Imovane vieroitus?

uneton jamppa 52

Moi! Sain muutama vuosi sitten työterveyslääkäriltä Imovanea (7,5mg) nukahtamishäiriöihin. Siitä lähtien olen käyttänyt sitä, Zopinoxia tai Stellaa lähes säännöllisesti. Alussa sain pidettyä useitakin välipäiviä esim. viikonloppuisin, mutta nykyään se tuntuu aivan mahdottomalle. Aikaisemmin sain nukuttua koko yön, mutta nyt vain 4h yössä. Nyt olen mennyt niin pitkälle, että kun herään aamuyöllä, otan usein toisen tabletin ja nukun sen avulla 4h lisää. Lääkkeellä nukuttu yö on muka parempi kuin valvottu yö... Päivisin olen rauhaton ja levoton enkä oikein pysty olemaan paikallani hetkeäkään. Onko kenelläkään vastaavanlaista kokemusta Imovanesta, ja siitä miten vieroitus onnistuu?

40

21242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lempeää vieroitusta.

      Imovanesta ei ole kokemusta, mutta muista nukahtamislääkkeistä on. Huono unisen olisi parasta yrittää lääke annoksen pienentämisellä ja sellaisessa elämän vaiheessa, että ei ole stressi tilanteita päällä. Mutta aina ei voi itse kaikkeen vaikuttaa, ja nukahtamislääke on paikallaan. Parempi sekin, kuin unettomuus kierre!

      • mahdollista eli

        jos itse ei pääse irti. Olen viimeksi vuonna 2003 nukunut ilman lääkkeitä. Pääsin unilääkevieroitukseen. Ei enää yksi läke auta vaan niitä pitää olla 2-4. Nukkuminen vain huonontuu jatkuvalla lääkenukkumisella.


    • ongelma...

      Monet vuodet olen Imovanea käyttänyt, ja kaiken huipuksi lääkärin kehoituksesta. Eroon en ole millään päässyt. Kaikkea on kokeiltu. Monasti olen kylmästi päättänyt, että nyt saa riittää, tänä yönä en pilleriä ota. Sellaiset kolme-neljä päivää olen ollut ilman. Nukkunut tosi huonosti, toisin sanoen nukkumisesta ei ole tullut yhtään mitään, se on ollut pelkkää torkahtelua. Sitten ei enää jaksa, on pakko ottaa pilleri ja saada nukkua. Kesällä minulla oli pitkä projekti. Nakersin joka ilta pillerista palan pois, aina enemmän ja enemmän,,,,mutta kun tulin pillerin puolikkaaseen, huomasin, että unikin oli vastaavasti lyhyempi. Lääkärin kanssa keskustellut, vastaus oli, että kovinhan se on vaikeaa siitä eroon päästä, mutta että se lääke on sen verran mieto, että jos se auttaa, niin rauhassa popsii sen eikä ota turhaa sressiä. Minä vaan haluaisin lopettaa sen käytön...mutta keinoja en keksi.

      • lääkkeisin jää

        koukkuun, jos käyttää niitä joka ilta. Satunnaiskäyttö on ihan eri juttu. Nykyisin jo osataan suositella välipäiviä, mutta ei 90-luvulla jolloin meikän koukutus alkoi. Nyt onkin edessä (uni)lääkevieroitus. Se on mulla viimeinen keino, ja jos se ei onnistu, menen Rinnekotiin tosi kalliiseen unitutkimukseen. Halvemmassa jo kävin, mutta se mittasi lähinnä uniapneaa. Unilääkärinkin lääkitys toimi aikansa, nyt menee 4-5 eri lääkettä nukkumiseen. Ja tämä pahin vaihe alkoi Seroquelista.


      • Anonyymi

        Olin käyttänyt Zopinoxia 11 vuotta kunnes reseptiä ei enää uusittu. Lopetin kerrasta sen syönnin. Viikon ajan oli vaikeaa. Uni tuli 5 aikaan aamulla. Päänsärkyä ja lihassärkyä oli alussa. Alin käyttämään Melatoniinia 2kertaa 1.9mg tuntia ennen nukkumaan menoa. Nyt olen kuukauden ollut ilman Zopinoxia. Nukahdan hyvin ja uni hyvää ja levollista


      • Anonyymi

        Lopetin kerralla. Viikon ajan pääsin nukkumaan aamulla n. 5aikaan. Vähän lihassärkyä ja päänsärkyä. Nyt Melatoniini la 2kuukautta josta nyt vierottaudun. Ei helppoa mutta kannattaa kokeilla


    • ainesosa

      voi ehkä kokeilla jotain muuta väsyttävää lääkettä jossa vaikuttava aine on muu, ja nukkua sillä. Tavallaan ojasta allikkoon, mutta saa yhden aineen sietokyvyn pidettynä matalana. Itse vaihtelen ketipinoriin, sitä kirjotetaan nykyään ahdistukseen ja univaivoihin. Pikku murunen riittää.

