Pistely -voiko olla stressioire?

kumma tilanne

Minulla jo vuosia esiintynyt ajoittain huulien, käsien ja jalkojen pistelyä, mitä on pidetty hyperventilaationa, vaikka en ole yhtään varsinaista paniikkihäiriökohtausta saanut ja muutenkin olen suhtautunut aina rauhallisesti tuohon asiaan. Pistelyt ovat aina loppuneet itsestään viimeistään seuraavana päivänä. Viime vuosina pistely on alkanut jatkua yön yli ja tällä hetkellä sitä on ollut jo pari kuukautta putkeen eli joulusta saakka. Oma lääkärini ei keksi tälle mitään syytä. Verikokeet ovat kaikki ok ja mitään sydänoireita ei ole. Minulla oli verikokeita ottaessa kova pistely päällä, mutta silti veren pH oli täysin normaali eli se puhuisi hyperventilaatiota vastaan. Elämäntilanteeni on ollut jo pari vuotta todella stressaava, kun mieheni on ollut työttömänä, on ollut jatkuva rahapula ja minä olen tehnyt hirveästi töitä (joulut, juhannukset ym., joista tietysti saa arkivapaita, mutta vapaat eivät tule niistä yhtä pitkänä putkena). Nyt mies on taas löytänyt töitä, mutta huolestuttaa vielä vähän, että miten kaikki tulee sujumaan ja mikä palkka tulee olemaan.

Onko kenelläkään tietoa tai kokemusta, että voiko koko kehon pistely olla stressioire? Olen kyllä niin väsynyt, etten ole koskaan aamuisin virkeä, vaikka olisin nukkunut 12 tuntia. Tarvitsisin selvästikin yhtä tai kahta vuorokautta pidemmän vapaan, että palautuisin työstä. Noita vapaita minulla on monesti vain yksi kerrallaan, kun olen ottanut muiden ihmisten viikonloppuvuoroja. Vapaapäivinäkin stressaannun heti, jos on jotain suunniteltua menoa eli pitää vaikka vaan kaupassa käydä.

7

9129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rev.McMoon

      jota sanotaan parestesiaksi,sen aiheuttaa keskushermoston kohonnut stressihormonitaso. Yleisin aiheuttaja kroonistuneelle parestesialle on kofeiinin aiheuttamat muutokset rauhoittavien välittäjäaineiden reseptoritiheyksissä.

      Tila korjaantuu kun kofeiinialtistus lopetetaan täysin, mutta kehoon varastoituneet kofeiinijäämät voivat silti aiheuttaa oireita vielä kuukausia lopettamisen jälkeen, koska aivojen kehittämät toleranssimekanismit purkautuvat jatkuvan altistuksen lopettamisen jälkeen aika nopeasti.

      Muitakin syitä toki löytyy, mikä tahansa tekijä, joka kohottaa stressihormonitasoa, voi aiheuttaa oireita.

      • kumma tilanne

        Minä en ole koskaan juonut kahvia ja kolajuomia vain poikkeustapauksissa eli tosi harvoin, joten kofeiini ei voi olla syynä. Stressiä kyllä riittää joo...

        Lääkäri puhui että pitäisi seuraavaksi alkaa tutkia neurologista puolta, mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä, kun minulla ei ole mitään muita oireita, enkä ainakaan minä tiedä mitään neurologista sairautta, jossa koko keho pistelisi. Tämä oire on minulla ollut jo ainakin 10 vuotta, joten hitaasti etenevää sorttia joka tapauksessa on, kun nyt vasta tuli tämmöinen pahempi vaihe...


      • Rev.McMoon
        kumma tilanne kirjoitti:

        Minä en ole koskaan juonut kahvia ja kolajuomia vain poikkeustapauksissa eli tosi harvoin, joten kofeiini ei voi olla syynä. Stressiä kyllä riittää joo...

        Lääkäri puhui että pitäisi seuraavaksi alkaa tutkia neurologista puolta, mutta en tiedä onko siinä mitään järkeä, kun minulla ei ole mitään muita oireita, enkä ainakaan minä tiedä mitään neurologista sairautta, jossa koko keho pistelisi. Tämä oire on minulla ollut jo ainakin 10 vuotta, joten hitaasti etenevää sorttia joka tapauksessa on, kun nyt vasta tuli tämmöinen pahempi vaihe...

        aivan selkeästi, ja kaiketi keskushermostoperäinen pikemmin kuin ääreishermosto. Voit kokeilla esim. Diapamin vaikutusta oireisiin, jos ne helpottavat, ovat aivojen kiihdyttävät (stressihormonit) ja rauhoittavat välittäjäaineet epätasapainossa. Vaikeampi homma sitten onkin etsiä se aiheuttaja.


    • väsymisen kanssa taisteleva

      ... se stressi saa aikaan.
      Itse kävin täydellisen uupumisen läpi viime syksynä. Alkoi hirveita hermostollisia oireita (muurahaiset juoksi pitkin hermostoa) ja kävelin kuin humalassa. Säikähdin kamalasti ja menin lääkäriin. Luulin, että olin kuolemansairas.
      Lääkäri ei löytänyt mitään neurologiseen sairauteen liittyvää, vaan tuumasi, että olen läpikäynyt loppuunpalamisen sekä eräänlaisen paniikkihäiriön. Tulin kotiin ja seuraavan päivän itkin aamusta iltaan.
      Olin pari viikkoa sairaslomalla ja sen jälkeen tuntui jonkin aikaa paremmalta. Vuoden alusta alkoi taas hirveä uupumus ja tälläkin hetkellä elohiiret hyppivät milloin jaloissa, milloin silmäkulmissa. Puutumisia on vähän väliä. Edelleenkin vähän hermostuttaa, että jospa onkin jotakin muuta, mutta yritän tietoisesti hävittää ko. ajatukset.
      Viimeiset pari vuotta ovat olleet itselleni henkisesti ja osittain myös fyysisesti erittäin raskasta aikaa, joten nyt olen päättänyt vaihtaa uuden vaihteen päälle ja lopettaa "rahan perässä juoksemisen". Aion tietoisesti parantaa oman elämäni laatua ja levätä kunnolla.
      Lääkäri kertoi, että loppuunpalaminen on erittäin tyypillistä 30 - 40 -vuotiaille naisille (itse kuulun tuohon ryhmään), joten kannattaa todellakin levätä kunnolla, ettet joudu käymään samaa "pelonsekaista helvettiä", jonka itse kävin syksyllä läpi. Hyviä vointeja ja rauhallisia lepohetkiä!!!

      • kiikki88

        moikka


      • keekki8800

        moikka!oon 20 vuotias nainen ja synnytin n11kk sitten,kärsin 2 vuotta todella pahasta stressistä,talvella aloin saada paniikki ja ohi meneviä ahdistus kohtauksia mutta n,pari kuukautta eteenpäin ahdistukset ja paniikki jäivät kokoaikaisiksi,sitten aloin saada väsymyskohtauksia,aluksi nekin oli ohimeneviä,mutta paiskin vaan töitä enkä välittänyt vaikka väsyttikin,stressi oli kovaa.pian aloin saada sellasia tuntemuksia kuin olisin ollut humalassa ja jossakin lääkkeissä,oli todella pökkelö ja uninen oltila,lihakset oli tosi heikot ja vapisin kamalasti heikotuksesta,säikähdin ja menin lääkäriin,minusta otettiin litanja verikokeita ja kaiken maailman tutkimukset,kaikki oli ok,onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta uupumuksesta?lihasheikkous,vapina,aaltoileva VOIMAKASväsymys,ahdistus.


      • Anonyymi
        keekki8800 kirjoitti:

        moikka!oon 20 vuotias nainen ja synnytin n11kk sitten,kärsin 2 vuotta todella pahasta stressistä,talvella aloin saada paniikki ja ohi meneviä ahdistus kohtauksia mutta n,pari kuukautta eteenpäin ahdistukset ja paniikki jäivät kokoaikaisiksi,sitten aloin saada väsymyskohtauksia,aluksi nekin oli ohimeneviä,mutta paiskin vaan töitä enkä välittänyt vaikka väsyttikin,stressi oli kovaa.pian aloin saada sellasia tuntemuksia kuin olisin ollut humalassa ja jossakin lääkkeissä,oli todella pökkelö ja uninen oltila,lihakset oli tosi heikot ja vapisin kamalasti heikotuksesta,säikähdin ja menin lääkäriin,minusta otettiin litanja verikokeita ja kaiken maailman tutkimukset,kaikki oli ok,onko kenelläkään kokemuksia tällaisesta uupumuksesta?lihasheikkous,vapina,aaltoileva VOIMAKASväsymys,ahdistus.

        Taitaa olla minulla tämmönen juuri tulossa. Saman tyyppisiä oireita. Välillä ihan kuin olisi ottanut jonkun relaksantin ja keho ei vaan jaksa mitään. Sitten iskee välillä totaali väsymys ja ahdistus ja välillä keho ihan sika jumiin. Mistään fyysisestä rasituksesta ei tunnu palautuvan kunnolla. Menen maitohapoilla omasta arjestani.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe