Honbun opiskelijakaratesta

Pitääkö paikkaansa

Olen kuullut, että opiskelijoiden karateseura
Honbusta saisi helpommin vöitä kuin karateseuroista
yleensä ettei vaatimustaso olisi niin korkea.
Kannattaako tähän seuraan mennä ? Onko kokemuksia ?

3

582

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta tuumiskelin

      Ei mitään hajua, mutta joitakin ajatuksia, mitä viesti herätti...

      Suomessa on karatessa(kin) ilmeisesti suunnilleen maailman hitainta saada vöitä, ja selvästi hitaampaa kuin esim. Japanissa.

      Ei ole mitenkään itsestään selvää, että pidentynyt treeniaika kertoisi täkäläisten juuri mustan saaneiden erityisen korkeasta tasosta jokaiseen nopean vyön maahan verrattuna. Joihinkin maihin verrattuna se tosin varmastikin on korkeampi.

      Havaintojeni mukaan karaten harjoittelu on yleensä varsin tehotonta - poislukien kilpakarate siihen erikoistuneissa porukoissa.

      Käsitys siitä, mitä karaten tulisi olla, myös vaihtelee hyvin paljon, joten niin myös siitä, millaiset kyvyt vaikkapa juuri mustan vyön saaneella tulisi olla.

      Joku nyt kritisoi sitä, että vöidenkö takia kysyjä harjoittelee. No, havaintojeni mukaan vyöarvo ja asema salin sisäisessä hierarkiassa on todella monelle pidempään harjoitelleelle hyvin tärkeä, vaikkei sitä ääneen myönnetä.

      Ja vielä: mielestäni tehokkaalla opetuksella/valmennuksella, jossa oppia otetaan urheilulajien tehokkaista menetelmistä, saa parissa vuodessa hyvinkin opetettua mustan vyön, joka on taitavampi (okei, kriteerit taitavalle vaihtelevat...) kuin samoja viikkotuntimääriä treenannut useimpien seurojen karateharrastaja, joka on treenannut esim. seitsemän vuotta mustan saadakseen. Niin tehotonta on havaintojeni mukaan karaten harjoittelu (poislukien kilpakarate tietyissä seuroissa...) lähes kaikilla saleilla.

      Löytyykö sitten tehokkaasti harjoittelevia karateseuroja Suomesta? Tiedä häntä, ulkomailta niitä tuntuu löytyvän kyokushinin suunnasta. Täällä kun se homma on niin pienimuotoista, ja knockdown-kilpailuihinkin joutuu lähtemään ulkomaille, se tasokin lienee vaatimattomampi.

      • politiikasta

        en tiedä, enkä ole mainitsemiasi huhuja aikaisemmin kuullut, mutta mun mielestä Honbussa oli kyllä ihan kiva treenata. sosiaalista porukkaa ja kaikenlaisia oheisaktiviteetteja järjestettiin ainakin tuolloin ahkerasti (seuran kotisivuilla lukikin: "mikään syy ei ole niin pieni etteikö sitä voisi hieman juhlia").

        Mutta ettei tulisi väärää kuvaa niin täytyy sanoa, että kyllä siellä treenataankin. Ainakin aikoinaan Honbu järjesti vaparitreenejä, joissa Junkkarin Jasse kävi vetämässä, ja kyllä siellä muutenkin oli hyviä ja aktiivisia ohjaajia.


    • sillä on

      mitä väliä,mitä väliä!! joku aukoo mulle päätä mä vetasen karatella niskaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      236
      16771
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      29
      2168
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      110
      1950
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1730
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      122
      1461
    6. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1102
    7. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      216
      972
    8. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      119
      857
    9. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      214
      750
    10. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      61
      748
    Aihe