akne+tetrasykliinit

kolme10nen

hei. olen saanut riesakseni aikuisiän aknen, joka on vähitellen pahentunut ja johon nyt syön Tetralysal-kuuria. Takana on reilu 2 viikkoa, ja mietin että onkohan tämä normaalia...

Eli: tavalaan iho tuntuu ja näyttää parantuneen, on yleisilmeeltään tasaisempi ja mustapäitä ei ole juurikaan, mutta isoja finnejä puskee pintaan ongelma-alueilla edelleen. aiemmin ne olivat sellaisia syviä, kovia, kipeitä patteja, jotka ei tulleet edes pintaan ja hävisivät todella hitaasti, nyt niihin sentään tulee pienenpieni valkea "kärki" josta se tali ja muu moska purkautuu pois.
Onko tässä kyse siitä, että syvällä ihossa olevat kuonat vaan pitää saada sieltä ulos ennenkuin finnien ilmestyminen loppuu, vai eikö lääke tehoa mulla kuten pitäisi? onko kokemuksia?

9

4329

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • akne__

Tuo kuullostaa ihan normaalilta, useilla akne pahenee aluksi ennenkun paraneminen alkaa. Tosin pakko sanoo että itselläni on myös aikuisiän akne, olen syönyt kaksi tetrasykliini kuuria ja akne vaan jaksaa kiusata minua edelleen. Paljon oon miettinyt mitä nyt teen ja lopulta olen päätynyt kokeilemaan roaccutania. Vaikka onkin aika rankka kuuri, mutta toivoisin saavani jälleen terveen ihon...

• ap30v

samaa mietin itsekin että onkohan tästä antibiootista kuitenkaan lopullista apua... roaccutania voisin sinänsä ottaa, koska olen niin tympiintynyt tähän akneen enkä niitä sivuvaikutuksiakaan jaksa pelätä, mutta mun kohdalla ongelma on että samanaikainen e-pillerien käyttö on naisilla pakollista - mulle ei niitä suostuta määräämään koska olen sairastanut myös aurallista migreeniä. Kohtauksia tosin ei ole nyt tullut kahteen vuoteen.
        Onkos tästä kokemuksia kellään, mistä kohtaa lääkemääräyksissä ja niiden ehdoissa joustetaan jos pitää saada paha akne kuntoon ja e-pillerit ei (muka) käy? Söin iitä kyllä liki 10v ennenkuin tuli näitä tutkimustuloksia ettei yhdistelmäpillerit sovi aurallista migreeniä sairastaville.

• pillerit
        ap30v kirjoitti:

samaa mietin itsekin että onkohan tästä antibiootista kuitenkaan lopullista apua... roaccutania voisin sinänsä ottaa, koska olen niin tympiintynyt tähän akneen enkä niitä sivuvaikutuksiakaan jaksa pelätä, mutta mun kohdalla ongelma on että samanaikainen e-pillerien käyttö on naisilla pakollista - mulle ei niitä suostuta määräämään koska olen sairastanut myös aurallista migreeniä. Kohtauksia tosin ei ole nyt tullut kahteen vuoteen.
        Onkos tästä kokemuksia kellään, mistä kohtaa lääkemääräyksissä ja niiden ehdoissa joustetaan jos pitää saada paha akne kuntoon ja e-pillerit ei (muka) käy? Söin iitä kyllä liki 10v ennenkuin tuli näitä tutkimustuloksia ettei yhdistelmäpillerit sovi aurallista migreeniä sairastaville.

Hei! Voit toki saada minipillereitä (pelkkää keltarauhashormonia) lääkäriltäsi mikäli aloitat isotretinoinikuurin. Ne sopivat aurallista migreeniä potevalle. Migreenisi ei siis taatusti estä isotretinoinikuuria :)

• ap30v
        pillerit kirjoitti:

Hei! Voit toki saada minipillereitä (pelkkää keltarauhashormonia) lääkäriltäsi mikäli aloitat isotretinoinikuurin. Ne sopivat aurallista migreeniä potevalle. Migreenisi ei siis taatusti estä isotretinoinikuuria :)

Käytin minipillereitä yhdistelmäpillereiden jälkeen noin vuoden ajan, ja ne juuri räjäyttivät akneni megalomaanisen pahaksi. En todellakaan haluaisi minipillereitä uudestaan, ne eivät tuntuneet sopivan mulle lainkaan.
        No, antibiootit tuntuvat auttavan ainakin toistaiseksi, pitää nyt katsoa mitä tapahtuu kun kuuri loppuu.

• kolmekymppinen kanssa

olen syönyt parikin pitkää tetrasykliinikuuria. Kuurin lopulla akne helpotti, mutta palasi pian takaisin. En tiedä ketään, kuka olisi saanut kyseisestä lääkkeestä pysyvän avun. Nyt syön isotretionin actavis - lääkettä. Iho näyttää reilun kuukauden jälkeen jo upealta. Sivuvaikutuksiakin on toki ollut ja kuuri on rankka. Toivottavasti saan tästä pysyvän avun. Hieman skeptinen vielä olen. Minulla on useampi tuttu, joka on saanut kyseisestä lääkkeestä sileän ihon pysyvästi.

• 33v..

..ja isoja näppylöitä pukkaa vaan sitkeesti. Tämä alkoi vasta päälle 30 vuotiaana, en kyl ymmärrä. Yhden antibiootti kuurin söin pari vuotta sitten ja nyt kosmetologi suositteli sitä roaa, onkohan se just toi isotretion.. Kuinkahan kauan sellanen kuuri kestää?

• kolmekymppinen kanssa
        33v.. kirjoitti:

..ja isoja näppylöitä pukkaa vaan sitkeesti. Tämä alkoi vasta päälle 30 vuotiaana, en kyl ymmärrä. Yhden antibiootti kuurin söin pari vuotta sitten ja nyt kosmetologi suositteli sitä roaa, onkohan se just toi isotretion.. Kuinkahan kauan sellanen kuuri kestää?

Isotretionin Actavis on Roaccutanin halvempi rinnakkaisvalmiste. Kuuri kestää minimissään neljä kuukautta. Itselläni tosin on yksi ystävä, jonka akne parani pysyvästi kolmen kuukauden kuurilla.

• Jontte

Älkää hyvät ihmiset syökö antibiootteja akneen,niillä ei pysyviä tuloksia saada kuin ehkä lievissä tapauksissa. Minulle kävi näin:Olen 30v mies,akne alkoi noin 18 vuotiaana,minulla tämä on perinnöllistä eli moni suvun mies kärsii tästä. Söin sitten koko armeija ajan ja sen jälkeen yhteensä noin vuoden tetrasykliinia ja kuurin jälkeen akne palasi entistä pahempana. Tässä vaiheessa jo päätin ettei enää mitään antibiootteja eikä roaccutania jota lääkäri seuraavaksi ehdotti. Sitten alkoi vatsa ongelmat:turvotusta,ilmavaivoja,ihottumaa nivusissa,no ihottumat hoitui dactacortilla silloin aluksi ja ongelma jäi "päälle" vuosiksi. Olin jo tässä vaiheessa ottanut ohjat omiin käsiin ja olin tullut tietoiseksi esim.ns.hiivasyndroomasta josta tajusin nyt kärsiväni. Aknen takia olin jo muuttanut ruokailu tottumuksia ja hiivan häätödieettiä söin aika ajoin ja välillä olikin parempia aikoja kunnes nyt noin 12 vuotta antibioottien ahmimisen jälkeen hiiva on nostanut päänsä pahempana kuin koskaan.Eli on ilmeisesti vallannut koko kehon varpaan väleistä päänahkaan asti ja olen lievästi sanottuna pulassa,mutta onneksi tietämys hiivan liika kasvusta on lisääntynyt ja uusia luonnonmukaisia lääkkeitä on tullut,joita aion nyt kokeilla.Eli pelkällä ruokavaliolla hiiva ei nykytietämyksen mukaan ainakaan pahimmissa tapauksissa katoa. Akneen sain avun ruokavaliosta ja yleisestä elämän tapojen korjauksesta,tosin se on pitkä tie eikä mitään pika parannusta ole luvassa,mutta kun tuloksia alkaa tulla niin ne ovat pysyviä jos jatkaa samalla linjalla.Esim.isäni 60v kärsii edelleen aknesta mutta ei ole ihme niillä elintavoilla,myöskään veljeni ei ole elintapoihin kiinnittänyt huomiota ja akne kukkii. Pakko ihan vielä tässä mainita ihmevoiteesta johon törmäsin eli Femmesil kaikille teille naisille(ja miehille) jotka kärsitte hiivatulehduksista.On uusi ja tehokas voide jolla pitäs akuutit oireet eli kutinat ja kirvelyt helpottuu nopeasti.Sitä ei tosin vielä saa suomesta mutta netistä tilaamalla tuli nopeesti perille eli tsekatkaa AIDANCEPRODUCTS.COM (sori en osaa linkittää)mutta muistakaa ettei tämäkään ole kuin oireiden hoitoa ja toistuvissa hiivatulehduksissa pitäisi se hiiva saada sieltä suolistosta,ja muualta minne se on onnistunut leviämään,tuhottua.Eli selvittää mikä on ylikasvun alkuperäinen syy ja onko kenties edelleen syitä jotka ylläpitää/ruokkii hiivan kasvua.

• Täti02

Tuntuu että monille määrätään ensin Tetralysalia, koska Roaccutanen sivuoireita pelätään. Itse olen jo keski-ikäinen ja kärsinyt aknesta 14 vuotiaasta asti. Roaccutane on itselläni auttanut hyvin, ensimmäisen kuurin söin 16 vuotiaana, ja elämäni aikana olen syönyt yhteensä 6 kuuria, viimeisen kerran 10 vuotta sitten. Nykyisin pärjään Diane Novalla ja Avitcid 0,05%. Eli ensimmäisen Roaccutane-hoidon jälkeen olen kiltisti hakenut uuden kuurin aina kun on alkanut oireilla pahemmin. Vielä nytkin, 48 vuotiaana finnit tulevat takaisin, jos lopetan hoidot kokonaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      136
      4245
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      327
      2145
    3. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      3
      1994
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      248
      1861
    5. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      106
      1780
    6. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      453
      1754
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      477
      1594
    8. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      56
      1395
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      467
      1310
    10. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      44
      1306
    Aihe