Elinsiirtoasiaa...

pups

Monet eivät joudu koskaan tekemisiin elinsiirtojen kanssa, mutta sana on varmaan tuttu kaikille. Minä olen hyvin läheisesti päässyt seuraamaan kahtakin eri tapausta, joissa elinsiirto on hoitokeinoista ainoa. Toinen jo toteutunut, toinen ei vielä. Sitä olen joutunut ihmettelemään, että niitä siirrettäviä elimiä on mahdottoman vaikea saada mistään. On olemassa elinsiirtotestamentti ja elimiä saadaan myös kansainvälisestä elinpankista. Mietin mitkä ovat niitä syitä, että ihmiset eivät tee niitä testamentteja. Onko omaa kuolemaa liian vaikeaa ajatella? Onko jokin uskonnollinen tai eettinen syy taustalla? Entä sitten, jos ajattelisi niin, että voi jonain päivänä itse tarvita uuden elimen?
Onkohan tämä nyt liian vakavaa asiaa...

24

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivupersooNaNa

      Minulla on elinsiirtotestamentti,kaikki saa ottaa mikä pelastaa toisen ihmisen hengen.
      Kelle käy mun sarveiskalvo , kuka vie maksan , missä mun sydän sykkii.
      Vaikea asia monille jotka ei tiedä,
      ruumiinavaus kun tehdään meille pääsääntöisesti kuitenkin kaikille;=)

      • pups

        joka neljännelle vainajalle Suomessa tehdään ruumiinavaus, mutta elimet luovutetaan heti kuoleman jälkeen tai jopa ennen sitä, siinä voisi olla yksi syy miksi siirrettäviä elimiä tulee niin vähän. Omaisten on vaikeaa ajatella ja antaa lupaa elimien irroittamiseen, kun omat tunteet ovat niin pinnalla. Elävän ihmisen on tietysti helppoa päättää omista elimistään ja muista siirrettävistä "osistaan". Minäkin käyn verenluovutuksessa säännöllisesti, tarvittaessa voin luovuttaa luuydintä, ja myös minulla on elinluovutustestamentti. Tulevaisuudessa pystyvät varmaan siirtämään jo vaikka mitä, aivojen siirronkin arvellaan tapahtuvan joskus v. 2050.


      • sivupersooNaNa
        pups kirjoitti:

        joka neljännelle vainajalle Suomessa tehdään ruumiinavaus, mutta elimet luovutetaan heti kuoleman jälkeen tai jopa ennen sitä, siinä voisi olla yksi syy miksi siirrettäviä elimiä tulee niin vähän. Omaisten on vaikeaa ajatella ja antaa lupaa elimien irroittamiseen, kun omat tunteet ovat niin pinnalla. Elävän ihmisen on tietysti helppoa päättää omista elimistään ja muista siirrettävistä "osistaan". Minäkin käyn verenluovutuksessa säännöllisesti, tarvittaessa voin luovuttaa luuydintä, ja myös minulla on elinluovutustestamentti. Tulevaisuudessa pystyvät varmaan siirtämään jo vaikka mitä, aivojen siirronkin arvellaan tapahtuvan joskus v. 2050.

        Aivan , siksi kerrottava läheisilleen oma toivomus.
        lääketiede edistyy kokoajan,
        se jos jokin on hieno asia;=)


    • Putkivalo

      kun niitä testamentteja oli (90-luvulla?) pinottain apteekin kassalla, luulen että ihmiset täytti niitä silloin paljon. Eipä koko asiaa tule muuten mieleen.

      Mulla on se lompakossa, ja omaiset tietää tästä jos se ei satu olemaan mukana.

      Täältä saa kuka katsoo tarpeelliseksi:
      http://www.lahjaelamalle.net/LE_minimoi.pdf

      Ja rutkasti tsemppiä sulle. Toivottavasti kaikki päättyy hyvin!

      • pups

        Fantsu linkki eli kaikki katsomaan..
        Eipä ole tullut apteekissa katseltua vieläkö niitä elintestamentteja siellä on tarjolla. Huomenna kaikki sankoin joukoin ympäri Suomen maan apteekkeihin kyselemään, näen jo sieluni silmin jonon luikertelevan tuolta apteekin ovelta... höh, toiveajattelua, mutta ajatuksena hieno:-))
        Kiitos.


    • mianainen

      Elinten luovuts on varmaankin monille tuttu ja kuultu asia mutta se testamentti vaan on jäänyt syystä tai toisesta tekemättä. Siinä vaiheessa kun on luovutus "kunnossa" ei omaiset välttämättä shokiltaa kykene päätöksiin. Itse olen tehnyt testamenti ja puhunut myös lasten ( 16 ja 20v)miten toimia jos tilanne niin menee ja tiedän heidänkin toiveensa asiasta.

      • pups

        puhua asioista etukäteen, ei koskaan voi tietää mitä yllätyksiä elämä järjestää. Ja kun on se testamentti, ei omaisten tarvitse miettiä, että tekevätkö he vastoin vainajan toivetta, jos antavat irroittaa joitain elimiä. Siinäkin on metka juttu, että jos on paljon omaisia ja yksikin vastustaa elinten irroittamista, se riittää, elimiä ei irroiteta. Muistaakseni näin on, jos ei nyt ihan hiljattain ole muutosta tullut asiaan.


    • ;;,}£.

      Olen miettinyt ihetta näin vanhemmiten. Olen tehnyt testamentin, mutta en elintestamenttia.

      Syy, romua jää jälkeen, minun elimistöni on sen verran romuna, että siirrännäiksi niistä ei ole kellekkään.

      Jos olisin nuorempi ja hyväkuntoisempi, tekisin aivan varmasti jonkin paperin elinteni kierrättämisestä, nyt niistä ei ole enää hyötyä kenellekään.


      =DW=

      • pups

        Kovin vanhojahan me jo olemme, täällä 40 -palstalla.... Tuo testamentin tekokin on sellainen juttu, joka pitäisi ymmärtää hoitaa ajoissa, varsinkin, jos ei ole läheisiä perillisiä. Itsellänikin se on vielä tekemättä, kuvittelen varmaan minäkin, että ei sillä mitään kiirettä, eihän minulle voi tapahtua mitään...

        Luin muuten jostain joskus, että ovat onnistuneet jo ainakin osittain siirtämään kasvotkin, ei kai vielä Suomessa, mutta suuressa maailmassa.


    • Schicksal

      On elinsiirto testamentti. Ollut jo yli 10v tehtynä ja on aina mukana rahapussissa.
      Minulta joku saisi hyvät keuhkot, koska en oo koskaan polttanu mitään tupakkaa ym.
      Ja varmaan löytyy muutakin tarpellista elintä, jos niillä toinen saisi elämänsä takaisin.
      En pelkää kuolemaa.
      Se on kaikilla edessä.

      • pups

        ennemmin tai myöhemmin. Jossain yritetään siirtää sitä kuolemaa eteenpäin...rikkaat ostavat lisää elämää ostamalla elimiä, mutta aivan mitä tahansa hekään eivät voi ostaa.
        Yllättävän paljon kaikenlaista yhdestä terveestä ihmisestä voi kuolemassa irroitella. Ja monia elämiä pelastaa sillä tavalla.


    • Ilolias Rohmantti

      käsiteltiin tämän päiväisessä hesarissa.

      huomenta pups

      en ole itse asiaa ihmeemmin miettinyt, mutta äkkiseltään en keksi yhtään hyvää syytä, miksei elimiä voisi luovuttaa.

      Ensi alkuun koko ajatus tuntuu minusta jotenkin levottomalta ja "likaiselta", ronkitaan toisen sisuksia, mutta kun pistää tunteet, ajatukset ja mielikuvat narikkaan, en näe asiassa mitään negatiivista.

      mä en ole koskaan ollut mikään "pakkolakien" kannattaja, mutta tässä asiassa voisivat valtiot maailman laajuisesti päättää niinkin radikaalista asiasta, että kaikkien elimet olisivat kuoleman jälkeen käytettävissä.

      mä ymmärrän, että asia voisi nostattaa melkoisia tunteita ihmisissä, eikö mikään ole pyhää, mutta kun asiaa ajattelee tarkemmin, jos oikeasti voisi pelastaa elämää niin miksei?

      sellaista negatiivistä olen elinsiirroista lukenut (kun niitä on niin vähän), että joissakin maissa siitä on alettu tekmään "bisnestä", jolloin ihmisiä on murhattu heidän elintensä takia tai heiltä on viety esim. toinen munuainen, jolloin elävistä ihmisistä on tullut "kauppatavara esineitä", siis käsittämätöntä ja tuomittavaa, aivan järkyttävää toimintaa. Rikas maksaa elämästään toisen hengellä.

      • pups

        huomasin olevani ajan hermolla...ja jopa hieman edellä:-))
        En minäkään keksi yhtään hyvää syytä, mihin tarvitsisin elimiäni kuolemani jälkeen.
        Tiedän, että on ihmisiä, joilla on vakaumuksellisia syitä kieltää elintensä irroittaminen. Heidänkin mielipiteitään olisi ollut mielenkiintoista lukea. Varmaan heidän vakaumuksensa mukaan he eivät myöskään ottaisi vastaan vieraita elimiä, vaikka heidän elämänsä voitaisiin niin pelastaa....luulisin ainakin, tai niinhän sen tietysti pitääkin olla.

        Tuolla suuressa maailmassa tapahtuu paljon kaikenlaista. Köyhät myyvät jossain elimiään, siis varmaankin toisen munuaisen, rikkaille elättääkseen perheensä. Katulapsia kidnapataan ja elimiä ryöstetään. Rikkaat ostavat itselleen ikuista elämää elääkseen 300 vuotiaiksi, paha juttu vaan, että luita ja aivoja ei vielä voi siirtää. Käsisiirto on kai jo tehty, se kai toimikin, mutta poistettiin sitten, en tiedä miksi. Ja onhan se peniksensiirtokin tehty melko onnistuneesti, mutta sekin poistettiin, psykologisista syistä.


      • elämälle
        pups kirjoitti:

        huomasin olevani ajan hermolla...ja jopa hieman edellä:-))
        En minäkään keksi yhtään hyvää syytä, mihin tarvitsisin elimiäni kuolemani jälkeen.
        Tiedän, että on ihmisiä, joilla on vakaumuksellisia syitä kieltää elintensä irroittaminen. Heidänkin mielipiteitään olisi ollut mielenkiintoista lukea. Varmaan heidän vakaumuksensa mukaan he eivät myöskään ottaisi vastaan vieraita elimiä, vaikka heidän elämänsä voitaisiin niin pelastaa....luulisin ainakin, tai niinhän sen tietysti pitääkin olla.

        Tuolla suuressa maailmassa tapahtuu paljon kaikenlaista. Köyhät myyvät jossain elimiään, siis varmaankin toisen munuaisen, rikkaille elättääkseen perheensä. Katulapsia kidnapataan ja elimiä ryöstetään. Rikkaat ostavat itselleen ikuista elämää elääkseen 300 vuotiaiksi, paha juttu vaan, että luita ja aivoja ei vielä voi siirtää. Käsisiirto on kai jo tehty, se kai toimikin, mutta poistettiin sitten, en tiedä miksi. Ja onhan se peniksensiirtokin tehty melko onnistuneesti, mutta sekin poistettiin, psykologisista syistä.

        Hyvä, että tästä asiasta taas keskustellaan. Itse muistelen viimeksi nähneeni keskustelua asiasta joskus 90-luvun alussa, apteekkien tiskeillä oli niitä lomakkeita tarjolla.

        Nyt odotan itse (47v.) elimiä ja samoin nuorempi (39v.) lähisukulaiseni. Jollei pian rupea tapahtumaan, on meidän molempien aika lopussa.

        Toivon todella sydämestäni, että jokainen, kenen elimet ovat kunnossa, tekee elintestamentin. Se voi todella pelastaa jonkun elämän, kun koskaan ei voi tietää...


      • pups
        elämälle kirjoitti:

        Hyvä, että tästä asiasta taas keskustellaan. Itse muistelen viimeksi nähneeni keskustelua asiasta joskus 90-luvun alussa, apteekkien tiskeillä oli niitä lomakkeita tarjolla.

        Nyt odotan itse (47v.) elimiä ja samoin nuorempi (39v.) lähisukulaiseni. Jollei pian rupea tapahtumaan, on meidän molempien aika lopussa.

        Toivon todella sydämestäni, että jokainen, kenen elimet ovat kunnossa, tekee elintestamentin. Se voi todella pelastaa jonkun elämän, kun koskaan ei voi tietää...

        edes kuvitella, miltä se tuntuu, kun oikein todella konkreettisesti tietää ja tuntee ihmiselämän rajallisuuden. Ja odottaa... On varmaan todella pitkiä päivät ja viikot, jopa kuukaudet, joillakin vuodet, kun vain odottaa...sitä puhelua.
        Voimia!

