Vuodevaatteet veneseen

Teiberousa

Morjes kaikille,
mistä (materiaalista/liikkeestä) sopivat vuodevaatteet veneseen?
Puuvilla imee kosteutta ja tuntuu iholle nihkeältä ellei märältä ja kylmältä. Koska se imee kosteutta, se myös homehtuu herkästi.

20

5942

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvä.

Laita veneeseesi kunnon ilmanvaihto ja lämmitys.

• mainosti

, ainakin messuilla kovasti vuodevaatteita veneisiin.
      Tosin et tarkastellut lähemmin mitä materiaalia ovat.
      Kyllä tuo on juuh kuisallinen homma, oli se lämmitys ja tuuletus mikä tahansa, niin aina tuuppaa tuo puuvilla ottamaan hajua ja kosteutta :(

Joku keinokuitu, tai ehkä "puuvilla-satiini"?
      Mitäs tuolllainen "kampapuuvilla" kelpaiskohan se?

Niin hassulta kun kuullostaakin niin käytin viimekesänä kertakäyttö selluloosalakanoita :) makuupussi peittona ja pelkää lakana siinä välissä :)
      Kun lakana tuntui epämiellyttävältä niin rullalle ja nuotioon, uusi paikalle. Lakana ja makuupussia tuuletin jos ei satanut vettä.

Nyt kun on uusi lämppäri niin ehkä tuo kosteusongelma vähenee (tämä siis purjeveneessä)

• hyvä materiaali

on fleece! Sitä käytetään retkeilyvarusteissa ja makuupussin lakanana.
      Fleeceä voit ostaa metritavarana, jolloin se on edullisempaa kuin valmiina tuotteina. Omaan veneeseen laitoin fleece-lakanat ja peitteet jo kolme vuotta sitten. Tuntuvat kuivilta ja ovat mukavia.

Veneen tuuletusventtiilit ja lämmittimet tietysti auttavat, mutta eivät poista perusfaktaa: merellä on kosteampaa kuin maalla. Puuvilla kostuu ja alkaa vähitellen haista. Huomaat kosteuden ja tuoksun viimeistään silloin, kun tuot venelakanat veneestä kotiisi. Havaintosi puuvillasta ovat samat kuin monilla muillakin veneilijöillä.

Voisit ajatella fleecen tilaamista vaikkapa täältä:
      http://www.kangastukku.com./?pg=169&page=Group&nimi=Fleecet

• Ääni fleecelle

Hyvä materiaali venekäytössä.

• Teiber0usa

thankx,

Fleeceä ajattelinkin, täytyypä koittaa, kun siitä hyviä kokemuksia on. Lämmitys ja tuuletus veneessäni on kunnossa, mutta vie toki aikansa, että se kuivattaa puuvillaiset vuodevaatteet ja lopputulos ei kuitenkaan hyvä.
        Hyviä kokemuksia on peitosta, jossa on mukana silkkiä. Sitä pitää käyttää vain ilman puuvillalakanaa. Pure silkkilakanat varmaakin kalliita ja ehkä venekkin silloin pitäisi vaihtaa jahtiin..
        ei muutakun fleece ostoksille,

• muovia

Ei sinulla varmaan ole kotonakaan enää puuvillapeittoa tai patjaa. Peitossa on muovikuitua ja patjassa vaahdotettua muovia tai jouset. Lakanat ovat yleensä vielä puuvillaa, mutta niiden kyky imeä kosteutta on vaatimaton.

• ja pesua

No kyllä me on toimeen tultu sillä, että veneessä on lämmitys ja petivaatteet levittelee sänkyyn "kuivamaan" ammulla hieman ilmavammin. Peittojen ja tyynyjen kanssa ei ole olltu ongelmaa. Sitten muistaa tuoda lakanat kotiin kesällä pesuun aina välillä niin ei hajukaan haittaa. Ei sellaisia kamoja olekaan jotka voisi koko kesän veneessä olla homehtumassa. Kyllähän niitä lakanoita on kotonakin tapana pestä.

• FrankZane

Ihan samoja petivaatteita kuin kotonakin! Tuulettaa ja pesee säännölliseti, niin ei mitään hajuja tule. Tietysti veneem lämmityksestä, tuuletuksesta ja yleis-siisteydestä homma on pitkälti kiinni.

• Wiki
        FrankZane kirjoitti:

Ihan samoja petivaatteita kuin kotonakin! Tuulettaa ja pesee säännölliseti, niin ei mitään hajuja tule. Tietysti veneem lämmityksestä, tuuletuksesta ja yleis-siisteydestä homma on pitkälti kiinni.

Älkääs nyt yleistäkö, ei teidän veneilytapanne ole välttämättä se ainoa mahdollinen!

Kotiolot ovat ihan eri juttu jos purjehditaan pitkää matkaa, jo yksikin yö kulussa avomerellä saa petivaatteet eri kuosiin kuin makuukammarissa. Pahin märkänijä on tyynyliina, pärskeistä tarttuu suolaa kasvoihin ja hiuksiin. Suola on hygroskooppista, auringon laskiessa suolainen veneen kansi imaisee heti kasteen itseensä, samoin tyynyliina.

Vai että on yleissiisteydestä kiinni, anna mun kaikki kestää!

Fleece on myös minun valintani, lakanana puuvilla voi menetellä koska yöasu voi olla kuivan tunteen antava urheilukerrasto tms. mutta tyynyliinana fleece on ehdoton. Onko muita vastaavia materiaaleja?

• FrankZane
        Wiki kirjoitti:

Älkääs nyt yleistäkö, ei teidän veneilytapanne ole välttämättä se ainoa mahdollinen!

Kotiolot ovat ihan eri juttu jos purjehditaan pitkää matkaa, jo yksikin yö kulussa avomerellä saa petivaatteet eri kuosiin kuin makuukammarissa. Pahin märkänijä on tyynyliina, pärskeistä tarttuu suolaa kasvoihin ja hiuksiin. Suola on hygroskooppista, auringon laskiessa suolainen veneen kansi imaisee heti kasteen itseensä, samoin tyynyliina.

Fleece on myös minun valintani, lakanana puuvilla voi menetellä koska yöasu voi olla kuivan tunteen antava urheilukerrasto tms. mutta tyynyliinana fleece on ehdoton. Onko muita vastaavia materiaaleja?

Äläs nyt itse yleistä!! kukaan ei kait puhunut mistään avomeripurjehduksesta, tai siitä että ensin purkkarin kannella liotellaan itseään merivedessä ja sitten kömmitään lakanoitten väliin!!

• seppotaalasmaa1
        Wiki kirjoitti:

Vai että on suola hygroskooppista?? nii ja eihän sitä tietenkään vois poiskaan pestä? Kotonakin varmaan meet hikilenkin jälkeen eukkos kanssa lakanoiden väliin? heh, heh!

• jakaantuminen.....
        FrankZane kirjoitti:

Äläs nyt itse yleistä!! kukaan ei kait puhunut mistään avomeripurjehduksesta, tai siitä että ensin purkkarin kannella liotellaan itseään merivedessä ja sitten kömmitään lakanoitten väliin!!

sinä ilmeisesti edustat veneilijöiden sitä ääripäätä, joka pysyttelee rantojen suojassa ja käyttää vesikulkuneuvoaan pääasiassa heinäkuussa.
        Toisessa ääripäässä ovat varmaankin ne, jotka purjehtivat kaukaisille vesille ja asuvat veneessä vuosia yhteen menoon.
        Suuri enemmistö on siitä väliltä ja enemmistön pikkupulma on kostea meri-ilma ja suolavesiroiskeet. Myös heille fleece on erinomainen materiaalivalinta.

• yhtään pitempää legiä?
        seppotaalasmaa1 kirjoitti:

Vai että on suola hygroskooppista?? nii ja eihän sitä tietenkään vois poiskaan pestä? Kotonakin varmaan meet hikilenkin jälkeen eukkos kanssa lakanoiden väliin? heh, heh!

Tai oletko osallistunut avomerikisoihin?
        Meinaatko, että jokaisen 2 tai 4 tunnin vahtivuoron jälkeen sinä tai gastisi pistäytyvät suihkussa ennenkuin kömpivät meripunkkiinsa?
        heh, heh!

Kesämökkeily on hiukan eri asia kuin merenkulku
        - ja suola ON hygroskooppista.

• sköne1
        yhtään pitempää legiä? kirjoitti:

Tai oletko osallistunut avomerikisoihin?
        Meinaatko, että jokaisen 2 tai 4 tunnin vahtivuoron jälkeen sinä tai gastisi pistäytyvät suihkussa ennenkuin kömpivät meripunkkiinsa?
        heh, heh!

Kesämökkeily on hiukan eri asia kuin merenkulku
        - ja suola ON hygroskooppista.

Montako prosenttia suomalaisista on osallistunut mainitsemaasi kisoihin?? et mietis pelle nyt vähän mistä oli kysymys!!

• nukkuu veneessä?
        sköne1 kirjoitti:

Montako prosenttia suomalaisista on osallistunut mainitsemaasi kisoihin?? et mietis pelle nyt vähän mistä oli kysymys!!

Kyllä aika iso osa purjeveneistä osallistuu tai on jossain vaiheessa osallistunut erilaisiin avomeri- tai matkapurjehduskisoihin. Myöskään matkapurjehdukset vahtivuoroineen eivät ole mitenkään poikkeusilmiö Suomessa. Tätä pientä väestön osaa, purjehtijoita, varmaankin kiinnostaa ne fleece-materiaalit enemmän kuin muuta suomalaista väestöä.

Enemmistö suomalaisesta väestöstä ei ole koskaan nukkunut veneessä eikä siksi voi tuntea olosuhteita ja ongelmia. Siinä olet aivan oikeassa!

• Wiki
        nukkuu veneessä? kirjoitti:

Kyllä aika iso osa purjeveneistä osallistuu tai on jossain vaiheessa osallistunut erilaisiin avomeri- tai matkapurjehduskisoihin. Myöskään matkapurjehdukset vahtivuoroineen eivät ole mitenkään poikkeusilmiö Suomessa. Tätä pientä väestön osaa, purjehtijoita, varmaankin kiinnostaa ne fleece-materiaalit enemmän kuin muuta suomalaista väestöä.

Enemmistö suomalaisesta väestöstä ei ole koskaan nukkunut veneessä eikä siksi voi tuntea olosuhteita ja ongelmia. Siinä olet aivan oikeassa!

Kuinka suuri rosentti suomalaisista viitsii osallistua veneilyaiheiseen keskusteluun netissä?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee merellä?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee merellä purjeveneellä?

Kuinka suuri rosentti näistä harrastaa avomeripurjehdusta?

Entäs kuinka suuri rosentti näistä on osallistunut avomerikisoihin?

Minä ainaskin harrastan avomeripurjehdusta ja ihan vahingossa olen joutunut myös gastiksi avomerikisoihin.

Toisaalta tunnen kilpapurjehtijan joka käy vaan ratakisoissa - ja nukkuu kaikki yönsä hotelleissa. "Minulta on telttailuikä mennyt ohi", sanoo hän vaikka vene kelpaisi matkapurreksikin. Meitä on moneksi.

• Wiki
        FrankZane kirjoitti:

Kuten hoksasit, aloittaja kertoi että niissä olosuhteissa joissa hän veneilee, puuvilla mm. kostuu. Tästä voi ehken päätellä että kysessä ei ole vain satamissa, maasähkössä kiinni seisova vene.

Et tosiaankaan puhunut mistään avomeripurjehduksesta, kun sanoit ettei veneen punkka eroa makuukammariolosuhteista missään suhteessa. Sen vuoksi viestisi kertoi lähinnä sinun rajoittuneesta näkemysestäsi - mitä MINÄ ymmärrän veneilyllä, kuin siitä miten varustautua niihin olosuhteisiin joissa puuvilla ei enää ole paras petivaatemateriaali.

• pistäydy uimassa?
        FrankZane kirjoitti:

Aika moni tykkää uimisesta saariston kesälomapurjehduksilla. Vaikka Saaristomeren vesi on vähäsuolaista murtovettä, kyllä vaatteet ja petivaatteet ehtii loman aikana suolaantua ja muuttua kosteutta kerääviksi. Ei meillä kaikilla ole paateisamme suihkua tai edes makeaa vettä pesuvedeksi.

Ei se tekstiilien suolaantuminen edellytä " että ensin purkkarin kannella liotellaan itseään merivedessä ja sitten kömmitään lakanoitten väliin!!".

• aunuksenkarjala
        Wiki kirjoitti:

Kuinka suuri rosentti suomalaisista viitsii osallistua veneilyaiheiseen keskusteluun netissä?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee merellä?

Kuinka suuri rosentti näistä veneilee merellä purjeveneellä?

Kuinka suuri rosentti näistä harrastaa avomeripurjehdusta?

Entäs kuinka suuri rosentti näistä on osallistunut avomerikisoihin?

Minä ainaskin harrastan avomeripurjehdusta ja ihan vahingossa olen joutunut myös gastiksi avomerikisoihin.

Toisaalta tunnen kilpapurjehtijan joka käy vaan ratakisoissa - ja nukkuu kaikki yönsä hotelleissa. "Minulta on telttailuikä mennyt ohi", sanoo hän vaikka vene kelpaisi matkapurreksikin. Meitä on moneksi.

Wikise sinä ääliäö vaaan, kun et vieläkään ymmärtänyt mistä tässsä keskustelussa oli kyse! tai toisaalta, voithan sen fleeces tunkeen sinne persiisees!!

• Teiberousa

fleece saa selvästi kehuja. Hankin sitä.

Palautetta:
      Kiitos myös fleece linkistä.
      Tottakai kuivana kesäpäivänä, ongelma on pienempi tai ei ole lainkaan ja vuodevaattaa saa tuulettua mukavasti, vaikka reelinkillä.
      Tilanne on toinen suomessa keväällä ja varsinkin syystalvella. Vaikka veneessäni on kunnon lämmitin (wallas 40d)ja tuuletus kunnossa, niin siitä huolimatta ikkunat hikoilee sekä laidat ovat kylmät, kun lämpötila laskee nollaan ja puuvilla imee kosteutta,vuodevaateet kylmän kosteat. Ei fleece paha hinta tähän.

ps. on se kumma, kun vastauksissa riittää aina niitä p-jauhajia..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      148
      2879
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      367
      2037
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      40
      1767
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      37
      1722
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1411
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      94
      1213
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1173
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      328
      955
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      110
      938
    10. Annan meille mahdollisuuden

Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      782
    Aihe