Muistaako kukaan enää kuka oli Eila Kännö?

Laritsa.M

Jos hän vielä olisi ´remmissä´, hän varmasti vielä tänäkin päivänä passittaisi maahanmuuttoyrittäjät kotimaihinsa rikastuttamaan omia kulttuureitaan.

70

3125

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muumi-iso-Äiti

Silloin muuttoliiketta ei vielä kovin paljon ollut, muutamia luvattomia rajan ylityksiä ja idän puolelta tulevista ryhmistä loikkareita.

Nyt on laita ja asetukset näillekin ja maailman tilanne aivan toinen, sekavampi, ei niitä kaikkia taida edes ymmärtää.

Kännön aikana taisivat ensimmäiset venepakolaiset tulla Suomeen, joista kaikki ovat sijoittuneet tänne hyvin, suurin osa kai yrittäjinä.

Oli talviaika, lunta maassa ja pakkanen kohtalainen, häin heitä tuolla Korson Kulomäessä, jossa oli ensimmäinen vastaanottokoti.

Kyllä ajat ovat siitä muuttuneet.

• Helsingin keskustan

hotelleja muutetaan pakolaiskeskuksiksi. Eipä siellä ole varaa muilla asuakkaan.

• odottakaas kun
        Helsingin keskustan kirjoitti:

hotelleja muutetaan pakolaiskeskuksiksi. Eipä siellä ole varaa muilla asuakkaan.

tulee ilmastopakolaisia. Niitä voi tulla Suomenkin osalle kymmeniä tuhansia. Ensimmäiset viiden vuoden sisällä. Se onkin monelle iso pala.

• mittatäys
        Helsingin keskustan kirjoitti:

HELSINGIN OLEVA 100 HUONEINEN( 200 VUODEPAIKKAA) FENNO-HOTELLI ON MUUTETTU KOKONAAN MAAHANLOISIMAAN TULEVILLE MAILMAN MATKAAJILLE.ON TÖRKEETÄ ETTÄ VALTIO JOUTUU OTTAMAAN LAINAA NÄIDEN LOISIOITTEN TAKIA .TÄYTYY ASTRIT TORSSIN RUVETA RAHOITTAMAAN OMAA MAAHANMUUTTO POLITIIKKA IHAN OMALLA RAHALLA.EIKÄ MEIDÄN KANSAN VEROVAROILLA.MENIKÖ PERILLE PENTELE.

• Ja osoite
        mittatäys kirjoitti:

HELSINGIN OLEVA 100 HUONEINEN( 200 VUODEPAIKKAA) FENNO-HOTELLI ON MUUTETTU KOKONAAN MAAHANLOISIMAAN TULEVILLE MAILMAN MATKAAJILLE.ON TÖRKEETÄ ETTÄ VALTIO JOUTUU OTTAMAAN LAINAA NÄIDEN LOISIOITTEN TAKIA .TÄYTYY ASTRIT TORSSIN RUVETA RAHOITTAMAAN OMAA MAAHANMUUTTO POLITIIKKA IHAN OMALLA RAHALLA.EIKÄ MEIDÄN KANSAN VEROVAROILLA.MENIKÖ PERILLE PENTELE.

...
        Mitta on osoite vaan puuttuu!

Osasit sinäkin tänne tämän vanhan tuoda ,,,vaan osaatkos palauttaa

• Nyt yritetään

tuo "humanitaarinen maahanmuutto" laki saada läpi,
      vaikka EU-direktiivihä ei sitä ees vaadi.

Se tarkottaa et sillo tänne voi tulla kaikist maista väet, niissä on aina turvattomuutta sillä tavon.

Lakii on valmisteltu heinäkuus,ko ihmiset on lomilla ja sit taas joulukuus, ko ihmiset on muis hommis ja aatoksis,, siis kansan selä takan.

Nouskaa nyt sitä vastaa ennenko on liia myöhäistä.

Laki pittää saaha auki ja kansalaiskeskustelu asiasta alkuun.

• antaa koti noille

joita kotimaassaan vainotaan. Ja antaa ruokaa ja asunnot heille.
        Niin annettiin evakoille, kun heitä tuli äkkiä 400
        000 meidän koteihin sisään asumaan.
        Voisi ottaa perheen kotiin, ettei tarvitsisi heitä
        hotelliin majoittaa.

• meidän rahoillamme

Jotain rajaa. Suomalaiset päättäjät on niin tyhmiä.

• Mehän itse ollaan valittu nuo päättäjät tuonne päättämään ja jos joku sanoo, etten minä ainakaan, en nimittäin äänestänyt ollenkaan, niin hän on suurin syyllinen ja sellaisen ainakin pitäisi pitää suunsa supussa.

Meidän valitsemat päättäjät ovat päättäneet, että keskustella ei saa ennen kuin he on päättäneet ja sen jälkeen he sanovat, että laki sanoo näin, koska näin on päätetty.

Jos ette ole tyytyväisiä, niin miettikää, ketä seuraavan kerran äänestätte.

• Rontti
        antaa koti noille kirjoitti:

joita kotimaassaan vainotaan. Ja antaa ruokaa ja asunnot heille.
        Niin annettiin evakoille, kun heitä tuli äkkiä 400
        000 meidän koteihin sisään asumaan.
        Voisi ottaa perheen kotiin, ettei tarvitsisi heitä
        hotelliin majoittaa.

Tyhjätään vaan kukkarot ja leivotaan lämmin leipä käteen kaikille tulijoille. Annetaan puolet asunnosta ja tuloista. Onhan meillä kovasti varallisuutta ja aatetta. Presidenttimmekin voi olla samaa mieltä.

• on totta
        Jopel kirjoitti:

Mehän itse ollaan valittu nuo päättäjät tuonne päättämään ja jos joku sanoo, etten minä ainakaan, en nimittäin äänestänyt ollenkaan, niin hän on suurin syyllinen ja sellaisen ainakin pitäisi pitää suunsa supussa.

Meidän valitsemat päättäjät ovat päättäneet, että keskustella ei saa ennen kuin he on päättäneet ja sen jälkeen he sanovat, että laki sanoo näin, koska näin on päätetty.

Näinkö aina täällä meille käy, käy, käy, käy...

• Jopel kirjoitti:

Mehän itse ollaan valittu nuo päättäjät tuonne päättämään ja jos joku sanoo, etten minä ainakaan, en nimittäin äänestänyt ollenkaan, niin hän on suurin syyllinen ja sellaisen ainakin pitäisi pitää suunsa supussa.

Jos äänestäneet ovat syyllisiä, niin meitä on paljon.

Päättäjät allekirjoittavat sopimuksia, joissa pyritään turvaamaan hädänalaisissa asemissa olevia ihmisiä.

Tieto leviää maailmalla ja erityisesti valistuneiden ja varakkaiden keskuuteen. Puolustuskyisin mies lähtee Suomeen hakemaan turvapaikkaa ja sen saatuaan tulee suku perässä.

Somalit ovat em.ista tunnetuimpia ja sopeutumisestaan ja yrittämättömyydestään huonoimpia.

Kukaan ei välitä naisista, lapsista ja vanhuksista, jota joutuvat jäämään sodan jalkoihin.

Mistähän köyhinki maa saa rahat aseiden ostoon? Miksi aseiden myyntiä ei rajoiteta?

Minkähän takia on olemassa YK (UN)? Aikanaan YK piti Pol Potia Kamputsean johtajan ja hyvinhän tuo kansanmurhaa johtikin ja pitkään.

Me ja myös muut, taidamme tosiaan äänestää osaamattomat asioitamme hoitamaan.

Joskus toivoisin pääseväni pauhaamaan noille suurille päättäjille, ei millekään pikkuhitlereille tai muille nilkeille.

• Järki käteen!
        Jopel kirjoitti:

Esimerkiksi nämä Y.K:n kiintiöpakolaiset valitaan ja kutsutaan tänne. Eivät he väkisln tule.

• susmorsian ek.

kysymykellä tahdot sanoa...
      Kyllä minäkin muistan hänet ihan ulkonäöltäänkin.
      En sen kärkevämmin sano,muuta saan sen käsityksen että haluaisit Kännön olevan "remmissä"?
      Siis mistä ansioista häntä voisi ihan muistella...no,oli muistaaksein aika ns.räväkkä persoonallisuus.
      Maailma on niistäkin Kännön ajoista muuttunut,eikös vaan.

• Heili Karjalasta

muistamme kaivaten Eila Kännön. Kulttuuria rikastuttavalla etnisellä määrävähemmistöllä on tuskin mitään tekoa sen todellisuuden kanssa, kuinka tänä päivänä ns. valtaväestö useissa tapauksissa reaalielämässään -valitettavastikin- kokee maahanmuuttajien läsnäolon.

Karjalan evakot ja evakkotaustaiset ovat tasan tarkkaan aivan eri asia. Evakot integroituivat, kouluttautuivat, olivat pyörittämässä käynnistyvää liike-elämää ja mukana maksamassa sotakorvauksia.

• verovapaus sekä

ilmaiset koulutukset.

• Pikku pirpana****
        verovapaus sekä kirjoitti:

ilmaiset koulutukset.

että Suomessa on aika paljon rasismia, kun näköjään evakkoja kohtaan on vieläkin katkeruutta ja kateutta olemassa.
        Itse olen evakon lapsi, jolla ei ole ollut omaa kotia koskaan, lastenkotiin jouduin sodan takia.
        Mutta katkera en ole kenellekään. Mutta rauhanpuolustaja olen, ilman asetta.

• muitakin sotaorpoja
        Pikku pirpana**** kirjoitti:

että Suomessa on aika paljon rasismia, kun näköjään evakkoja kohtaan on vieläkin katkeruutta ja kateutta olemassa.
        Itse olen evakon lapsi, jolla ei ole ollut omaa kotia koskaan, lastenkotiin jouduin sodan takia.

lapsia lähetettiin myös Ruotsiin, pahoja traumoja siitäkin tuli.

• Ruut

Mitä kaikkea evakkoon joutuneet karjalaiset ovat saaneetkaan kokea, meille se on vain aavistus.
        Olen juuri kuullut luennon erään perheen kohtalosta ja naisen näkökulmasta. Viipurissa oli menestyvä kangaskauppa, omakotitalo ja lehettyvillä Hovinmäellä maalaistalo. Dokumentteina valokuvat perheestä.Yrittävä hyvin toimeentuleva perhe.

Evakkoon jouduttua, rakentamista useilla paikkakunnilla, peltojen raivaamista 5. vuodessa oli oltava 5ha maata raivattuna kylvökunnossa.
        Savon ja Etelä-Hämeen kautta Orimattilaan, taas rakentamaan ja raivaustöihin, viimein Puistolaan 4 lapsisen perheen kanssa.
        Miten nykytyttö selviäisi kun perheen äidille lehmien lypsy ja maatalon hommat olivat täysin vieraita.
        Näitä kertomuksia on jokaisen evakon kohdalla.

Karjalainen luonnetta kuvaa hyvin sanonta, ilo pintaan vaikk´syvän märkänis. Eivät he näyttäneet katkeruuttaan vaikka evakkopaikoissa lyhyen aikaa asuessa kanta asukkailla oli naama nurinpäin, kohtelu usein alle arvostelun, kun joutuivat hetkeksi heitä asuttamaan. Omalla työllä ja periksi antamattomuudella selvisivät, siis turha on heitä kadehtia.

Kadehtia voimme niitä suomenruotsalaisia, jotka ns ruotsalaisuus pykälän varjolla säästyivät maan luovutuksilta ja siirtolaisten asuttamiselta.

• Kateellinen
        muitakin sotaorpoja kirjoitti:

lapsia lähetettiin myös Ruotsiin, pahoja traumoja siitäkin tuli.

Kateutta on ihan kaikessa, katkeruus siinä vielä lisänä.

En ymmärrä tuota että jos ihmiset ovat uhattuja kotimaassa, etteivät sitten saisi tulla pakoon tänne kaukaiseen Suomeen.

Meillä on kiitiöt pakolaisista ja pian kovasti pulaa työvoimasta, kielen opiskeluun vaan ja työharjoitteluun, ei täällä 40v sitten ollut ammattikouluja kellekkään työ opetti tekijän.

Olen evakko, ja mistä olisi silloin evakoita verotettu???, kaikki omaisuus oli missä lie ja loput särkyivät kuljetuksessa, ja osa hävisi.

No nyt on elämä aivan mallikasta!

• Lamaliisa
        Kateellinen kirjoitti:

En ymmärrä tuota että jos ihmiset ovat uhattuja kotimaassa, etteivät sitten saisi tulla pakoon tänne kaukaiseen Suomeen.

Meillä on kiitiöt pakolaisista ja pian kovasti pulaa työvoimasta, kielen opiskeluun vaan ja työharjoitteluun, ei täällä 40v sitten ollut ammattikouluja kellekkään työ opetti tekijän.

Olen evakko, ja mistä olisi silloin evakoita verotettu???, kaikki omaisuus oli missä lie ja loput särkyivät kuljetuksessa, ja osa hävisi.

lomautusluvuilla ei vissiin työvoimapula kuitenkaan ole sa pahin potentiaalinen ongelma maassamme...

• Tietty siitä
        Lamaliisa kirjoitti:

lomautusluvuilla ei vissiin työvoimapula kuitenkaan ole sa pahin potentiaalinen ongelma maassamme...

Riippuu lomautettujen sopimuksista, hehän ovat lomautettuja, saavat jatkaa määräajan mentyä umpeen.
        Irtisanottujen ammatista on taas kiinni mihin he sijoittuvat.
        Asioilla on monta särmää, ja ne ratkeavat vasta kun talous alkaa kohentua.

• isot maatilat
        Ruut kirjoitti:

Mitä kaikkea evakkoon joutuneet karjalaiset ovat saaneetkaan kokea, meille se on vain aavistus.
        Olen juuri kuullut luennon erään perheen kohtalosta ja naisen näkökulmasta. Viipurissa oli menestyvä kangaskauppa, omakotitalo ja lehettyvillä Hovinmäellä maalaistalo. Dokumentteina valokuvat perheestä.Yrittävä hyvin toimeentuleva perhe.

Evakkoon jouduttua, rakentamista useilla paikkakunnilla, peltojen raivaamista 5. vuodessa oli oltava 5ha maata raivattuna kylvökunnossa.
        Savon ja Etelä-Hämeen kautta Orimattilaan, taas rakentamaan ja raivaustöihin, viimein Puistolaan 4 lapsisen perheen kanssa.
        Miten nykytyttö selviäisi kun perheen äidille lehmien lypsy ja maatalon hommat olivat täysin vieraita.

Karjalainen luonnetta kuvaa hyvin sanonta, ilo pintaan vaikk´syvän märkänis. Eivät he näyttäneet katkeruuttaan vaikka evakkopaikoissa lyhyen aikaa asuessa kanta asukkailla oli naama nurinpäin, kohtelu usein alle arvostelun, kun joutuivat hetkeksi heitä asuttamaan. Omalla työllä ja periksi antamattomuudella selvisivät, siis turha on heitä kadehtia.

Kadehtia voimme niitä suomenruotsalaisia, jotka ns ruotsalaisuus pykälän varjolla säästyivät maan luovutuksilta ja siirtolaisten asuttamiselta.

pakkoluovutettava evakoille ssuri osa tilasta, peltoa ja metsää.
        Ei ollut helppoa suomalaisellekaan nuorelle miehelle, joutui sotaan kun olisi pitänyt kouluttautua. Entäs kotirintaman ponnistukset? Naisten ja vanhempien miesten työ koko kansan hyväksi? Lottia muistetaan ja palkitaan, kotirintamanaisia ei muista kukaan.
        pommitettiin kpteja helsingissä ja muuallakin. Ei evakot ainoita kärsijöitä olleet.

• Heili Karjalasta
        isot maatilat kirjoitti:

Ei ollut helppoa suomalaisellekaan nuorelle miehelle, joutui sotaan kun olisi pitänyt kouluttautua. Entäs kotirintaman ponnistukset? Naisten ja vanhempien miesten työ koko kansan hyväksi? Lottia muistetaan ja palkitaan, kotirintamanaisia ei muista kukaan.
        pommitettiin kpteja helsingissä ja muuallakin. Ei evakot ainoita kärsijöitä olleet.

ne sotaan osallistuneet karjalaispojatkin tokkiinsa olivat!!

• susmorsian ek.
        Heili Karjalasta kirjoitti:

ne sotaan osallistuneet karjalaispojatkin tokkiinsa olivat!!

mikä tohina synty...Toiset puhhuu aiasta ja toiset aianseipäästä.
        Jospa oli Kännöki evakko,kun siihen lipsahti jutut.
        Hohhoijaa,sodat,rauhat,korvaukset,kuka elättää ketäki ja mikä ei elätä mittään.
        Nyt pittääki ottaa selvää,mikä tai kuka Kännö oliki mieh...naisiaan...hetki,mänen lukasemaan.
        Oodzin harashoo.

• katsomassa
        susmorsian ek. kirjoitti:

Nyt pittääki ottaa selvää,mikä tai kuka Kännö oliki mieh...naisiaan...hetki,mänen lukasemaan.
        Oodzin harashoo.

silloin oli vielä järkeä siinä touhussa ja vielä niihin tapoihin palataan. Ei tykkää täällä olevat "pakolaisetkaan", jos moninkertaisesti otetaan. Kaventuu sitten olot heiltäkii.

• susmorsian ek.

Oodzin harashoo.

Sisäasiainministeriön poliisiosaston Ulkomaalaistoimiston päällikkö,portinvartijanakin kerkis olla kuulemma.
        Pelätty,mutta pehmeä,ei mikään nuuskahuuli kuten Thors...voi kauhia,nuuskaako Astrid!
        Kirjailijakin,ainakin yhen kirjan kirjottanu,Pohjolan Poliisi kertoo.Liekköhän se ollu dekkari...varmuudeks sanon heh,että tosikot ymmärtää leikiks.
        No tässäpä tätä faktaa aloittajan kysymykseen.

• Katkeruutta tuntuu olevan

enemmäm sepissä kuin sysissä.

Kiitollisuus aiheuttanee tuon jatkuvan savolaisten, hämäläisten, pohjalaisten ja lounaissuomalaisten mollaamisen.

Kiitollisuushan aiheuttaa ^velan^tunteen,
        ja sitä varten pitää auttajiaan jatkuvasti mollata.

Kohta varmaan nuo uudetkin ^suomalaiset^, tummaihoiset, alkavat meitä haukkua,
        vaikka heitä hotelleissa elätetäänkin tässä.

Sen takia voi aivan viattomat uhrit joutua tuon ^mafian^ kynsiin tapettavaksi.
        He ovat raakalaisia, hyökkäävät koko joukolla ja pitävät kovaa melua.

• Muu kaikki
        Ruut kirjoitti:

!mainosta!
        tuttuun karjalaisten evakkojen itsensäkehumistyyliin.

Ei kannattaisi enää tuota jatkaa.

Pääsitte # valmiiseen maailmaan #, niin kuin ite sanotte.
        Saitte kaiken ja nyt on pääministerinä ja presidenttiehdokkaana ja Kurosena teitä
        valtakunta täynnä, terävät kyynerpäät teillä käytössä.

Sodasta kärsi joka ainoa suomalainen niin rintamalla kuin kotirintamallakin liian työn ja liian vähäisen ruuan muodossa, aivan turhaa aina puhua vain evakoista.

Ja iloisia ihmisiä on muuallakin.
        Teissä on myös paljon riitelijöitä ja hyökkääviä, enemmän kuin muissa.

• aikana
        Ruut kirjoitti:

leivän perään on täytynyt lähteä isoihin kaupunkeihin, jättää kotitalo. Ei tila elätä kuin korkeintaan yhden perheen.
        ristiriita on siinä että evakot kehuvat kaikki itsellään ollen ison tilan. Kun siellä nyt matkailee, ihan muuta voi päätellä.Kyllä evakoitten lapsilla oli ainakin yhtä hyvät olot kuin köyhän työmiehen lapsilla. Kouluja sai käydä jos oli lahjoja. Opintovelkaa otti muutkin jos korkeammalle kouluttautuivat.Kai sinnekin olisi saanut palata!

• susmorsian ek.
        Katkeruutta tuntuu olevan kirjoitti:

enemmäm sepissä kuin sysissä.

Kiitollisuus aiheuttanee tuon jatkuvan savolaisten, hämäläisten, pohjalaisten ja lounaissuomalaisten mollaamisen.

Kiitollisuushan aiheuttaa ^velan^tunteen,
        ja sitä varten pitää auttajiaan jatkuvasti mollata.

Kohta varmaan nuo uudetkin ^suomalaiset^, tummaihoiset, alkavat meitä haukkua,
        vaikka heitä hotelleissa elätetäänkin tässä.

Sen takia voi aivan viattomat uhrit joutua tuon ^mafian^ kynsiin tapettavaksi.
        He ovat raakalaisia, hyökkäävät koko joukolla ja pitävät kovaa melua.

Ootahan,kunha suutun ni näytän taivaan merkit.Mutta parem etten toistaseks sano mittään.
        Ja mitä ovat sysit ja sepit,onko ihan uus puolue niinku hatut ja myssyt,selittäkääpäs nyt sekkii miulle mualaiselle.
        Hyvä kun sentään varotit,ovi onkii pistettävä nyt säppiin,jos suunnittelevat hyökkäystä miun matalaan m

• Ruut
        Muu kaikki kirjoitti:

!mainosta!

Saitte kaiken ja nyt on pääministerinä ja presidenttiehdokkaana ja Kurosena teitä

Sodasta kärsi joka ainoa suomalainen niin rintamalla kuin kotirintamallakin liian työn ja liian vähäisen ruuan muodossa, aivan turhaa aina puhua vain evakoista.

Olen juuriltani perus hämäläinen, olosuhteiden muutoksien myötä tutustunut myös evakkojen elämän vaiheisiin.
        Heihin verrattuina me muualla asuneet ja eläneet olemme eläneet hopea lusikka suussa lapsuudesta saakka.
        Lukekaa kirjaa Siirtokarjalaisen tie plus muita jotka kuvaavat heidän elinoloja Kannaksella.

• suussa
        Ruut kirjoitti:

Olen juuriltani perus hämäläinen, olosuhteiden muutoksien myötä tutustunut myös evakkojen elämän vaiheisiin.
        Heihin verrattuina me muualla asuneet ja eläneet olemme eläneet hopea lusikka suussa lapsuudesta saakka.
        Lukekaa kirjaa Siirtokarjalaisen tie plus muita jotka kuvaavat heidän elinoloja Kannaksella.

Nehän siellä Karjalassa hopealusikka suussa syntyivät, kun kaikki heillä siellä oli niin isoa, hyvää ja merkillistä.
        Ei meikäläisellä ainakaan ole mitään hopealusikoita syntyessään ollut - ensimmäiset sain 50-vuotislahjaksi!

• ok-ok
        aikana kirjoitti:

leivän perään on täytynyt lähteä isoihin kaupunkeihin, jättää kotitalo. Ei tila elätä kuin korkeintaan yhden perheen.
        ristiriita on siinä että evakot kehuvat kaikki itsellään ollen ison tilan. Kun siellä nyt matkailee, ihan muuta voi päätellä.Kyllä evakoitten lapsilla oli ainakin yhtä hyvät olot kuin köyhän työmiehen lapsilla. Kouluja sai käydä jos oli lahjoja. Opintovelkaa otti muutkin jos korkeammalle kouluttautuivat.Kai sinnekin olisi saanut palata!

vielä katkeria evakkoja kohtaan. Uskomatonta. Kurjaa se on kaikille jättää kotinsa ja aika kultaa muistot ja siksi muistaa vain hyvät asiat. Vastaanotto ei ollut useinkaan ystävällistä vaan tylyä. Kaikkihan me olemme tehneet työtä Suomen hyväksi sodan jälkeen, jolloin oli tosi köyhää. Tiedämme kaikki miten kävi niille, jotka jäivät Neuvostoliiton puolelle ajatellen sosialismin olevan hieno asia.

• Laritsa M
        aikana kirjoitti:

Kääntyipä juttu tällä kertaa karjalaisiin ja evakoista kärsimään joutuneita. Tämmönen tapaus.

• susmorsian ek.

Ootahan,kunha suutun ni näytän taivaan merkit.Mutta parem etten toistaseks sano mittään.
        Ja mitä ovat sysit ja sepit,onko ihan uus puolue niinku hatut ja myssyt,selittäkääpäs nyt sekkii miulle mualaiselle.
        Hyvä kun sentään varotit,ovi onkii pistettävä nyt säppiin,jos suunnittelevat hyökkäystä miun matalaan m

sen verran minäkin tällaiseen raastavaan keskusteluun,jos tuntee olevansa evakko,kunnioittaa omia sukujuuriaan samoin kuin hämäläinen omiaan.
        Lapsiahan me täällä juttelevat olemme sodan aikoihin ollet,jos vielä syntyneitäkään.Miksi monet ovat niin vihaisia "evakoille",mitä he ovat teiltä riistäneet.
        "Antaa jo menneen olla,tulevaa koe vastaan mennä...",miksi aina muistella sota-aikoja ja menneitä.
        Harvat (ajattelen niin) länsisuomalaiset ovat edes joutuneet muuttamaan paikasta toiseen.Hyvin monen puheista olen saanut sellaisen käsityksen.He elävät edelleen esi-isiensä mailla.

En ole oikeastaan koskaan miettinyt mikä olen,mistä olen kotoisin.Olen tahtomattani "joutunut" kiertämään Suomea ja muitakin seutuja,tunnen olevani ihan tyytyväinen,en ole kovin valinnut olinpaikkojeni suuntaa,elämä vie toisia rajummin kuin toisia.
        Jos olen Hämeessä,olen hämäläinen,jos Itä-Suomessa olen itäsuomalainen jne.
        Mutta on ihan luonnollista sanoa jonkun kysyessä kohdallanu,mistäs sää oot kotosin,etten ole mistään kotosin.
        P.S.Keekisin jpa Viipurin linnassa ihan pienenä asua.
        Eikä minun tarvitse taistella ja riidellä reviiristäni,siihen riittää tämä pieni vaatimaton kotini.

• Hertta2009

sen verran minäkin tällaiseen raastavaan keskusteluun,jos tuntee olevansa evakko,kunnioittaa omia sukujuuriaan samoin kuin hämäläinen omiaan.
        Lapsiahan me täällä juttelevat olemme sodan aikoihin ollet,jos vielä syntyneitäkään.Miksi monet ovat niin vihaisia "evakoille",mitä he ovat teiltä riistäneet.
        "Antaa jo menneen olla,tulevaa koe vastaan mennä...",miksi aina muistella sota-aikoja ja menneitä.
        Harvat (ajattelen niin) länsisuomalaiset ovat edes joutuneet muuttamaan paikasta toiseen.Hyvin monen puheista olen saanut sellaisen käsityksen.He elävät edelleen esi-isiensä mailla.

En ole oikeastaan koskaan miettinyt mikä olen,mistä olen kotoisin.Olen tahtomattani "joutunut" kiertämään Suomea ja muitakin seutuja,tunnen olevani ihan tyytyväinen,en ole kovin valinnut olinpaikkojeni suuntaa,elämä vie toisia rajummin kuin toisia.
        Jos olen Hämeessä,olen hämäläinen,jos Itä-Suomessa olen itäsuomalainen jne.
        Mutta on ihan luonnollista sanoa jonkun kysyessä kohdallanu,mistäs sää oot kotosin,etten ole mistään kotosin.
        P.S.Keekisin jpa Viipurin linnassa ihan pienenä asua.
        Eikä minun tarvitse taistella ja riidellä reviiristäni,siihen riittää tämä pieni vaatimaton kotini.

keskustelu!
        Näin Helsingissä syntyneenä, ja koulun käyneenä,
        en ole joutunut ottamaan kantaa evakoihin.

Karjalaan ja k- laisiin, liitän taiteilijana vahvan heimokulttuurin rikkauden,josta monet maamme "Karealismin" innoittamat taiteilijat
        saivat vaikutteensa.
        Jo Novgorodin aikana oli kaupankäyntiä nyk.suomen puolelle, ja se osaltaan toi myös vaikutteita tullessaan. Vilkkautta,liikkuvuutta
        nopeatempoista musikaalisuutta ec no niin nyt pujahti ruotsinkielestä et cetera,lienee latinaa
        alkujaan.Että sellainen sekahedelmäkeitto ollaan
        vaan ja ollaan niinkuin ei oltaiskaan!
        Terkkuja !

Onneksi meillä hallitus päättää pakolaiskiintiöt :D

• van Haakka

hirveätä, että tähän sisäsiittoiseen itserakkaaseen kansaan tulee vähän tuuletusta.

• niin
        Kateellinen kirjoitti:

sanoivat meidän evakkoperheen isä ja äiti.
        Otettiin kotiimme heidät asumaan.

NYT nuo muiden maiden ihmisten maahanmuuttoa puolustavat voivat tehdä vuorostaan niin,

eli ANTAA OMASTAAN.

• työpaikoilla
        Muu kaikki kirjoitti:

!mainosta!

koettu vuosikymmenet sitä potkimista!

• vapautuksen
        isot maatilat kirjoitti:

olla ottamatta siirtoevakoita nuo suomenruotsalaiset,
        ja jälkeenpäin heitä eivät ole evakot kiusanneetkaan eikä haukkuneet, kuten hämäläisiä ja pohjalaisia sekä lounaissuomalaisia ja savolaisia.
        400000 eväkkoa joille annoimme maat ja omaisuudet omastamme. nyt ollaan haukuttavina. kyllä on paskaporukkaa evakot.

• görgyj
        verovapaus sekä kirjoitti:

ilmaiset koulutukset.

kielitaidottomuus ovat isänmaallisuutta.

• Makriina ek
        isot maatilat kirjoitti:

Suomalaisten kateuteen taipuvainen mielii näkyy usein evakkokeskustelussakin. Täytyy pitää puolensa, että on kuulunut kaikkein kärsivimpien joukkoon. Ei ehkä itse, mutta isät ja isoisät, äideistä puhumattakaan.
        Koskahan todella käsitetään, että koko maa oli hädässä. Sota ei sivuuttanut ketään, vaikka ei olisikaan kaatunutta lähiomaista tai poltettua lapsuudenkotia.

Vasta aikuisena on alkanut ymmärtää, miksi oli lapsena kärsinyt siitä tai tästä asiasta, muistaa ilottomat aikuiset, alituisen säästämisen, vanhoista käännetyt vaatteet. Valokuvissa katsovat vakavat lapset, tukat kammattuina vieri vieressä istumassa. Ei ole sota-aikana kuvatuissa lapsissa elämäniloa.
        Mutta lapsille sanottiin ankarasti, että marista ei saa, isät rintamalla sotivat puolestamme, me emme valita. Henkikulta säilyi pommituksissa, siitä pitää iloita ja olla reipas.
        Ikävä piti salata, painajaisista ei puhuttu, ruuasta ei valitettu.

Nyt sitten kun kaikki on vuosikymmenten takana, kilpaillaan, mikä ihmisryhmä eniten maksoi ja miten.

• Muistamaton 70 v.

Onko meillä ollut laeista piittaamaton diktaattori nimeltä Eila Kännö?
      Enpä muista.

• Evakkokarjalainen

Muistelisin vielä näillä muistinrippeillä käyneeni kouluja minäkin.

Kansakoulussa oli vaikeaa ja matka kouluun pitkä ja hankala yli järven.

Luokallani oli savolaisia karjalaisia ruotsista palannut ja saksalainen, kaikki sulassa sovussa, tämä siis yhteiskouluaikanani.

Sittemmin jatko-opintoja Hgissä ja kirjo oli vieläkin värikkäämpi en edes tietä mistä olivat kotoisin, sovinnossa olimme, teimme yhdessä tehtäviä ja kauniit muistot on noilta opintovuosilta.

Siksi ihmettelenkin että tässä ketjussa niin paljon itsekästä panettelua.

Ainahan joku on parempi kuin toinen ja se on luonnollista. Nyt nuo evakkoparat voisivat olla jo paremmassa asemassa kuin marisijat, en minä ainakaan tunnusta olevani yhtään huonompi kuin joku muu.

• mut
        Evakkokarjalainen kirjoitti:

Muistelisin vielä näillä muistinrippeillä käyneeni kouluja minäkin.

Kansakoulussa oli vaikeaa ja matka kouluun pitkä ja hankala yli järven.

Luokallani oli savolaisia karjalaisia ruotsista palannut ja saksalainen, kaikki sulassa sovussa, tämä siis yhteiskouluaikanani.

Sittemmin jatko-opintoja Hgissä ja kirjo oli vieläkin värikkäämpi en edes tietä mistä olivat kotoisin, sovinnossa olimme, teimme yhdessä tehtäviä ja kauniit muistot on noilta opintovuosilta.

Siksi ihmettelenkin että tässä ketjussa niin paljon itsekästä panettelua.

Ainahan joku on parempi kuin toinen ja se on luonnollista. Nyt nuo evakkoparat voisivat olla jo paremmassa asemassa kuin marisijat, en minä ainakaan tunnusta olevani yhtään huonompi kuin joku muu.

sitten jälkeen päin piruiksi muuttuivat ahneudessaan ja itsekkyydessään

• sopankeittoa
        mut kirjoitti:

taitaa löytyä joka heimosta. Mielestäni tuntemani karjalaiset ovat olleet iloisia, laulavaisia ihmisiä.

Vanhoja ei kannata muistella. Karjalaiset ovat sopeutuneet hyvin joukkoomme, toiset ovat rikastuneet, heillä on kenties ollut taitoa kasvattaa omaisuuttaan.

Eiköhän suurin osa Karjalasta tulleista ole jo eläkeellä, kuten mekin täällä kirjoittelevat perisuomalaiset. Heidän lapsensa ovat jo aivan tavallisia eroittumattomia kansalaisia.

Mitä noihin maahanmuuttajiin tulee, niin tosihädässä oleville apua pitää antaa, mutta sieltä tulee paljon nuoria miehiä, joitten pitäisi olla puolustamassa isänmaataan. He vain käyvät nyt vierailulla kotimaassaan, mutta palaavat tänne.
        Ihmettelen, että eivät voi palata kokonaan synnyinmaahansa rakentamaan siellä tulevaisuuttaan.

Siellä he käyvät kertomassa, kuinka hyvä sosiaaliturva täällä on, kaikki on ilmaista.
        Lisää tulee ja mikä ettei, onhan se melkoinen unelma päästä kurjuudesta.

• etsivivä-amadeus
        mut kirjoitti:

ajaa mierontielle ja pakkomyyntiin omaisuus,että sillei nämä kateleensoittajat,ja minä vain soittelen toista viulua

• etsivivä-amadeus
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

ajaa mierontielle ja pakkomyyntiin omaisuus,että sillei nämä kateleensoittajat,ja minä vain soittelen toista viulua

heidät asutettiin kunnan omistamille maille,siis rajanaapuriin.
        Minut sotapakolaisena tuotiin tätini omistamalle maatilalle,ilmaiseksi piiaksi.
        Huom.en ollut evakko siis pakolainen,vaikka lentokoneita pelkäsinkin.
        Nyt nämä karjaliset omistavat rantaviivaa 40m ja tiestä jäänyt samanverran
        tienalle per nenä.
        Minulta,kun ostin kasvattikotini,tienalla on yli puoli hehtaaria.
        Ja evakkotaival jatkuu amateuksella...voisko kanteleensoitolla pärjätä paremmin

• sitten yhessä
        etsivivä-amadeus kirjoitti:

heidät asutettiin kunnan omistamille maille,siis rajanaapuriin.
        Minut sotapakolaisena tuotiin tätini omistamalle maatilalle,ilmaiseksi piiaksi.
        Huom.en ollut evakko siis pakolainen,vaikka lentokoneita pelkäsinkin.
        Nyt nämä karjaliset omistavat rantaviivaa 40m ja tiestä jäänyt samanverran
        tienalle per nenä.
        Minulta,kun ostin kasvattikotini,tienalla on yli puoli hehtaaria.
        Ja evakkotaival jatkuu amateuksella...voisko kanteleensoitolla pärjätä paremmin

kimppuun.he ovat TODELLA epäreilua porukkaa enimmäkseen.itsekkäitä piruja.
        siis evakot.

• Herttaselta typyltä
        sitten yhessä kirjoitti:

kimppuun.he ovat TODELLA epäreilua porukkaa enimmäkseen.itsekkäitä piruja.
        siis evakot.

Olis kiva kun tulis sota ja ajais sut sieltä karhunpesästä,,,hi hi hi

• Skäidi

No tietenkin siksi, että Suomen ruotsinkielisten lisäksi olisi vielä pienempiä ryhmiä sorrettaviksi. Toivonee, jotta ruotsinkieliset vallan unohtuisivat.

• muuttuu,

ja me sen mukana. Muuten jää, kuin Jämsän äijä ajan rattaasta.
      Luutuneet ajatukset eivät kanna huomiseen.

• pitää paikkansa

"Jäi kun Jämsän äijä taivaasta" tulee tästä, Jämsän aijä oli ostanut liput upeaan Titaniciin joka lähti neitsytmatkalle itään. Mutta mikä vahinko Äijä tuli liian myöhään satamaan ja Titanic oli jo lähtenyt merelle.

Äijä tuli myöhemmin kotiseudulleen ja kertoi, Titanic upposi. kun en ehtinyt ajoissa laivaan ja niin jäin taivaasta. Kuten tiedetään Titanic ajoi päin jäävuorta ja upposi.

• Se on laki
        pitää paikkansa kirjoitti:

"Jäi kun Jämsän äijä taivaasta" tulee tästä, Jämsän aijä oli ostanut liput upeaan Titaniciin joka lähti neitsytmatkalle itään. Mutta mikä vahinko Äijä tuli liian myöhään satamaan ja Titanic oli jo lähtenyt merelle.

Äijä tuli myöhemmin kotiseudulleen ja kertoi, Titanic upposi. kun en ehtinyt ajoissa laivaan ja niin jäin taivaasta. Kuten tiedetään Titanic ajoi päin jäävuorta ja upposi.

Joka sanelee minkä verran otetaan ja sitten ne luvatta tulijat, rahattomat kaiken päälle.
        Lailla on vahvistettu asia ja sen mukaan toimivat, paljon maksavat palautuksetkin luvattomien kohdalta, ei niitä voi toisen valtion kiusaksi jättää naapurin rajalle.
        Pitäisi vaan olla tarkka seula raja-asemilla ja kentillä eikä laskea niitä ollenkaan omin nokkineen toilailemaan mihinkään.
        Seuraukset monenkin rahattoman kohdalla tiedetään.

• Se on laki kirjoitti:

Joka sanelee minkä verran otetaan ja sitten ne luvatta tulijat, rahattomat kaiken päälle.
        Lailla on vahvistettu asia ja sen mukaan toimivat, paljon maksavat palautuksetkin luvattomien kohdalta, ei niitä voi toisen valtion kiusaksi jättää naapurin rajalle.
        Pitäisi vaan olla tarkka seula raja-asemilla ja kentillä eikä laskea niitä ollenkaan omin nokkineen toilailemaan mihinkään.
        Seuraukset monenkin rahattoman kohdalla tiedetään.

ainakin eurooppalaisille.Usein heitä tuleekin työhön tai opiskelemaan Suomeen.
        Ja silloin, kun viime sota alkoi, suomeen tuli vain suomalaisia karjalasta ,he olivat suomalaisia,tottakai he saivat omassa maassa kotinsa.

Inkeriläisiä tuli myös, mutta heidät palautettiin takaisin,mistä sitten olivat tulletkin.

• ullamirjami kirjoitti:

ainakin eurooppalaisille.Usein heitä tuleekin työhön tai opiskelemaan Suomeen.
        Ja silloin, kun viime sota alkoi, suomeen tuli vain suomalaisia karjalasta ,he olivat suomalaisia,tottakai he saivat omassa maassa kotinsa.

Inkeriläisiä tuli myös, mutta heidät palautettiin takaisin,mistä sitten olivat tulletkin.

kuka oli Eila Kännö . Kuoli 88vuotiaana, oli lempinimeltään"RVA Interpol"

• Seku
        ullamirjami kirjoitti:

kuka oli Eila Kännö . Kuoli 88vuotiaana, oli lempinimeltään"RVA Interpol"

Muistan kuulleeni, että Rouva Syyttäjä, Ritva Santavuori asui Imatralla samaan aikaan kun Raimo Ilaskivi ja Eila Kännö?

• Seku kirjoitti:

Muistan kuulleeni, että Rouva Syyttäjä, Ritva Santavuori asui Imatralla samaan aikaan kun Raimo Ilaskivi ja Eila Kännö?

hänen nimensä ja tietoa tuli ihan kiityettävästi. Googlessa ainakin on .
        Minulla on näyttöpäätteen yläosassa paikka minnekkä kirjoitin hänen nimensä ,sieltä tuli monta paikkaa.

• PERUSPERSU

Eila Kännö (13. tammikuuta 1921 Hämeenlinna – 10. huhtikuuta 2009 Helsinki[1]) oli sisäasiainministeriön poliisiosaston Ulkomaalaistoimiston päällikkö vuosina 1970–84. Hänestä tuli Suomen tiukan ulkomaalaispolitiikan henkilöitymä. Tämä johtui siitä, että 1980-luvun alkuun asti Suomesta puuttui ulkomaalaislainsäädäntö. Ainoa säännös oli 1950-luvulla annettu ulkomaalaisasetus, jonka perusteella tehdyistä päätöksistä ei saanut valittaa.[2] Näin ollen oikeuslähteenä oli aiempi hallintokäytäntö, eli ulkomaalaistoimiston aiemmat ratkaisut, joista Kännö siis itse vastasi vuodesta 1970 alkaen. Lainsäädännön valmistelu oli myös sisäministeriön poliisiosaston vastuulla, joten ulkomaalaistoimiston olisi tullut itse valmistella säädökset, jos sellaiset olisi katsottu aiheellisiksi.

Koulutukseltaan Kännö oli varatuomari.[1]

Kännö aloitti uransa kanslistina ja vuodesta 1961 Keskusrikospoliisin tiedotustoimiston toimistopäällikkönä. Hän oli vastuussa Interpol-asioista 16 vuotta ja teki tänä aikana opintomatkoja muun muassa Scotland Yardiin ja Kanadan ratsupoliisiin. Hän oli ainoa naispuolinen poliisiupseeri ja sai lempinimen ”rouva Interpol”.[1]

• Wikepedistä

Mikä on homman nimi nostaa vanhaketju ylös ja copioida viesti ?? Olisit voinut mainita läheen.

• 12+17
        Wikepedistä kirjoitti:

Mikä on homman nimi nostaa vanhaketju ylös ja copioida viesti ?? Olisit voinut mainita läheen.

Eila Kännö, Raimo Ilaskivi.

• Seurauksia

AMSTERDAM. Hollannin poliisi on pidättänyt 12 Somaliasta lähtöisin olevaa miestä terrorismiepäilyjen takia. Rotterdamin satamakaupungissa pidätettyjen miesten epäillään suunnitelleen terrori-iskua Hollannissa lähiaikoina.

Miehet pidätettiin Hollannin tiedustelupalvelun saaman vihjeen perusteella.

Yksi pidätetyistä on somalialaistaustainen Tanskan kansalainen, kertoo uutistoimisto Ritzau. Monilla muilla on Hollannin kansalaisuus, kertovat Hollannin syyttäjäviranomaiset.

Miehet, jotka ovat 19–48-vuotiaita, otettiin kiinni jouluaattoiltana.

• a-ö ajattelija

Onnea ja pitkää ikää, täällä ne asiat saadaan aina näyttämään siltä että ratkaisu on vain kirjoittaa ne sivulle tai kopioida.
        Syökää kinkkua kun sitä nyt on lupa ahmia!

• ,aabee.cee.wee

valita sitten, kun kuulet, onko mitään perää.

Netti on nykyisin tosi surkea luulottelupaikka.

• Tarkemmin...

Mitä tekemistä uutisella on Suomen ulkomaalaisviraston kanssa?

• ://

oikein, Hollanti nurin. Kovin on tuttua tekstiä muualta, mikset kirjoita nikilläsi?

• suola-astia
        :// kirjoitti:

oikein, Hollanti nurin. Kovin on tuttua tekstiä muualta, mikset kirjoita nikilläsi?

sivullisena vastaan kysymykseesi.
        Olet varmaan niitä joista tässä on saanut vinkkejä, kirjoitukset ja asiasisältö ei laisiasi kiinnosta se nikki pitäis olla että pääsisit aukomaan niitä 'totuuksia'

• :\\
        suola-astia kirjoitti:

sivullisena vastaan kysymykseesi.
        Olet varmaan niitä joista tässä on saanut vinkkejä, kirjoitukset ja asiasisältö ei laisiasi kiinnosta se nikki pitäis olla että pääsisit aukomaan niitä 'totuuksia'

asiaan, josta et mitään tiedä!

Minulla ei ole tapana tapella virtuaali-ihmisten kanssa. Jos haluan riidellä, kotonakin on kumppani, mutta kun tappeluttakin ihminen pärjää, ja pärjääkin hienosti.
        Miksi itse auot päätäsi vieraalle, oudolle, tuntemattomalle ihmiselle, jota et koskaan enää kohtaa?

• urhona..

nykydemokratiassa, kukaan yksittäinen ihminen ei saa ilman muiden kanssa suoritettavaa yhteistyötä tehtyä mitään..

Ei saisi enää Kekkonenkaan, vaikka tuntuu, että moni haluaisi vielä valita hänet.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi

Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit
      Maailman menoa
      73
      5871
    2. KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!

STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
      Maailman menoa
      275
      4750
    3. Huono päivä

Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja
      Ikävä
      20
      2588
    4. Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?

On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei
      Maailman menoa
      28
      2493
    5. Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti

Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT
      Maailman menoa
      88
      1532
    6. Puolen vuoden koeaika

Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro
      Ikävä
      14
      1420
    7. Onko kaivattusi

liian vetovoimainen seksuaalisesti?
      Ikävä
      105
      1357
    8. Olen ihmetellyt yhtä asiaa

Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm
      Ikävä
      128
      1306
    9. seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen

Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa
      Kemijärvi
      108
      1254
    10. Rötösherra käräjillä

Ähtäriläisyrityksen epärehellisyys oli niin suurta, että mies yhtiön takaa oli lähellä saada ehdotonta vankeutta. Vaikeu
      Ähtäri
      19
      1211
    Aihe