        Ja jotta minä en unohtaisi mitä kaikkea minulla on, laitan tässä musiikillisen tervehdyksen kaikille
        http://www.youtube.com/watch?v=k587vshLiR8

        Ja sama uudestaan ulkomaan kielellä, jos joku ymmärtää siitä paremmin ajatuksen
        http://www.youtube.com/watch?v=WyOJ-A5iv5I&NR=1


    • gg-10

      Sen jälkeen kun henki on lentänyt kyyhkysen lailla sieraimistani taivaisiin, on mun puolestani kaikki minussa vapaata tavaraa. Jos vaan jollekin varaosiksi kelpaa, olen silloin iloinen.

      Eilen aamulla juuri heitin ystävälleni: testamenttaan paikalliselle jalkapallojoukkueelle pelivälineeksi pääkoppani. Oho nyt mentiin mauttomuuksiin jo.

      • .,...,

        Kukahan se oli, joka tiedotusvälineiden mukaan oli kotomaassa aikanaan testamentannut pääkallonsa teatterin tarpeistoon?

        Sitä kuulemma on käytetty joskus jossain näytelmässä.

        Voi olla vitsi, tai urbaanilegendaa, siis todennäköisimmin.

        Mutta kuka ihmeessä alkaa keittelemään ihmisen pääkalloa puhtaiksi lihoista ja muista romppeista?

        Tuskin laillistakaan, mutta hyvä idea.



        =DW=


      • pups

        melko lievää vielä tuollaiset heitot...
        Uskomatonta itseironiaa ja mustaa huumoria viljelevät hekin, jotka ovat tosipaikan edessä, siinä joutuu monesti kakistelemaan ja miettimään omia asenteitaan. Mutta kai se on yksi keino, joka auttaa selviytymään ja jaksamaan.

        Sitten vain elintestamenttia tekemään ja lähiomaisia informimaan :-))


      • pups
        .,..., kirjoitti:

        Kukahan se oli, joka tiedotusvälineiden mukaan oli kotomaassa aikanaan testamentannut pääkallonsa teatterin tarpeistoon?

        Sitä kuulemma on käytetty joskus jossain näytelmässä.

        Voi olla vitsi, tai urbaanilegendaa, siis todennäköisimmin.

        Mutta kuka ihmeessä alkaa keittelemään ihmisen pääkalloa puhtaiksi lihoista ja muista romppeista?

        Tuskin laillistakaan, mutta hyvä idea.



        =DW=

        tutkimustarkoituksiin vissiin keiteltiin...Nykyisin taitaa olla hyvät kemikaalit :-)


    • ei ole liian vakava asia keskusteltavaksi. Isälleni siirrettiin aikanaan sydän, ja pohjoismainen yhteistyö toimii. Joskus on vain hankala löytää toimivaa, sopivankokoista ja oikeaa veriryhmää olevaa elintä. Luovuttajakaan ei saa olla liian vanha tai sairas.isäni odotti 2 vuotta. Jos ei ole elinsiirtotestamenttia, voivat omaiset miettiä olisiko henkilö antanut itse luvan.
      Tsemppiä mietiskelyihisi!

      • pups

        Kelvollisen elimen saanti tuntuu olevan kuin lottovoitto...saajalleen ehkä enemmänkin. Ymmärtääkseni Ruotsissa esim. tehdään aika paljon enemmän elinsiirtoja ja siellä asiantuntemus näissä asioissa on melkoisen paljon korkeammalla tasolla kuin täällä meillä. Ja sieltä tulee hyviä elimiä myös. Ilmeisesti meidän sairaaloissa ei riitä resursseja eikä tietotaitoa hyödyntää kaikkia mahdollisuuksia, se on ikävää.


    • tänään

      kans elinsiirroista, siinä oli pieni tyttö saanut uudet elimet ja elämä näyttäisi hymyilevän, hieno juttu

      • pups

        Kävi tytöllä mäihä, taisi olla vasta neljäs hälyytys sairaalaan ennenkuin saatiin siirto tehtyä. Oikein iloisen näköinen tyttö oli kuvassa.


    • mut en ota...

      ...sitä matkalle mukaan! Sellaisen kantaminen esim. kolmannen luokan köyhyyden maissa on kuin kerjäisi tapetuksi tulemista.

      Säilytän kotona ja informoin jo ajat sitten lapsiani että saavat kuoltuani allekirjoittaa vielä tarvittavat paprut lekureille.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe