Tää nyt on vähän nolo kysymys, mutta kun tätä hiihtokautta on tullut niin ajankohtaiseksi pärähti.
Miten luistelu oikein sujuisi kun monoissa on pronatoivat lättäjalat? Siis tarkoitaa, että tuo jalan sisäsyrjä joutuu luistelussa ottamaan painoa vastaan. Kun ongelma on muutenkin tuohon suuntaan kiertymisessä, nilkat ja jalkaterät ovat hiihtolenkin jälkeen vähän hellinä - eikä kai tuollainen kuormitus ole kovin hyväksi.
Saaka hiihtokenkiä jotkenkin samalla tavalla pronaatio tuettuina kuin lenkkareita? Vai pitääkö oikein erikseen mennä hommaamaan jotkut jalkatuet [argh!]?
Hiihto on hieno laji, ehkä tarvitse älä-vitun-lättäjalka-sitten-hiihdä- kommentteja.
Hiihto ja pronaatio
15
4372
Vastaukset
- kommenttiko
"älä-vitun-lättäjalka-sitten-hiihdä" kommentti
- viisasta
Joo oikein vitun viisas kommentti asialliseen avaukseen. Eli luuleksä, että on paljon ihmisiä, jotka noin niin kuin ihan haluaa olla lättäjalka?
- ski-oo
Jos sinulla on ongelmia yliopronaation kanssa niin ota yhteyttä asiantuntevaan fysioterapeuttiin. Homma ratkeaa tukipohjallisten hankinnalla, joissa on ylipronaation estävä kiilaus. (hintavat ne tosin on).
Minulle fysioterapeutti neuvoi kuinka lievän ylipronaatiotuen voi tehdä esim. monoihin itse:
1) Ostetaan rautakaupasta A4-arkki leikattavaa huopatassuhuopaa. Kyseessä on se pöydän ja tuolin jalkojen alle laitettava tarrahuopa, joka estää parketin naarmuuntumisen.
2) Otetaan pohjallinen kengästä/monosta ulos. Piirretään pohjallisen avulla huopaan puolikkaan pohjallisen kuva kantapäästä jalanholvikaaren puoleenväkiin eli pohjallisen kapeimmalle kohdalle saakka (pituus noin 10 cm) Leikataa huovasta saksilla tämä tasan puolen jalan levyinen pohjallisen avulla muotoiltu kaistale. Siis keskelle monoa tulee suora reuna ja toinen reuna seuraa pohjallisen reunan muotoa.
3) Leikataan toinen samanlainen kaistale. mutta puolta kapeampi, jolloin saadaan monon sisäsyrjän puolelle levenevä tukikiila.
4) Huopakaistaleet kiinnitetään tarralla paikalleen eli leveämpi alle ja kapeampi päälle. Sitten laitetaan pohjallinen takaisin. Reunoja voi hieman viistota mattopuukolla, mutta ne ei tunnu pohjallisen läpi, koska huopa antaa periksi.
5) Lisäksi on suositeltavaa laittaa yksi pieni pala huopaa päkiäluun alle sisäsyrjän puolelle ettei jalkaan tule kiertoa. Itse en ole tätä monoissa käyttänyt, koska varsinkin pertsassa se tuntui pikemminkin rasittavan koska potku on kova.
6) Itse pääsin näillä ohjeilla ylipronaatiosta johtuvasta plantaarifasciasta (suom. luupiikki) eroon.
7) Nämä samat voi kikat tehtä muohinkin urheilukenkiin, mutta jos tekee koko päivän seisomatyötä niin työjalkineisiin kehotan hankkimaan asiantuntijan tekemät ortopohjalliset.- L.Ättis
Tuo nyt meni kyllä niksipirkan puolelle...
- ski-oo
No ohje on kuitenkin Medivireen fysioterapeutilta ja auttoi minun jalkoihin, joissa on liian korkea holvi ja siitä tyypillisestiu johtuva ylipronaatio. Kaveri teetätti tietokoneella muotoillut pohjalliset juuri samaan vaivaan ja ne ei ole auttaneet. Lienevät olleet kauniit katsella mutta liian heikko tuki. Aina kannattaa kuitenkin kääntyä ammattilaisten puoleen.
Jos jalkaholvi on laskeutunut (ns. lättis) niin sitten varmaan pitää tukea holvikaarta ortopohjallisella. Jos haluaa hienosti tietokoneavusteisesti tehdyt pohjalliset jotka tuskin mahtuvat hiihtomnoon niin kannattaa googlettaa sanoilla: tukipohjallinen, ortopohjallinen, jalkaklinikka, ja mitä niitä nyt keksii.
KAtsokaa myös:
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000001491&subcat=2610- enpä ole nähnytkään
Enpä ole nähnytkään, että yhdelläkään korkean jalkaholvin omaavalla olisi ylipronaatiota. Ovat aina olleet joko neutraaleja tai supinoivia askeltajia.
Ylipronaatioon olen törmännut vain matalan jalkaholvin tai käytännössä katsoen täysin jalkaholvittoman ihmisen kohdalla.
Joten näiden kokemusten valossa tuntuu kummalta tuo väitteesi korkeasta jalkaholvista ja siitä tyypillisesti johtuvasta ylipronaatiosta?! - J.Urpo
enpä ole nähnytkään kirjoitti:
Enpä ole nähnytkään, että yhdelläkään korkean jalkaholvin omaavalla olisi ylipronaatiota. Ovat aina olleet joko neutraaleja tai supinoivia askeltajia.
Ylipronaatioon olen törmännut vain matalan jalkaholvin tai käytännössä katsoen täysin jalkaholvittoman ihmisen kohdalla.
Joten näiden kokemusten valossa tuntuu kummalta tuo väitteesi korkeasta jalkaholvista ja siitä tyypillisesti johtuvasta ylipronaatiosta?!Joo, tuo esittämäsi periaate saattaa toimia juuri jos holvi on liian korkea. Minulla taas on perusteellinen lättäjalka, eli ei holvista ole tietoakaan. Eli siis kukaan ei tiedä hiihtokenkiä, joissa olisi pronaatiotuki? Jotenkin tuntuu nololta lähteä tukipohjallisia teettämään ja jalkavaivojaan tilittmään. Eihän se lättäjalka miehen kunnia ole...
- ski-oo
enpä ole nähnytkään kirjoitti:
Joten näiden kokemusten valossa tuntuu kummalta tuo väitteesi korkeasta jalkaholvista ja siitä tyypillisesti johtuvasta ylipronaatiosta?!Moninaiset ovat ihmisten paikat ja vaivat. Tuo ongelma esiintyy silloin kun kyseessä on ylikorkea jalkaholvi eli märjällä jalalla astuttaessa kivelle jää vain päkiän ja kantapään kuva sekä vain kapea jälki ulkosyrjästä tai ei ollenkaan. Tämäkin siis voi aiheuttaa ongelmia eikä vain laskeutunut jalkaholvi. Vaivaa edesauttaa venyneet nilkan nivelsiteet.
Omalla kohdalla askel on tosiaan lähellä neutraalia (ainakin omasta mielestä), mutta jalkaterällä on pyrkimys painua sisäänpäin askelluksen keskivaiheilla. Nuorena jänteet tämän kestävät, muuta kun tullaan kypsille kymmenille niin alkavat yleensä ongelmat, varsinkin jos juoksee paljon. Luupiikki (plantaris fascitis) voi johtua juuri tästä eli jalanpohjan plantaarisjänne tulehtuu kroonisesti askelvirheen takia ja luulee että vika on kantapäässä kun kipu tuntuu siellä vaikka syy on jalkaholvissa.
Tähän auttaa luonnollisesti hyvä lihaskunto jalkaterässä (perinteisen hiihto, varpaille nousu) ja tukipohjalliset oli ne tehty sitten niksipirkan ohjeilla tai CAD-suunittelulla.
ÄLKÄÄ SIIS TINKIKÖ VÄLINEIDEN LAADUSSA!! - noloa
J.Urpo kirjoitti:
Joo, tuo esittämäsi periaate saattaa toimia juuri jos holvi on liian korkea. Minulla taas on perusteellinen lättäjalka, eli ei holvista ole tietoakaan. Eli siis kukaan ei tiedä hiihtokenkiä, joissa olisi pronaatiotuki? Jotenkin tuntuu nololta lähteä tukipohjallisia teettämään ja jalkavaivojaan tilittmään. Eihän se lättäjalka miehen kunnia ole...
Pronaatiotuetuista monoista en ole kuullutkaan.
Ainoa nolo asia tukipohjallisjutussa löytyy sun korvien välistä - eli tukipohjallisissa ja niiden hankkimisessa ei ole mitään noloa. - luupiikki ja plantarfaskiitti
ski-oo kirjoitti:
Moninaiset ovat ihmisten paikat ja vaivat. Tuo ongelma esiintyy silloin kun kyseessä on ylikorkea jalkaholvi eli märjällä jalalla astuttaessa kivelle jää vain päkiän ja kantapään kuva sekä vain kapea jälki ulkosyrjästä tai ei ollenkaan. Tämäkin siis voi aiheuttaa ongelmia eikä vain laskeutunut jalkaholvi. Vaivaa edesauttaa venyneet nilkan nivelsiteet.
Omalla kohdalla askel on tosiaan lähellä neutraalia (ainakin omasta mielestä), mutta jalkaterällä on pyrkimys painua sisäänpäin askelluksen keskivaiheilla. Nuorena jänteet tämän kestävät, muuta kun tullaan kypsille kymmenille niin alkavat yleensä ongelmat, varsinkin jos juoksee paljon. Luupiikki (plantaris fascitis) voi johtua juuri tästä eli jalanpohjan plantaarisjänne tulehtuu kroonisesti askelvirheen takia ja luulee että vika on kantapäässä kun kipu tuntuu siellä vaikka syy on jalkaholvissa.
Tähän auttaa luonnollisesti hyvä lihaskunto jalkaterässä (perinteisen hiihto, varpaille nousu) ja tukipohjalliset oli ne tehty sitten niksipirkan ohjeilla tai CAD-suunittelulla.
ÄLKÄÄ SIIS TINKIKÖ VÄLINEIDEN LAADUSSA!!ole kaksi eri asiaa? Mitä taas noihin tukipohjallisiin tulee, niin kyllä se vaatii hieman enemmän ammattitaitoa kuin se, että otetaan pala askarteluhuopaa ja aletaan leikellä. Siis jos niistä halutaan sellaiset joista on jotain apuakin.
Itselleni on tehty aksillesjännevaivojen takia kahdet pohjalliset ja voin vakuuttaa, että kyllä se homma vaatii muutakin tietoa kuin sakset ja huovanpalasia.
Lyhyesti selostettuna homma meni seuraavasti. Jalat tutkittiin ensin perusteellisesti ja asiantuntija mietti mihin kohtaan ja minkälaiset korokepalat ja vahvistukset pohjallisiin asetetaan.
Sen jälkeen seisotaan tarkasti katsotussa asennossa eräänlaisella muovityynyllä josta imetään ilmaa pois. Tuohon tyynyyn muotoutuu tarkallen jalkapohjien muotoiset kuvat jotka jäävät siihen muovilevyyn. Sitten terapeutti tekee tuon pohjallisaihion johon hän laittaa kiinni nuo erilaiset korokepalat joiden tarpeen hän on määrittänyt tutkimustensa perusteella. Sitten palat laitetaan uuniin lämpiämään ja sen jälkeen ne aseteaan noiden muovityynyssä olevien jalankuvien päälle. Siihen sitten potilas seisomaan päälle ja pohjalliset muototuvat noiden jalankuvien mukaan. Sitten ne sovitellaan asiakkaan mukanaan tuomiin kenkiin, vaikka monoihin. Muistaakseni koko hommassa meni aikaa liki puolitoista tuntia, joten siitä voi päätellä, että homma on tehty perusteellisesti.
Tietokonetta ei käytetty muuhun kuin laskun kirjoittamiseen, joka oli muistaakseni jotain sadan viidenkympin luokkaa. - R.W.
noloa kirjoitti:
Pronaatiotuetuista monoista en ole kuullutkaan.
Ainoa nolo asia tukipohjallisjutussa löytyy sun korvien välistä - eli tukipohjallisissa ja niiden hankkimisessa ei ole mitään noloa.Kyllä nolottaisi, jos olisin lättäjalka... On sentään hoikat ja holvikkaat nuo jalat.
- ski-oo
luupiikki ja plantarfaskiitti kirjoitti:
ole kaksi eri asiaa? Mitä taas noihin tukipohjallisiin tulee, niin kyllä se vaatii hieman enemmän ammattitaitoa kuin se, että otetaan pala askarteluhuopaa ja aletaan leikellä. Siis jos niistä halutaan sellaiset joista on jotain apuakin.
Itselleni on tehty aksillesjännevaivojen takia kahdet pohjalliset ja voin vakuuttaa, että kyllä se homma vaatii muutakin tietoa kuin sakset ja huovanpalasia.
Lyhyesti selostettuna homma meni seuraavasti. Jalat tutkittiin ensin perusteellisesti ja asiantuntija mietti mihin kohtaan ja minkälaiset korokepalat ja vahvistukset pohjallisiin asetetaan.
Sen jälkeen seisotaan tarkasti katsotussa asennossa eräänlaisella muovityynyllä josta imetään ilmaa pois. Tuohon tyynyyn muotoutuu tarkallen jalkapohjien muotoiset kuvat jotka jäävät siihen muovilevyyn. Sitten terapeutti tekee tuon pohjallisaihion johon hän laittaa kiinni nuo erilaiset korokepalat joiden tarpeen hän on määrittänyt tutkimustensa perusteella. Sitten palat laitetaan uuniin lämpiämään ja sen jälkeen ne aseteaan noiden muovityynyssä olevien jalankuvien päälle. Siihen sitten potilas seisomaan päälle ja pohjalliset muototuvat noiden jalankuvien mukaan. Sitten ne sovitellaan asiakkaan mukanaan tuomiin kenkiin, vaikka monoihin. Muistaakseni koko hommassa meni aikaa liki puolitoista tuntia, joten siitä voi päätellä, että homma on tehty perusteellisesti.
Tietokonetta ei käytetty muuhun kuin laskun kirjoittamiseen, joka oli muistaakseni jotain sadan viidenkympin luokkaa.Minulle tehtiin sama tutkimus ja fysioterapeutti piirsi tarkan kartan kengän pohjasta mihin kohtaan tukea pitää laittaa. Se onko se tuki tehty huopapalasta vai muovista ei ole oleellista. Oleellista on että se on oikeissa paikoissa ja vielä oleellisempaa on että se on kaikissa jalkineissa.
Luupiikki ja ylipronaatio ovat kielellisesti kaksi eri asiaa, mutta liittyvät toisiinsa koska siinä on mainittu oire ja mistä se johtuu. Luupiikki sinänsä on virheellinen kansankielen nimitys koska lääketieteellisesti kysesssä on Plantaaris Jänteen tulehdus joka tuntuu pistemäisenä kipuna kantapäässä. Sinne voi pitäänjatkuneen akuutin tulehduksen seurauksen kertyä kalkkeutumaa, joka näkyy esim. röntgenissä. Plantaaris-jänne tulehtuu erinäisten jalkaterän virheasentojen seurauksena rasituksessa. Näitä voi olla laskeutunut jalkaholvi, ylipronaatio. Vaivasta ei pääse eroon ennen kuin syy on löydetty ja korjattu. Vaiva on lisäksi siitä hankala että harvoin se parantuu alle vuodessa, eikä sitä nykyään leikata kuin huippuurheilijoilla.
- Ylipronaatio
Noh.. Minulla on korkea jalkaholvi ja minulla on ylipronaatiota ihmetyttää vaan kun mistään ei löydy tietoa muusta kuin lättäjälkaisten ylipronaatiosta?
- Teipillä alkuun
Jeesusteippiä (ilmastointiteippiä) nilkaan saa helposti vakaan tuen nilkkaan !
Mutta perusongelma lienee jalka ja nilkkalihasten huono kunto ? - hiihtovertti
itsellä on intersportissa teetetyt pohjalliset ... en muista nimeä mut ne kattoo jalat ja tekee yksilölliset pohjalliset molempiin jalkoihin ... itse olen käyttänyt niitä tukevimmissa lenkkareissa sekä luistelumonoissa ja olen ollut tyytyväinen ... niin ne on ne footbalancet ...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614230Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1521794Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351248Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671046- 56904
- 76895
Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.162809- 39781