Laskentatoimen KTM:n uranäkymät?

Tatsi

Kohta alkaa olla edessä se vaihe, että saa alkaa kutsumaan itseään maisteriksi. Kysyisinkin mistä hommista vastavalmistuneet laskentatoimen maisterit ovat aloittaneet työuransa? Mitä kautta löysitte ensimmäisen työnne?

Tällä hetkellä tuntuu, että jokaiseen avoimeen taloushallinnon työpaikkaan vaativuustasosta riippumatta tarvitaan useamman vuoden alan työkokemus. Itselläni taloushallinnon työkokemusta on vain yhdeltä kesältä reskontranhoitajan tehtävistä, itse laskentapuolelta ei ollenkaan. Kuinka korkealle rima on realistista asettaa ensimmäisen kunnon työpaikan suhteen?

11

7487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että kokemusta tarvitaan

      Minulla on jo useamman vuoden työkokemus erilaisten yritysten taloushallinnosta laskentatoimen KTM:nä. Valmistumisen lähestyessä hain suuriin yrityksiin tyyliin Kesko, ABB, Nokia, Kone, Neste, Finnair, ..., mutta paikan aina vei joku, jolla oli kokemusta. Itse yllätyin erityisesti kuinka paljon näissä yrityksissä painaa SAP-järjestelmän tuntemus.

      Kun paikka ei näissä auennut, niin tein suunnitelman, että haen ensin helpompaa paikkaa ja vaihdan sitten nopeasti aina parempaan. Vaihdoin suunnitellusti kaksi kertaa työpaikkaa 1,5 vuoden jälkeen aina parempaan ja sen jälkeen nappasi yhdessä noista yllä mainituista.

      Alussa riman ei siis välttämättä tarvitse olla korkealla, mutta oman kokemukseni mukaan aika nopeasti kannattaa vaihtaa yhä parempaan, jotta ei jämähdä paikoilleen.

    • voi olla vaikeaa

      löytää töitä, kun ainakin meidän yrityksessä on rekrytointikielto eli uutta porukkaa ei palkata, vaan ainoastaa etsitään talon sisältä sopivia työntekijöitä. Kaikki avoimet tehtävät ovat siis vain sisäisessä haussa.

      • dgsgdf

        turha haaveilla maximi 3000€ kuussa


    • yks ktm

      Älä aseta sitä liian korkealle ja unohda tuo "maisterin leima". Alkuun on lähdettävä ihan perushommista, eikä kannata yhtään ajatella, että "kun minä olen kuitenkin maisteri".

      KTM:n opiskeluiden jälkeinen työpaikka on ihan peruskauraa. Ei mitään hohdokasta, mitä sitä ehkä voisi kuvitella. Ole nöyrällä mielin liikenteessä ja ura urkenee kyllä sitten ajan kanssa.

      Työkokemus on ihan ehdoton must! Sitä ilman ei hyviin paikkoihin pääse edes tohtorin papereilla. Itse löysin ekan duunini tilitoimistosta työnvälitysfirman kautta. Laitoin sinne hakemuksen ja työllistyin alle kuukaudessa.

    • Tatsi

      Kiitokset tosiaan vastanneille. Vastauksienne perusteella ei siis kannata todellakaan odotella liikoja. Parantaa huomattavasti omaakin asennoitumista työnhakuun kun tietää ettei kannata odotella kuuta taivaalta.

      Ajattelin kuitenkin tiputtaa "rimaa" vähitellen. Haen vielä itseäni enemmän kiinnostavia paikkoja ja jos niistä ei nappaa, tiputan rimaa vähemmän vaativiin/kiinnostaviin tehtäviin. Tärkeintä olisi kuitenkin päästä toimimaan tehtävissä, jotka kehittävät omaa osaamistani mahdollisimman paljon. Esimerkiksi vuoden määräaikainen sijaisuus jossain mekaanisissa ja yksipuolisissa tehtävissä voi tuntua pitkältä ajalta, eikä siitä saatava kokemus ole tulevaisuuden kannalta kovinkaan relevanttia. Jatkan työnhakua nöyrin, mutta kuitenkin määrätietoisin mielin.

    • ainakaan

      kannata hakeutua erääseen big four tilintarkastusyhteisöön, siellä ihan käsittämätöntä touhua ja painostusta ym ym.

      • ihlkhil

        alkaako k:lla


    • tuli

      mieleeni. jos pörssiyhtiössä tekee varsinkin ulkoista laskentaa niin sitten joka kvartaalin loppupuolella melkoista haipakkaa.muutama viikko täälä vedetään ilta myöhään ja muun elämän voi uhohtaa...samoi joka kuukauden vika viikko kuin helvetistä.. olisi hauska kuulla muiden kokemuksia..itse olen ajatellut vaihtaa alaa...arvosta myös vapaa aikaa ja tamä työ niin ylhäältäpäin annettua ettei juuri omaa liikkumatilaa jää..

      • ex-tilkkari

        ja terveys tallella.


      • ok90iojk
        ex-tilkkari kirjoitti:

        ja terveys tallella.

        Älä mene ainakaan tilintarkastajaksi erääseen isoon tilintarkastusyhteisöön! Siellä ainakin työpaikkakiusaamista ja syrjimistä!


    • hyvät ne on

      Ihan OK on tuo laskentatoimen KTM:n työllistymistilanne tänä päivänä.

      Itse valmistuin vähän yli kolme vuotta sitten ja olin valmistumisen jälkeen pari kk työttömänä sitten pääsin 6 kuukaudeksi paikallisen kaupungin virastoon harjoittelijaksi, palkka ja työ oli nyt mitä oli, mutta sain vähän kartutettua tuota työkokemusta.

      Olisin voinut jäädä vielä muutamaksi lisäkuukaudeksi noihin kaupungin hommiin, mutta sain (tai ainakin luulin saaneeni) paremman työtarjouksen ja lähdin tuon 6 kk:n jälkeen erään isomman firman palvelukseen. Siellä työ oli vielä kauheampaa, palkka huonompaa ja jouduin jakamaan työpöydän kolmen muun työntekijän kanssa, kun noissa kaupungin hommissa minulla oli sentään ollut oma toimisto (pieni ja ilman ikkunaa, mutta silti). Olin noissa hommissa sitten vähän reilut 4kk kunnes sain potkut (monen muun mukana) ja olin taas työtön.

      Tällä kertaa työttömyyttä kesti melkein puoli vuotta, kunnes sitten pääsin erään pienen tilitoimiston assariksi, palkka oli ihan OK, mutta töitä ihan järkyttävä määrä ja kauhea kiire. Olin kuitenkin noissa hommissa melkein 2 vuotta ennen kuin sain kunnollisen työpaikan joka vastaa omaa koulutustani ja palkkakin on se mitä kouluaikoina luvattiin vuoden pari työelämässä olleella ekonomille ja olen nyt ihan ensimmäistä kertaa palkallisella kesälomalla. Kyllä tää on mahtavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe