyvä mutta tiedän omasta kokemuksesta että nimenomaan keskustelu ei toimi kuunnella saan mikä on oikein ja minun pitäis muuttaa tapani mutta se mitä minä ajattelen ei heillä ole kiinnostusta kuunnella viittaavat kintaalla olen pelkää ilmaa koska en ole vl. se ottaa toisinaan pattiin toisinaan ei mitään väliä olkoot mitä ovat. - pala,
On et 28vuotta kirjoitti:
Sitten minut erotettiin vanhoillestaadiolaisuudesta olin 15v vanha
samalla erotettiin myös perheestä.
Sen opin että omia lapsiani en koskaan hyljeksi tuli mitä tahansa
Nykyään on esimerkkejä vl.perheistä joissa eronneet lapset saavat samat/vastaavat ihmisoikeudet kuin ei eronneet joten jotain on mennyt parempaan suuntaan. Vielä kun molemmat pystyis asioista keskustelemaan avoimesti se olisi hyvä mutta tiedän omasta kokemuksesta että nimenomaan keskustelu ei toimi kuunnella saan mikä on oikein ja minun pitäis muuttaa tapani mutta se mitä minä ajattelen ei heillä ole kiinnostusta kuunnella viittaavat kintaalla olen pelkää ilmaa koska en ole vl. se ottaa toisinaan pattiin toisinaan ei mitään väliä olkoot mitä ovat.On lähtenyt tai joutunut lähtemään kotoa nuorena, tiedän muutaman lapsen, joku jo hyvinkin vanhoja tapauksia.
- lähes loputtoman
määrän vl-perheitä ja ei varmaan missään perheessä kaikki ole vl:liä. On perheitä, joissa yksi luopunut, perheitä jossa tilanne fifty-fifty, ja perheitä joiden lapsista ehkä yks on vielä vl. Joillakin perheillä on voinut olla pieni alkushokki, kun lapsi on sanonut heittävänsä hanskat tiskiin, mutta loppujen lopuksi kaikki ovat aina täysivaltaisia perheenjäseniä, eikä mitään eroa vanhempien ja vl-sisarusten suhtautumisessa ole.
- samasta leffasta?
Itse asiassa neljännen, ensimmäinenhän joutui piiloseriffin luutimaksi.
- Varmistaa riittävästi
Avauksia koska niitä poistuu jostain kumman syystä
- ---><----
Mites lestiläiset voi mennä elokuviin? Vai onko sääntöjä höllätty..??
- maijae
tämä leffa on epätodellinen, vain elokuva. kuvaukset ampuvat aikalailla yli, eikä uskon positiivisista puolista puhuta mitään. itse vanhoillislestadiolaisena en tiedä yhtään tuollaista hylkäystapausta. puhujien saarnaamiset ja puhuttelut ovat täysin 60-70-luvulta. tällaista en ole elämäni aikana nähnyt tai tavannut. tuollainen syrjiminen, hylkääminen tai muiden aliarvioiminen ei ole oikein. en tunnista uskoani tästä elokuvasta. toki uskovaiset itse haluavat olla tekemättä monia asioita, MUTTA eivät siksi että joku käskisi tai painostaisi. OMASTA tahdosta teemme asioita mitä teemme. jos on toisin, silloin kannattaa yksilön miettiä mitä elämässään haluaa ja haluaako edes itse olla uskomassa. usko ei ole ahdistavaa tai muiden säännösteltävissä. jokainen toimii omatuntonsa mukaan.
- 27v
En ole nähnyt leffaa, mutta varmasti aion sen katsoa. Asiasta on varmasti todella paljon erilaisia mielipiteitä. Kaikilla meillä on erilaisia kokemuksia, niin paljon kuin on erilaisia perheitä ja erilaisia seurakuntia. Itse olen ex lest.perheen nuorin lapsi ( osa perheessä lestadiolaisia, osa ei), ja olen päässyt helpolla siinä mielessä, että olen saanut valita itse oman tapani elää ja uskoa, eikä sitä ole katsottu vääräksi. Mutta vanhimmat sisarukseni ovat saaneet liikkeen sisällä ( vaikka vanhemmat ovatkin hyväksyneet asian) melko ikävää kohtelua. Näitä hoitokokouksia, mm. vielä 80-luvulla. Ja itsekin muutaman kerran sain ikävää kohtelua "uskosta kieltämiseni" jälkeen puhelimessa, kun satuin kotona siihen vastaamaan. Syytettiin siitä, että olin joidenkin ihmisten mielen pahoittanut. Kyllähän se usko täytyy jokaisesta itsestään lähteä, ei siihen voi vanhemmat pakottaa. Olisi varmasti kaikille helpompaa, jos asioista oikeasti puhuttaisiin avoimesti liikkeen sisällä. Uskoisin, että oman tien löytäminenkin nuorelle helpottuisi, kun saisi tukea kasvamiseen myös perheeltään. Ei tulisi sitä, että sitten uskosta lähtiessään pitää mennä äärirajoille, alkaa ryypätä yms. Itse mietiskelin asiaa jo lapsesta saakka, ja ripari-ikään mennessä oma ajatukseni oli jo selkiytynyt, eikä ollut tarvetta tehdä radikaaleja ratkaisuja. Sain omassa rauhassa kulkea omia polkujani, ja siitä olen onnellinen. Voin uskoa, ilman liikettä, ja tuntea rauhaa sisälläni, uskoa omalla tavallani. Uskoa on monenlaista... ja sallinnettakoon kaikille omat ajatuksemme!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1087070
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h945183Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1143443Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p333342Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352484Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191826Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961461Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3391412Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311316- 481084