IVT twin yhdistelmälämpöpumpusta

ärripurri

Moro porot!

Sain tarjouksen tällaisesta paketista, eli:
IVT Twin 495 (pilp ja maalämpö yhdistelmä)
plus täydellinen asennustarvikesarja
plus asennustyö (lämmönkeruuputken asennus porakaivoon kytkennät kytkennät järjestelmään)
plus energiareiän poraus 50m (suojaputkea maks. 6 metriä)
plus vesikiertoinen lattialämmitys ala- ja yläkertaan

ja hintaa tälle noin 15000 €.

Vähän noviisina kiinnostaisi kuitenkin:

1. maalämpöä otettaisiin tontilta noin metrin syvyydestä 150m putkistolla, jonka asennus ei kuulu hintaan. Mitäköhän tälle voisi laskea hintaa töineen, tontti tasaista savimaata.

2.onko jollakin kokemuksia, infoa järjestelmästä?

3. mitä mieltä olette hinnasta? Hinnassa kuitenkin mukana lattialämmitykset, onko markkinoilla vastaavia paketteja muilla yrityksillä?

Kiitos kiitos vastauksista!

17

2928

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • energia

mihin tarviit vielä maapiiriä, jos sulle tulee
      se energiareikä eli porakaivo. Eikös se ole juuri
      sitä maapiiriä varten ? Vai haluatko vertailla tulisiko maapiiri pintamaahan halvemmaksi ?
      Hinnasta voi yrittää vähän tinkasta, onkohan 50 m reikä riittävä ?

• Tauno

IVT:n tarjouksessahan oli energiareiän poraus, eli lämpökaivon teko, eihän sitten enää tarvita toista maapiiriä metrin syvyydessä (150 ei muuten riitä). Savimaa muuten optimaalinen...
      Toisekseen, kyllä sen kaivon syvyys pitää olla enemmän kuin 50 metriä, noin 150 m luokkaa.

Tauno

• MMV

Twin on maalämpöpumpun ja PILPin yhdistelmä, jossa on hyvin lyhyt keruupiiri. Mielestäni on ihan päätöntä maksaa Twinista 15 te! Itse maksoin IVT C5 maalämpöpumpusta, 120 m porakaivosta, Greenlinen lattialämmityksestä, asennuksesta ja suunnittelusta yhteensä 14,7 ke. Joskin IV-järjestelmään pitää sitten investoida 3-5ke, joka on tuossa Twinissä mukana. Twinin suurin ongelma mielestäni on koneellisen tuloilman puute. Eli tuloilma otetaan seinäventtiilien kautta tai vaihtoehtoisesti ikkunaventtiilistä raakana sisään.

• joku vaan
        MMV kirjoitti:

Twin on maalämpöpumpun ja PILPin yhdistelmä, jossa on hyvin lyhyt keruupiiri. Mielestäni on ihan päätöntä maksaa Twinista 15 te! Itse maksoin IVT C5 maalämpöpumpusta, 120 m porakaivosta, Greenlinen lattialämmityksestä, asennuksesta ja suunnittelusta yhteensä 14,7 ke. Joskin IV-järjestelmään pitää sitten investoida 3-5ke, joka on tuossa Twinissä mukana. Twinin suurin ongelma mielestäni on koneellisen tuloilman puute. Eli tuloilma otetaan seinäventtiilien kautta tai vaihtoehtoisesti ikkunaventtiilistä raakana sisään.

kaksi-vai yksikerroksinen talo? Jos yläkerta, niin tuliko alumiinipellit lattiaan?

• MMV
        joku vaan kirjoitti:

kaksi-vai yksikerroksinen talo? Jos yläkerta, niin tuliko alumiinipellit lattiaan?

Itse asiassa taloni on kolmessa eri tasossa ja/tai kahdessa kerroksessa. Jos autotalli ja tek.tilakin lasketaan mukaan, niin siitä tulee neljäs taso :-).

Välipohja on toteutettu ontelolaatalla, jonka päällä 30mm askeläänieriste (styrox), GL:n lämpöputkisto, verkko ja 7 cm valettu laatta. Eli alumiinipeltiä ei ole.

• rakentaja 200X
        MMV kirjoitti:

MMV sullahan maksaa pelkkä maalämpöpumppu ton 15t€, ja sitten puhut ettei kannata maksaa TWINistä noin paljon. Tietääkseni TWIN järjestelmää kuuluu lisäksi ilmastointi suunnitelmat putket, jotka sinulle tulee vielä lisäksi. Tuota en tiennytkään, ettei TWINissä ole koneellista tuloilmaa.

Olen itsekin ajatellut nimenomaan tuota TWIN-järjestelmää, mutta tämä uusi tieto alkoi mietityttää TWINin hyvyydestä...pitänee tarkistaa. Mitähän järkeä moisen tärkeän ominaisuuden pois jättämisessä on tänä päivänä?

Sattuisiko tänne palstalle osumaan muita TWIN käyttäjiä tai muita, jotka osaisi sanoa miksi koneellinen tuloilma on jätetty pois.

• jaska
        MMV kirjoitti:

Itse asiassa taloni on kolmessa eri tasossa ja/tai kahdessa kerroksessa. Jos autotalli ja tek.tilakin lasketaan mukaan, niin siitä tulee neljäs taso :-).

Välipohja on toteutettu ontelolaatalla, jonka päällä 30mm askeläänieriste (styrox), GL:n lämpöputkisto, verkko ja 7 cm valettu laatta. Eli alumiinipeltiä ei ole.

Kerta kaikkiaan oikealla tavalla. Näistä taloista vielä maksetaan mansikoita. Jotkut vielä sählää noiden varaavien yösähkölattioidenkin kanssa, ei mitään tolkkua!!!

• MMV
        rakentaja 200X kirjoitti:

MMV sullahan maksaa pelkkä maalämpöpumppu ton 15t€, ja sitten puhut ettei kannata maksaa TWINistä noin paljon. Tietääkseni TWIN järjestelmää kuuluu lisäksi ilmastointi suunnitelmat putket, jotka sinulle tulee vielä lisäksi. Tuota en tiennytkään, ettei TWINissä ole koneellista tuloilmaa.

Olen itsekin ajatellut nimenomaan tuota TWIN-järjestelmää, mutta tämä uusi tieto alkoi mietityttää TWINin hyvyydestä...pitänee tarkistaa. Mitähän järkeä moisen tärkeän ominaisuuden pois jättämisessä on tänä päivänä?

Sattuisiko tänne palstalle osumaan muita TWIN käyttäjiä tai muita, jotka osaisi sanoa miksi koneellinen tuloilma on jätetty pois.

"MMV sullahan maksaa pelkkä maalämpöpumppu ton 15t€"

Ei, vaan koko järjestelmä asennettuna avaimet käteen perusteella. Minulla maalämpö maksoi 14700 e, joka sisälsi seuraavaa:
        - IVT C5 pumppu
        - Greenlinen lattialämmitysputkisto (176 m2)
        - Porakaivo 120 m
        - Keruupiiri
        - Suunnittelu
        - Asennus

Lisäksi tarvitsin 2 kpl 80cm kaivon renkaita ja kannen (105 e) ja sähköjen kytkennän.

• jamppa
        rakentaja 200X kirjoitti:

on poistoilmapumppu, johon on lisätty maalämmityspiiri. noin vuosi sitten, kun pähkäilin lämmityksen kanssa, pitkään (useamman kuukauden)mietin TWINiä laitteekseni. eniten laitteessa kiinnosti sen hinta, ajattelin, että saisin ilmanvaihdon samalla. kyselin ikkunatarjouksiin raitisilmaventtiilejä mukaan (jos en väärin muista, niin olisiko lisäkustannus ollut 60 euroa per ikkuna). ainoa ulkopuolinen kommentti jonka löysin TWINistä, ei ollut kovinkaan mairitteleva.

Päädyin sitten puhtaaseen maalämpöpumppuun. hintaero ei loppujenlopuksi ollut hirveän suuri ja sain tuloilman järjestettyä ilman ikkunoissa tai seinässä olevia venttiilejä. eli erillinen tulo-poistoilmakone. lisäksi ratkaisuun vaikutti, että taloni on suurehko, enkä oikein luottanut TWINin tehoon, saatoin toki olla väärässä.

minä päätin näin, enkä ole katunut.

hinnasta sen verran, tarkkaa summaa en muista, mutta hintaa koneelle maapiirineen, asennuksineen ja nesteineen tuli alle 10000 egee... siis jotakin 9000-10000 euron välimaastossa.

• joku vaan
        MMV kirjoitti:

on kuuma vesi riittänyt? Itselleni tulee c-7 malli, ja olisi kiva tietää miten nuo koneet ovat toimineet.

• MMV
        joku vaan kirjoitti:

on kuuma vesi riittänyt? Itselleni tulee c-7 malli, ja olisi kiva tietää miten nuo koneet ovat toimineet.

Talo on vasta rakenteilla ja tänään pitäisi pumpun pyörähtää käyntiin.

• joku vaan
        MMV kirjoitti:

Talo on vasta rakenteilla ja tänään pitäisi pumpun pyörähtää käyntiin.

miten kävi. Itsellä on vasta kaivo ja putket sisälle vedetty. Pitäisi saada kuukauden sisällä alakerran kierto päälle. Yläkertaa en ole ehtinyt laittamaan ollenkaan. Jännää joka tapauksessa:) Muuten, jos yksi piiri vuotaa, niin tyhjeneekö koko järjestelmä vai se vuotava vain?

• _oi
        jamppa kirjoitti:

on poistoilmapumppu, johon on lisätty maalämmityspiiri. noin vuosi sitten, kun pähkäilin lämmityksen kanssa, pitkään (useamman kuukauden)mietin TWINiä laitteekseni. eniten laitteessa kiinnosti sen hinta, ajattelin, että saisin ilmanvaihdon samalla. kyselin ikkunatarjouksiin raitisilmaventtiilejä mukaan (jos en väärin muista, niin olisiko lisäkustannus ollut 60 euroa per ikkuna). ainoa ulkopuolinen kommentti jonka löysin TWINistä, ei ollut kovinkaan mairitteleva.

Päädyin sitten puhtaaseen maalämpöpumppuun. hintaero ei loppujenlopuksi ollut hirveän suuri ja sain tuloilman järjestettyä ilman ikkunoissa tai seinässä olevia venttiilejä. eli erillinen tulo-poistoilmakone. lisäksi ratkaisuun vaikutti, että taloni on suurehko, enkä oikein luottanut TWINin tehoon, saatoin toki olla väärässä.

minä päätin näin, enkä ole katunut.

hinnasta sen verran, tarkkaa summaa en muista, mutta hintaa koneelle maapiirineen, asennuksineen ja nesteineen tuli alle 10000 egee... siis jotakin 9000-10000 euron välimaastossa.

ilmanvaihtokojeen jälkilämmitys on toteutettu?

• Vanhempi suunnittelija

Tässä yhdistelmälämpöpumppujutussa ollaan niin lähellä oikeaa lämpöpumppua, että mielestäni kannattaisi investoida oikeaan sellaiseen. Hintahan ei ole este, kun on halvempaa tehdä oikea samantien.

• jj.

Moi

1. Itse asensin maapiirin putket jota tuli vähän alta 500 metriä kahteen piiriin päivässä. Työkustannuksia oli se mitä kaivurikuski veloitti tunnilta. Koko maapiirin hinnaksi töineen ja putkineen arvion noin 1000 euron pintaan.

• ärripurri

perk. asiallista keskustelua, mahtavaa!

Tosiaan, tarjouksessani tarjotaan 50m porareikää lämmönottoon, eikä maaputkistoa (150m). Tonttimaani on savea ja helposti kaiketi saisin putkiston tehtyä( kiitos työarviosta edelliselle )maahankin, mutta mitä hyötyä on pidemmästä putkistosta, hintaero ei kaiketi ole päätähuimaava. Vai kannattaako satsata tuohon porakaivoon (syvempi kuin 50m? Milloin suojaputkea tarvitaan tähän ~löysässä maassako?).

Jatketaan idearikasta keskustelua, tarjotkaa muutkin vaihtoehtoja, toteutuksia hintoineen palstalle. Meillä on tarkoitus rakentaa 1,5 kerroksinen, jossa alakerrassa on 100m2 ja yläkerrassa lattiapinta-alaa 96, reunoissa 80 cm.

Mikä avuksi nyt, kun aiemmin tossa on puhetta, ettei TWINissä ole koneellista tuloilman ottoa.

Ja vielä (muista olen noviisi) eikö maalämpöpumppu huolehdi VAIN lämmittämisestä ja ilmastointi ole erikseen? Näiden yhdistelmänä koen TWINin olevan hyvä.

Taloomme tulisi rossipohja, onko se OK vesikiertoisen kanssa vai kannattaisiko harkita jotain kevytvalua päälle?

Mitäköhän pelkkä twin laitteisto maksaa, kun talopakettiimme "kuuluu" jo ilmastointijärjestelmä ja kanavat (ja lto), emmekä perusilmastoinnin osalta niitä tarvitse uudelleen (tarjouksessa ei oltu eritelty osien hintoja)

Kiitos kiitos neuvoista!

