Olen 9lk tyttö ja yhteishaku on kohta edessä. Aattelin hakea opiskelemaan lähihoitajaksi, keskiarvon puolesta pääsen kouluun aika varmasti, mutta sitte on ne pääsykokeet. Millaset ne on? Onko vaikeat? Pääseekö helposti läpi? Olis kiva jos joku vois vähän kertoa noista pääsykokeista.
Lähihoitaja, pääsykokeet
3
1739
Vastaukset
- kohta valmis lähihoitaja
mun pääsykokeet oli pari vuotta sitten tällaiset:
1)kirjallinen "soveltuvuuskoe" elikaikkia psykologisia tehtäviä. piti kirjoittaa, mitä näki mustetahrassa, piti jatkaa keskeneräistä kuvaa yms. näihin ei voi mitenkään valmistautua, mutta MUISTA: ei mihinkään vastaukseen mitään sisäelimistä, murhista, silppomisesta /ylipäätään ei negatiivisia juttuja. lisäksi oli muutama helppo laskutehtävä (tyylin seiskaluokkalaisten matikkaa...)
2)ryhmätilanne: oltiin muistaakseni 5 hengen ryhmissä ja saatiin jokin aihe keskusteltavaksi. esim. "miten voit auttaa syrjäänvetäytyvää ja kiusattua tyttöä luokallasi?" keskustelussa pätee sääntö "puhu ja anna muiden puhua" eli kerro asiallisesti mielipiteitäsi, mutta kuuntele muita. rohkaise ryhmän hiljaisempiakin sanomaan mielipiteensä.
3)haastattelu. haastattelija saattaa tarkoituksella esittää tiukkista, mutta voi olla hyvin ystävällinenkin. kyselee, miksi juuri tämä ala, jaksatko varmasti opiskella ahkerasti, mitä harrastat, millaiset välit sulla on perheeseesi, onko paljon ystäviä, ootko kiinnostunut enemmänkin työstä lasten vanhusten vai aikuisten parissa, käytätkö alkoholia... haastattelija saattaa jututtaa ummet ja lammet, tai sitten odottaa sun kertovan oma-aloitteisesti olennaisia juttuja itsestäsi.
mun mielipide on, että jos kerran peruskoulussa on arvosanat olleet hyviä, pärjäät varmasti oikein hyvin omana itsenäsi lähihoitajan pääsykokeissa. :) iloisella ja sosiaalisella mielellä vaan hakemaan!- kokeillut....
Ole rauhallinen ja johdonmukainen haastattelussa. Rauhallisuus on yks lähihoitajan hyveitä:)
Ja kannattaa jo valmiiksi omassa päässä harjoitella vastaukset kysymyksiin "miksi juuri tämä ala" "miksi sinusta tulisi hyvä lähihoitaja" "mitä annettavaa sulla olis tälle alalle" "mihin koulutusohjelmaan (lapset/vanhukset/mielenterv...) haluaisit suuntautua" jne...
Niihin on vaikea vastata jos kysymykset tulee ihan yllättäen ja jännittää.
Meillä oli vielä edellisen vastaajan kokeiden lisäks silmä-käsi-koordinaatiotesti, eli piti vääntää rautalangasta sellanen pupun muotoinen kuvio mikä heijastettiin seinälle. Siinä oli aikaraja, mutta siinäkää ei kannata panikoida.
Sit oli vielä luetun ymmärtäminen, jossa piti saada vastauksia oikein.
Hyvin se menee!
- nnnaaa
Ei ne vaikeat ollu. Vähän jännitti ja sanoinkin haastattelussa että minua jännittää:D pääsin silti.
Ensin oli matematiikan testi joka kesti 2 tuntia sitten piti kirjoittaa äidinkielen aine, siihen annettiin aikaa puolituntia. Sitten loppu pvä odoteltiin vuoroa opettajan haastatteluun. Eipä meillä muuta ollutkaan.:) Kyllä se hyvin menee:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin kun katsoit salaa ja
Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku504154Katu täyttyy...
Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt351959Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.
Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj1531346- 1541232
Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."
No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti421024- 192992
Sari Multala teki "riikkapurrat"
Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.229976- 80947
- 55820
Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"
Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm122815