Kuulisin meilelläni kokemuksianne tästä kattilasta, itsellä ollut käytössä 0,5 vuotta arimax 60 alapalokattila 4000l akvaterm varaaja, latausventtiili termo-mix d40, latauspumppua ohjaa kattilatermostaatti jota olen pitänyt 90asteessa, savukaasut ollu n.300. Miten teillä on ilmaluukkujen asettelut ensiö/toisio. Mulla ensiö ollu n.4cm auki ja toisio ilman kuvut n. 1cm molemmat. minun mielestäni kattilani savuttaa liikaa kun ei kai pitäisi piipun päästä tulla juuri mitään jos toimii kunnolla. piippu 6,3m 1 kiven hormi. lämmittelen joka toinen päivä n.1,5 pesällistä lämmitettävää 150m2. 50m2 tallia en ole pitänyt vielä lämpimänä siellä lattialämmitys glykolilla.
arimax 60
5
4790
Vastaukset
- ......
Kyllä piipusta sentään jonkin verran pitää tulla sellaista vaaleanharmaata sauhua, koskapa puu sisältää aina jonkin verran vettä, siis sauhu on pääosin vesihöyryä. Jos sauhu piipusta tultuaan melko nopeasti häipyy, on se silloin vesihöyryä.Tummemat sauhut ja tervan kitku kertovat, että kyseessä on kitupoltto eli pannu saa liian vähän palamisilmaa. Saman asian tietenkin voi todeta pikeentyvistä kovvektiopinnoista.
Aika korkeat on palokaasujen lämpötilat, muistaakseni Vakolan testeissä Arimaxin 35:lla ne olivat täydellä teholla luokkaa 250 astetta - Pökköä pesään
Minulla on Arimax 60 kattila ja 3000l varaaja ollut käytössä 3v. Kattilan asetukset ovat seuraavat: Ensiöilma luukku on 3cm auki, kun kattilaan tehdään tuli. Sytytyksen jälkeen näkyvää savua tulee 20 minuutin ajan sen jälkeen vain puiden lisäämisen jälkeen. Savukaasutermostaatti käynnistää latauspumpun, kun kaasujen lämpötila on noin 150 astetta tai latauspumppu käynnistyy kattilatermostaatin ohjaamana (85 astetta). Kattilaveden kuumentuessa yli 95 astetta ensiöilmaluukku sulkeutuu oman termostaattinsa ohjaamana. Toisioilmaluukut ovat aina neljä kierrosta auki (4mm). Tulen palaessa kattilassa savukaasu on noin 250-300 astetta riippuen puun laadusta. Koivulla se on yleensä 300 astetta. Piipun pituus on 7m (teräs). Nuohoan kattilan kerran viikossa. Sinulla on hyvä järjestelmä.
- itsellä
Itsellä sama peli käytössä ja olen tyytyväinen.
Kunnon puilla toimii ensiluokkaisesti.
Heikommilla puilla tietysti savua voi tulla enemmän, toimii tietysti niilläkin, säätöä voi olla enemmän.
Suosittelen. - kipinä.,.,
itsellä kirjoitti:
Itsellä sama peli käytössä ja olen tyytyväinen.
Kunnon puilla toimii ensiluokkaisesti.
Heikommilla puilla tietysti savua voi tulla enemmän, toimii tietysti niilläkin, säätöä voi olla enemmän.
Suosittelen.Hyviä systeemejä, mutta niin työläitä.
Laita stokeri eteen , johan helpottuu. - ......
kipinä.,., kirjoitti:
Hyviä systeemejä, mutta niin työläitä.
Laita stokeri eteen , johan helpottuu.Stokerin kanssa on parempi käyttää halvempia vaihtoehtoja ja esim. Yläpalokattila vaikkapa arimaxin 240:n soveltuu tarkoitukseen ihan hyvn ja on hinnaltaan alle puolet noiden vastaavien alapalokattiloiden hinnasta. Lienee jopa hyötysuhde stokerikäytössä lähes samaa luokkaa.
Ja hake soveltuu polttoaineeksi vain, jos pannuhuone on erillään OK-talosta homeongelmien takia, koskapa aina ei hake ole riittävän kuivaa säilyäkseen pitkiä aikoja varastossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 773184
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
- 311745
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313291731Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51290Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61254