Elikkä minulle tehtiin syksyllä elmslie trillat jonka jälkeen minulla ei ollut kipsiä eikä takalastaa tai mitään, joka aiheutti pieniä ongelmia. Tämän vuoden puolella tehdään elmslie trillat myös toiseen polveen.
Mitä hyötyjä ja haittoja on kipsissä tai vastaavassa? Voinko vaatia kipsiä välttääkseni ongelmat jatkossa?
Ei kipsiä tai mitään
4
608
Vastaukset
- elmerileikattu
Hei
Minulle tehtiin elmslie trillat kesäkuussa. Jouduin pitämään ortoositukea viisi viikkoa leikkauksen jälkeen. Sellainen reidestä nilkkaan saakka oleva tuki, jossa oli nivel polven kohdalla. Esti, ettei polvea saanut taivutettua 30 astetta enempää. Pidin sitä ympäri vuorokauden koko heinäkuun. Se oli hyvä,, antoi varmuutta kulkemiseen, eikä laskenut polvea väärään asentoon. Kuitenkin pystyi käymään suihkussa normaalisti, koska tuen pystyi tarvittaessa ottamaan poiskin.
Olen kirjoittanut leikkauksesta ja kokemuksistani täällä aikaisemmissa ketjuissa,, niitä on useampikin tuolla edellisissä. Otsikkona polvilumpiojänteen kiristysleikkaus tjtn.
Miten olet toipunut leikkauksesta,, missä vaiheessa kuntoutus on? Miltä polvi tuntuu?
Itse olin sairaslomalla neljä kuukautta leikkauksesta,, myöhemmin polvi vielä tulehtui ja kolme viikkoa tuli lisää sen vuoksi. Vuodenvaihteen jälkeen on alkanut tuntumaan paremmalta ja nyt jo uskon, että jalka palaa ennalleen. Edelleen varon sitä ja tunnen että se on leikattu,, mutta toimii jo lähes normaalisti. Hyppiminen ei vielä onnistu.........- Ketjun aloittaja
Mulla oli aika paljon ongelmia tän polven kans: ei pysyny oikeassa asennossa ja oli tosi kipeä leikkauksen jälkeen aina tähän päivään. Ei tosiaan ollut ortoosia joka tukisi ja kuulemma en tarvinnut fysioterapiaa joten olen jumpannut itsekseni etureittä. Portaiden nousu sattuu ja tosiaan tuo pomppiminen ja rakkaalle tanssiharrastukselle voin jättää hyvästit... Kaiken lisäksi: polvi on vieläkin aika löysän tuntuinen ja menee helposti sijoiltaan.
Mutta toista leikkausta odotellessa..:) - *milla
Ketjun aloittaja kirjoitti:
Mulla oli aika paljon ongelmia tän polven kans: ei pysyny oikeassa asennossa ja oli tosi kipeä leikkauksen jälkeen aina tähän päivään. Ei tosiaan ollut ortoosia joka tukisi ja kuulemma en tarvinnut fysioterapiaa joten olen jumpannut itsekseni etureittä. Portaiden nousu sattuu ja tosiaan tuo pomppiminen ja rakkaalle tanssiharrastukselle voin jättää hyvästit... Kaiken lisäksi: polvi on vieläkin aika löysän tuntuinen ja menee helposti sijoiltaan.
Mutta toista leikkausta odotellessa..:)Itselle tehtiin tuo kolme vuotta sitten tammikuussa. Ei tullut kipsiä eikä ortoosia. Kysyin tästä ja leikkaava ortopedi sanoi että nuorilla joilla on hyvä lihaskunto riittää omat lihakset tukemaan tarpeeksi. Ja kun ei ole kipsiä tai ortoosia lihakset ei surkastu. Surkastuneet lihakset eivät taas tue polvea.
Ja aloittaja pyydä lähetä fysioterapiaan!!! ´Polvi tuntuu löysältä jos on heikot lihakset, ja lihakset menee äkkiä kun jalkaa ei käytä normaalisti. Itse kävin fysioterapiassa elmerin jälkeen maaliskuun alusta elokuun alkuun. Kävin kaksi kertaa viikossa maaliskuun ja huhtikuun ja sen jälkeen kerran viikossa. Kallista se oli mutta siitä oli suuri apu. JA joo polvi ei itsellä tullut elmerin jälkeen kuntoon, liian monta urheiluvammaa ennen sitä, ja sen jälkeen. nyt odotellaan mitäs tälle kohta keksitään. Joulukuussa mietittiin et pitäiskö elmeri tehdä uudestaan...
- nina-80
Mulla tehtiin kyseinen leikkaus elokuussa 2008 ja kun luu petti ruuvien kohdalta vajaa 2kk leikkauksen jälkeen, niin tehtiin uus leikkaus, jossa nilkasta piti ottaa jännettä toho sääriluun kohtaa ja nyt on 2 ruuvin sijasta 4 ruuvia.
Ekassa leikkauksessa mulla ei ollut myöskään mitään tukea ja jumppasin jalkaa ja aikas hyvin alko kävely luonaa, kun sai 4vk jälkee astua jalalla koko painolla. Just ku alko kävely sujuu, niin sitte rusahdus ja posahdus.
Toinen leikkaus tehtii sitte lokakuussa 2008. Edellee olen sairaslomalla ja pakko pyytää lisää, koska jalka ei toimi vieläkää. Edellee pakko pitää polvitukea. Tosin tammikuun lopulla liukastuin jalalla ja tietty rutiinista leikatun jalan kantapään iskin maahan, jotta en kaadu...nyt sitte vaivaa taas jalka joka liikkeissä.
Niin ja tässä toises leikkauksessa jouduin pitää kipsiä 2kk....lihakset on niin surkastuneet, ettei se pysy ilman polvitukea aloillaan. Olen kuntouttanu ite jalkaa, mutta ei vaan lihakset tuu. Nyt on tullu sitä että voimat katoo jalasta kokonaan, ihan yht äkkiä. Pitänee kysyä lääkäriltä, että mistä nyt tollanen sitte on alkanu tulee.
Itse olen saikulla niin kauan ku mahollista ja kun ei enää voi olla, niin sitte vaan kotihoidon tuelle..minulla tässä alle 2vuotias...hyvä jäädä sitte kotii..tää jalka kun ei toimi.
Ruuvit otetaan pois vasta joulukuussa...en kauheesti pysty kuntouttaa kun noi hiton ruuvit tuntuu ilkeeltä jalas..polvi tietty naksuu ja rutisee..kaikki tuol polve sisäl sattuu..alkanu sattuu sen liukastumisen takia.
Sinuna en menisi niin kauaan toisen jalan leikkauksees, ennen kuin leikattu jalka on parantunut siten, että pystyt sen varassa olemaan, kun toinen jalka on pois pelistä.
Mulla onneks oikee polvi on normaali,eikä sille tarvi tehä mitää..oikees jalas on kunnon lihakset tullu..ei mikään ihmekään kun 2kk oot koko ajan oikeen jalan varassa vaan ja sitte muutenkin käytän vaan oikeeta jalkaa ylös nousus ym.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750