asunnon "jyvitys"

jjjjjnn

Asuntoni koko on 38 neliötä, mutta vuokran korotus on laskettu 39 neliön mukaan. Talo on kaupungin vuokra talo ja sain selitykseksi sen, että jyvitys lasketaan 39 mukaan jotta vuokrat olis tasaiset eri kerroksissa asuvilla. En tajua? Sopimuksessa asunnon koko on mainittu näin: 38/39 neliötä.

6

1608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jyvitys

Virallisesti en osaa selittää mutta jotenkin niin että jyvityksessä huomioidaan yhteiset tilat, rappukäytävät, varastotilat, mahdolliset saunatilat jne.

• Pienvuokranantaja

Jyvitettäessä lasketaan asukkaan osuus kaikista sellaisista tiloista ja asukkaista, joita hän ja muut käyttävät hyväkseen. Talosauna lasketaan niille jotka sitä käyttävät (tai voisivat käyttää) ja sama käytäville yms. Jos jollakin on käytettävissä enemmän yleistä alaa kuin toisella, tälle tulee suurempi jyvitysmäärä. Yhtenä esimerkkinä voisi ajatella että alakerroksessa asuvalle ei hissistä jyvitetä yhtään, kun taas 10. kerroksessa asuvalle 9-kertaisesti 2. kerroksessa asuvaan nähden. Lisäksi eri tilojen jyvityskertoimet voi olla erilaiset, eli saunan kerroin voi olla suurempi kuin kerroskäytävän.

Jyvitys on aina rakennus- ja omistajakohtainen asia, joten parhaiten asiasta saa selvyyden isännöitsijältä tai vuokranantajalta.

• Pienvuokranantaja kirjoitti:

Jyvitettäessä lasketaan asukkaan osuus kaikista sellaisista tiloista ja asukkaista, joita hän ja muut käyttävät hyväkseen. Talosauna lasketaan niille jotka sitä käyttävät (tai voisivat käyttää) ja sama käytäville yms. Jos jollakin on käytettävissä enemmän yleistä alaa kuin toisella, tälle tulee suurempi jyvitysmäärä. Yhtenä esimerkkinä voisi ajatella että alakerroksessa asuvalle ei hissistä jyvitetä yhtään, kun taas 10. kerroksessa asuvalle 9-kertaisesti 2. kerroksessa asuvaan nähden. Lisäksi eri tilojen jyvityskertoimet voi olla erilaiset, eli saunan kerroin voi olla suurempi kuin kerroskäytävän.

Jyvitys on aina rakennus- ja omistajakohtainen asia, joten parhaiten asiasta saa selvyyden isännöitsijältä tai vuokranantajalta.

on se ettei kukaan halua maksaa saman verran alemman kerroksen asunnosta, kuin ylemmän. Ei vuokraa, ei vastiketta, ei asunnon hintaa. Ilman jyvitystä ylempien kerrosten asunnot menisi äkkiä kaupan ja alemmat taas eivät. Lisäksi pienemmät asunnot on jyvitetty kalliimmiksi kuin isommat koska pienemmän asunnot ovat kalliimpia rakentaa suhteessa neliöihin, isompiin asuntoihin verrattuna.

Paremmat maisemat myös ratkaisevat, jos toiselta puolelta taloa näkyy meri ja toiselta puolelta viereinen kerrostalo.

• asukasliitto

Kerroit asuvasi kaupungin vuokratalossa, joten kohteessa on varmasti asukas/talotoimikunta, jonka puoleen voit kääntyä tässä asiassa. He ovat saaneet talouspaperit ja muut tarpeelliset tiedot, joten he osaavat varmasti kertoa tarkemmin juuri sinun talossasi sovelletusta jyvityksestä.

• jnnnn..

edelleenkään en ymmärrä miksi asuntoni vuokran korotus tehtiin 39 neliön mukaan? Vuokrani nousi melkein 30 euroa juuri tämän takia. Asun 2/3 krs. Onko samassa kerroksessa asuvalla naapurilla (45 neliötä) pienempi korotus kuin mulla?

• Pienvuokranantaja
        jnnnn.. kirjoitti:

edelleenkään en ymmärrä miksi asuntoni vuokran korotus tehtiin 39 neliön mukaan? Vuokrani nousi melkein 30 euroa juuri tämän takia. Asun 2/3 krs. Onko samassa kerroksessa asuvalla naapurilla (45 neliötä) pienempi korotus kuin mulla?

Täällä voidaan vain arvella asiaa, kun kukaan meistä ei tiedä totuutta. Kysy isännöitsijältä, hän tietää miten asia todellisuudessa on.

Kun kyseessä on jyvitys, yleisistä alueista on asuntosi osuudeksi laskettu tuo yksi neliö. Kaikille asunnoille on laskettu samalla periaatteella yhteisiä neliöitä asunnon pinta-alan lisäksi. Täten vuokrasi määräytyy tuon jyvitetyn kokonaispinta-alan mukaisesti.

Naapurillasi on todennäköisesti korotus tapahtunut 46 neliön mukaan. Yläkerrassa mahdollisesti enemmän ja alakerrassa vähemmän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4541
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2420
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1981
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1779
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      79
      1543
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      11
      1061
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      93
      900
    9. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      39
      827
    10. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      118
      818
    Aihe