Oletteko syöneet vahingossa tai tahallaan kiellettyjä ruokia? Mitä, miten paljon ja onko tullut ongelmia?
Söin tänään fetasalaattia (otin fetaa ihan muutaman palan) ja tajusin jälkeenpäin, että tuo feta oli todennäköisesti pastöroimatonta (hallista ostettua). Nyt sitten pelottaa... :/ Söin fetaa niin vähän mutta eipä se taida määrää katsoa, jos siinä olisi sattunut olemaan listeria. :(
Mitenhän tuolla keski-euroopan maissa on, syödäänköhän siellä pastöroimattomia juustoja raskaana?
"kiellettyjä" syöneet?
21
7907
Vastaukset
- Pakko saada melkein joka päivä
Söin alussa, viikolle 12 saakka salmiakkia päivittäin ja ylitin monesti tuon 50g:n rajan. Sitten sain kuulla että sen syömisestä on muutakin haittaa kun vain se, että vernepaine nousee. Se kuulemma vaikuttaa istukan verenkiertoon ja saattaa aiheuttaa keskenmenon. Onneksi minulle ei käynyt niin. Nyt syön maltilla salmiakkia n. 1kerran viikossa ja olokin on jostain syystä parempi. Hieman säikäytti, vaikka tuokin on kai vaan suositus...
Ei pidä alkaa liian varovaiseksi - ...........
Hei!
Oikeastaan mikään ei ole "kiellettyä" mutta kannattaa olla varovainen. Listerian voi saada ihan tavallisetkin ihmiset jotka ei ole raskaana eli sinäkin ennen tai jälkeen raskautta.
Juustoissa ei ole suurta vaaraa jos se ei ole päässyt pilaantumaan. Ei kun on pastöroimattomista tuotteista kyse tarkaittaa se vain sitä että tuote pilaantuu hlpommin pöydällä kuin pastöroitu. Eli älä syö juustoa jossa kylmäketju ei toimi.
Samoin monissa muissakin jutuissa ollaan suotta ihan liian hysterisiä johtuu mun pielestä siitä ettei asioista kerrota tarkemmin meille odottaville. Maksa on "kiellettyä" mutta kysyin maksalaatikosta ja maksamakkarasta niin mulle sanottiin että voi ihan rauhassa syödä koska kumpikaan ei sisällä paljoakan aitoa maksaa niin siitä ei voi saada mitään myrkytystä. Että sillain.
Asiat ilmoitetaan vaan niin että kaikki nämä ovat kiellettyjä piste..mutta kun kerrottaisiin vähän tarkemmin niin ymmärtäisi miksi kannatta olla hiukan vaan varovaisempi..
HAuskaa odotusta!!!!- 2.4.
mä totesin että mun ruokavalio menee aika pieneksi jos ei saa mitää "kiellettyjen listalta" syödä. ei oo tullu kuolemaa vaikka on tullu napsittua kylmää kalaa, maksalaatikkoa, tuorejuustoa, pellavansiemeniä, jne... tuo on ihan turhaa hysteriaa noitten syömisten kans. kuinka ennen on muka eletty? sama tuon nostamisen kans. lappusista saa sen käsityksen että kynää painavampaa ei saisi kantaa. mutta joo, jos on tottunu nostelemaan vaikka limsakoreja tai rautanippuja niin siitä vaan jatkossakin. OMA järki mukaan joka asiassa.
- tuo..
2.4. kirjoitti:
mä totesin että mun ruokavalio menee aika pieneksi jos ei saa mitää "kiellettyjen listalta" syödä. ei oo tullu kuolemaa vaikka on tullu napsittua kylmää kalaa, maksalaatikkoa, tuorejuustoa, pellavansiemeniä, jne... tuo on ihan turhaa hysteriaa noitten syömisten kans. kuinka ennen on muka eletty? sama tuon nostamisen kans. lappusista saa sen käsityksen että kynää painavampaa ei saisi kantaa. mutta joo, jos on tottunu nostelemaan vaikka limsakoreja tai rautanippuja niin siitä vaan jatkossakin. OMA järki mukaan joka asiassa.
sama "viisaus", ettei ennenkään vältetty noita ruokia ja "terveitä lapsia syntyi silti". Joo, mutta keskenmenoja sattui myös ja kuolleiden lapsien synnyttämisiä, ja aivan varmaan listeriankin takia. Silloin ei vaan km:n syitä pystytty selvittämään.
- on nyt..
hieman väärin kyllä kerrottu tuosta maksasta. Maksamakkaraa voi syödä muutaman viipaleen, mutta maksalaatikossa nimeomaan on niin suuri A-vit. pitoisuus, että sitä ei taas saisi syödä ollenkaan. Ei nyt varmaan haarukallisella haittaa saa aikaan, mutta kuitenkin.
Tämä tieto on siis ihan ravitsemusterapeutilta sekä nykyisistä neuvolasuosituksista. Ei mistään yksittäiseltä terveydenhoitajalta tms. - ravitsemusterapeutilta...
Retinolin yli 3000 µg:n päiväsanti ravintovalmisteista on lisännyt sikiövaurioiden riskiä.
Maksalaatikko sisältää A-vitamiinia n. 3600 re / 100 g
Maksamakkara sisältää A-vitamiinia n. 2400 re /100 g
Eli kunhan pitää saannin alle 100 grammassa /vrk. Ja ei mielellään nauttisi maksaa kuitenkin päivittäin. Toisaalta, A-vitamiinin saantisuositus taitaa olla n. 700 re / vrk.
- 17+1
mulla on hirvee flunssa ollu tai on vähän vieläkin ,pähkäilin viime viikolla ottaako vai ei lääkkeitä
flunssaan joita ei ohjeessa kielletty mutta niissä kuitenkin oli ainesosia joita pitäis välttää
kuten kovaan yskään otin resilaria jossa on makeutusaineita sekä carmolis yrttipastilleja jossa
on yrttejä sekä kurkun desifiointi tabletei joita lääkekirjan mukaan voi ottaa mutta apteekissa sanoi
et älä ota niitä ?tässähän sekoaa näihin vältettäviin ainesosiin , joten en uskaltanut ottaa ku vähän jokaista mitä oli pakko.mites te muut ootte selviytynyt näistä kiemuroista ? - minä80
Itse söin vahingossa ulkomaisia vadelmia kypsentämättöminä ihan alkuraskaudesta - en tajunnut kysyä mitä marjoja rahkassa oli. Selvisin säikähdyksellä. Tahallani en ole mitään kiellettyä syönyt. Kuten äidilleni selitin (joka kritisoi minua liiasta varovaisuudesta): listeriavaaran vuoksi kiellettyjen syöminen on vähän kuin venäläisen ruletin pelaamista vauvan hengellä. Jos oletetaan vaikka, että joka 100. pussi pakastevadelmia sisältää listerian (luku on ihan päästä heitetty - sitä on turha kritisoida). Hyvällä tuurilla voit syödä raskausaikana 99 pussia saamatta listeriaa, huonolla tuurilla saat sen ensimmäisestä pussista.
- *nimimerkitön*
Tunnustukseni saa monet varmasti raivoihinsa, mutta häämatkalla join ruuan kanssa yhtenä iltana puoli lasillista valkoviiniä. Viikkoja oli tuolloin 14. Muuten en ole alkoholiin koskenut, kun en sitä ennen raskauttakaan käyttänyt kuin ehkä kerran kuussa yhden siiderin verran.
Salmiakkia ja lakua olen myös syönyt raskauden aikana. - kiellettyjä
Koko ensimmäisen raskauskolmanneksen söin mitä sattui, koska en tiennyt enkä muistanut noita kieltoja...eli söin kamalan paljon valkohomejuustoa, fetaa, mozzarellaa, graavilohta, maksamakkaraa, kahvilan salaatteja (listeriariski niissäkin) ja mehusekoituksia (joissa varmaan juuri pakastevadelmia), pesemättömiä (tosin kuorittuja) hedelmiä, ravintolassa sain pari kertaa ei-ihan-kypsää nautaa, myös taisi salmiakkia mennä jonkin verran...eli taisin syödä pelkkiä kiellettyjä ruokia. Sitten kun tajusin, mitä ei saa syödä, ruokavalioni kaventui olemattomiin, ja tällä hetkellä taistelen sen kanssa, että löytyisi jotain syötävää edes, kun normaaliruokavalioni on lähes kokonaan kielletty :((...senpä vuoksi painokin lähti tippumaan toisella kolmanneksella...Tällä hetkellä rv26.
- esim. omena
pestä ennen kuin kuorii?! Mulla sit varmaan on listeria...
- pielessä
Ja edelleen tuo "syödäänkö siellä pasröroimattomia juustoja" ei ole niin relevantti kysymys kuin "syödäänkö siellä pehmeitä vesipitoisia juustoja" koska listeria voi tulla kahta reittiä. 1. utareista suoraan maitoon, jonka poistaa pastörointi. 2. juuston valmistuksen jälkeen meijeristä tai kaupan tiskiltä esim. viereisestä juustosta tai vaikkapa kotijääkaapista tai tiskipöydältä tms. Vesipitoiset juustot kasvattavat mielellään listeriaa joten pastörointi ei ole niiden kohdalla suojaava toimenpide. Toisaalta kovat vedettömät juustot eivät suosi listeriaa, joten niiden kohdalla pastörointi ei edes ole niin tärkeä toimenpide.
- Keski-Euroopasta
Kyllä se pästoroinnin taito osataan täälläkin mutta omasta kokemuksestani sanon kyllä, että sellaista ruokahysteriaa kuin Suomessa täällä ei tunneta.
Itse olen syönyt kaikkea kiellettyä ja kaikkea sallittua kahden raskauden ajan ja niin menee tämä kolmaskin.- mukana :)
Hei kaikille!
Omaan ruokavaliooni ei ole vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. En syö kalaa muutenkaan (vihaan jo hajuakin...), mitään maksajuttuja en syö, oikeastaan ruokavalioni on hyvin perusjuttuja normaalisti. Nyt kypsennän kaiken hieman huolellisemmin ja pesen vihannekset ja kasvikset paremmin. Siinä kaikki, ainoastaan meikkausta ja muita tällaisia rasvoja ym. olen vähentänyt. Samat vitamiinitkin on käytössä kuin ennen kalaöljy...
Kotona siis tehdään ruokaa päivittäin ja yritetään syödä terveellisesti, välillä kyllä makeat maistuu... :) - heipun vei
mukana :) kirjoitti:
Hei kaikille!
Omaan ruokavaliooni ei ole vaikuttanut oikeastaan millään tavalla. En syö kalaa muutenkaan (vihaan jo hajuakin...), mitään maksajuttuja en syö, oikeastaan ruokavalioni on hyvin perusjuttuja normaalisti. Nyt kypsennän kaiken hieman huolellisemmin ja pesen vihannekset ja kasvikset paremmin. Siinä kaikki, ainoastaan meikkausta ja muita tällaisia rasvoja ym. olen vähentänyt. Samat vitamiinitkin on käytössä kuin ennen kalaöljy...
Kotona siis tehdään ruokaa päivittäin ja yritetään syödä terveellisesti, välillä kyllä makeat maistuu... :)eihän vitamiinivalmisteissa ole A-vitamiinia, entä kalaöljyssä? Vitamiinivalmisteista ja kalaöljystä pitäisi ehdottomasti valita raskauden ajaksi A-vitamiiniton versio...
- minäVAIN..
Söin itsekkin tuorejuustolevitettä se oli jtn rainbown merkkistä muistaakseni ja siinä ei lukenut kun valkosipulilevite,ajattelin että ei kai siihen kuole jos yhden keksin päälle sitä laittaa kun ei oltu aivan varmoja oliko se tuorejuustoa.. :) Kahvia ja cokistaki on tullut vedettyä joskus yli sen 3 lasillista päiväs ja salmiakkia myös ;D Eikä kukaan oo vielä kuollut :) Vaikka mies onki ihan hysteerinen noiden ruokienki kans :D
- monta..
listeria tapausta tiiätte suomessa?
luulen ettei suomessa tuo listeria vaara oo niin suuri kui esim.ulkomailla..
ja eiköhän jos listeria ilmeentyis suomeen joidenkin esim.marjojen mukana, niin eiköhän siitä ilmoitettas uutisissa jne..
ite en oo listeriasta vainoharhainen ollut.
nyt rv 39 5 - se riski..
monta.. kirjoitti:
ja eiköhän jos listeria ilmeentyis suomeen joidenkin esim.marjojen mukana, niin eiköhän siitä ilmoitettas uutisissa jne..
nyt rv 39 5kauhean suuri ole, mutta vuosittain todetaan kuitenkin noin 20-50 tapausta. Ja pitää muistaa, että enemmänkin sitä varmasti tuotteissa on, mutta kun vain riskiryhmät, kuten raskaana olevat ovat sen alttiita saamaan.
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/ - .....
monta.. kirjoitti:
nyt rv 39 5eiköhän sitä oo toitotettu jo kauan..
- mmmm
..... kirjoitti:
eiköhän sitä oo toitotettu jo kauan..
Varsin tunnettua on A-vitamiinin varastoituminen maksaan. Yliannostuksessa se kerääntyy myös rasvakudokseen. Maksalaatikossa on A-vitamiinia peräti 4,14 mg / 100 g, eli vuorokauden saantisuositus saavutetaan jo nauttimalla noin 20 g maksalaatikkoa. Sadan gramman annos sian tai naudan maksaa sisältää noin 20 mg A-vitamiinia (retinolia), mikä vastaa reilun kuukauden tarvetta. 1980-luvulla A-vitamiinia käytettiin varomattomasti kotieläinten ruokinnassa ja hoidossa, mikä nosti maksan A-vitamiiniarvot liiankin suuriksi. Sittemmin kotieläinten rehut on saatu hallintaan ja yliannostuksen vaaraa ei ole vaikka söisi maksaruokia useastikin. Muistakaa, että A-vitamiinin liikasaannin riski on ihan todellinen vaara!
A-vitamiini on rasvaliukoinen joten yli 15 mg/vrk pitkäaikainen nauttiminen johtaa myrkytysoireisiin kuten esimerkiksi päänsärky, pahoinvointi, ripuli, oksentelu ja maksakin voi vaurioitua. A-vitamiinin esiasteen, eli beetakaroteenin runsaskaan nauttiminen ei johda myrkytysoireisiin vaan rasvakudokseen kertyessään se aiheuttaa ainoastaan ihon tyypillistä kellertymistä (”porkkanarusketusta”).
- Mempus
Hirveä vouhotus raskauden aikaisesta terveyden ylläpidosta. Käsittääkseni tässä on useimmilla kyse vauvan terveydestä huolehtiminen?
Toivoisin, että useampi äiti panostaisi samalla tavalla lapsen järkevään kasvatukseen kuin panostaa raskautensa hoitoon!
Samalla neuvolat voisivat panostaa kasvatuksen tukemiseen samoin, kuin panostetaan raskauden tukemiseen.
Tähän mennessä minä en ole saanut neuvolasta mitään järkeviä neuvoja kysymättä, eikä jaetuille lippusille, lappusille tai vihkoille ole juuri voinut kuin nauraa.
Kaikki eivät ole teiniäitejä ja uskoisin monien haluavan perusteluja "kielletyille" asioille. Esim. urheilun vähentäminen.. Lääkärin ohjeissa kannatettiin kevyttä urheilua, kuten sauvakävelystä. Neuvolasta asiaa tivatessani yksi (1) terkka osasi kertoa perustelut raskaan liikunnan välttämiseen!!
Niin että etköhän saa syödä ne fetajuustopalaset huoletta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991578Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43974Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44812Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760