Tarkoituksena olisi vaihtaa yli 30 vuotta vanha 502 hiukan isompaan ja tehokkaampaan peliin. Mielellään sekin saisi olla Vallu, koska ihan hyvältä tuo 502 on käytössä tuntunut. Tehoa vaan saisi olla enemmän kuin tuo 49 DIN hv.
Mitäs ehdottaisitte tilalle? Pellot meillä on vuokralla, joten lähinnä vain puutavaran ajoa metsästä ja pientä perunanviljelyä olisi tarpeen harjoittaa. Eikä vaihdossa pitäisi oikeastaan maksaa tuon 502 lisäksi kuin sellaiset 3000 euroa (eli n. 8000 euron konetta hakisin).
Olisivatko nuo muut keltaisen Vallu-sarjan koneet (602T, 702/703, 803 tai 702S) mielestänne hyviä koneita? Tiedättekö, kuluttavatko nuo isommat 4 sylinteriset koneet (ei siis tuo 602T) paljon enemmän polttoainetta pikkukäytössä (vaikka klapikoneen edessä) kuin tuo vanha 3 pyttyinen 502? Miltäs ne muuten ovat käytössä tuntuneet?
Jos jollakulla on kokemusta noista isommista ja uudemmista keltaisista Valluista, niin kuulisin mielelläni mielipiteitänne, olivatpa ne puolesta tai vastaan, kaikki tieto on arvokasta!
Valmet 502 vaihtoon...
13
5480
Vastaukset
- kerran.
pitää valmetti olla , niin eiköhän tuo 702 noista lujin ole siis sellanen perus ei ahdettu ,602 ei paljoa tuosta 502 :sta kummene voimaa on kyllä enempi , mutta sitten meinaa se voimansiirto jäädä heikoks, mutta on tosiaanki muita merkkejä kuin valmet.
- tietennii
olla pitää jos meinaa tehdä jotain. Oletkos ajatellut 604 mallia?On pienikulutuksinen ja sitkas vetäjä. Jonkin verran painavampi mutta suunilleen yhtä ketterä. Ergonomia on samaa loukkaa 502:sen kanssa parikytkintä lukuunottamatta. Isommat menee jonkin verran kömpelömmäksi jos ei sitte 05 sarjaan siirry. Suosittelen.
- ...viestin aloittaja
Joo, tuo 604 olisi varmaan oikein hyvä kone, eritoten jos siinä olisi vielä turbo tai neliveto. Tuppaa vaan olemaan kovin kallita sellaiset, kun niitä nykyään halutaan mökeille ja taloyhtiöihin. Hyvää 604:a ei oikein tahdo alle kymppitonnilla saada, ja jotkut pyytävät niistä jopa 12-13 tonnia. En mielellään 502:n jälkeen vlirahaa 6-8 tonnia maksaisi, kun sen verran vähän ajoja on vuosittain. Ja kun pitää vielä pikkaisen säästää rahaa parin vuoden päässä odottavaan autonvaihtoonkin...
Ja noissa 602-604 -malleissa on vielä sekin, että ne ovat samoja 6 2 -vaihteisia kuin tuo vanha 502:nkin. Saisi hieman enemmän olla vaihteita, kun tuo 5 ja 6 vaihteen väli on aika pitkä ja kone meinaa kuorman kanssa siinä aina "nukahtaa" eli on kovin laiska. Tehoa siis tarvittaisiin lisää, eritoten puutavaran ajossa. Käytössä näet on 8,5 kuution kärry ja kun se on täynnä, tuppaa käymään niin, että kärry vie traktoria eikä päinvastoin.
Joten ehkä tuo 702 olisi tosiaan joka suhteessa ihan hyvä. Siinä on tehoa ja massaa kolmannes enemmän kuin 502:ssa, joten eiköhän sillä jo toisi kotiin kunnon puukuormankin. 502 on kärryn edessä vähän sellainen nitkuttaja, kun kärry joko työntää tai jarruttaa konetta ihan miten sattuu. Harmittaa sellainen pidemmän päälle.
Kiitokset vaan kommenteista, saa niitä lisääkin laittaa, jos jotain vielä mieleen tulee! - 1102
...viestin aloittaja kirjoitti:
Joo, tuo 604 olisi varmaan oikein hyvä kone, eritoten jos siinä olisi vielä turbo tai neliveto. Tuppaa vaan olemaan kovin kallita sellaiset, kun niitä nykyään halutaan mökeille ja taloyhtiöihin. Hyvää 604:a ei oikein tahdo alle kymppitonnilla saada, ja jotkut pyytävät niistä jopa 12-13 tonnia. En mielellään 502:n jälkeen vlirahaa 6-8 tonnia maksaisi, kun sen verran vähän ajoja on vuosittain. Ja kun pitää vielä pikkaisen säästää rahaa parin vuoden päässä odottavaan autonvaihtoonkin...
Ja noissa 602-604 -malleissa on vielä sekin, että ne ovat samoja 6 2 -vaihteisia kuin tuo vanha 502:nkin. Saisi hieman enemmän olla vaihteita, kun tuo 5 ja 6 vaihteen väli on aika pitkä ja kone meinaa kuorman kanssa siinä aina "nukahtaa" eli on kovin laiska. Tehoa siis tarvittaisiin lisää, eritoten puutavaran ajossa. Käytössä näet on 8,5 kuution kärry ja kun se on täynnä, tuppaa käymään niin, että kärry vie traktoria eikä päinvastoin.
Joten ehkä tuo 702 olisi tosiaan joka suhteessa ihan hyvä. Siinä on tehoa ja massaa kolmannes enemmän kuin 502:ssa, joten eiköhän sillä jo toisi kotiin kunnon puukuormankin. 502 on kärryn edessä vähän sellainen nitkuttaja, kun kärry joko työntää tai jarruttaa konetta ihan miten sattuu. Harmittaa sellainen pidemmän päälle.
Kiitokset vaan kommenteista, saa niitä lisääkin laittaa, jos jotain vielä mieleen tulee!Jos 702:ta meinaat niin osta sitten 702 ässä on sitten ihan erillainen vääntö kun tavallisessa 702:ssa ja hinta on sama ellei jopa halvempi
- Kullervo Kovakanki
Jos niinku vallua meinaat ja takatuupparia. Osta 305, 405tai 455:nen, niitä jo lähtee halavemmallakin. Vaihteisto aivan eriluokkaa samoin nostolaitos kuin 502/602:ssa. Eikä taida kytkinkään näissä olla enää sama.
- arvaaja x
jos löpö maksaa paljon,unohda heti kättelyssä ässät ja 903:set. Vievät moninkerroin enemmän ainetta vaikka toisaalta voimaakin löytyy niistä... Mutta jos hommasi ovat nuo mainitsemasi,et voimista pääse nauttimaan.
- tuo vaihteisto
305, 405, 455, 555 ja mitä niitä nyt olikaan 3-pyttyisiä, joissa oli yhdessä kepissä 4 vaihdetta ja toisessa kepissä hidas, nopea ja pakki. Joissain oli vielä erillinen ryömintäkeppi. Vaihteisto pelasi näppärämmin kuin monessa henkilöautossa !!!! Ja näppärämmin kuin 505, 605, 705, joissa on välivipuja. Myös 702 ja vastaavien vaihteisto ihan kiva käytössä, mutta hieman monimutkaisempi vaihdekaava kuin noissa 3-pyttyisissä. Noihin verrattuna 502, 602, 604 ja mitä niitä nyt olikaan 3 pakki kertoja-vaihteistolla, on aika antiikkinen.
(en tiedä mikä oli synkrojen ikä mutta ainakin 5000 tuntia pelasivat) - Kullervo Kovakanki
tuo vaihteisto kirjoitti:
305, 405, 455, 555 ja mitä niitä nyt olikaan 3-pyttyisiä, joissa oli yhdessä kepissä 4 vaihdetta ja toisessa kepissä hidas, nopea ja pakki. Joissain oli vielä erillinen ryömintäkeppi. Vaihteisto pelasi näppärämmin kuin monessa henkilöautossa !!!! Ja näppärämmin kuin 505, 605, 705, joissa on välivipuja. Myös 702 ja vastaavien vaihteisto ihan kiva käytössä, mutta hieman monimutkaisempi vaihdekaava kuin noissa 3-pyttyisissä. Noihin verrattuna 502, 602, 604 ja mitä niitä nyt olikaan 3 pakki kertoja-vaihteistolla, on aika antiikkinen.
(en tiedä mikä oli synkrojen ikä mutta ainakin 5000 tuntia pelasivat)Oikiastansa tuos 305-555 sarjas on sekin etu, että noihin on jo sitten saatavissa paremmin purkaamoista vetävä etuakseli. Kumminkin sitä jossain välissä himoitset.Ittellä yhtenä tuo 405:n nelikko etukuormaajalla ja terästettynä 75hp:n koneella. Ajettu pian 10000 tuntia,ensimmäinen kytkin vaihdettu vasta vajaa 1000tuntia takaperin. Vaihteisto pelannut kuin orkesteri. Huomioi sellainen asia, että näissä vuoden-95 jälkeen olevissa malleissa löytyy säästövoimanotto. Klapusirkkelin pyörityksessä tämä on merkittävä etu. Eli voimanulosotolta löytyy 2 nopeutta. Lisäksi tuli samoihin aikoihin tai jälkeen ryömintäkepin valinnaiseksi vaihtoehdoksi ylentävä/alentava "pikavaihteeksi" sanottu keppi. Ja olihan tuolla sarjan alapäässä vielä malli 205 ja muistaakseni 255. Mutta tuo 205:n oli turboton 2,7 l:n kone, vaihteisto toki tuo em. Myös näitä löytyy nelikkoina. Jotkut toki "moluuttaa" tämän sarjan kytkinpolkimesta, joka ei ole "riippuvaa" versiota, vaan menee vanhahtavasti lattian läpi kuten 502-604:ssa.
- Vallu 305
Kullervo Kovakanki kirjoitti:
Oikiastansa tuos 305-555 sarjas on sekin etu, että noihin on jo sitten saatavissa paremmin purkaamoista vetävä etuakseli. Kumminkin sitä jossain välissä himoitset.Ittellä yhtenä tuo 405:n nelikko etukuormaajalla ja terästettynä 75hp:n koneella. Ajettu pian 10000 tuntia,ensimmäinen kytkin vaihdettu vasta vajaa 1000tuntia takaperin. Vaihteisto pelannut kuin orkesteri. Huomioi sellainen asia, että näissä vuoden-95 jälkeen olevissa malleissa löytyy säästövoimanotto. Klapusirkkelin pyörityksessä tämä on merkittävä etu. Eli voimanulosotolta löytyy 2 nopeutta. Lisäksi tuli samoihin aikoihin tai jälkeen ryömintäkepin valinnaiseksi vaihtoehdoksi ylentävä/alentava "pikavaihteeksi" sanottu keppi. Ja olihan tuolla sarjan alapäässä vielä malli 205 ja muistaakseni 255. Mutta tuo 205:n oli turboton 2,7 l:n kone, vaihteisto toki tuo em. Myös näitä löytyy nelikkoina. Jotkut toki "moluuttaa" tämän sarjan kytkinpolkimesta, joka ei ole "riippuvaa" versiota, vaan menee vanhahtavasti lattian läpi kuten 502-604:ssa.
Moi olisi kysymys ? valun 305 kytkimen säätö.
Käpäliä ei taita saata säädettyä kuin katkaise-
malla kone. Onko lähelläkään 702 säätöä ?
Olisin kiitollinen tiedosta ! - Kullervo Kovakanki
Vallu 305 kirjoitti:
Moi olisi kysymys ? valun 305 kytkimen säätö.
Käpäliä ei taita saata säädettyä kuin katkaise-
malla kone. Onko lähelläkään 702 säätöä ?
Olisin kiitollinen tiedosta !..saada säädettyä, tietää se koneen katkaisua. Tarkoottaa sitä että säätö tehdään ohjaamon kytkimenpuoleisen alahelman alta. Mikäli sieltä ei saada säätöihin,kuten itsellä kävi, poikki ja uutta osaa tilalle, eli: painelaakeri,levy ja mahdollisesti asetelma. Tuo säädettävyyden loppuminen tulee kyllä vastaan, eli kytkin ei irroita säädit miten hyvänsä.No viallinen painelaakeri saattaa kummitella ilman että kytkin muuten olisi loppu. Painelaakeria ei tokikaan saa vaihdettua ilman katkaisua. Mutta,että säätöä varten poikki, niin en ole kyllä kuullut moista. Eikä ole ittelläkään tullut vastaan. Jos sulta puuttuu käyttöohjekirja, niin voin antaa säätöarvot, mutta ohjekirja on nyt konehallissa 100m:n päässä. Eli puuttuuko sulta ohjekirja? Ja olet vissiin tuolla alempana jo asiaa kysynyt kaveri, otaksun?
- Kytkimensäätö
Kullervo Kovakanki kirjoitti:
..saada säädettyä, tietää se koneen katkaisua. Tarkoottaa sitä että säätö tehdään ohjaamon kytkimenpuoleisen alahelman alta. Mikäli sieltä ei saada säätöihin,kuten itsellä kävi, poikki ja uutta osaa tilalle, eli: painelaakeri,levy ja mahdollisesti asetelma. Tuo säädettävyyden loppuminen tulee kyllä vastaan, eli kytkin ei irroita säädit miten hyvänsä.No viallinen painelaakeri saattaa kummitella ilman että kytkin muuten olisi loppu. Painelaakeria ei tokikaan saa vaihdettua ilman katkaisua. Mutta,että säätöä varten poikki, niin en ole kyllä kuullut moista. Eikä ole ittelläkään tullut vastaan. Jos sulta puuttuu käyttöohjekirja, niin voin antaa säätöarvot, mutta ohjekirja on nyt konehallissa 100m:n päässä. Eli puuttuuko sulta ohjekirja? Ja olet vissiin tuolla alempana jo asiaa kysynyt kaveri, otaksun?
Moi jos saan kytkimen säätö-ohjeen olen hyvin
KIITOLLINEN terveisin harrastelija. - Kullervo K...
Kytkimensäätö kirjoitti:
Moi jos saan kytkimen säätö-ohjeen olen hyvin
KIITOLLINEN terveisin harrastelija.Täs on senverran textiä etten flunssaisena oo halukas kirjoittamaan. Mutta etukäteis tietona tässä jotain. Pistän asiaa paremmin vaikka maanantaina, kun olo helpottuu. Eli tarkista molempien kytkimien vapaaliike: Ajokytkimessä (siis polkimessa) se tulee olla 20-25mm ja voimanoton kytkimen (käsikäyttöinen)vapaaliike tulee olla 30-40 mm vivun yläpäässä. Kevyesti kädellä painamalla saat tuon polkimen vapaaliikkeen selville, kuten myös kevyesti vetämällä tuon käsikäyttöisen vapaaliikkeen. Kumpaakin säädettäessä tulee ensin avata vastamutteri, ja sitten vasta voidaan hakea oikea säätö ruuvaamalla säätötankoa haluttuun suuntaan. Tämä voi valjeta kun kohdetta tarkastaa, miten se tapahtuu. Ja ne säädöt on tehtävissä ettei tarvi mennä traktorin kopin helman alle. Ihan siitä moottorin/kopin kulmauksessa näkyvät molemmat kohteet. Mutta jos tarviit lisätietoa, niin saat seikkaperäisemmän maanantaina, voin silloin kirjoittaa koko tuon litanian.
- Anonyymi
Kullervo K... kirjoitti:
Täs on senverran textiä etten flunssaisena oo halukas kirjoittamaan. Mutta etukäteis tietona tässä jotain. Pistän asiaa paremmin vaikka maanantaina, kun olo helpottuu. Eli tarkista molempien kytkimien vapaaliike: Ajokytkimessä (siis polkimessa) se tulee olla 20-25mm ja voimanoton kytkimen (käsikäyttöinen)vapaaliike tulee olla 30-40 mm vivun yläpäässä. Kevyesti kädellä painamalla saat tuon polkimen vapaaliikkeen selville, kuten myös kevyesti vetämällä tuon käsikäyttöisen vapaaliikkeen. Kumpaakin säädettäessä tulee ensin avata vastamutteri, ja sitten vasta voidaan hakea oikea säätö ruuvaamalla säätötankoa haluttuun suuntaan. Tämä voi valjeta kun kohdetta tarkastaa, miten se tapahtuu. Ja ne säädöt on tehtävissä ettei tarvi mennä traktorin kopin helman alle. Ihan siitä moottorin/kopin kulmauksessa näkyvät molemmat kohteet. Mutta jos tarviit lisätietoa, niin saat seikkaperäisemmän maanantaina, voin silloin kirjoittaa koko tuon litanian.
Kerro tarkemmin ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?921786- 851262
- 1101123
- 72975
- 105909
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56828- 36742
- 47741
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis47691- 33673