• MJP
        ärripurri kirjoitti:

perk. asiallista keskustelua, mahtavaa!

Tosiaan, tarjouksessani tarjotaan 50m porareikää lämmönottoon, eikä maaputkistoa (150m). Tonttimaani on savea ja helposti kaiketi saisin putkiston tehtyä( kiitos työarviosta edelliselle )maahankin, mutta mitä hyötyä on pidemmästä putkistosta, hintaero ei kaiketi ole päätähuimaava. Vai kannattaako satsata tuohon porakaivoon (syvempi kuin 50m? Milloin suojaputkea tarvitaan tähän ~löysässä maassako?).

Jatketaan idearikasta keskustelua, tarjotkaa muutkin vaihtoehtoja, toteutuksia hintoineen palstalle. Meillä on tarkoitus rakentaa 1,5 kerroksinen, jossa alakerrassa on 100m2 ja yläkerrassa lattiapinta-alaa 96, reunoissa 80 cm.

Mikä avuksi nyt, kun aiemmin tossa on puhetta, ettei TWINissä ole koneellista tuloilman ottoa.

Ja vielä (muista olen noviisi) eikö maalämpöpumppu huolehdi VAIN lämmittämisestä ja ilmastointi ole erikseen? Näiden yhdistelmänä koen TWINin olevan hyvä.

Taloomme tulisi rossipohja, onko se OK vesikiertoisen kanssa vai kannattaisiko harkita jotain kevytvalua päälle?

Mitäköhän pelkkä twin laitteisto maksaa, kun talopakettiimme "kuuluu" jo ilmastointijärjestelmä ja kanavat (ja lto), emmekä perusilmastoinnin osalta niitä tarvitse uudelleen (tarjouksessa ei oltu eritelty osien hintoja)

Kiitos kiitos neuvoista!

Minäkin harkitsin Twiniä, sillä kun saisi samalla kertaa hoidettua maalämpöpumpun, poistoilmalämpöpumpun ja ilmastoinnin. Se laite on kuulemma melkoinen kompromissi edellä luetelluista ominaisuuksista. Esim. Ko. masiinalla joudut ottamaan korvausilman "raakana" seinällä olevista räppänöistä. Siihen taitaa sitten mennä se poistoilmalämpöpumpun energiaetu. En ole vielä ratkaisua tehnyt, mutta tulen päätymään todennäköisesti erilliseen maalämpöön ja ilmastointiin, ellei sitten ko. pumpun valmistaja tuo suomeen sitä mallia jossa on myös ohjattu ilman sisääntulo (kuulemma ruotsissa on tarjolla sellainen laite?).

Ketjusalaojakoneella saa maalämpöputken vedettyä savimaahan vielä nopeammin, halvemmalla ja tarkemmin kuin kaivurilla. Jos sellainen urakoitsija löytyy lähialueelta. Itse tulen käyttämään ko. menetelmää. Maahan upotettava putki maksoi minulle vähän yli vuosi sitten 1,15€/m. Putkea laitetaan pumppuvalmistajasta riippuen 200-300m. Em. ketjukone tekee homman pariin tuntiin (varmaan samanlainen taksa kuin kaivurimiehillä). Jonkin verran omia lapiohommia, ja se on siinä. Jos on mahdollisuus vetää putket vaakaan savimaahan, niin kustannuksia säästyy rutkasti. Ne jotka epäilevät vaakaputkiston toimivuutta eivät taida olla asiantuntijoita, vaan ovat itse porauttaneet kalliin pystyssä olevan reijän. Puolustelevat näin valintaansa.

Kyllä rossipohja toimii. Riippumatta rossin materiaaleista. Minulla liittolevyn päällä 12cm valu, 10cm routastyroxia ja lattiapintavalu n.7cm jonka sisällä vesiputket.

... olis paljon muutakin vastattavaa, mut nyt ei jaksa kirjottaa enempää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      402
      2132
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      12
      1999
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      250
      1405
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      82
      1059
    5. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      56
      975
    6. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      402
      948
    7. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      39
      828
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      789
    9. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      75
      760
    10. Hyvää yötä mies

Nuku hyvin. Viikonloppuna on tulossa hellettä, se on mukavaa. Juhannuskin kohta. Mun tekis mieli huolehtia susta. Semmo
      Tunteet
      70
      734
    Aihe