    • parempaan päin

      Voin kertoa, että helppoa se ei ole. Olen itse ollut unilääke, ja benzo vieroituksessa sairaalassa.
      Kun aikansa käyttää niin, unilääkkeet kääntyvät käyttäjäänsä vastaan. Alkoi paradokksaalinen vaihe, jossa ne alkoivat pikemminkin piristämään minua. Pyysin, että pääsisin sairaalaan. Unettomuus alkoi pelottaa minua.

      En tiedä, oletko yhteydessä lääkäriin, joka ne on määrännyt. Voisitte yhdessä neuvotella, miten alat vieroittautua.

      • vieorituksessa parhaillaan,

        valvottu paljon mutta lääkkeet pian puolitettu. Minulla erittäin vahva unettomuustaipumus. Ei totuteta luomu-uneen vaan tilalle Seroquel ja Absenor (perussairaus maanisvoittoinen kaksisuuntaisuus).


    • uusimatta

      reseptin ja se oli siinä, itse käytin v.2003 jatkuvasti ja kaksi seuraavaa yötä oli mahdotonta, korvasin ne yöt ilman lääkettä, kokemuksen kautta kaiken varalta parilla oluella. olin yrittänyt irtautumista kys. lääkkeistä jo aiemmin ja päätin että kokeilen jotain muuta rentouttavaa. nyt olen ollut ilman kuukauden ja uni tulee ja maistuisi vaikka kuinka. eli 7 vuotta suurin piirtein käytin niitä joka iltaisesti.

      • jätin..

        ..pillerit pois noin vain. En tosin kovin säännöllisesti koskaan ole käyttänyt,työterveyslääkäri määräsi 30 pillerin boxin joista olen nyt käyttänyt tasan kaksi puolikasta. En tiedä onko alkoholi parempi lääke...mutta olen iltaisin nauttinut 1-2 lasia viiniä,johan uni maittaa;)Ps.onkohan seuraava ongelma alkoholiriippuvuus;))


      • vie unen

        Vietätkö stressitöntä elämää vai millä saat nukuttua ilman unilääkkeitä?


      • uusimatta
        vie unen kirjoitti:

        Vietätkö stressitöntä elämää vai millä saat nukuttua ilman unilääkkeitä?

        joo, itseasiassa ei stressitöntä mutt kun veri suoni katkes valtimosuoness niin tuli tietynlainen pelkotila ...


      • vanevane imo
        uusimatta kirjoitti:

        joo, itseasiassa ei stressitöntä mutt kun veri suoni katkes valtimosuoness niin tuli tietynlainen pelkotila ...

        Hyvä konsti on pikkuhiljaa pienentää annosta.
        Itse olen onnistunut vähentämään määrää niin, että otan vain noin neljäosa murusen yhdestä pilleristä. Se riittää simahduttamaan minut ja nukun ihan aamuun saakka.
        Pari vuotta sitten olin niin stressaantunut etten kertakaikkiaan nukahtanut tai nukkunut ilman lääkkeitä.
        Nyt siis suunnitelmissa olisi päästä kokonaan
        eroon nukahtamislääkkeistä noin kuukauden sisällä.


      • yritin samaa mutta

        tui unettomuusputki ja harhoja. Samat keinot eivät toimi kaikilla.
        Erittäin pahasti uneton


    • samat kuviot

      Kuulostaa tutulta hommelista, itsekin olen käyttänyt satoja ja satoja pillereitä sekä Imoa että Stellaa. Ja aina jään niihin koukkuun niin, että unta saa vain noin 4 tuntia ja sitten pitää ottaa toinen pilleri aamuyöllä, että pystyy nukkumaan aamuun asti. Välillä nukahtaminenkaan ei onnistunut ilman että otti 1½-2 pilleriä heti kättelyssä.

      Seuraavan iltapäivän ahdistava levottomuus ja rauhattomuus johtuu vierotusoireista - olet koukussa ja elimistö haluaisi lisää kamaa. Itse aloin ottamaan töissä iltapäivisin pillerin neljäsosia tai puolikkaita siihen pahaan hermostuneisuuteeni eli niihin vierotusoireisiin, mikä on selkeä merkki siitä että olet pahasti riippuvuuskoukussa.

      Eroon nukahtamislääkkeistä pääsin vasta kun sain hankittua (puolilaittomasti tuttavaltani) ison purkillisen vahvoja (5mg) rauhoittavia. Nukuin muutaman yön peräkkäin niillä pameilla ja sinä aikana ne pahimmat vierotusoireet nukahtamislääkkeistä olivat sentään hävinneet.

      Nukkkuminen ilman lääkkeitä oli silti aluksi vielä aika vaikeaa ja sellaista katkonaista torkahtelua pari ekaa yötä, mutta ei sentään enää täysin mahdotonta, kuten yritettyäni ilman niitä rauhoittavia. Ja olin ajoittanut homman tarkasti parin viikon lomapätkän alkuun, joten oli riittävästi aikaa toipua ja palautua ihan normaaliin luomunukkumiseen.

      Tämä oli minun tarinani, olen 48-vuotias masennuksesta kärsivä mies. En tiedä onko tuosta kenellekään mitään apua, mutta kerroinpa silti.

    • t***a

      Kuinka kauan Imovanea voi käyttää säännöllisesti, ennenkuin siihen tottuu? Sain reseptin satunnaisiin unihäiriöihin, pari päivää kuukaudessa hormoonikiertoon liittyen. Puolikas on riittänyt hyvin toistaiseksi antamaan koko yöksi hyvän unen.

      Hormonihäiriöt on lisääntymässä iän myötä ja tarvitsen lääkettä nykyisin useammin, ja varsinkin jos on samaan aikaan stressiä päällä. Riittäisikö esim. joka toinen yö ilman pilleriä pitämään tottumuksen pois?

      • uneton

        Sellaisen lääkkeen minäkin sain.Yhtään pilleriä en ole uskaltanut ottaa,kun luin mahd.haittavaikutuksista.Siispä valvon ja nukun,kun voin.Päivisin on vaikea tehdä töitä,kun nukuttaa,mutta ylenpalttinen väsymyskään ei auta nukahtamiseen.Saatan nukkua tunnin tai pari ja herään enkä saa unenpäästä enää kiinni.Yhtä helvettiä kaikki tyynni.


      • mulle ;-)
        uneton kirjoitti:

        Sellaisen lääkkeen minäkin sain.Yhtään pilleriä en ole uskaltanut ottaa,kun luin mahd.haittavaikutuksista.Siispä valvon ja nukun,kun voin.Päivisin on vaikea tehdä töitä,kun nukuttaa,mutta ylenpalttinen väsymyskään ei auta nukahtamiseen.Saatan nukkua tunnin tai pari ja herään enkä saa unenpäästä enää kiinni.Yhtä helvettiä kaikki tyynni.

        mulle kelpais. menee 5-6 tabua päivässä. älä ota ensimmäistäkään, voivat koukuttaa h-e-t-i.


      • Testannut
        mulle ;-) kirjoitti:

        mulle kelpais. menee 5-6 tabua päivässä. älä ota ensimmäistäkään, voivat koukuttaa h-e-t-i.

        Käyttäkää mieluummin vaikka mirtazapin 15mg, ei jää koukkuun. Uni tulee. Aivan kuin joisi pullon viinaa. Ei sivuoireita kuin ensimmäisenä aamuna kuuria aloittaessa.


      • uni-78
        Testannut kirjoitti:

        Käyttäkää mieluummin vaikka mirtazapin 15mg, ei jää koukkuun. Uni tulee. Aivan kuin joisi pullon viinaa. Ei sivuoireita kuin ensimmäisenä aamuna kuuria aloittaessa.

        Olen syönyt imovane 7,5 nt vajaan kaksi kuukautta. Unettomuuteni tuli luultavastikkin stressistä joulun aikaan. Nyt ois tilanne jokseenkin rauhottunut ja ei pitäis olla mitään stressiä. Olen aatellut nyt päästä eroon tuosta lääkkeestä. Aluksi aattelin puolittaa annoksen ja kokeilla josko se riittäis unen saantiin. Mietityttää tieten vähän että saako sitä unta puolikkaalla ollenkaan. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia unensaannin kans. Olen jo aikaisemminkin kokeillut puolitusta mutta silloin tilanne oli vielä niin stressaavaa että oli pakko ottaa heti melkein se toinenki puolikas. Mutta tänään taas aattelin kokeilla puolitusta, saapa nähdä onko tehoa. Aika näyttää.


      • mikä avuksi
        uni-78 kirjoitti:

        Olen syönyt imovane 7,5 nt vajaan kaksi kuukautta. Unettomuuteni tuli luultavastikkin stressistä joulun aikaan. Nyt ois tilanne jokseenkin rauhottunut ja ei pitäis olla mitään stressiä. Olen aatellut nyt päästä eroon tuosta lääkkeestä. Aluksi aattelin puolittaa annoksen ja kokeilla josko se riittäis unen saantiin. Mietityttää tieten vähän että saako sitä unta puolikkaalla ollenkaan. Koskaan aikaisemmin ei ole ollut mitään ongelmia unensaannin kans. Olen jo aikaisemminkin kokeillut puolitusta mutta silloin tilanne oli vielä niin stressaavaa että oli pakko ottaa heti melkein se toinenki puolikas. Mutta tänään taas aattelin kokeilla puolitusta, saapa nähdä onko tehoa. Aika näyttää.

