Jäähd.järjestelmän ilmaus?

Ave-00 1.6

Niin siis pitääkö järjestelmä ilmata, kun vaihdan uudet jäähdytin-nesteet, jos, niin miten se tapahtuu?

8

25329

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pahaa tee

      Taitaa moni järjestelmä ilmautua itsekseenkin, mutta kannattaa se ilmata.
      Jäähdyttimen korkki pois, kone käyntiin ja annat käydä niin lämpimäksi, että neste alkaa kiertää.
      Konepellin alta on sitten hyvä välillä kaasutella, siinä näkee kun neste kiertää vauhdikkaammin. Kun ilmakuplia ei näy tulevan, on systeemi ilmattu, ainakin pääasiallisesti.

      ps. lämppärin hana täysin auki,jotta neste kiertää myös siellä kennossa

      • aina auki

        ei nykyautoissa ole vesihanaa lämppärissä, ilmanohjaimia vain!!!


      • jäähdyttimen

        korkki pitää pitää kiinni. Täytät järjestelmän ja korkki kiinni nostat kierroksia ja käyt välillä lisäämässä nestettä, lopuksi täytä paisuntä säiliön yläviivaan asti, Jos ilmaa jä järjestelmään poistuu se itsekseen ja paisuntasäiliössä pinta laskee, jolloin muutaman päivän seuraamisen aika lisäät nestettä paisuntasäiliöön.


      • jonka saa
        aina auki kirjoitti:

        ei nykyautoissa ole vesihanaa lämppärissä, ilmanohjaimia vain!!!

        täysin auki kun kääntää punaiselle ääriasentoon.


      • korki
        jäähdyttimen kirjoitti:

        korkki pitää pitää kiinni. Täytät järjestelmän ja korkki kiinni nostat kierroksia ja käyt välillä lisäämässä nestettä, lopuksi täytä paisuntä säiliön yläviivaan asti, Jos ilmaa jä järjestelmään poistuu se itsekseen ja paisuntasäiliössä pinta laskee, jolloin muutaman päivän seuraamisen aika lisäät nestettä paisuntasäiliöön.

        pitää olla kiinni? Eikö ilmakin pääse helpommin poistumaan korkin ollessa auki? Ylävesiletkua kun vielä vähän puristelee jo ennen koneen käynnistämistä, saa ilmaa kans poies.


      • Jiniz
        jäähdyttimen kirjoitti:

        korkki pitää pitää kiinni. Täytät järjestelmän ja korkki kiinni nostat kierroksia ja käyt välillä lisäämässä nestettä, lopuksi täytä paisuntä säiliön yläviivaan asti, Jos ilmaa jä järjestelmään poistuu se itsekseen ja paisuntasäiliössä pinta laskee, jolloin muutaman päivän seuraamisen aika lisäät nestettä paisuntasäiliöön.

        Ei ilmaudu välttämättä noin. Pari kertaa jäänyt pahasti ilmaa termostaatin vaihdon jälkeen ja ajossa lämmöt lähteneet nousemaan, kun vesi ei kierrä. Korkin avaus päästi ilmat liikkeelle ja nesteen lisäyksen jälkeen matka jatkuu. Mukavampi kaasutella kotipihassa, kuin lisätä nesteitä tien poskessa.


      • usko jo
        jonka saa kirjoitti:

        täysin auki kun kääntää punaiselle ääriasentoon.

        joskus viime vuosituhannella oli, ei enää.


      • kyllä itsensä
        Jiniz kirjoitti:

        Ei ilmaudu välttämättä noin. Pari kertaa jäänyt pahasti ilmaa termostaatin vaihdon jälkeen ja ajossa lämmöt lähteneet nousemaan, kun vesi ei kierrä. Korkin avaus päästi ilmat liikkeelle ja nesteen lisäyksen jälkeen matka jatkuu. Mukavampi kaasutella kotipihassa, kuin lisätä nesteitä tien poskessa.

        JOs se ei sitä tee, niin kyseessä on selvä suunnitteluvirhe.
        Normaalisti jäähdytin maltillisesti täyteen ja paisuntasäiliö puolilleen. Kun auto lämpenee, niin jäähdytin työntää ilman ja liian nesteen paisuntaan ja pohjalla oleva letkun pää imaiseen jäähtymisen aikaan nestettä takaisin jäähdyttimeen. Eli homma hoituu itsestään.
        Mutta jos paisuntasäiliön letku ei ole säiliön pohjassa tai letkussa on halkaama tai vuoto, niin silloin homma ei tietysti toimi.
        Kaikissa työ ja vapaa-ajan autoissa 40 vuoden aiakna homma on toiminut itsestään.
        Ainoa auto missä oli oikein ilmausruuvi ilman päästämiseksi oli Wartburg Tourist.
        Siis jäähdyttimen yläosan pitää olla aina korkeammalla kuin kone, niin silloin homma toimii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

      Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

      Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

      Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

      parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe