Pori ja synnytys

siiseli

Jonain päivänä olen sitten tuolla Satakunnan Keskussairaalassa synnyttämässä. Tuolla aiemmin oli jo ketju, missä paikan tasosta puhuttiin, mutta ottaisin kernaasti lisätietoa vastaan.

Pihdataanko kivunlievityksessä? Annetaanko viisikiloisetkin pungertaa alakautta ja väliliha tuusan päreinä (ja mahdollisesti lapsi vihanneksena lopun vähäisen elämänsä aivot hapenpuutteesta kärsineenä).

Minkänimisiä ovat NE kätilöt joita pitää välttää? Itselläni oli ed.paikkakunnalla synnytyksen alussa aivan ihana kätilö, joka vaihtui Frankensteinin morsiameen vuoron vaihtuessa.

Osastolla on ilmeisesti jo leppoisampi meno, ehkei siellä "heitellä" vauvoja kuten edellisessä synnärisairaalassani.

13

2816

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uupunut

      Niin, kukaan ei jaksa enää kommentoida kysymääsi juttuun koska aiemmin jo melkoisen tyhjentävästi kommentoitiin asioita Porin synnäristä.Harmi.Yritän nyt joihinkin juttuihin vastailla.

      Omalla kohdallani kivunlievityksessä ei pihtailtu. Sain ne mitä halusinkin. Siis siitä on kyse että on osattava etukäteen vaatia ja pyytää haluamansa kivunlievitykset toivelomakkeella jonka saat neuvolasta ja joka lähetetään noin kuukautta ennemmin laskettua aikaasi synnärille. Ellet toiveitasi esitä on mahdollista että mennessäsi synnyttämään ei ole voitu varautua ennalta mihinkään suhteesi ja ne jotka ovat ennalta ilmoittaneet mitä haluavat menevät etusijalle. Eli kannattaa miettiä tarkkaan ja ottaa selvää vaikkei tiedäkkään mitään mistään jos on ekaa vauvaa synnyttämässä. Tämä on kuitenkin "käytäntö" eli on osattava vaatia muuten saa kärsiä. Erittäin ärsyttävää kun kyseessä on palvelu jota me äidit olemme oikeutettuja saamaan. Joillekin kokemus sitten on on ollut vähemmän mieluisa kun ei ole ennalta osannut varautua. Kylmiltään ei synnyttämään ainakaan Poriin kannata mennä jos ei nopea synnytys ole kyseessä.

      Aqua rakkuloita en ottaisi missään nimessä, se attuu ihan helvetisti ja mitään takuuta ei avusta ole. Monella niitten laitto on sattunut enemmän kuin itse synnytys.

      Moni on pakotettu punnamaan lastaan montakin vuorokautta alateitse ja sitten on kiidätetty sektioon vaavin sydänäänten hävittyä.

      Lantiokuvia ei juurikaan oteta ennen synnytystä jollei suurta ääntä nosta asiasta. Itse olin niin naiívi etten älynnyt vaatia, vaatia ja vaatia. Luojankiitos oma lapseni on hengissä eikä mikään paikka katkennut tms. Mikäli vähääkään epäilet ahdasta lantiota tai synnytyskanavaa pyydä niin kauan että sinut kuvataan ennen synnytystä.

      Porissa ei ole yhtään automaattista sektiota sanoi Ylilääkäri Laila Närhinen vaan kaikki on alatiesynnytyksiä. Siitä lähdetään. Mitään synnytyspelkopoliklinikkaaa ei ole mutta psykiatrin saa ultriin yms. käynteihin mukaan kunhan osaa vaatia. Synnytyspelostaan on alettava puhua ekasta neuvolakäynnistäsi lähtien muuten ei sinua ja pelkojasi oteta vakasti.

      Itse olen kauhusta kankeana ajatellessani että joudun uudelleen Poriin synnyttämään. Synnytyssali tuntui lähinnä teurastamolta ja kehoni koekaniinilta. Empatiaa tai neuvoja ei tullut vaikka niitä pyysin. Kätilö oli väsynyt ja teki vain "koneellisesti" työnsä kuin robotti. Lisäksi hän oli vielä ergonomisesti estynyt eli könttyrä, lihava ja ei antanut minun synnyttää missään muussa asennossa kuin selälläni. Sairasta. Siis vaadi sellainen kätilö joka on empaattinen, osaa ohjata ja neuvoa sinua joka käänteessä sekä on notkea ja valmis vaatimiisi synnytysasentoihin yms.

      Ellet itse pidä puoliasi, voin sanoa ettet enää Porissa toiste synnytä. Ikävää mutta niin se on.

      Tsemiä synnytykseesi. Ei yksikään lapsi sisälle ole jäänyt (viis äidistä, kivuista ja tunteista) , totesi Laila Närhinen.

      • ihmettelevä

        Mulle kyllä sanottiin sekä neuvolassa että sairaalassa, että ei tarvitse itse tietää, mitä kivunlievitystä haluaa, kunhan pyytää sitten kun tarvitsee. Neuvolan tätikin on ollut vuosia SaKS:ssa kätilönä. Mutta ehkä ne sitten valehtelivat. Näkeepä.

        Aika omituista kyllä, jos sairaalassa pitää erikseen varautua kivunlievitykseen, eihän kukaan voi varmasti tietää, koska tulee synnyttämään. Ja näyttäisi niillä sen verran kova tahti olevan, että luulisi, että kaikkea on saatavilla.


      • ihmettelin myös
        ihmettelevä kirjoitti:

        Mulle kyllä sanottiin sekä neuvolassa että sairaalassa, että ei tarvitse itse tietää, mitä kivunlievitystä haluaa, kunhan pyytää sitten kun tarvitsee. Neuvolan tätikin on ollut vuosia SaKS:ssa kätilönä. Mutta ehkä ne sitten valehtelivat. Näkeepä.

        Aika omituista kyllä, jos sairaalassa pitää erikseen varautua kivunlievitykseen, eihän kukaan voi varmasti tietää, koska tulee synnyttämään. Ja näyttäisi niillä sen verran kova tahti olevan, että luulisi, että kaikkea on saatavilla.

        Ellei itselläni olisi ollut tuttavia jotka ovat Porissa olleet synnyttämässä olisin tehnyt sen virheen etten olisi tajunnut ottaa kivunlievityksistä yms. synnytykseen liittyvästä selvää etukäteen. On äärettömän tärkeää täyttää se toive A4 koska sitä sitten tuijotetaan kun menet synnyttämään. Kaikki riippuu myös siitä oletko nopeassa synnytyksessä vai monen tunnin synnytyksessä. Jos olet nopea voi kaikki toivomasi olla mahdotonta toteuttaa kun lapsi jo tulee maailmaan ilman mitään kivunlievityksiä koska ei ole aikaa. Kaikkeen kannattaa varautua.

        Voithan tietysti luottaa Neuvolätätiisi yms. mutta varaudu siihen että totuus saattaa olla toinen kuten ainakin minulla olisi ollut ja erittäin lukuisilla tuttavillani on ollut. Siitä viisastuneena neuvoisin olemaan vähemmän sinisilmäinen.

        Sanoit että aika omituista että sairaalassa pitää varautua erikseen etukäteen kivunlievitykseen. No, Semmonen jttu että itselläni synnytys kesti 18 h ja sain kaiken kivunlievityksen jonka oli toivonutkin. Tosin ponnistusvaiheessa ei saanut enää mitään kivunlievitystä ja se oli erittäin suuri shokki, sitä en ollut tiennyt että niin tehdään ja olin kuolla kipuihin sekä repeämiseen, verenhukkaan jne. Pointti on kuitenkin siinä että jos haluaa epiduraalin tulee nukutuslääkäri toisaalta sairaalasta eli tää tyyppi ei ole kokoajan saatavilla vaan saattaa olla joissain leikkauksissa ja jos sattuu että niitä leikkauksia onkin monta peräkkäin eikä nukutuslääkärillä aikaa niin sinä olet viimeisenä siinä arvojärjestyksessä. Näin kävi ystävälleni ja loppuviimein vauvan sydänäänet heikkenivät monen tunnin ponnistelun jälkeen ja sektioon eli keisarinleikkaukseen. Ja nythän on lääkäripula kuten tiedät niin kiirettä pitää. Liukuhihnalta vaan kaikki, ihmisarvoa ei ole sairaalaan menevillä.


    • leena

      on porista juu...mutta ei itsellä onneksi! kaverilla sitäkin kamalampia kokemuksia eli lapsi perätilassa (esikoinen), pakotettiin synnyttämään ala kautta, lantio kyllä kuvattiin kun kaverini on pieni kokoinen(45kg) lantio kuvien mukaan lapsen olisi pitänyt mahtua syntymään perätilassa???? tulos= pukkasi lastaan vuorokauden, vaan eipä se sieltä tullut ja hätä sektioon lapsen sydän äänten vähentyessä!!!! tap tap tap HYVÄ PORIN SYNNYTYS OSASTO!!!! en itse ikinä synnyttäisi siinä vanhanaikaisessa maalais teurastamossa!!!!!!

      • äippä

        Minulla oli kamala kätilö.En saanut käyttää synnytysjakkaraa,kun kätilö sanoi,ettei pystyisi auttamaan minua siinä.Oli yli 50 kätilö,joten hän ei varmaan olisi jaksanut olla kumara-asennossa?Emme käynneet synnytystä läpi myöhemmin kätilön kanssa,vaikka luin jostain lehdestä että niin on tapana.Puudutusta en saanut lisää,vaikka pyysin(välilihan ompelu sattui aiva kamalasti)


      • ihmettelevä
        äippä kirjoitti:

        Minulla oli kamala kätilö.En saanut käyttää synnytysjakkaraa,kun kätilö sanoi,ettei pystyisi auttamaan minua siinä.Oli yli 50 kätilö,joten hän ei varmaan olisi jaksanut olla kumara-asennossa?Emme käynneet synnytystä läpi myöhemmin kätilön kanssa,vaikka luin jostain lehdestä että niin on tapana.Puudutusta en saanut lisää,vaikka pyysin(välilihan ompelu sattui aiva kamalasti)

        Ei hyvää päivää,ketä kiinnostaa lukea saati uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitetaan...Aivan uskomatonta,kirjotatteko te tänne kun leikkauksessa menee jokin vikaan tai kun jokin asia ei mene ihan niinkuin ootte suunnitelleet?Jotain rajaa nyt tähän synnytysjuttuun,olen ollut Porissa synnyttämässä sekä töissä kys.sairaalan syn.os. ja voin sanoa,nim.kok.omaava että,hoito että kohtelu on mitä parhain,kaikki mahdollinen tehdään mitä voidaan,osa on kyllä ittestä kiinni,tottakai synnyttäminen sattuu ja ei ole "kivaa" mutta pitääkö pelotella muut puolikuolleiksi?Alkaa vähitellen ottaa päähän tämä kys.paikan "herjaaminen",ottakaa yhteyttä suoraaa PORIN SYNNÄRILLE ,missä voi asioista kysellä! Oma synnytys kesti noin vuorokauden,enkä todellakaan voi kätilöitä kivusta yms muusta syyttää,ite olin lapsen halunnut!!Päinvastoin,oli oikein mukava kätilö ja kaikesta kivusta huolimatta suuri kiitos hänelle(nimeä en halua mainita),vuodeos. jäi vähän "paha maku" suuhun,laps oli viikon teholla ja olin vähän "tiellä" osastolla....Vielä voisin mainita että synnytys on "vain" yksi tapahtuma lapsen elämässä---------Siittä vasta alkaa elämän mittainen taival,välillä ylämäkeä,välillä alamäkeä!!


      • äippä
        ihmettelevä kirjoitti:

        Ei hyvää päivää,ketä kiinnostaa lukea saati uskoa kaikkea mitä täällä kirjoitetaan...Aivan uskomatonta,kirjotatteko te tänne kun leikkauksessa menee jokin vikaan tai kun jokin asia ei mene ihan niinkuin ootte suunnitelleet?Jotain rajaa nyt tähän synnytysjuttuun,olen ollut Porissa synnyttämässä sekä töissä kys.sairaalan syn.os. ja voin sanoa,nim.kok.omaava että,hoito että kohtelu on mitä parhain,kaikki mahdollinen tehdään mitä voidaan,osa on kyllä ittestä kiinni,tottakai synnyttäminen sattuu ja ei ole "kivaa" mutta pitääkö pelotella muut puolikuolleiksi?Alkaa vähitellen ottaa päähän tämä kys.paikan "herjaaminen",ottakaa yhteyttä suoraaa PORIN SYNNÄRILLE ,missä voi asioista kysellä! Oma synnytys kesti noin vuorokauden,enkä todellakaan voi kätilöitä kivusta yms muusta syyttää,ite olin lapsen halunnut!!Päinvastoin,oli oikein mukava kätilö ja kaikesta kivusta huolimatta suuri kiitos hänelle(nimeä en halua mainita),vuodeos. jäi vähän "paha maku" suuhun,laps oli viikon teholla ja olin vähän "tiellä" osastolla....Vielä voisin mainita että synnytys on "vain" yksi tapahtuma lapsen elämässä---------Siittä vasta alkaa elämän mittainen taival,välillä ylämäkeä,välillä alamäkeä!!

        tottakai henkilökunnan mielestä kaikki tehdään oikein,mutta synnytys on tärkeä kokemus elämässä ja mieleenpainuva ja jos joku jää asiasta vaivaamaan,niin se jää muistoihin pitkäksi aikaa.synnytys sattuu ja toivoisi että saisi asiallista kohtelua!voi johtua iäkkäästä kätilöstä,joka jo hoitaa synnytyksiä rutiinilla tai ehkä hänellä oli huono päivä,mutta se ei saisi näkyä töissä.ei ole pakko uskoa näitä juttuja,mutta miksi joku valehtelisi?osastolla taas hoitajat olivat ihania!vähän lohtua synnytykseen toi perhehuone,jossa saimme olla.


    • minna

      Mulla ei huonoa kokemusta SatKS:stä.. mulle tehtiin sektio runsas viikko sitten ja hoito oli loistavaa ja asiantuntevaa. Mulle jäi hyvä maku paikasta.. ja olin siellä sentään yli viikon :).

      (Raskausmyrkytys ja HELP-syndrooma)

      • ...

        Sektio on eri kuin alatiesynnytys ja varmaan kohtelu siinä onkin erilaista...


      • Liisa

        Mikäli toisen lapsen joskus saan teen kaikkeni että pääsen keisarinleikkaukseen (sektioon )vaikka kuka yrittäisi käännyttää ja millä keinoin. Vaihdan vaikka paikkakuntaa sitten ellei muu auta.

        Sain niin kurjaa kohtelua em. sairaalassa vuosi sitten ettei itään rajaa !


      • Alatiesynnyttäjä
        Liisa kirjoitti:

        Mikäli toisen lapsen joskus saan teen kaikkeni että pääsen keisarinleikkaukseen (sektioon )vaikka kuka yrittäisi käännyttää ja millä keinoin. Vaihdan vaikka paikkakuntaa sitten ellei muu auta.

        Sain niin kurjaa kohtelua em. sairaalassa vuosi sitten ettei itään rajaa !

        Olisikohan siinä osasyynä myös oma käytöksesi? Itse olen ollut myös siellä synnyttämässä, eikä kertaakaan kohdeltu huonosti. Jopa ne joista minua oli varoitettu, olivat aivan ihania ihmisiä.


      • kätilö
        Alatiesynnyttäjä kirjoitti:

        Olisikohan siinä osasyynä myös oma käytöksesi? Itse olen ollut myös siellä synnyttämässä, eikä kertaakaan kohdeltu huonosti. Jopa ne joista minua oli varoitettu, olivat aivan ihania ihmisiä.

        Meillä on kaksi synnytystä takana, eka sektio 40 tunnin synnytyksen jälkeen, poika 4,5kg.
        Seuraavaan ei puhettakaan sektiosta, "täällä synnytetään alakautta", siinä oli sitten kiva lähteä synnyttämään. Saavuttuamme vastassa oli sellainen kätilö että oksat pois, jos se ruttunaama olisi ollut kätilönä synnytyksessä niin kyllä oltaisi lyöty ja lujaa, oli se sellaista kohtelua alussa, kateellisena katsoimme kuinka muita tuli sisään ja kuinka niitä opastettiin. No onneksi tämä ikäloppu frankestainin morsian jäi ilmeisesti vapaalle ja saimme uuden ihanan kätilön, jonka avustuksella saimme tytön maailmaan 28 tunnin uurastuksen jälkeen, paino 4,5kg, kummastakin arvioitiin n. 3kiloa. ylilääkäri sanoi vain että kyllä se sieltä tulee ja tulihan se, mutta kyllä huonot fiilarit jäi.

        Muuten oli hieno kokemus ja muut kätilöt mukavia, lukuunottamatta tätä "vanhan kansan kätilöä", joka vielä sanoi että ei tänne ennenkään turhaan tultu kyselemään mitään ihmejuttuja, täällä synnytettiin ja lähdettiin kotiin. Olisi varmaan aika päästä eläkkeelle.


    • Anonyymi

      Vanha ketju. Mutta kommentoin silti ja syytä on. Olin kaksi kertaa synnyttämässä ko. paikassa. Aivan kaameaa kohtelua ja hirveitä noita-akkoja paikka täynnä. Onko porukka psykiatrin asiakkaita? Välttäkää ko. osastoa! Menkää muualle synnyttämään jos mahdollista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      92
      6618
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      28
      2652
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2233
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1894
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1671
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1367
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe