H3 xenon hehkut on olleet noin kuukauden päivät käytössä lisävaloissa,hehkujen värilämpötilan on 6000k. Tähän asti valon sävy on ollut valkoinen / sinertävä niinkuin on luvattukin. Nyt huomasin valoissa sellaisen eron että sävy on muuttunut pelkäksi valkoiseksi ja sininen sävy on kadonnut. Lumi penkkaa vasten valo näytti ennen melkoisen siniselle,nyt se on puhtaan valkoinen ja penkan taittuessa valo näyttää jopa purppuralle / violetille. Ajo tuntejakaan ei ole kovin paljoa kertynyt joten siitä paljon kehutusta 3000 tunnin käyttö iästä tuskin tarvii alkaa puhumaan johon asti hehkun tulisi kestää. Kysymys kuuluukin miten värin sävy on muuttunut nuinkin radikaalisti kohtuullisen lyhyessä ajassa. Vai onko mahdollista että hehkut on tavallaan ajaneet itsensä sisään ja nyt väri on muodostunut siihen millainen sen kuuluukin olevan ??? Merkille pantavaa tässä on se että keulaan katsoessa valo näyttää suht samalle kuin heti alussa asennuksen jälkeen,mutta kun valoa katsoo ratin takaa maastoon,niin sävyn eron huomaa heti. Eli umpiossa väri on eri kuin tielle,puihin jne. katsoessa.
Xenon valoissa muuttui väri sävyt (!)
11
8007
Vastaukset
- värjäri
Polttimon värjäys varmaan haalistuu..., kyseessähän on vain kaasulla täytetyt hehkupolttimot, ei purkausvalot.
- Scania-R
No eikös xenon juurikin ole kaasupurkaus valo? Xenoneista nimenomaan on kyse ei mistään "wanna be xenon" -halogeeneista. Sehän tässä juuri ihmetyttää että vain kuukauden käytön jälkeen sininen sävy hävisi. Jos keskiverto 3000 tuntia on ikä niin ei kait se ole teoriassakaan mahdollista että muutamien tuntien jälkeen häviää jo värit hehkusta. Ellei ole kyseessä ns. maanantai kappale. Ja kun se sävy hävisi molemmista yhtä aikaa,sekin tekee tästä mielenkiintoisen. Onko kukaan pistänyt merkille miten ilman lämpötila vaikuttaa nuihin? Kun kylmänä lähtevät muutenkin hitaasti kirkakustun,eli jos on kova pakkanen vaikuttaako se sitten toimintaan ???
- juuri se
sininen valo ole se josta halutaan eroon autovaloissa.
- Scania-R
En edelleenkään kysy mielipiteitä onko valkoinen vai sininen parempi väri,vaan sitä miksi se sininen väri katos niin äkkiä valoista. Kait täälä jollain on kokemusta asiasta tai mitä edellisessä kysyin,että onko pakkasella ja ilmalla yleensäkin vaikutusta xenoneihin?
- 5678900++
Scania-R kirjoitti:
En edelleenkään kysy mielipiteitä onko valkoinen vai sininen parempi väri,vaan sitä miksi se sininen väri katos niin äkkiä valoista. Kait täälä jollain on kokemusta asiasta tai mitä edellisessä kysyin,että onko pakkasella ja ilmalla yleensäkin vaikutusta xenoneihin?
Väri vaihtuu alussa, mutta pysyy sen jälkeen samana.
Kunnes lopulta, käyttöiän ehtoopuolella väri vaihtuu hieman sinertävän kautta purppuraan..., jolloin tunnit ovat jo täynnä. - Scania-R
5678900++ kirjoitti:
Väri vaihtuu alussa, mutta pysyy sen jälkeen samana.
Kunnes lopulta, käyttöiän ehtoopuolella väri vaihtuu hieman sinertävän kautta purppuraan..., jolloin tunnit ovat jo täynnä."ehtoopuolella väri vaihtuu hieman sinertävän kautta purppuraan" Eli jos toi väite pitää kutinsa niin mun xenonit palo parhaat sävynsä ennätys ajassa!? 3000 tuntia luvataan käyttöiäks ja noin kuukauden ja kourallisen verran tunteja takana, alkoi jo sävy mennä purppuraksi, eli taitaa olla nyt käytössä ne ns. maanantai tapaukset. Meneeköhän takuseen hehkut? Jos näin äkkiä lopahti ja pitäs kestää tunti kausia???
- 56789+++++ww5
Scania-R kirjoitti:
"ehtoopuolella väri vaihtuu hieman sinertävän kautta purppuraan" Eli jos toi väite pitää kutinsa niin mun xenonit palo parhaat sävynsä ennätys ajassa!? 3000 tuntia luvataan käyttöiäks ja noin kuukauden ja kourallisen verran tunteja takana, alkoi jo sävy mennä purppuraksi, eli taitaa olla nyt käytössä ne ns. maanantai tapaukset. Meneeköhän takuseen hehkut? Jos näin äkkiä lopahti ja pitäs kestää tunti kausia???
Siinä vaiheessa kun valon väri on purppuraan vivahtava, niin sä et kyllä mitään niillä valoilla näekkään. Teho vastaa silloin jotain itäblokissa valmistettua hehkulankapolttimoa... valoteho on kaukana uudesta kaasupurkausvalosta.
mutta... Onko autossasi linssi tyyppiset valot, niissä kun joskus on valokuvion rajalla violettin ja sinertävän värinen kapea alue...?
mutta... mutta... Kyllähän noissakin voi ihan hyvin olla jotain "maantaikappleita". - Lisävalofanaatikko
56789+++++ww5 kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun valon väri on purppuraan vivahtava, niin sä et kyllä mitään niillä valoilla näekkään. Teho vastaa silloin jotain itäblokissa valmistettua hehkulankapolttimoa... valoteho on kaukana uudesta kaasupurkausvalosta.
mutta... Onko autossasi linssi tyyppiset valot, niissä kun joskus on valokuvion rajalla violettin ja sinertävän värinen kapea alue...?
mutta... mutta... Kyllähän noissakin voi ihan hyvin olla jotain "maantaikappleita".Miksi puhut koko ajan harhaanjohtavasti "hehkuista" jos kerran kyseessä eivät ole hehkulamput tai halogeenit? Voisit käyttää oikeaa nimeä johdonmukaisesti niin ei tulisi noita turhia kyselyjä joita viestiketjun yläpäässä taisi olla... Siis jatkossa kun mainitset kaasupurkausvalot tai ksenonvalot niin pysytään asissa eikä sen vieressä. Toivottavasti et ota tätä pikku kommenttia henkilökohtaisena loukkauksena tai arvosteluna. Itse toki arvostan erittäin paljon tehokkaita valoja, kuten jo nimimerkistä voi päätellä :)
- Omega.
oliskohan kiinan-pojan halpis polttimot? Philipsin ja Osramin polttimot kestää varmaan pidenpään. Itellä oli joskus alkuperäiset xenon valot henkilöautossa (hellan ballastit ja philipsin tai osramin polttimoilla)ja ne kestää kyllä ihan vuosia. Loppuvaiheessa polttimon värisävy muuttui ensin sinertäväksi ja lopulta punertavaksi.
- tseeenön
ite taas sitä mieltä että juurikin noi orkkis xenonit (philipsit jne) haalistuu nopeasti, ja on muutenkin valmiiksi jo vähän mitään sanomattomat tehoiltaan. kaikki tutut joilla on sitten noita xenon muutossarjoja niin on kestäny hyvin ja ei ole väri muuttunut miksikään. itsellä 8000k ollu vuoden, ja aika kovalla käytöllä, väri on sama mitä oli ostaessakin. tosin 8000k on vähän liian sininen ja käy silmiin pimeällä ajaessa.