        Olen käyttänyt imovanea yli 10v hyvin vaihtelevasti.Vaikeina aikoina jouduin ottamaan jopa2tabua
        ennenkuin nukun.nyt olen koettanut päästä niistä eroon,mutten ole vielä onnistunut kokonaan.
        Puolitoista vuotta olen ottanut vain puolikkaan ja nukun noin 5t.Kuinkahan kauan kestää ettei
        tarviis yhtään?Haluaisin tietoja.Jos ei puolikkaalla onnistu niin kokeile ensin kolmasosalla.Minä tein niin ja onnistuin pääsemään puolikkaalla sitten.


    • Eroon

      Aika heikoilla menen edelleen, sillä söin Stellaa useamman vuoden ja annostus alkoi olla jo 2 tbl. Illat jolloin otin vain yhden, niin silloin otin iltapäivällä toisen juuri tuohon ahdistukseen. 2 viikkoa sitten päätin että nyt bentsot riittää (bentso johdannaisia kun nuo nukahtamislääkkeet on.) Eli ihan samallalailla ne koukuttaa kuin muutkin bentsot. Itselläni tein lopetuksen kerralla poikki, otin vain asenteen, että nyt si muutama yö valvotaan, ja päivät vaikka kahvin voimalla hereillä. Toki niitä vieroitusoireita oli, mutta kun etukäteen ajatuksissa kävin ne läpi ja sydämen tykytykseen otin asenteen, että "kuuluu asiaan" Pari ekaa päivää meni sekavissa fiiliksissä, mutta nyt koen olevani voitonpuolella. Se oli tietysti helpottava tilanne että pystyin olemaan vapaalla töistä 4 ensimmäistä päivää.

      Syy miksi halusin noista eroon, on se että ne vaikuttavat keskittymiskykyyn ja muistiin, niin että opiskelusta ei enää tahtonut tulla mitään.
      Mutta tosiaan lopetus onnistuu kyllä kun vaan on varautunut, ja tarvittaessa menee vaikka osastolle muutamaksi ensimäiseksi päiväksi, tai vieroituksen ajaksi pyytää jotain ei koukuttavaa mutta silti väsyttävää lääkettä esim Doxal tai Triptyl.

      • uneton unessa

        Ite koekilin mirtatsapiinilla eroon imovanesta, mirta vaikutti lupaavalta aluksi, mutta muutaman viikon jälkeen jouduin ottamaan imovanea, että sai nukuttua. Sitten vaihdoin tolvoniin, oon nukkunu tolvonilla jonkin aikaa ilman imovanea siis, turvottaa, jalkaterät erityisesti, ruokahalua lisää, painoa saattaa tulla. mutta on ainakin levänneempi olo kuin unilääkkeillä, joilla ei saa sitä syvää, tärkeää unta yön aikana, vaan on väsynyt seuraavana päivänä.annoksena mulla on 10mg iltaisin. ainoa tosi huono juttu on tuo jalkaterien turovtus, niin, että joskus astuminen tuntuu oikein kipeltä, kokeilen nyt nesteenpoistolääkettä vaikka matala verenpaine. muuten tosi halpa lääke.


      • uni-78
        uneton unessa kirjoitti:

        Ite koekilin mirtatsapiinilla eroon imovanesta, mirta vaikutti lupaavalta aluksi, mutta muutaman viikon jälkeen jouduin ottamaan imovanea, että sai nukuttua. Sitten vaihdoin tolvoniin, oon nukkunu tolvonilla jonkin aikaa ilman imovanea siis, turvottaa, jalkaterät erityisesti, ruokahalua lisää, painoa saattaa tulla. mutta on ainakin levänneempi olo kuin unilääkkeillä, joilla ei saa sitä syvää, tärkeää unta yön aikana, vaan on väsynyt seuraavana päivänä.annoksena mulla on 10mg iltaisin. ainoa tosi huono juttu on tuo jalkaterien turovtus, niin, että joskus astuminen tuntuu oikein kipeltä, kokeilen nyt nesteenpoistolääkettä vaikka matala verenpaine. muuten tosi halpa lääke.

        Aattelin tulla kirjottelee vähän kuulumisia. Tossa aikasemmin suunnittelin nukahtamislääkkeen vähentämistä ja mahdollisesti kokonaan pois jättämistä. Kokonaista lääkettä en ole ottanut enää aikoihin, jonkin aikaa meni puolikkaan kanssa ja sain nukuttua ihan hyvin. Lääke on imovane 7,5. Nyt olen pistänyt sitten sen puolikkaanki vielä puoleksi ja olen nukkunut 5-6 tuntia. Joskus saatan nukahtaa jo ennen lääkkeen ottoa 1/2 - 1 tunnin ja otan sitten sen jälkeen muruset. Ja vaikka joskus joutuu sängyssä pyörii yli tunninki nii on silti uni tullut jossain vaiheessa ilman lisä lääkettä. Jos en meinaa päästä kunnolla uneen ni olen mennyt nukkumaan eri huoneeseen ja uni on sitten tullut jossain vaiheessa. Eiköhän se jää koko lääke jossain vaiheessa pois, toivottavasti. Hyvää kevättä kaikille.


      • uni-78
        uni-78 kirjoitti:

        Aattelin tulla kirjottelee vähän kuulumisia. Tossa aikasemmin suunnittelin nukahtamislääkkeen vähentämistä ja mahdollisesti kokonaan pois jättämistä. Kokonaista lääkettä en ole ottanut enää aikoihin, jonkin aikaa meni puolikkaan kanssa ja sain nukuttua ihan hyvin. Lääke on imovane 7,5. Nyt olen pistänyt sitten sen puolikkaanki vielä puoleksi ja olen nukkunut 5-6 tuntia. Joskus saatan nukahtaa jo ennen lääkkeen ottoa 1/2 - 1 tunnin ja otan sitten sen jälkeen muruset. Ja vaikka joskus joutuu sängyssä pyörii yli tunninki nii on silti uni tullut jossain vaiheessa ilman lisä lääkettä. Jos en meinaa päästä kunnolla uneen ni olen mennyt nukkumaan eri huoneeseen ja uni on sitten tullut jossain vaiheessa. Eiköhän se jää koko lääke jossain vaiheessa pois, toivottavasti. Hyvää kevättä kaikille.

        Nyt on sitten 5 yötä takana ilman lääkettä ja hyvin on saanut nukuttua 6-7 tuntia. Annosta pienentämällä onnistui eroon päästä imovanesta. :)


      • uneton Helsingissä
        uni-78 kirjoitti:

        Nyt on sitten 5 yötä takana ilman lääkettä ja hyvin on saanut nukuttua 6-7 tuntia. Annosta pienentämällä onnistui eroon päästä imovanesta. :)

        Ihanaa kuulla onnistuneista vieroittautumiskokemuksista! Onnea sinulle uni-78!

        Itselläni on juuri tuo sama tilanne, että yritän eroon Imovanesta. Olen nyt syönyt sitä noin 3-4 kk putkeen, käytännössä melkein joka ilta. Käyttö alkoi stressaavan elämäntilanteen yhteydessä. Nyt stressi on pääsääntöisesti pois, mutta lääkkeen käyttö on jäänyt. Olen saanut jo vähennettyä käyttöä siihen pisteeseen, että tarvitsen vain neljäsosan 7,5 tabletista. Viime yönä yritin olla kokonaan ilman, mutta en saanut unta...:( Otin toista bentso-lääkettä (jota minulle on määrätty vuosia sitten), jota sitten piti ottaa vähän enemmän, että saisin nukuttua. Silti nyt tuntuu, että en ole nukkunut kunnolla.

        Taidan palata Imovaneen ja jatkan vähentämistä. Onkohan se edes niin vaarallista, jos nukahtamiseen tarvitsee vain yhden neljäsosan tai jopa pienemmän määrän? Riippuvuuteni taitaa olla ennen kaikkea psykologista. Olisi kyllä ihanaa nukkua kunnon luomu-unia.


      • uni-78
        uneton Helsingissä kirjoitti:

        Ihanaa kuulla onnistuneista vieroittautumiskokemuksista! Onnea sinulle uni-78!

        Itselläni on juuri tuo sama tilanne, että yritän eroon Imovanesta. Olen nyt syönyt sitä noin 3-4 kk putkeen, käytännössä melkein joka ilta. Käyttö alkoi stressaavan elämäntilanteen yhteydessä. Nyt stressi on pääsääntöisesti pois, mutta lääkkeen käyttö on jäänyt. Olen saanut jo vähennettyä käyttöä siihen pisteeseen, että tarvitsen vain neljäsosan 7,5 tabletista. Viime yönä yritin olla kokonaan ilman, mutta en saanut unta...:( Otin toista bentso-lääkettä (jota minulle on määrätty vuosia sitten), jota sitten piti ottaa vähän enemmän, että saisin nukuttua. Silti nyt tuntuu, että en ole nukkunut kunnolla.

        Taidan palata Imovaneen ja jatkan vähentämistä. Onkohan se edes niin vaarallista, jos nukahtamiseen tarvitsee vain yhden neljäsosan tai jopa pienemmän määrän? Riippuvuuteni taitaa olla ennen kaikkea psykologista. Olisi kyllä ihanaa nukkua kunnon luomu-unia.

        Itse söin myös n.3 kk imovanea joka ilta. Jouduin myös aloittaa lääkken syömisen stressaavan elämäntilanteen takia. Nyt stressi on pois. Vähentelin lääkettä pikku hiljaa, en ole kyllä edes ihan varma oliko sillä puolikkaan puolikkaalla enää edes vaikutusta, mut sain nukuttua kuitenkin. Sitten tuli vaan yks viikonloppu ja olin tosi väsynyt illalla ja nukahtelin vähän väliä, heräsin neljän jälkeen ja hoksin etten ole ottanut lääkettä ollenkaan ja siihen jäi syönti. Meni siinä tosin 3-4 yötä aluksi että heräili vähän väliä, mutta nyt on unet tasaantuneet. Luulen että kroppa kuitenkin oli tottunut siihen lääkkeeseen ja tavallaan niinku vaati sitä ku pakotti heräämään mutta en ottanut lääkettä siltikään. Nyt on saanut nukkua ihan normaalisti, on se ihan erilainen uni ilman lääkkeitä. En usko että se on kovin vaarallista jos murusen ottakin, kun on ihmisiä jotka on syöneet useita vuosia nukahtamislääkkeitä. Minä ottaisin tota imovanea ennen ku jotain muuta, itselläniki on myös toista lääkettä mutta en ole syönyt niitä ollenkaan, enkä syö. :) Jatka vähentämistä jossain vaiheessa huomaat ettet tarvi lääkettä ollenkaan, tsemppiä ja hyvää kevättä.


      • uneton Helsingissä
        uni-78 kirjoitti:

        Itse söin myös n.3 kk imovanea joka ilta. Jouduin myös aloittaa lääkken syömisen stressaavan elämäntilanteen takia. Nyt stressi on pois. Vähentelin lääkettä pikku hiljaa, en ole kyllä edes ihan varma oliko sillä puolikkaan puolikkaalla enää edes vaikutusta, mut sain nukuttua kuitenkin. Sitten tuli vaan yks viikonloppu ja olin tosi väsynyt illalla ja nukahtelin vähän väliä, heräsin neljän jälkeen ja hoksin etten ole ottanut lääkettä ollenkaan ja siihen jäi syönti. Meni siinä tosin 3-4 yötä aluksi että heräili vähän väliä, mutta nyt on unet tasaantuneet. Luulen että kroppa kuitenkin oli tottunut siihen lääkkeeseen ja tavallaan niinku vaati sitä ku pakotti heräämään mutta en ottanut lääkettä siltikään. Nyt on saanut nukkua ihan normaalisti, on se ihan erilainen uni ilman lääkkeitä. En usko että se on kovin vaarallista jos murusen ottakin, kun on ihmisiä jotka on syöneet useita vuosia nukahtamislääkkeitä. Minä ottaisin tota imovanea ennen ku jotain muuta, itselläniki on myös toista lääkettä mutta en ole syönyt niitä ollenkaan, enkä syö. :) Jatka vähentämistä jossain vaiheessa huomaat ettet tarvi lääkettä ollenkaan, tsemppiä ja hyvää kevättä.

        Hei uni-78, halusin vielä kiittää vastauksestasi! Et uskokaan, kuinka paljon tuo auttoi minua. Itsellänikin on ollut tuota, että imovanen vähentämisen aikana uni on ollut vähän levotonta, mutta olen kuitenkin saanut nukuttua. On helpottavaa tietää, että tuo levottomuus kuuluu asiaan, eikä ole merkki siitä, että unettomuus olisi tulossa takaisin. Oikein hyvää kevättä! :)


      • Ei enää nukahtamislä
        uni-78 kirjoitti:

        Nyt on sitten 5 yötä takana ilman lääkettä ja hyvin on saanut nukuttua 6-7 tuntia. Annosta pienentämällä onnistui eroon päästä imovanesta. :)

        Kaksi vuotta söin nukahtamislääkkeitä, suurin annos oli 1,5 tablettia Stellaa. Lääkäri kehotti puolittamaan lääkkeen noin 3 kuukauden aikana. Ensin puolet, sitten siitä puolet jne. Välillä sai ottaa enemmän jos uni ei tullut. Lopulta viimeiset kaksi viikkoa meni niin että otin ehkä 1/16 tai jotain sinne päin. Oli lähinnä psykoliginen juttu ja nyt moin 2 viikkoa täysin ilman. Nukun aivan normaalit yöunet ja olen todella tyytyväinen. Kannattaa kokeilla jotain tämäntapaista.


      • susanna-sussuuuu
        Ei enää nukahtamislä kirjoitti:

        Kaksi vuotta söin nukahtamislääkkeitä, suurin annos oli 1,5 tablettia Stellaa. Lääkäri kehotti puolittamaan lääkkeen noin 3 kuukauden aikana. Ensin puolet, sitten siitä puolet jne. Välillä sai ottaa enemmän jos uni ei tullut. Lopulta viimeiset kaksi viikkoa meni niin että otin ehkä 1/16 tai jotain sinne päin. Oli lähinnä psykoliginen juttu ja nyt moin 2 viikkoa täysin ilman. Nukun aivan normaalit yöunet ja olen todella tyytyväinen. Kannattaa kokeilla jotain tämäntapaista.

        olen syönyt imovanea pari vuotta valillä pidempiä jaksoja ja välillä lyhyempiä. kerroin asiasta lääkärille että haluan eroon lääkkeestä niin hän kirjoitti sirdalud tabletteja, en ole vielä kokeillut, testasin melatonia ja parin yön päästä se vaikutti. tosin viime yönä piti ottaa taas imovan. inhottaa olla koukussa lääkkeisiin.


    • En tiedä, onko kukaan ollut näin pahasti koukussa. Lääkärin määräämä annos on 3 x 7,5 mg. Useimpina päivinä syön neljä. Lääkkeet loppuu aina ennen kuin saa uusia ja viimeiset päivät on tuskaa. Pahoja mielenterveysongelmia muutoinkin ja lääkkeitä roppakaupalla. Teen silti vaativaa työtä ja selviän siitä. Joka päivä pelkään että romahdan. Tarvitsisin vierotusta mutta mistä saisin apua. Jos minun käsketään syödä kaksi päivässä, syön kolme kun lääkkeet on mun hallussa. En voi itselleni mitään.

    • Anonyymi

      Muista kuolla

    • Anonyymi

      Ei kannata ikinä aloittaa. Nämä lääkkeet ovat täysin rinnastettavissa huumeisiin ja se on todella paha. Kannattaa taistella ja olla kokonaan ilman ja pakottaa itsensä valvomaan, sitten joskus taas nukkuukin.

    • Anonyymi

      Mitä pitempään käyttää, sitä vaikeampi on päästä erooon. Vielä pari vuotta sitten lopetus onnistui kohtalaisen kivuttomasti vähentämällä annos asteittain noin viikon kuluessa nollaan. Nyt ei se enää onnistu, vaan vieroitus vaatii paljon pitemmän ajan. Silti pitää varautua vieroitusaikana huonosti huonosti nukuttuihin öihin, ahdistukseen, levottomuuteen yms. vieroitusoireisiin. Koska zopikloni häviää systeemistä aina nopeasti, voisi olla harkinnanvaraista tehdä ns. cold turkey-lopetus, ts. lopettaa kokonaan kertaheitolla ja annosta vähentämättä. Silloin joutuu kyllä varautumaan lähes sietämättömiin vieroitusoiresiin ainakin 5-6 vuorokauden ajaksi.

    • Anonyymi

      Terve

      Alkuun haluan sanoa. VIHELLÄ HETI PELI POIKKI JOS YLI 2 VIIKKOA JOUDUT KÄYTTÄMÄÄN JA HAE APUA.

      Itselläni kokemus 18 vuotta unilääkkeillä nukkumisesta. En muista mitä lääkkeitä alkuvaiheessa oli, mutta kaikki perinteiset tullut testattua ja Stellaa viimeisen 10 vuotta. Ajan saatossa huomasi miten vaikutus heikkeni ja tehostin tietoisesti vaikutusta muutamalla alkoholi annoksella. Alkoholistia minusta ei ehkä tullut, mutta suurkuluttaja ryhmään menin heittämällä. Jouduin myös usein ottamaan 1,5-2, ehkä joskus jopa 3 tablettia, että sai unen. Koitin oma-aloitteisesti vähentää määrää useita kertoja ja jätin alkoholin kokonaan pois elämästä. Silti olin täysin koukussa uninappiin jotta sain nukuttua edes muutaman tunnin yössä ja pystyin käymään töissä. Päivisin hikoilutti älyttömästi, kun vieroitusoireet oli joka ikinen päivä. Myöskään koskaan ei ollut oikeasti pirteä yön jälkeen. Päätin 2022 loppu vuodesta, että nyt riittää ja hain työterveydestä apua. Sieltä sain 4 eri lääkettä joilla olisi pitänyt omatoimisesti yrittää vieroittua Stellasta. Kaikki oli mielialalääkkeitä, joita hyvin pieninä annoksina käytetään unettomuuden hoidossa. Sairauslomaa en saanut ja piti vain toimia omana pikku laboratoriona ja yrittää noiden avulla vieroittua. Lopputulema oli, että vedin Stellat ja mielialalääkkeet pienen pieninä annoksina. En kuitenkaan mielialalääkkeitä kertaakaan sekaisin. Suunta oli siis täysin väärä. Seuraavaksi Otin yhteyttä psykiatrin joka oli loistava tyyppi ja kun hänelle kerroin tarinani hän kirjoitti minulle välittömästä sairausloman vieroittautumisen tueksi, sekä sain Catapresan 150 mikrog ja Neurontin 600mg reseptit. Neurontinia alkuun kasvatettiin parin viikon aikana 600:sta 1800mg ja catapresania 1 tabletti. Samalla söin ensimmäisen viikon 1 tabletin stellaa ja sitten seuraavan viikon puoli tablettia ja seuraavan 1/4 tablettia ja sitten lopetin Stellan. Seuraavat 2 viikkoa oli aika vaikeita, kun nukuin joka toinen yö ihan kohtuullisesti ja valvoin kokonaan aina seuraavan. Sitten tilanne alkoi korjaantumaan ja olen nyt jo viikkoja sitten jättänyt catapresanin pois ja Neurontinia otan 600mg 2h ennen sänkyyn menoa. Näistä lääkkeistä kumpikaan ei tunnu päässä mitenkään unilääkkeeltä ja niiden toimivuuteen on vieläkin vaikea uskoa, kun on niin pitkä uninappi historia takana. Nyt olen jokatapauksessa ollut ilman Stellaa vuoden 2023. Uninappi vieroituksen alussa todettiin myös uniapnea joka ei taatusti ole parantanut uniani. Nyt maski nenässä nukkumaan ja nukun joka yö 5-7 tuntia joka on minulle ruhtinaallisesti ja ILMAN uninappeja. Neurontinia käytän vielä kesäkuuhun asti ja sitten lopetan senkin toivottavasti. Uskon, että se on nyt enemmänkin henkinen tuki. T.Juha

      • Anonyymi

        Unilääkkeisiin voi siis sisältyä toleranssi missä sama hoitoannos ei enää toimi unen saamiseen. Lisäksi annosten väliset vieroitusoireet lyhytvaikutteisuudesta johtuen saattanee olla ongelma.
        Yksi keino päästä unipilleristä eroon on ostaa tarkkuusvaaka, lääkeleikkuri ja pinsetit ja pieninä vähennyksinä (microtapering) vähentää se pois. Esim 10 prosenttia per kk edellisestä annoksesta mitaten niin että annosvähennykset pienenee loppua kohden. Toki jos pilleri on oikein pieni tämä vaatii melkoista näppäryyttä ja voi olla hankalaa. Ja pitää huolehtia että pilleriä saa pilkkoa.

        Silloin ei tarvitse koukuttautua uuteen lääkkeeseen jossa on uudet haitat.

        Samaan aikaan unettomuuden lääkkeettömiä hoitokeinoja kehiin. Se on erittäin tärkeää koska samalla tulee potentiaalisesti ratkaistua unettomuuskin ongelmana kun oppii nukkumaan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unilääkkeisiin voi siis sisältyä toleranssi missä sama hoitoannos ei enää toimi unen saamiseen. Lisäksi annosten väliset vieroitusoireet lyhytvaikutteisuudesta johtuen saattanee olla ongelma.
        Yksi keino päästä unipilleristä eroon on ostaa tarkkuusvaaka, lääkeleikkuri ja pinsetit ja pieninä vähennyksinä (microtapering) vähentää se pois. Esim 10 prosenttia per kk edellisestä annoksesta mitaten niin että annosvähennykset pienenee loppua kohden. Toki jos pilleri on oikein pieni tämä vaatii melkoista näppäryyttä ja voi olla hankalaa. Ja pitää huolehtia että pilleriä saa pilkkoa.

        Silloin ei tarvitse koukuttautua uuteen lääkkeeseen jossa on uudet haitat.

        Samaan aikaan unettomuuden lääkkeettömiä hoitokeinoja kehiin. Se on erittäin tärkeää koska samalla tulee potentiaalisesti ratkaistua unettomuuskin ongelmana kun oppii nukkumaan hyvin.

        Lisätietoja ja vinkkejä täältä

        Tuota pilkkomistekniikkaa vähennyksessä kutsutaan nimellä dry cutting

        https://www.benzoinfo.com/benzodiazepine-tapering-strategies/


    • Anonyymi

      11 vuotta Zopinoxia. Nyt vieroitus menossa. Alussa oli hankalaa. Nyt helpottaa

      • Anonyymi

        Montako päivää oli vierotusoireita ja minkälaisia? Itselläni päiväaikaista ahdistusta ja paniikkikohtauksia


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4995
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1256
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1237
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1217
    Aihe