Lapsi on 15-vuotiaana jo itse eroaja, vanhempien luvalla, ja 14-vuotiaan kohdalla vanhemmat ovat subjekteja, jotka erottavat, mutta vain lapsen (12-14) luvalla (- eli tässä myös pyynnöstä).
Alle 12-vuotiaan lapsen hänen vanhempansa voivat erottaa kirkosta ilman lapsen lupaa. Samoin he ovat voineet liittää lapsen kirkkoon ilman tämän lupaa. Tai myös voivat liittää...
Parasta kai olisi, että samoin kuin poliittisiin puolueisiin myös uskonnollisiin yhdyskuntiin voisi liittyä vain itse, vaikka sitten ihan nuorena vain vanhempien luvalla ja jonkun ikärajan jälkeen ihan itse.
Tämä mahdollisuus, että vanhemmat voivat olla liittämättä lapsensa kirkkoon, vaikka itse kuuluvat siihen, on melko uusi, ja kaikki eivät sitä edes tiedä. Samoin voi olla tietämättömyyttä siitä, että lapsen voi erottaa, vaikka itse ei eroaisikaan.
Kirkosta eroaminen
2
569
Vastaukset
- juttusi
kuuluu sinne. Siellä on esim palstat uskonnonvapaus ja Kirkosta eroaminen.
- subjekti vai objekti
Kyllä tuo asia mielestäni liittyy vanhemmuuteen, jota ei niin vain voi pirstoa osiin, ja lapsen kasvamisessa tulee vastaan ikärajoja, jolloin lapsen juridinen asema muuttuu mm. mainitsemallani tavalla. Uskonto on taas jo lainsäädännössä katsottu kovin (liian!) tärkeäksi asiaksi, kun on esimerkiksi "uskontokasvatusta" julkisessa päivähoidossakin ja pakollinen "oman uskonnon" opetus peruskoulussa kirkkoon kuuluville. Onneksi vuodesta 1923 on ollut kuitenkin uskonnonvapauslaki, vaikka se toteutuukin yhä puutteellisesti ja niin, että vanhempin pitää itse olla jossain määrin aktiivisia päivähoidon ja koulun suuntaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen kannatusromahdus ilahduttaa
Siin' ei hyvä häviä. Luotto parempaan tulevasuuteen alkaa taas palautua.2104861Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan
Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html213998Avopuoliso, mies-/naisystävä vai mikä?
Kävin eilen irl keskustelun, joka jätti minut pohtimaan seuraavaa ... millä nimityksellä kutsua henkilöä, jonka kanssa o2203717Huvittava ilmiö: Vasemmistolaiset uskoo sokeasti SDP:n parantavan heidän
elämäänsä, jos demarit johtaa seuraavaa hallitusta (Kyse on siis palstan vasemmistolaisista) Totuus on toinen, nimittäi1293041Pitkän päivän ilta
Tarina elämättömästä miehestä, jonka elämän täytti velvollisuudentunto. Pikkutarkka, huolellinen, hyvällä katsottu, miel1573005Riikka ohoi! Saksa alensi bensaveroa, missä euron bensa?
Perussuomalaisten yksi vaalilupauksista oli euron bensiini suomalaisille autoilijoille. Ei ole näkynyt. Jopa vasemmis612935Miksi Kuhmolaiset on niin nyrpeä ilmeisiä?
Miksi suurin osa (ei onneksi kaikki) on niin typääntyneen näkösiä elämäänsä? Tuijotetaan toisia pahansuopaisesti ja kat152561Tulipalo rivitalossa, tuhoutuu täysin
Kainuun pelastuslaitos sai hieman puolenyön jälkeen maanantaina ilmoituksen rivitalon huoneistossa syttyneestä tulipalos642502Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat
"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien852315En selvinnyt ilman naarmuja
Vaikka ehkä kuvittelin sen olevan ilmoitusluonteinen asia, jonka jälkeen kaikki palaa entiselleen ja ilma puhdistuu. Naa132125