- D2S
tseeenön kirjoitti:
ite taas sitä mieltä että juurikin noi orkkis xenonit (philipsit jne) haalistuu nopeasti, ja on muutenkin valmiiksi jo vähän mitään sanomattomat tehoiltaan. kaikki tutut joilla on sitten noita xenon muutossarjoja niin on kestäny hyvin ja ei ole väri muuttunut miksikään. itsellä 8000k ollu vuoden, ja aika kovalla käytöllä, väri on sama mitä oli ostaessakin. tosin 8000k on vähän liian sininen ja käy silmiin pimeällä ajaessa.
Älkää kukaan lukija uskoko tätä "tseeenön" -tyyppiä. Puhuu aivan täyttä paskaa! Hänellä ei luultavasti ole mitään kokemuksia alkuperäisistä xenoneista! Orggis Philipsit ja Osramit ovat ylivoimaisesti tehokkaammat kuin yhdetkään kiinalaiset kopiot. Ne pitävät valotehonsa huomattavasti pitempään kuin halvat kopionsa. Eihän se ole mikään mielipidekysymys kuinka nopeasti polttimo 'haalistuu' (mitä lienee tällä tarkoittaakin). Kaikki xenon -polttimot muuttavat sävyään 'kylmempään' vanhetessaan (vaikka tseeenön toisin väittääkin). Phil. Ja Os. ovat värilämmöltään hieman yli 4000K (lämmin valkoinen) kun ovat uusia. Muutaman kymmenen tunnin käytön jälkeen ne ovat 'sisäänajetut' ja lämmöltään noin 4300K. Kun käyttötunneissa alkaa tulla 1500h (60km/h keskinopeudella n. 90000km n. 3-5 vuotta) täyteen on valosta hävinnyt jo lähes kaikki keltaisuus (n. 5000K = valkoinen) ja valotehosta on noin 75% jäljellä. (Tässä vaiheessa on kiinapolttimoita saanut vaihtaa jo useaan kertaan). Ja kukaan jälkiasennusxenonkauppias ei lupaa 8000K polttimolle parempaa valotehoa kuin 4300K polttimolle. Tiedän (omasta kokemuksesta), että sinertävä valo NÄKYY paremmin, mutta sillä EI NÄE paremmin! Muuten kaikki varmaan laittaisi jotain UV -polttimoita ajovaloihin...?
Ja vielä lisäksi:
Philips ilmoittaa perus 85122 D2S -polttimolle 3200lm valotehoa. Useimmat jälkiasennusxenonpuljut taas ilmoittaa 8000K polttimolle 2500lm valotehoa ja halogeenipolttimolle 700lm valotehoa. Ensinnäkin yhdessäkään ajovaloihin tarkoitetussa halogeenipolttimossa ei ole näin huonoa valotehoa. Esim. normi H7 on noin 1500lm. H9 on jopa 2100lm eli aika lähellä tätä 8000K 2500lm lukemaa ja kun otetaan huomioon vielä värisävyt niin H9 halogeenilla näkee paljon paremmin! Ja jos useat pulju ilmoittaa halogeenin valotehon noin alakanttiin niin miten mahtaa olla heidän xenonpolttimoiden ilmoitetun valotehon laita? kysynpähän vaan...
Vielä olisi vähän asiaa valokuviosta halogen vs. xenon, mutta en nyt tähän hätään jaksa sitä kirjoittaa, koska en tiedä meneekö tämäkin tieto "kuuroille korville"... Toki voin siitäkin valistaa, jos jollain on kiinnostusta... Mut summa summarum: valistakaa itseänne ennen kuin tilaatte jotkin maailman parhaat H4-trixenonit!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen
Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot953761Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"
Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe453103- 793017
- 192825
- 282724
- 522432
- 192177
- 602108
- 581896
KL: Mari Hynynen avoimena - Jouni-rakkaan ja Joel-pojan välit ovat nämä!
Mari Hynynen (ent. Perankoski) on naimisissa Jouni Hynysen kanssa. Marilla on edellisestä liitosta yksi lapsi, Joel Vola121858